Auteur Topic: koppelingskabel  (gelezen 1856 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Fred

koppelingskabel
« Gepost op: 26 juli 2017, 18:39 »
Hoi allemaal,

Ben aan het toeren in Frankrijk. Vanmiddag is mijn koppelingskabel zich aan het begeven. Bij de handel breken de draadjes steeds verder af. Wordt daarmee ook steeds langer en stel het ook bij. Ik denk dat als ik nog een paar keer knijp, hij het begeeft. Morgen opzoek naar een moto garage.

Is er nog een truck om te rijden als die echt stuk is, om bij een moto garage te komen?

Fred

Offline Oldtimer

Re: koppelingskabel
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2017, 21:19 »
Dubbel kluts heet dat Fred.
Gewoon schakelen maar met tussengas.
Dus even met het gas spelen en dan overschakelen.
Wegrijden gaat met een klein aanloopje .
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: koppelingskabel
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2017, 22:01 »
Ehhhhm.... dubbel kluts? Dat is voor Oldtimer's Marien  ;D

Een Alpje is nog best te schakelen zonder koppeling hoor  :)
Opschakelen gaat eigenlijk probleemloos: Niet ál te hoog toerental (rond 4.000 tpm ongeveer) - vast een beetje druk op het pedaal zetten - gas dicht - schakelen - weer gas geven.

Terugschakelen liefst bij een zo laag mogelijk toerental - vooraf weer een beetje druk op het pedaal en vastberaden doordrukken.

Het is wat oefenen en durven, maar dan is het redelijk geluidloos te doen. Hoor je klappen uit de versnellingsbak doe je iets niet goed  ;)

Wegrijden uit stilstand is een uitdaging, maar zoals Oldie zegt moet het lukken.
Tot stilstand komen is zorgen dat 'ie net op tijd in de vrij staat, maar liefst proberen te voorkomen, dan hoef je ook niet weer opnieuw weg te rijden  8)

Succes!
René

Oh, heb jij nog wel een Alp Fred?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Waffie

Re: koppelingskabel
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2017, 22:05 »
hallo fred,

helaas wordt de uitdaging inderdaad weg rijden en stil staan

een losse binnenkabel is al voldoende als nood
dus fietsenmakers kunnen je ook vast wel helpen

als we vanuit het thuis front iets voor je kunnen doen

winkel zoeken  waar je zeker kunt slagen
afh van de locatie waar je zit
we helpen je graag

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Ghost Rider

Re: koppelingskabel
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2017, 10:27 »
Inerdaad, zoals Ad al zei: een gewone fietsenmaker kan je op weg helpen.
Heb je geen losse binnenkabel, dan de hele kabel buiten het frame laten lopen en de buitenkabel inkorten tot je genoeg lengte op de binnenkabel hebt om er een "tonnetje" op te (laten) zetten. Er zijn tonnetjes die je met een schroef of boutje vast zet, makkelijk om eentje bij je boordgereedschap te stoppen.

Ron.
1999 XRV750A
1989 GT 650 Hawk
1984 Moto Guzzi V50 Monza
1974 Suzuki GT 750
1968 BSA Starfire

Offline Fred

Re: koppelingskabel
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2017, 18:50 »
Dank jullie voor de adviezen. Al krakend haalde ik net de moto garage. Met een nieuwe binnenkabel is het gerepareerd. Gelijk ff kettingspannen en wat olie erbij. Om 10:30 reed ik weer.

En Rene, ik heb gelijk maar even geoefend met het schakelen zonder koppelen. Met wat oefenen kom je zo thuis. De druk op de pedaal is volgens mij de truuk.

Het is net als met die tegenligger op een bochtig bergweggetje... opeens is die er. Dat geld ook voor de koppelingskabel. Hij heeft er 80k ingezeten en nu terwijl ik ergens in de Auvergne rijd geeft die de geest.

Groet
Fred

Offline xrvtuur

Re: koppelingskabel
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2017, 20:45 »
Maar je hoeft er niet mee door te rijden tot het kapot is hoor, als je iedere winter eens wat preventief vervangt, kabels bijvoorbeeld.... dan is de kans dat je stilvalt een stuk kleiner.
Varadero SD02  2004