Auteur Topic: Honda Transalp 700 start niet  (gelezen 1121 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frankalp

Honda Transalp 700 start niet
« Gepost op: 31 juli 2017, 11:13 »
Hallo, ik ben nieuw hier en weet niet precies hoe alles werkt dus als ik iets niet goed doe mijn excuses.

Ik heb een Honda Transalp 700 uit 2008. Sinds gisteren start mijn Honda niet meer. Als ik het contact aanzet doet alles het normaal maar zodra ik aan de startknop kom hoor ik het startrelais en slaat alles dood. Als ik het contact uitzet en binnen ongeveer 5 sec weer aan blijft hij dood. Als ik iets langer wacht begint hetzelfde verhaal weer. Aan de accu ligt het iig niet, die is prima. Voor de zekerheid had ik toch even een andere accu geprobeerd maar dat maakte geen verschil.
Het probleem deed zich plotseling voor nadat ik ongeveer 5 km had gereden, 5min de motor uit en toen weer wilde starten.
Ik heb nooit geen problemen ondervonden met de motor, ook in de winter geen startproblemen.

Iemand een idee?

Re: Honda Transalp 700 start niet
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2017, 15:18 »


Hoeveel volt meet je op de accu als de motor niet op contact staat enhoeveel als je op de startknop duwt?

Meest voor de hand liggend:  zitten de kabels goef vast op de accu-polen?
XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CB400F '75 CBX750F '86 VF500F2 '84

Offline TransAlpGhost

Re: Honda Transalp 700 start niet
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2017, 15:19 »
wat.voor geluid maakt het relais. 1 korte klik of een geratel?

Al geprobeerde aan te duwen (in 2 en beetje gang en koppeling laten opkomen)?

groet
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline robgoesdakar

Re: Honda Transalp 700 start niet
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2017, 21:25 »
Check/vervang eens je hoofd zekering.
Controleer daarbij ook meteen even of de aansluitingen daar nog goed vast zitten.
(Los contact aan de accu zal nu wel niet als je deze al eens omgewisseld hebt)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Frankalp

Re: Honda Transalp 700 start niet
« Reactie #4 Gepost op: 01 augustus 2017, 18:13 »
Alvast dank voor de antwoorden. Het probleem is opgelost.
Het volgende is 'fout' gegaan met het checken:
Eerst een andere accu erin, zelfde probleem. blijkt achteraf die accu ook niet helemaal goed te zijn.
Aan de auto gehangen, zelfde probleem. alleen ... toen had ik de huidige accu laten zitten.
Later nog een keer aan de auto ZONDER motoraccu. hee, de startmotor draait heeel langzaam.
Ik dacht, da kennie. maar er gebeurt iig iets.
Ik kijk 's naar de (nieuwe) startkabel, nix aan te zien. ik had nog oude startkabels dus die er op gezet en jahoor,
hij start als een tierelier.
Meteen een nieuwe accu erin gezet en probleem opgelost.
Volgens de 'kenner' zou er een kortsluiting in de accu zitten.

ik blijf het vreemd vinden, maargoed het is opgelost.

Offline Jan F.

Re: Honda Transalp 700 start niet
« Reactie #5 Gepost op: 02 augustus 2017, 18:24 »
Kortsluiting in de accu kan. Is meestal 1 cel kapot en verlies je ~2 V. Komt meestal door een diep ontladen accu waarbij er loodsulfaat onderin de accu ontstaat en twee platen kortsluit.
Vaak een voorjaarskwaaltje als de accu in de winter niet bijgeladen wordt.

Groet, Jan

Offline paso

Re: Honda Transalp 700 start niet
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2017, 23:54 »
En gevaarlijk ook, pas bij mijn nieuw zoveeldehandse Saab de accu laten ontploffen, hing gewoon aan de druppellader, poef.
Slechte accu vervangen, maar dat deed je gelukkig al.
XL 600V 03/87