Techniek > Honda Africa Twin
hogere toeren schadelijk?
woutermtb:
Hallo,
Al 12j rij ik met een RD07a 1997, blauw, maar nu denk ik er meer en meer aan dat ik meer power "nodig" heb...
Heb de 990 getest, morgen de nieuwe AT, maar.....
Toen bedacht ik me dat ik met de 990 altijd vanaf 4000 rpm reed, met mijn AT rij ik tsn 2500 en 4000, (problemen om boven de 80 een auto of camion te dubbelen...) daarboven hoor ik de uitlaat en schakel ik op. Nu , net getest, als je 4000-7000 doet, dat is een andere motor, maar is dat de bedoeling? Zou nu ook niet altijd die zones opzoeken, maar toch wel wat meer toeren...
Is dit nu een logische keuze, of is het toch echt wel tijd om over te gaan naar iets anders?
Bedankt,
Wouter (te veel tijd om te denken, dromen, twijfelen)
J-P:
Ga nu eerst maar eens op de nieuwe AT rijden, dan vergeet je die 990 weer. Ik rij gemiddeld op 4000 tpm met de CRF.
RENO:
juist !
Trigger:
--- Citaat van: woutermtb op 31 juli 2017, 19:11 ---Toen bedacht ik me dat ik met de 990 altijd vanaf 4000 rpm reed, met mijn AT rij ik tsn 2500 en 4000, (problemen om boven de 80 een auto of camion te dubbelen...) daarboven hoor ik de uitlaat en schakel ik op. Nu , net getest, als je 4000-7000 doet, dat is een andere motor, maar is dat de bedoeling? Zou nu ook niet altijd die zones opzoeken, maar toch wel wat meer toeren...
--- Einde van citaat ---
Hoeveel PK heeft een AT? Ik heb er ergens tussen de 50-55 met de oude Transalp, of wat daar nog van over is, en inhalen op de snelweg is gewoon echt geen enkel probleem. Optrekken vanaf 90 naar 150 is zo gepiept, desnoods met even terugschakelen.
Je hoeft echt niet altijd onder de 4000 toeren te blijven, zolang je maar geen urenlang op de 8000 toeren blijft hangen. Het klinkt mij in de oren (maar ik ben ook maar een gebruiker en geen expert) dat je extreem voorzichtig bent met je motor. En dat begrijp ik, maar het moet je niet in de weg gaan zitten natuurlijk.
De persoon in dit filmpje is zeker geen voorbeeld over hoe je met een motor moet omgaan (des te meer omdat hij zichzelf onlangs bijna dood heeft gereden met een testrit op een nieuwe AT) maar zo'n 'oude' AT kan jakkeren als de beste hoor:
https://www.youtube.com/watch?v=LqJwJuTY_kY
Brombeer:
Hij zit in ieder geval doorlopend een versnelling lager dan nodig.
Je kunt met de 750 140 doen bij plm. 6200rpm in 5, hij doet die snelheid in 4 bij pakweg 7700rpm.
120 in 3 vind ik wel een beetje zinloos geweld. Komt wel spectaculair over, dat dan weer wel.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie