Auteur Topic: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit  (gelezen 2804 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Gepost op: 01 augustus 2017, 16:12 »
Net een mooie rit gemaakt naar Monschau, 200 km gereden zonder problemen. Laatste 25 minuten echter, merk ik bij een korte stop dat ze niet meer stationair...

Het toerental loopt langzaam terug, kakt in en dan valt de motor stil. Met gas of choke blijft de boel wel draaien en de motor rijd verder naar behoren.

De mensen waar we verblijven hebben vrienden met een motorgarage dichtbij maar wat kan ik zelf al proberen?
Transalp XL600V

Offline Cas

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #1 Gepost op: 01 augustus 2017, 16:49 »
Vuiltje in de carburateur.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Trigger

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #2 Gepost op: 01 augustus 2017, 17:43 »
Een tweede symptoom gevonden: ik heb veel meer, en soms ook veel hardere, ploffen uit de uitlaat. Normaliter is dat _een keertje_  in een tunnel bij gas dicht, nu is het volcontinue ploffen als ik met half gas door een dorpje hobbel.
Transalp XL600V

Offline robgoesdakar

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #3 Gepost op: 01 augustus 2017, 17:47 »
Luchtfilter ?
Gescheurd membraam (carb) ?
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Trigger

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #4 Gepost op: 01 augustus 2017, 17:52 »
Hoe kan ik dat eenvoudig controleren?
Transalp XL600V

Offline robgoesdakar

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #5 Gepost op: 01 augustus 2017, 18:50 »
Luchtfilter even controleren (Zwart of schoon..) (Zit links achter de achterkap)

Een gescheurd membraam is wat lastiger. Tank eraf, en dan kun je bij de zwarte kapjes op je carbuteur. Deze verwijderen (Let op, zit een veer in !!!). Dan zie je het rubber al zitten. EVentueel verwijderen (eruit trekken) en controleren op scheurtjes...
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Trigger

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #6 Gepost op: 01 augustus 2017, 19:24 »
Zouden die oorzaken ook andere symptomen moeren veroorzaken? Een verstopt luchtfilter lijkt mij namelijk ook invloed hebben op de prestaties, maar daar lijkt niks mis mee te zijn (zojuist even een boodschappen rondje gereden door bochtige bergweggetjes).
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #7 Gepost op: 01 augustus 2017, 19:41 »
Nou, het filter kon ik zo even snel bij, dus die even gecontroleerd.

Ook even zonder filter gestart, maar dat lost het probleem niet op dus ik gok dat het niks met de lucht toevoer te maken heeft.
Transalp XL600V

Offline Oldtimer

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #8 Gepost op: 01 augustus 2017, 23:04 »
Kijk eens naar de rubbers van de carb.
Lijkt erop dat die los zijn.
Teveel lucht ( valse )
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Trigger

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #9 Gepost op: 02 augustus 2017, 07:28 »
Kijk eens naar de rubbers van de carb.
Lijkt erop dat die los zijn.
Teveel lucht ( valse )


Dan hebben we het dus over de eerder genoemde membranen denk ik?
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #10 Gepost op: 02 augustus 2017, 08:14 »
Nee waarschijnlijk bedowltie de aansluutrubbers.

Maar wat eerder al genoemd werd, een verstoote stationairsproeier veroorzaakt ook knallen en slecht lopen op lage toereb (~3000tpm).
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2017, 08:16 door PimW »

Offline Trigger

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #11 Gepost op: 02 augustus 2017, 09:17 »
Ze loopt niet slecht op lage toeren, ze loopt prima, ze valt alleen stil als ik haar stationair laat lopen.

Motor is nu koud, heb even gestart. Als ik de choke open hou en even 15 sec lichtjes gas bij geef blijft ze op de choke wel stationair draaien, met een heel licht verhoogd toerental, het is echt nét aan. Draai ik de choke uit is het klaar en valt de motor stil.

Ik heb wat spray op die ronde rubbers gespoten waarmee de carbs op de cylinder zitten, dat is het enige rubber dat ik zo zie zitten, maar dat veranderde niks.
Transalp XL600V

Offline xrvtuur

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #12 Gepost op: 02 augustus 2017, 10:17 »
En als je het stationair toerental wat hoger zet met de daarvoor bedoelde schroef?
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #13 Gepost op: 02 augustus 2017, 10:50 »
Ik gebruik daar nu de choke voor, zelfde effect, toch?

Ik heb de garage hier in het dorp gebeld en die gaan kijken of ze er wat aan kunnen doen.
Transalp XL600V

Offline TransAlpGhost

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #14 Gepost op: 02 augustus 2017, 11:14 »
 Nee met choke pas je het mengsel aan en met het stelschroefje pas je het nulpunt aan van het gas aan
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Trigger

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #15 Gepost op: 02 augustus 2017, 12:40 »
Nou, uiterst vriendelijke en behulpzame mensen in die garage :).

Hij heeft er even mee gereden en ook zijn oordeel is dat er waarschijnlijk iets met vuil of synchronisatie van de carbs moet zijn.

Hij heeft inderdaad het stationair schroefje gebruikt om het stilvallen te verhelpen en adviseert om, als we na de vakantie toch al een grote beurt hadden gepland, de carbs ook aan te pakken, dus dat ga ik dan samen met waffie doen!
Transalp XL600V

Offline robgoesdakar

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #16 Gepost op: 02 augustus 2017, 16:28 »
 >:D  Misschien heeft iemand je een loer gedraaid door ff aan dat stelschroefje te draaien  >:D
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Trigger

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #17 Gepost op: 02 augustus 2017, 17:46 »
Zou ik heel knap vinden, het is onderweg gebeurd :p.
Transalp XL600V

Offline Cas

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #18 Gepost op: 02 augustus 2017, 18:04 »
Daarom is de verdenking van een vuiltje, dat plotseling een sproeier geheel of gedeeltelijk afsluit, bij mij erg groot. Maar Waffie heeft een ultrasoon reiniger staan dus dat probleem is dan snel opgelost.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline paso

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #19 Gepost op: 04 augustus 2017, 23:57 »
Met choke gaat hij harder knallen want je krijgt teveel benzine in verhouding tot lucht.
XL 600V 03/87

Offline Marcel-X

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #20 Gepost op: 15 augustus 2017, 19:36 »
Ik heb min of meer de zelfde klachten gehad.
Controleer eens of je vacuüm slang niet uitgedroogd en gebarsten is.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2017, 20:11 door Marcel-X »

Offline Waffie

Re: Warme motor stationair toerental zakt in / valt uit
« Reactie #21 Gepost op: 15 augustus 2017, 21:11 »
ik ben er bijna zeker van dat het probleem  met een  te rijk mengsel is,

en dat zou je moeten kunnen zien met een co meter
ik denk namelijk dat de choke iets open blijft staan mischien is het rubbertje  bij de hendel zelf wel wat opgezwollen
maak de choke kabel is geheel los uit het hendeltje en probeer een sop nieuw

zoals je al zei .. het begon spontaan en dat betekend ook dat het mengsel gewoon niet goed meer staat.

vuiltjes komen voor maar vaak niet en zeker niet als de omstandigheden redelijk voor spelbaar zijn.
dus geen zand of modder of vuile benzine
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl