Auteur Topic: Puig vs MRA screen  (gelezen 4220 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mafeju80

Puig vs MRA screen
« Gepost op: 19 juni 2009, 13:06 »
Goedenmiddag all,

Heeft iemand ervaring met zowel het hoge PUIG windscherm als ook met het MRA Vario scherm op de XL650V. Waar het mij om gaat is of het PUIG scherm hoger is en of het dan ook een (nog) betere bescherming biedt dan het MRA Varioscherm.

grtz.   Jack

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Puig vs MRA screen
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2009, 15:35 »
Ik had op de varadero eerst een hoog en groot toerscherm, kappe screen, merk weet ik eigenlijk niet en heb dat vervangen door een MRA varioscreen. Het toerscherm biedt veel meer bescherming en wind luwte maar zorgde bij voor veel turbulentie precies boven op mijn helm....hersenschuddingsgevaar zo hard. Het vario scherm heeft geen turbulentie maar nu heb ik wel veel meer rijwind. De eerste keer met het vario scherm dacht ik dat het stormde buiten maar ik was gewoon niet aan de rijwind gewend :-)
Vario scherm op de hoogste stand stuurt de wind precies op ooghoogte dus ik kan maar erg kort met vizier open rijden. Ik heb het scherm nu op een lage stand en dat is beter.
beste bescherming zou waarschijnlijk zijn: toer scherm met een laminar lip tegen de turbulentie.

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Two Plugs

Re: Puig vs MRA screen
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2009, 11:33 »
Ik heb zowel op de Transalp als de Dero prima ervaringen met de MRA. Door de 'gelaagde' opbouw ontstaat er bij de MRA ruit veel minder turbulentie.

Veel mensen denken dat zoveel te hoger een ruit is, zoveel te meer comfort deze geeft. Dit is niet altijd juist. Achter een grote (gesloten) ruit zal veel eerder turbulentie ontstaan.

De MRA ruit is bovendien verstelbaar en van een prima kwaliteit.

Let op... niets is zo persoonlijk als een ruit! E.e.a. hangt ook af van factoren zoals jouw lichaamslengte / bouw, of je veel met passagier onderweg bent, etc.

Een aantal (goede) motorzaken biedt de mogelijkheid om met een ruit proef te rijden.

Zoals MDI in het Brabantse Herpen; maar deze zaak levert alleen ruiten van Hebco & Becker. Op zich ook een prima merk.

Suc6
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline de Wolf

Re: Puig vs MRA screen
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2009, 17:34 »
Het blijft inderdaad een lastig en persoonlijk verhaal.

Ik heb een MRA vario op mijn Varadero (1999) en heb deze vandaag gewisseld (voor een week) met een Givi. De Givi is hoger en breder waardoor ik minder last heb van rijwind. Wel heb ik (veel) meer last van turbulentie bij snelheden boven de 110km/h.
Zou zo'n klein spoilertje bovenaan de ruit een uitkomst zijn???

Ben benieuwd naar jullie reacties.

PS: de MRA vario oogt stukken beter maar vanwege het lange toeren ben ik op zoek naar meer comfort - minder rijwind.

Varadero '99 52.000km

Offline I'm a gone man...

Re: Puig vs MRA screen
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2009, 09:38 »
Wel veel Varadisten hier, de topicstarter rijdt een Transalp  :P
Ikke (...ook Varadist...) heb de ervaring dat de Puig optisch belabberd is/was, dus geen mooi strak beeld door de ruit, zelfs vervelend als je er niet doorheen kijkt, want ook het wegdek vóór je is vertekend. Ik weet niet hoe het met de Transalp-ruit zit, maar daarbij was de Puig inderdaad ook niet breder dan de originele ruit, in tegenstelling tot de Givi die dat wel is.

Zou zo'n klein spoilertje bovenaan de ruit een uitkomst zijn???
Wat dit betreft, ik heb zowel MRA als Givi gehad, heb nu van de Givi de bovenste 10cm afgehaald (dremel) en die op zijn beurt gebruikt als "mra-spoiler", zodoende heb ik een ruit die breder is dan standaard, hoger dan mra, en tóch van spoiler is voorzien (ik heb de scharniertjes van de mra hiervoor gebruikt).
Het is wel even wat werk, maar dan heb je ook wat  :D

Moet Two Plugs wel volkomen gelijk geven: voor iedere rijder zullen de wensen, en de ervaringen verschillend zijn, ook afhankelijk van je 'pijngrens'  ;D

Greetz,
René.

Offline de Wolf

Re: Puig vs MRA screen
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2009, 13:39 »
Ik ga eerst maar eens op zoek naar een spoiler die ik erop kan schroeven voordat ik de dremel in het scherm zet.
Varadero '99 52.000km

Offline hcm

Re: Puig vs MRA screen
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2009, 19:36 »
Dan zou ik er eerst een proberen, maar dat zei Bernard (two plugs)ook al.Zelf heb ik er nu een spoiler op en dat rijd goed, maar er komt tzt wel een andere ruit op, dat vind ik lekkerder in de winter.
lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN


Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Offline Two Plugs

Re: Puig vs MRA screen
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2009, 12:13 »
Ik ga eerst maar eens op zoek naar een spoiler die ik erop kan schroeven voordat ik de dremel in het scherm zet.

Ga eens kijken of je ergens de Touratech spoiler kunt lenen voor een testrit. Deze kun je nml zonder 'boren en schroeven' op de bestaande ruit klemmen.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline de Wolf

Re: Puig vs MRA screen
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2009, 18:23 »
Goed idee, bedankt.
Varadero '99 52.000km