Algemeen > Algemene discussie
Puig vs MRA screen
Mafeju80:
Goedenmiddag all,
Heeft iemand ervaring met zowel het hoge PUIG windscherm als ook met het MRA Vario scherm op de XL650V. Waar het mij om gaat is of het PUIG scherm hoger is en of het dan ook een (nog) betere bescherming biedt dan het MRA Varioscherm.
grtz. Jack
marc Lenssen:
Ik had op de varadero eerst een hoog en groot toerscherm, kappe screen, merk weet ik eigenlijk niet en heb dat vervangen door een MRA varioscreen. Het toerscherm biedt veel meer bescherming en wind luwte maar zorgde bij voor veel turbulentie precies boven op mijn helm....hersenschuddingsgevaar zo hard. Het vario scherm heeft geen turbulentie maar nu heb ik wel veel meer rijwind. De eerste keer met het vario scherm dacht ik dat het stormde buiten maar ik was gewoon niet aan de rijwind gewend :-)
Vario scherm op de hoogste stand stuurt de wind precies op ooghoogte dus ik kan maar erg kort met vizier open rijden. Ik heb het scherm nu op een lage stand en dat is beter.
beste bescherming zou waarschijnlijk zijn: toer scherm met een laminar lip tegen de turbulentie.
marc
Two Plugs:
Ik heb zowel op de Transalp als de Dero prima ervaringen met de MRA. Door de 'gelaagde' opbouw ontstaat er bij de MRA ruit veel minder turbulentie.
Veel mensen denken dat zoveel te hoger een ruit is, zoveel te meer comfort deze geeft. Dit is niet altijd juist. Achter een grote (gesloten) ruit zal veel eerder turbulentie ontstaan.
De MRA ruit is bovendien verstelbaar en van een prima kwaliteit.
Let op... niets is zo persoonlijk als een ruit! E.e.a. hangt ook af van factoren zoals jouw lichaamslengte / bouw, of je veel met passagier onderweg bent, etc.
Een aantal (goede) motorzaken biedt de mogelijkheid om met een ruit proef te rijden.
Zoals MDI in het Brabantse Herpen; maar deze zaak levert alleen ruiten van Hebco & Becker. Op zich ook een prima merk.
Suc6
de Wolf:
Het blijft inderdaad een lastig en persoonlijk verhaal.
Ik heb een MRA vario op mijn Varadero (1999) en heb deze vandaag gewisseld (voor een week) met een Givi. De Givi is hoger en breder waardoor ik minder last heb van rijwind. Wel heb ik (veel) meer last van turbulentie bij snelheden boven de 110km/h.
Zou zo'n klein spoilertje bovenaan de ruit een uitkomst zijn???
Ben benieuwd naar jullie reacties.
PS: de MRA vario oogt stukken beter maar vanwege het lange toeren ben ik op zoek naar meer comfort - minder rijwind.
I'm a gone man...:
Wel veel Varadisten hier, de topicstarter rijdt een Transalp :P
Ikke (...ook Varadist...) heb de ervaring dat de Puig optisch belabberd is/was, dus geen mooi strak beeld door de ruit, zelfs vervelend als je er niet doorheen kijkt, want ook het wegdek vóór je is vertekend. Ik weet niet hoe het met de Transalp-ruit zit, maar daarbij was de Puig inderdaad ook niet breder dan de originele ruit, in tegenstelling tot de Givi die dat wel is.
--- Citaat van: de Wolf op 20 juni 2009, 17:34 ---Zou zo'n klein spoilertje bovenaan de ruit een uitkomst zijn???
--- Einde van citaat ---
Wat dit betreft, ik heb zowel MRA als Givi gehad, heb nu van de Givi de bovenste 10cm afgehaald (dremel) en die op zijn beurt gebruikt als "mra-spoiler", zodoende heb ik een ruit die breder is dan standaard, hoger dan mra, en tóch van spoiler is voorzien (ik heb de scharniertjes van de mra hiervoor gebruikt).
Het is wel even wat werk, maar dan heb je ook wat :D
Moet Two Plugs wel volkomen gelijk geven: voor iedere rijder zullen de wensen, en de ervaringen verschillend zijn, ook afhankelijk van je 'pijngrens' ;D
Greetz,
René.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie