Auteur Topic: Opgelost: Startmotor draait moeizaam (st.motor getest, nwe accu, nwe relais)  (gelezen 2958 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline veerbol

't Wordt nu al erger: de startmotor gaat moeizaam rond, maar na een tijdje draaien draait hij sneller en slaat hij alsnog aan. Zowel bij een koude als warme start. Een maand geleden was het een tijdje weg (Italië probleemloos rondgereden), maar nu is het problematisch. 't Lijkt alsof het blok te zwaar gaat voor de startmotor.

- Startmotor door revisiebedrijf laten controleren: startmotor is goed.
- Startrelais vernieuwd.
- Yuasa-accu is half jaar oud (huidig 12,5V). De vorige Yuasa-accu gaf na 10 jaar soms een te lage boardspanning, waardoor de dagteller en klok op nul sprong. Dit is nu niet het geval, waaruit ik opmaak dat de accu prima is. Ook zakt tijdens het starten de boardspanning niet onder de 11,9V.
- Autoaccu met startkabels direct op het frame en startmotor geeft hetzelfde resultaat.
- KM-stand: 185000km. Varadero VA 2006.

Is de startmotor alsnog stuk? Moet het blok open en is de starterskoppeling stuk? Iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2018, 10:50 door veerbol »

Offline frankie

Re: Startmotor draait moeizaam (st.motor getest, nwe accu, nwe relais)
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2017, 10:26 »
Waarschijnlijk massa probleem.
Check of je massakabel (de -) goed vast zit aan je -pool van je accu en aan het frame
(geen idee waar)
Startmotor moet ook goed massa met frame kunnen maken
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline Oldtimer

Re: Startmotor draait moeizaam (st.motor getest, nwe accu, nwe relais)
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2017, 18:04 »
Startmotor zelf kan versleten lagers hebben. Niet vreemd bij een dergelijke stand.

Ook kan zich slijtage stof hebben opgehoopt waardoor deze moeilijker gaat ronddraaien.
Ander probleem kan de tandwiel verbinding zijn die beschadigd is.
Bij een 2006 Varadero hoort een 18 ampère accu.  Vaak wordt voor een lichter type gekozen.
Misschien ook  een mogelijke oorzaak.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline veerbol

Re: Startmotor draait moeizaam (st.motor getest, nwe accu, nwe relais)
« Reactie #3 Gepost op: 09 augustus 2017, 21:32 »
Waarschijnlijk massa probleem.
Check of je massakabel (de -) goed vast zit aan je -pool van je accu en aan het frame
(geen idee waar)
Startmotor moet ook goed massa met frame kunnen maken

Dit zou ik uitgesloten moeten hebben door een auto-accu en startkabels direct op de startmotor en frame. Startmotor is los geweest en weer gemonteerd. Dan zou de startmotor geen massa maken via het carter en de bouten?

Offline veerbol

Re: Startmotor draait moeizaam (st.motor getest, nwe accu, nwe relais)
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2017, 21:40 »
Startmotor zelf kan versleten lagers hebben. Niet vreemd bij een dergelijke stand.

Ook kan zich slijtage stof hebben opgehoopt waardoor deze moeilijker gaat ronddraaien.
Ander probleem kan de tandwiel verbinding zijn die beschadigd is.
Bij een 2006 Varadero hoort een 18 ampère accu.  Vaak wordt voor een lichter type gekozen.
Misschien ook  een mogelijke oorzaak.

Ik schrijf dat een professioneel revisiebedrijf heeft geconstateerd dat de startmotor incl. koolborstels etc. in orde is...

Betreft stof: de startmotor is goed bevonden. De rest zit in de carterolie. Daar komt geen stof.

Tandwiel kan versleten zijn, maar in de carterolie met zo nu en dan een start... Ik zou dan ook verwachten dat het zich constant voor doet.

Yuasa-accu is conform de specs. Volgens mij bestaat er geen betere optie. Daarnaast heb ik dit uitgesloten middels een auto-accu.

Vandaag bij motorshop geweest. Die riep direct dat de starterkoppeling versleten is. 600 euries aan onderdelen...

Offline veerbol

Al weer even geleden: na veel geklooi en speurwerk heeft Axel Bikeshop ontdekt dat de geperste 2 tandwielen tussen de startmotor en krukas (p/n 28100-MBB-000), weliswaar heel zwaar, konden verdraaien. Nieuwe besteld (200eu) en zij hebben hem er in weten te frotten zonder het gehele blok uit elkaar te halen. Erg bijzonder en ik ben benieuwd of dit vaker voor komt / gaat komen bij een hoge km-stand.

Doe er i.i.g. je voordeel mee als jij op zoek bent naar de oorzaak!