Auteur Topic: Naald toerenteller ver in het rood, wel door kunnen rijden maar schokkende motor  (gelezen 153 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ceetje

Beste mensen,

Daar ben ik weer met een probleempje. Een tijdje terug ben ik een toertje wezen maken met de transalp. Na een aantal uren lekker on- en offroad gereden te hebben, schoot de toerentellernaald ver in het rood, bleef daar staan en begon de transalp schokkend te rijden. Uit ervaring echter weet ik dat de motor rond de 3500-4000 toeren draaide. Ik heb dit een half jaar eerder gehad, maar daarna reed de motor weer normaal en heb ik er verder geen aandacht aan besteed, lees: vergeten. Wie weet wat er aan de hand zou kunnen zijn? Alvast heel erg bedankt voor alle reacties.

Offline PimW

Toerenteller pikt zijn signaal van de cdi af en als die faalt of stoort gaat de motor sle ht lopen. Echter heb ik nog niet meegemaakt dat de naald in het rood schiet.
Misschien is het een pickup spoel, maar omdat het niet continue spwelt word het lastig diagnose stellen.
Maar ik denk dat je in die hoek moet zoeken.

Offline Ceetje

Ik zoek het ook in de elektronische hoek ... wellicht ergens een los kontaktje, slecht kontaktje, pick up spoel of iets dergelijks. Cdi valt af, omdat ik die nog niet zo lang geleden heb vervangen door nieuwe. Kapotte Cdi heb ik ook al eens gehad, bijna iedereen hier die een transalp rijdt weet hoe dat eruit ziet. Nee, dit is wat anders.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2017, 10:41 door Ceetje »

Offline Brombeer


Ik ga mee met Pim. Slecht lopen en toerenteller is een duidelijke give-away om dat gedeelte na te kijken.

Dat een component (bijv. cdi) kort eerder al eens vervangen was, zegt verder niks.


En een pick-up is redelijk eenvoudig door te meten.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Oldtimer

Citaat
En een pick-up is redelijk eenvoudig door te meten.

Wanneer de motor draait moet deze een wisselspanning puls afgeven van 0,3 tot 0,5 volt.
RD11 2004 zwart en PD06 1994 blauw.
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Voor het statisch meten (motor uit, aan de stekkerpolen) zegt Haynes een weerstand tussen 360 en 540 Ohm.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Oldtimer

Even voor de duidelijkheid nog.

Een Alp van na 1995 heeft 1 pickup ( met 1 cdi.)
Voor die tijd (met 2 cdi's dus) heeft er 2
RD11 2004 zwart en PD06 1994 blauw.
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Ceetje

Heren, bedankt voor het meedenken. Ik zal dit probleem binnenkort eens grondig onderzoeken.