Het begint al met de zijkappen... de linker (luchtfilter) komt nog redelijk goed weg, maar de rechter:
heeft al een roadside repair gehad, om het maar netjes te houden. Er is met een soort lijm een metalen ring tegen de kap gelijmd omdat de originele plastic pin al afgebroken was.
Wij zoomen even terug uit:
De grote kappen missen 1 roostertje. Geen ramp, de mijne ook (nu heb ik er weer twee
). Erger is dat de originele bouten vervangen zijn door inbussen, en de rubberen mounts met bout die er normaal achter zitten zijn vervangen door gewone metalen bouten met een ringetje ertussen. K*t om los te halen dus. De front kuip (over de koplamp heen)
lijkt nog met 3 van de 4 bouten vast te zitten. Bij het loshalen blijken twee daarvan gelijmd te zijn omdat de schroefdraad al eerder naar zijn hemeltje was.
Wat zien wij wanneer de kappen weg halen en dus vrij zicht hebben op de bedrading, valt ons het volgende op bij het stuur:
Nog niet direct reden tot paniek, dit is nog geen onderdeel van het frame zelf, dat is op die plaats nog netjes.
Wij richten onze aandacht even op het verwijderde zadel (dat overigens nog heel netjes is en dus na een re-conditionering overgeplaatst gaat worden naar mijn eigen Alp) en zien daar het volgende jammere schouwspel:
Moeder natuur probeert reeds deze metalen, die reeds tientallen jaren geleden aan haar zijn onttrokken, te reclaimen.
Wij vinden ook nog een onverwachte verrassing:
Een ketting-smeer systeem! Helaas heeft dit de ketting weinig goed gedaan die 7 jaar buiten
.
Ondertussen staat ons verloren schaap er zo bij:
en besluit ik de tank te verwijderen. De bout laat zich goed verwijderen, maar de benzineslangen is een ander verhaal. Deze zijn verweerd en verhard. De kleine slang komt nog los, maar de tweede slang zie ik genoodzaakt door te snijden, want deze weigert van de kraan te komen. Positief puntje: De kraan komt wel netjes los van de tank, en deze laat ik leeglopen in een jerrycan voor afvoer.
(noot redactie: Hoe voer je benzine correct af? Ik zou de Jerrycan graag behouden
)
Over de tank zelf twijfel ik:
Het ziet er op het eerste gezicht heel erg uit, maar de roest zit nog lang niet tot het 'tank' gedeelte, puur op het platte gedeelte waarmee de tank aan het frame zit. Is zoiets te repareren door een metaalbewerker?
Tot zo ver is de demontage nu gevorderd, volgende item word het verwijderen van de demper, want die wil ik redden.
Morgen komt er een hoes overheen om wat er nog over is te beschermen tegen nog meer water, de rest van de verwijderde delen liggen hoog en droog in mijn schuurtje.