Auteur Topic: Trigger's 'randje van de afgrond' project  (gelezen 10652 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Gepost op: 13 augustus 2017, 15:01 »
Ik heb mijn wa-gen volgela-den, met een ou-de Trans-alp...







Zo komt hij zojuist van de kar rollen. Het arme schaap is flink verwaarloos, maar ik zie zeker mogelijkheden, en anders verword dit gewoon in een sloop om andere leden uit de brand te helpen. Ik wil het in ieder geval een serieuze poging geven!

We beginnen eerst maar met "the bad", zo op het eerste gezicht, in de vorm van wat eerste foto's:


De middenbok is doormidden (haha):




De achtervelg ziet eruit als een scene uit Alien (1979):



Van de ketting is het een wonder dat hij nog draait:




En de remschijf is alleen nog geschikt als onderzetter:



De afdeling "ik weet het nog niet":

De carburateurs zien er op het oog roestig uit, maar dat zegt niks over de binnenzijde:



En dat geld natuurlijk ook voor het blok, dat is niet mooi om te zien, maar de binnenzijde moet nader onderzocht worden:



De upsides:

De voorvelg ziet er alleszins nog redelijk uit, ondanks dat die getuige de remschijf ook is blootgesteld aan weer en wind.
Daar komt bij dat het kuipwerk op het eerste gezicht nog redbaar lijkt:







Bovendien zit er nog een alleraardigst zadel op, de initiele reden waarom de motor me opviel (mijn eigen zadel is gescheurd):



En dan de bonus:




Het plan

Ik ga voorlopig nog uit van een rescue-missie. Dat wil zeggen dat ik de boel eerst helemaal uit elkaar ga trekken en inventariseren. Het zadel en de einddemper vinden waarschijnlijk voorlopig een plekje op mijn eigen Alp, evenals het nog aanwezige gereedschapskistje (dat mist bij mij).

Indien de motor de redden blijkt, ga ik hem helemaal reviseren. Dat kan ik uiteraard niet 100% zelf in verband met sommige benodigde gereedschappen (o.a. de blokrevisie) maar Waffie heeft een toverwerkplaats en weet overal weg mee. Daarnaast heb ik alle tijd van de wereld: Het ding staat geschorst, ik kan hem droog wegzetten op eigen terrein en op het gemakje alles oppakken.

In principe is dit het idee:



De motor blijft in principe origineel, dat wil zeggen, ik ga geen andere achterbrug of iets dergelijks plaatsen, maar er komen wel progressieve veren op, gesinterende remblokken, stalen remleiding, dat soort zaken. Ook zullen PimW's stepjes en carterbak erop komen, zij het zwart gespoten. De velgen zullen ook vervangen worden door iets aftermarkets, ook in het zwart. Verder wil ik de koffers zelf maken (staal) om ze bij het design van de motor te laten passen.

Maar dat is allemaal voor (veel) later, stap één is demontage ;D.
Transalp XL600V

Offline The Headless Horseman

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2017, 17:38 »
Gefeliciteerd met de aanwinst Trigger! Laten we idd hopen dat er weer een leuke Alp van te maken is  :)
Ik ga 't project iig graag volgen hier  8)

Dat zadel heb je al een doekje overheen gehaald denk ik?  ;D Uit ervaring kan ik zeggen dat déze (felblauwe) kleur erg goed staat bij een witte Alp zoals jij al hebt  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2017, 18:12 »
Dat deed de verkoper voor me, het zadel en de uitlaat waren zo ongeveer de enige verkoopwaardige punten :). En dank!

Muziek erbij, wat te drinken, en dan gelijk maar van start!

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2017, 18:37 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline honda2x

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2017, 20:20 »
gefeliciteerd met je aan koop  ;) vind hem nog niet een zo gek slecht er uit zien .

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2017, 20:32 »
gefeliciteerd met je aan koop  ;) vind hem nog niet een zo gek slecht er uit zien .

Wacht maar tot je de volgende serie foto's ziet :-X hier heeft echt een beunhaas aan gewerkt...
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2017, 20:50 »
Het begint al met de zijkappen... de linker (luchtfilter) komt nog redelijk goed weg, maar de rechter:





heeft al een roadside repair gehad, om het maar netjes te houden. Er is met een soort lijm een metalen ring tegen de kap gelijmd omdat de originele plastic pin al afgebroken was.

Wij zoomen even terug uit:



De grote kappen missen 1 roostertje. Geen ramp, de mijne ook (nu heb ik er weer twee ;D). Erger is dat de originele bouten vervangen zijn door inbussen, en de rubberen mounts met bout die er normaal achter zitten zijn vervangen door gewone metalen bouten met een ringetje ertussen. K*t om los te halen dus. De front kuip (over de koplamp heen) lijkt nog met 3 van de 4 bouten vast te zitten. Bij het loshalen blijken twee daarvan gelijmd te zijn omdat de schroefdraad al eerder naar zijn hemeltje was.



Wat zien wij wanneer de kappen weg halen en dus vrij zicht hebben op de bedrading, valt ons het volgende op bij het stuur:



Nog niet direct reden tot paniek, dit is nog geen onderdeel van het frame zelf, dat is op die plaats nog netjes.

Wij richten onze aandacht even op het verwijderde zadel (dat overigens nog heel netjes is en dus na een re-conditionering overgeplaatst gaat worden naar mijn eigen Alp) en zien daar het volgende jammere schouwspel:




Moeder natuur probeert reeds deze metalen, die reeds tientallen jaren geleden aan haar zijn onttrokken, te reclaimen.

Wij vinden ook nog een onverwachte verrassing:



Een ketting-smeer systeem! Helaas heeft dit de ketting weinig goed gedaan die 7 jaar buiten >:D.

Ondertussen staat ons verloren schaap er zo bij:



en besluit ik de tank te verwijderen. De bout laat zich goed verwijderen, maar de benzineslangen is een ander verhaal. Deze zijn verweerd en verhard. De kleine slang komt nog los, maar de tweede slang zie ik genoodzaakt door te snijden, want deze weigert van de kraan te komen. Positief puntje: De kraan komt wel netjes los van de tank, en deze laat ik leeglopen in een jerrycan voor afvoer.

(noot redactie: Hoe voer je benzine correct af? Ik zou de Jerrycan graag behouden :P)

Over de tank zelf twijfel ik:



Het ziet er op het eerste gezicht heel erg uit, maar de roest zit nog lang niet tot het 'tank' gedeelte, puur op het platte gedeelte waarmee de tank aan het frame zit. Is zoiets te repareren door een metaalbewerker?



Tot zo ver is de demontage nu gevorderd, volgende item word het verwijderen van de demper, want die wil ik redden.
Morgen komt er een hoes overheen om wat er nog over is te beschermen tegen nog meer water, de rest van de verwijderde delen liggen hoog en droog in mijn schuurtje.

Transalp XL600V

Offline Grubeater

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2017, 21:08 »
De grote kappen missen 1 roostertje. Geen ramp, de mijne ook (nu heb ik er weer twee ;D).

Volgens mij heeft alleen de rechterkant een rooster omdat daar de ventilator zit en zit er links niets.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Sandra

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2017, 22:05 »
Die rvs valbeugels zijn ook goed verhandelbaar !
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2017, 22:09 »
Die rvs valbeugels zijn ook goed verhandelbaar !

Moet ik ze eerst nog een beetje opknappen misschien, er heeft iemand een flinke schuiver mee gemaakt, getuige de schaafplekken op de rechterzijkant. Remhendel, pedalen verbogen, en de valbeugel heeft ook een 'vlak' geschaafd stukje. Ze hebben geen roest :).

Het hangt of staat met of ik de tank kan redden, het blok nog kan reviseren en de kappen nog verkrijgbaar zijn (in welke kleur dan ook, ik spuit ze toch over). Met een verse verzameling originele bouten draai ik de boel dan wel weer in elkaar. Er zal zeer zeker wel las, straal en spuitwerk zijn, nog los van de kappenset.

En die achtervelg... :o de voorste is nog goed, en die mag ook de verkoop in, ik ga hier geen gouden velgen onder zetten (als het project lukt).
Transalp XL600V

Offline Ceetje

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2017, 22:15 »
Heel veel succes Trigger!! Je zal het nodig hebben ...  :-X

Offline honda2x

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2017, 22:33 »
leg die tank met zijn kontje in een bakje met schoon maak azijn en om de dag even de staal borstelen lang halen kost je voor 5 liter 1,50
kijk na een dag of 3 wat je over houd . lassen kan altijd nog mits die vrij is van benzine  ;)

geen geinje ik doe het al jaren zo om roest te verwijderen  goed koop en het is makkelijk

maar alles moet wel vet vrij zijn schoonmaak azijn lost geen vet op  >:D

Offline Grubeater

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2017, 22:38 »
maar alles moet wel vet vrij zijn schoonmaak azijn lost geen vet op  >:D

Dasty bij de Wibra halen.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2017, 22:39 »
leg die tank met zijn kontje in een bakje met schoon maak azijn en om de dag even de staal borstelen lang halen kost je voor 5 liter 1,50
kijk na een dag of 3 wat je over houd . lassen kan altijd nog mits die vrij is van benzine  ;)

geen geinje ik doe het al jaren zo om roest te verwijderen  goed koop en het is makkelijk

maar alles moet wel vet vrij zijn schoonmaak azijn lost geen vet op  >:D

Dat vind ik een hele fijne tip, dat ga ik doen, dankjewel!
Transalp XL600V

Offline honda2x

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2017, 22:56 »
even een voor beeld hoe het werkt   ;D lost tevens ook  wals huid op  van staal goed schoon maken met water en zeep daar na komt er wel wat vliegen roest op bij niet direct  warm föhnen 

niet gebruiken op alum alles lost op   >:D
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2017, 23:00 door honda2x »

Offline paso

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2017, 23:03 »
Vind dat nog allemaal meevallen.
Hoe ziet de achterbrug eruit? Als ik die middenbok bekijk zou ik daar eens naar boven kijken, bij mij waren er gaten in gerot.
En dan de pro-link los krijgen...
Je maakt je zorgen over de tank die nog volop te vinden is, alle dichtingingen, kettingset etc. kost veel meer.
XL 600V 03/87

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #15 Gepost op: 13 augustus 2017, 23:16 »
Vind dat nog allemaal meevallen.
Hoe ziet de achterbrug eruit? Als ik die middenbok bekijk zou ik daar eens naar boven kijken, bij mij waren er gaten in gerot.
En dan de pro-link los krijgen...
Je maakt je zorgen over de tank die nog volop te vinden is, alle dichtingingen, kettingset etc. kost veel meer.

Ik maak me nu al zorgen bedoel je, en ik heb nog maar een paar dingen los getrokken ;D.

Kosten steken in dingen zoals pakkingen en dichtingen vind ik niet erg, want dat betekent dat het project groen licht heeft en ik al aan een rebuild bezig ben ;). Als ik het toch doe, moet ik het goed doen, dan wil ik de komende jaren ook geen gezeik meer hebben en lekker veel kilometers maken (wat ik nu op mijn bestaande Alp toch al doe).
Transalp XL600V

Offline paso

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2017, 00:10 »
Is inderdaad zo, ineens goed doen.
Veel dingen beschouw ik als gewoon onderhoud, banden-remdelen-kettingset...
Radiators bvb. niet, die kosten ook wat.
Mijn eigen alp is na 3-4 jaar aan een rebuild nodig.
Blok zuipt olie, koppeling begint, rem vooraan , vorkkeringen, carb., fan.  Valt me tegen want heb er niet zoveel mee gereden maar ben hem wel gaan waarderen en het is voor de veiligheid dus moet het maar. Kosten, je krijgt dat met een verkoop toch niet terug dus blijft hij, is tenslotte amper 30 jaar. >:D
XL 600V 03/87

Offline xrvtuur

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #17 Gepost op: 14 augustus 2017, 09:36 »
Ik ben vorig jaar bezig geweest met het opknappen van een '92er africa twin die zo'n 200000km stevig gebruikt was, en dat heeft me (veel) meer gekost dan de bedoeling was, op een gegeven moment kun je eigenlijk ook niet meer stoppen omdat er dan al teveel geld inzit. Maar ik ben niet aan het prutsen geweest met imitatie spullen of praxis boutjes, veel vervangen en ook is het blok open geweest voor nieuwe uitgaande as en baklagers, maar een kompleet nieuwe originele pakkingset kost dan al meer dan 300 euro. Uiteindelijk had ik net zo goed een goede AT kunnen kopen, maar dit was ook wel een leuke ervaring en het wrak was van een vriend van me die de motor aan mij kado had gedaan, dus nu weer wel leuk dat het weer rijd.
Varadero SD02  2004

Offline LJ

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #18 Gepost op: 14 augustus 2017, 10:42 »
Leuk project, hopen dat ie gered wordt! En wat doe je met die RVS beugels?  8)
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #19 Gepost op: 14 augustus 2017, 12:03 »
Leuk project, hopen dat ie gered wordt! En wat doe je met die RVS beugels?  8)

Geen idee, ik kan in ieder geval geen RVS gebruiken op mijn 'build'. Ik heb zelf wat slankere valbeugels, zwart, van motech, en die komen hier uiteindelijk op. De witte Alp gaat ergens ook een keer gerestaureerd worden en die heeft óf geen beugels nodig, of ook 'slanke' en niet van die dikke buizen (vind ik niet mooi). Zijn deze dingen te spuiten?

In alle waarschijnlijkheid dus verkopen, of ruilen tegen onderdelen. Tot nog toe zijn gesneuveld of verrot gebleken:

- hitteschild uitlaat (die lange, onderaan bij de aansluiting naar de demper)
- luchtfilterhuis (aansluiting afvoer slang onderaan afgebroken)
- lucht toevoer carburateurs (die onder de tank, één aansluiting naar de carbs is gescheurd en al een keer gerepareerd geweest)
- rechter voetsteun (inclusief de bevestigingsplaat, die is afgescheurd, zeer waarschijnlijk n.a.v. een stevige val)

Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #20 Gepost op: 14 augustus 2017, 12:30 »
Ik leg ook de locatie van bedrading vast, alsmede waar bepaalde stekkers gaan, om later een referentie te hebben (en anders heb ik altijjd mijn eigen Alpje nog).













Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #21 Gepost op: 14 augustus 2017, 12:40 »
Vraag aan het publiek:

Hoe kan ik dat blauwe zadel het beste verzorgen voor montage? Ik zit eraan te denken of ik het materiaal, na grondige schoonmaak, met iets kan/moet behandelen om het te preserveren tegen de weersinvloeden, en eventueel soepel te maken/houden.

Hm, het leer is in orde, maar het schuin aan de binnenzijde (zichtbaar via de onderkant) is zompig en ruikt nogal funky.
Wellicht beter om het toch even te laten refurbishen.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2017, 12:44 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline LJ

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #22 Gepost op: 14 augustus 2017, 17:05 »
Geen idee, ik kan in ieder geval geen RVS gebruiken op mijn 'build'. Ik heb zelf wat slankere valbeugels, zwart, van motech, en die komen hier uiteindelijk op. De witte Alp gaat ergens ook een keer gerestaureerd worden en die heeft óf geen beugels nodig, of ook 'slanke' en niet van die dikke buizen (vind ik niet mooi). Zijn deze dingen te spuiten?

In alle waarschijnlijkheid dus verkopen, of ruilen tegen onderdelen.

Zou het passen op een Transalp van 1987? Dan heb ik misschien wel interesse.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #23 Gepost op: 14 augustus 2017, 17:52 »
Zou het passen op een Transalp van 1987? Dan heb ik misschien wel interesse.

Yes, de donor is uit 88 :).
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #24 Gepost op: 14 augustus 2017, 21:05 »
Oke, de progressie van vandaag.

De voorkant is zo'n beetje helemaal ontmanteld. De achterkant ook bijna, de ketting ga ik doorslijpen want die is toch niet bruikbaar meer. Jammer, want aan de tandwielen te zien was de set waarschijnlijk nog in goede conditie voor de motor verlaten werd.
De roest op het frame lijkt, tegen alle berichtgeving tot nu toe in, nog redbaar! Er zitten wat bladders aan de lak, dus dat word binnenkort kaalschuren om te kijken of het niet 'door' is, en dat zou betekenen dat ik het frame kan gaan zandstralen en opnieuw spuiten. Ik overweeg dit zelf te doen om de kosten laag te houden (ik maak uiteraard wel een stof- en winddicht tentje, en gebruik een masker etc).

De motorsteunen aan de voorkant, en het 'gewei' van de tellers is compleet rot en niet meer te redden, die moeten dus ook vervangen worden. De carburateurs zagen er vanbinnen nog schoon uit, er zat voldoende koelvloeistof in het blok en toen ik deze begon af te tappen hoorde ik de eerste twee seconden (zo meende ik) de pomp zelfs nog even meedraaien in de stroom (maw die zit niet vast).

De as van het voorwiel kwam zonder tegensputteren los, ik moet alleen de band nog verwijderen van het wiel om te controleren of de velg vanbinnen ook nog 'hard' is (tips over hoe dat te doen met huis-tuin en keuken gereedschap?).

Binnenkort komt het achterwiel eruit, ga ik pogen de achterbrug te verwijderen en last but not least het blok eruit voor complete demontage. Ik heb het ding dan helemaal uit elkaar en dan kan ik gaan beginnen met het frame. De tank heb ik, naar aanleiding van een tip, in een emmer gezet met de krokante kant gedoopt in 4 liter schoonmaakazijn.

De uitlaat en demper... ik heb vanmorgen wat WD40 tussen de aansluiting gespoten, en vanavond een uur lang staan wrikken en trekken, dat heeft geresulteerd in 2mm speling erbij. De demper zit waarschijnlijk gefuseerd op de uitlaatbocht vast, dus dat gaat nog een tijdje wrikken worden voor ik die los heb.

Zadel... het leer is netjes maar de foam is zompig, ik laat hem drogen en breng hem weg om het schuim te laten vervangen.

De bok is onze oude slee geworden zoals je ziet, die was toch al versleten. Voor vandaag even genoeg gedaan, de onderdelen zijn droog opgeborgen.
















Transalp XL600V

Offline ddw

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #25 Gepost op: 14 augustus 2017, 21:15 »
Die band kan ook gewoon de slijptol in (als je dan toch bezig bent), die is ondertussen toch uitgedroogd ;)
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #26 Gepost op: 14 augustus 2017, 21:28 »
Die band kan ook gewoon de slijptol in (als je dan toch bezig bent), die is ondertussen toch uitgedroogd ;)

Ja, en dan uitschieten en een potentieel perfecte velg verknallen, liever niet :o.
Transalp XL600V

Offline honda2x

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #27 Gepost op: 14 augustus 2017, 21:28 »
als je de ketting wilt bewaren  ;) oprollen  en ook die in de schoonmaak azijn wederom  om de dag even losjes de staal borstel erover
 gewoon effe kijken hoe jij het vind  dan afspoelen en in de olie of spuitketting vet zetten weggooien  kan altijd nog  ;D

gewoon het 1 of ander proberen das leuk  en baat het niet dan schaad het niet 

je bent verbaast hoe het 1 of ander er uitkomt enne wel foto's he

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #28 Gepost op: 14 augustus 2017, 21:35 »
als je de ketting wilt bewaren  ;) oprollen  en ook die in de schoonmaak azijn wederom  om de dag even losjes de staal borstel erover
 gewoon effe kijken hoe jij het vind  dan afspoelen en in de olie of spuitketting vet zetten weggooien  kan altijd nog  ;D

gewoon het 1 of ander proberen das leuk  en baat het niet dan schaad het niet 

je bent verbaast hoe het 1 of ander er uitkomt enne wel foto's he

Nee, de kettingset vervang ik gewoon, daar ga ik niet mee lopen donderen. Sowieso word dat pas een punt als ik al heel ver in de restauratie ben, tegen die tijd weet je al dat het goedkomt en vind ik dat soort investeringen niet erg. Ik let nu gewoon op het budget omdat het nog steeds een verloren zaak kan zijn.
Transalp XL600V

Offline dropken

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #29 Gepost op: 14 augustus 2017, 21:41 »
De voorpoten zien er nog goed zit. Voor zandstralen heb je behoorlijk druk nodig heb je een Grote comptessor voor nodig met een kleine Van de bouwmarkt word dat niets. Mooi vervolgverhaal tot  nu toe