Auteur Topic: Trigger's 'randje van de afgrond' project  (gelezen 10648 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline honda2x

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #30 Gepost op: 14 augustus 2017, 21:44 »
gewoon  ;)doen een bakje van 25 x 25 cm  5 cm hoog deksel erop en af en toe schudden gewoon kijken na een week wat het doet als leer middel maar het zijn jouw centen .

wel leuk om te volgen hier hou ik wel van  >:D

Offline Sopa

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #31 Gepost op: 14 augustus 2017, 23:48 »
Stralen en coaten is soms goedkoper dan zelf gaan spuiten.
Maaruh, wat weet je van het motorblok? Je kunt nu wel veel geld gooien in het ding en dan blijkt het blok naar de galemiezen.

Succes ermee! Zal t volgen!

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #32 Gepost op: 15 augustus 2017, 07:45 »
Dat blok gaan we uiteraard eerst checken voor we verder gaan :).
Transalp XL600V

Offline Janno

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #33 Gepost op: 15 augustus 2017, 08:04 »
Ik heb ontzag voor je dat je zoiets aandurft. Groot compliment!
Ben wel heel benieuwd naar het resultaat, dus ga je topic zeker volgen.

Offline Rob de Bob

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #34 Gepost op: 15 augustus 2017, 10:31 »
Jup, volg deze ook zeker! :)

Ik zou zoiets ook nog wel eens mooi vinden om te doen, maar het ontbreekt aan tijd. Wellicht als ik op mijn 70e met pensioen ben?  :))

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #35 Gepost op: 15 augustus 2017, 10:39 »
Vandaag andere verplichtingen, en morgen is mijn eigen Alp aan de beurt, een grote beurt welteverstaan. Daar komt een andere band onder, vloeistoffen, filters enzo. Daar staan immers ook alweer 72000 kilometers op :).

Het frame is bijna kaal, en dan gaan we schuren!
Transalp XL600V

Offline LJ

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #36 Gepost op: 15 augustus 2017, 16:53 »
Mooi werk. Ik was €110 kwijt voor het stralen en poedercoaten van het frame, achterbrug en cockpitframe van een Transalp van 1987. Daar kun je bijna niet tegen spuiten inderdaad.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline paso

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #37 Gepost op: 15 augustus 2017, 17:30 »
Knappe prijs LJ.

Wat betreft die koplampsteun, die lijkt me ook redbaar, mijne was harder geroest, zelf gekuisd en eerst in de Brunox epoxy gezet voor er lak op te zetten. Maar ga je die nog nodig hebben als je hem een ander uiterlijk gaat geven?

Luchtfilterkast kun je zelf herstellen, goed ontvetten (ik gebruik remreiniger), dan met een soldeerbout terug in elkaar smelten. Bout een tijdje op dezelfde plek houden om door en door te verwarmen, dan links rechts over de scheur materiaal in elkaar wrijven. Niet teveel druk zetten, gaat vanzelf. beetje bij beetje opschuiven. Op een 5-10 minuten heb je dat perfect in elkaar zitten.
XL 600V 03/87

Offline dropken

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #38 Gepost op: 15 augustus 2017, 18:47 »
110 Euro is Erg billijk voor stralen en coaten kost normaal al gauw 75 Euro voor het stralen en 150 tot 200 Euro voor het coaten.

Offline LJ

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #39 Gepost op: 15 augustus 2017, 19:25 »
Die van mij heb ik laten stralen en coaten bij Waayenberg Coatings in Barneveld, top bedrijf.



Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #40 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:35 »
Jeetje, 110 euro totaal? Voor dat geld ga ik zelf niet lopen kloten inderdaad... ik controleer met de staalborstel op de boormachine eerst wel of er rotte plekken zijn, en zo niet gaat hij apart onder een zeil. Mocht het blok dan ook hard blijken (en de blik binnenin toen ik de carburateurs vandaag verwijderde beloofde van wel) breng ik hem daar heen. Thanks voor de tip :).
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #41 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:51 »
Zo, mijn onderdelenbakken en schuurtje liggen helemaal vol. Vandaag de carbs eraf gehaald, en het blok ziet er heel erg schoon uit vanbinnen ;D. En: ik heb de demper heelhuids van de bocht gekregen, met heel veel WD40, wrikken en soms een gepaste mep op de goede plek. Die gaat dus morgen op mijn motor :).

Het frame is nu bijna kaal, alleen het motorblok moet er nog uit. Ik begrijp uit de diverse aanboden tot nu toe dat ik de delen die niet (of lastig) te redden zijn dus nog tegen een redelijk bedrag te krijgen zijn, maar ik wacht nog even met het aanschaffen van spullen tot ik zeker weet dat het project 100% door gaat, en dat hangt af van het blok en frame. Mocht iemand voor die tijd een van de delen van mij kopen die ik over heb, gaat dat geld gewoon in de projectpot.

De grootste uitdagingen worden (voor mij, want nog nooit gedaan) het uitzoeken + fixen van de kabelboom, het opknappen van de carburateurs en daarbij dus ook het motorblok. De rest is gewoon elbow grease en een beetje speurneuzen naar goeie deals voor vervangende delen + velgen.

Oh ja, en hij moet ook nog in elkaar natuurlijk, maar we hebben de tijd, hij hoeft pas na de winter klaar te zijn.



Transalp XL600V

Offline GSXRed

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #42 Gepost op: 16 augustus 2017, 01:05 »
Goed bezig! ;)

Wat hebben al die mensen tegenwoordig toch met het verbouwen van een Alp?!? Mooi origineel is niet lelijk...  :-X ;D

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #43 Gepost op: 16 augustus 2017, 07:18 »
Mijn witte blijft/word helemaal origineel :). Deze niet :p.
Transalp XL600V

Offline GSXRed

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #44 Gepost op: 16 augustus 2017, 15:15 »
hahaha doe je goed ;)

Kleine tip, zoek even in mijn topic op welke spatborden ik gebruikt heb op mijn brommer.

Scheelt je een hoop werk qua passen en meten, dat heb ik namelijk al op grote schaal gedaan :o

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #45 Gepost op: 16 augustus 2017, 18:49 »
hahaha doe je goed ;)

Kleine tip, zoek even in mijn topic op welke spatborden ik gebruikt heb op mijn brommer.

Scheelt je een hoop werk qua passen en meten, dat heb ik namelijk al op grote schaal gedaan :o

Het spatbord dat erop zit, word gewoon opnieuw gebruikt, maar dan gespoten in de gewenste kleur!

In principe blijft de hele motor qua onderdelen gewoon origineel, behalve wellicht een ander voorkuipje (zo'n buono-achtig ding lijkt me wel wat, met AT-look koplampen, stond er toevallig eentje te koop hier op het forum) en de vering word progressief. Verder recycle of vervang ik gewoon voor identieke delen.

Er komt waarschijnlijk ook het brede zadel op dat ik nu mijn witte Alp heb, maar dan met een nieuw leertje erop.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #46 Gepost op: 16 augustus 2017, 18:57 »
Vandaag was heel eventjes de Witte Alp aan de beurt! Die moet natuurlijk ook blijven rijden :P.



Oliewisseltje:



Even wat beginnende velg-rot wegpoetsen bij het vernieuwen van de achterband:



De Prolink is helaas niet helemaal fris meer (1 van de 3 bussen zat vast):



En de Demper van de sloop-alp gemonteerd, gewoon omdat het kan :).



En dat klinkt best tof!
Transalp XL600V

Offline LJ

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #47 Gepost op: 16 augustus 2017, 19:13 »
Gaat het oude blok nog wel rond? Je zou eigenlijk even de compressie moeten meten. Kan als het blok uit het frame is. Accu er naast en even de plus en min van de startmotor er op. Wel eerst met de hand het blok een paar keer ronddraaien.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #48 Gepost op: 16 augustus 2017, 19:17 »
Gaat het oude blok nog wel rond? Je zou eigenlijk even de compressie moeten meten. Kan als het blok uit het frame is. Accu er naast en even de plus en min van de startmotor er op. Wel eerst met de hand het blok een paar keer ronddraaien.

Ik heb goede hoop van wel. Tot nu toe wijst alles naar een positieve uitkomst: Schone carburateurs, schone inlaatkanalen, waterpomp ging netjes rond, koelwater was voldoende aanwezig en ook schoon. Ondanks het aanzicht van de buitenkant lijkt de binnenkant nog wel te redden. Misschien dat ik straks ook aan de staat van de olie nog wat af kan lezen.

Binnenkort gaat het blok uit het frame en haal ik de cylinderkoppen eraf om eens naar de staat daarvan te kijken. Ik denk dat ik het blok uiteindelijk sowieso wil reviseren, de kans is opportuun omdat alles toch al uit elkaar ligt, ik meer dan voldoende tijd heb om dat te doen en ik dan gewoon weet dat hij 100% in orde is voordat de motor weer gaat rijden. Bovendien is het een enorme kans om hele waardevolle kennis op te doen, een kans die je niet vaak krijgt :).
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 19:20 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline The Headless Horseman

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #49 Gepost op: 16 augustus 2017, 20:35 »
Je hebt iig een práchtige werkplaats ter beschikking Trigger  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #50 Gepost op: 16 augustus 2017, 20:38 »
Ja mooi he! Er hangt alleen altijd zo'n kerel rond die geld van me wil als ik geklust heb.... Heel vreemd ;).
Transalp XL600V

Offline ChrisvdSchoot

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #51 Gepost op: 16 augustus 2017, 20:40 »
Dat laatste dacht ik ook al, hoe kom je aan al die spullen zeg, fraai hoor.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #52 Gepost op: 17 augustus 2017, 21:01 »
Even wat grote doppen geleend van iemand om de achterbrug los te krijgen en de dop van de stuur as. Blijken de bouten van de prolink muurvast te zitten, dus er is net een pulley trekker afgeleverd door een aardige buurman :).
Transalp XL600V

Offline Floris

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #53 Gepost op: 18 augustus 2017, 07:57 »
Blijken de bouten van de prolink muurvast te zitten, dus er is net een pulley trekker afgeleverd door een aardige buurman

Ik heb hetzelfde probleem.
Kun je een foto plaatsen hoe je die klus met een pulley trekker gaat aanpakken?
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 08:09 door Floris »
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Kipman

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #54 Gepost op: 19 augustus 2017, 16:37 »

Er komt waarschijnlijk ook het brede zadel op dat ik nu mijn witte Alp heb, maar dan met een nieuw leertje erop.

Zijn er verschillende soorten originele zadels? Zo ja hoe, wat, welke :)

Offline Oldtimer

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #55 Gepost op: 20 augustus 2017, 12:46 »
Citaat
Zijn er verschillende soorten originele zadels

Nee, origineel niet maar wel corbin en bagster zadels en zadels die aangepast worden naar persoonlijke wensen

Citaat
hoe je die klus met een pulley trekker

Daar ben ik ook zeer benieuwd naar.
Ik heb ze er altijd uit moeten meppen en vooral de bout waarmee het blok aan de achterbrug vast zit.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #56 Gepost op: 20 augustus 2017, 13:16 »
Werkbankpersje doet wonderen, mits je de link van je motir krijgt natuurlijk.
Als je de trekker om de links krijgt moet dat opzich ook werken...

Grotere uitdaging is de reparatie, kun je die bussen nog krijgen bij Honda?

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #57 Gepost op: 20 augustus 2017, 20:05 »
Vandaag het blok uit het frame gehaald. De prolink bouten zitten inderdaad muurvast en de pulley trekker kan weinig grip vinden. Ik heb de centrale as van de achterbrug er wel uit kunnen halen dus het blok heb ik eruit gehaald en daarmee kan ik het frame nu dwars neerleggen om meer kracht te zetten bij het eruit slaan van de laatste drie bouten.

Olie heb ik van het blok gelaten, tegen de eerdere positieve berichten in hier een puntje tégen de staat van de binnenkant: ik haalde er maar anderhalve liter olie uit...

Voorlopig nog genoeg te doen dus! Volgende stappen zijn doe prolink bouten, frame opschonen en het blok uit elkaar trekken voor nader onderzoek.






Transalp XL600V

Offline Blommetje

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #58 Gepost op: 21 augustus 2017, 13:10 »
Die groene die als source gebruikt voor de looks, van Scheveningen? Ook een gave look, zou ik ook zo namaken!
Heeeel leuk project. zou t ook wel willen deze winter... Mocht iemand nog een lijk hebben, dan prop ik deze wel in de garage @ ouders. Leuk werk! Succes, ik ga dit wel volgen.
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #59 Gepost op: 21 augustus 2017, 13:22 »
Ik heb een kleine budget inventarisatie gemaakt, om te kijken hoe (en of rendabel) ik het vind.

Reeds gemaakte kosten:

Aanschaf   280
Overschrijving + schorsen   33   
Diversen materiaal demontage   60   
      
Benodigdheden:

Velgenset      350?
Stralen / Spuiten frame      110
Nieuwe accu      70
Ketting (tandwielen hergebruiken na schoonmaak?)   60
Bandenset 2ehands, forum?      100
Bougies      40
Oliefilter      10
Luchtfilter      30
Olie       50
Pakkingen cylinders      50
Zuigerveren?      15
Schetsplaten voetsteunen 2ehands   30
PimW carterbak + steuntjes ?   
Remleiding staal      100
Nieuwe remschijf en blokken    100
Crashbars       (optioneel)
      
Extra kosten aan delen 1115
Kosten to date   373   
Projectie totaal      1488


Ik zou er dus zo'n 1100 euro aan materiaal in moeten steken, exclusief eventuele verrassingen en dan zit het spul van Pim er nog niet op, evenals geen valbeugels, maar ik zou de zwarte beugels van mijn alp kunnen pakken, ik twijfel nog of daar nog beugels op komen als ik die terug naar origineel ga herstellen.

Ik heb er ook nog geen kosten in zitten voor verf of iets dergelijks (buiten herstellen van het frame) - dit is puur om hem veilig en rijdbaar te maken.
Transalp XL600V