Auteur Topic: Trigger's 'randje van de afgrond' project  (gelezen 10647 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #60 Gepost op: 21 augustus 2017, 13:42 »
Reparatie van de prolink zou ik er ook bij betrekken, kan een aanzienlijke kostenpost zijn. Maar ook gas en koppelingskabels, eventueel verdroogde membranen van de carb etc.

Originele boutjes zijn ook niet gratis.

Maar gaat de motor nog rond, hoe ziet de olie eruit etcetc?
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2017, 13:48 door PimW »

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #61 Gepost op: 21 augustus 2017, 13:45 »
Reparatie van de prolink zou ik er ook bij betrekken, kan een aanzienlijke kostenpost zijn.

Goed punt, die was ik vergeten! De bouten zitten vast, dus 99 op 100 dat die bussen ook vastgeroest zitten.

Hij gaat wel al ver over mijn streefbedrag heen... in 'rijdbare' en veilige staat wilde ik onder de 1000 euro blijven en dat gaat waarschijnlijk niet lukken. Ik heb al gekeken of ik met 2ehands onderdelen de prijs kan drukken en mijn inschatting is al erg laag ingeschat.

Uiteraard betekent dit geen total loss (als je hem voor 2000 euro in showroom staat kunt hebben is het misschien nog steeds een goeie deal) maar dat wil ik er niet aan uitgeven, dus ik neig nu toch een beetje naar verkoop van delen... minus een paar spare parts voor de mijne... dat zou ik wel zonde vinden, want dan is er wéér een potentiele Alp minder op de weg (en er zijn er al zo weinig).
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2017, 13:48 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline Oldtimer

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #62 Gepost op: 21 augustus 2017, 15:11 »
Trigger, je moet eens een keer in Duiven komen shoppen,
Meer zeg ik niet. :-X
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Rob de Bob

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #63 Gepost op: 21 augustus 2017, 15:57 »
Kan ik van harte aanbevelen om bij Oldtimer langs te gaan! Heeft veel onderdelen en zeker niet tegen te hoge prijzen.

Ohja, en het is gezellig en je leert er veel van!  :)

Offline xrvtuur

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #64 Gepost op: 21 augustus 2017, 16:26 »
bij zuigerveren zie ik 15 staan, das wel erg optimistich, is bij Honda ongeveer 60 per zuiger, en ik weet niet of je zelf je cilinders kunt honen maar dat komt er dan ook nog bij. Bij bougies staat 40 maar die koop je dan weer voor 20. Stralen en spuiten frame voor 110, als dat lukt wil ik het adres van je hebben. Pakking cilinders 50... per stuk dan.
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #65 Gepost op: 21 augustus 2017, 18:50 »
Ok, sommige bedragen waren inderdaad schattingen.

110 euro voor stralen/spuiten was naar aanleiding van een tip hier op het forum, een lid zou iemand kennen die goed werk levert voor dat bedrag, dus die ging de begroting in als zodanig.

Wat betreft het blok ben ik voornemens om het blok niet geheel te splijten; dit omdat de uitgaande as nog netjes is (bijna niet ingeslagen) en ik ook geen sporen van olielekkage heb gevonden (en het is niet alsof het blok even gauw opgepoetst is geweest).
Ik wil dus alleen de bovenkant van de cylinders (de koppen dus) verwijderen om de zuigerveren te vervangen, vooral preventief, tegen eventueel olieverbruik aan die kant. Verder mag het blok wel een opknapbeurt krijgen (dus schoonmaken en opnieuw zwart spuiten, eventueel met schuren/stralen indien nodig/werkbaar). Ik schatte in (maar laat mij graag corrigeren) dat ik dan alleen de pakkingen + de zuigerveren aan onderdelen kwijt ben. Is honen verplicht als de koppen eraf gaan?

Then again, nu de olie er toch af is en het blok eruit ligt is dit misschien een ideaal moment om preventief de koppeling te vervangen. Dit heb ik nog niet begroot.

Ik verwacht dat ik bij Oldie vooral 2ehands onderdelen te kunnen vinden maar ik laat me graag verrassen en ga graag een keer op de koffie om mijzelf wijzer te laten maken.

Kort gezegd: Ik wil wel besparen, maar niet op veiligheid, en ik wil ook niet beknibbelen op kosten op de lange termijn.


Ik bedenk me nu ook dat ik nog geen post heb opgenomen voor klein materiaal zoals verweerde slangen, gas/koppelingskabels, de brakke stuur-electronica (knopjes etc) maar misschien zijn die nog op te knappen?
Transalp XL600V

Offline Floris

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #66 Gepost op: 21 augustus 2017, 18:51 »
Ik mis nog de kosten voor:
- zadel opnieuw bekleden
- progressieve veren (voor en achter)
- carburateurs reviseren of vervangen
- spaken (materiaal)
- arbeidsloon wielen inspaken

Al met al wandel je zomaar naar de 1800-2000 euro projectkosten.
En dan weet je nog niet zeker of het blok wel senang is.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Steffie

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #67 Gepost op: 21 augustus 2017, 19:22 »
Volgens mij ben je er niet met koppen verwijderen om zuigerveren te vernieuwen.
Ik denk dat je bedoeld de cillinders er af te halen.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Oldtimer

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #68 Gepost op: 21 augustus 2017, 19:36 »
Om de zuigerveren te vervangen moeten de cilinders er uiteraard helemaal af en dat kost een voet en koppakking.
Handiger is om een hele set te kopen die rond de 110 euro kost.
Carb heb ik liggen, ultrasoon gereinigd en bij inruil van de oude dus beschikbaar.
Honen hoeft alleen als de overmaat zuigerveer( no 2 ) niet voldoende is.
Koppelingsplaten en de veren kun je op dikte meten en wanneer ze niet verglaasd zijn gewoon lekker laten zitten.
Wel even de pakking van het koppelings hendeltje meteen vervangen.
Alle schakel;materiaal heb ik op de schap nog wel liggen, maar meestal is een grondige reiniging wel voldoende.

Maar zoals gezegd,

Gewoon een keer richting Duiven. ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #69 Gepost op: 21 augustus 2017, 20:31 »

Al met al wandel je zomaar naar de 1800-2000 euro projectkosten.
En dan weet je nog niet zeker of het blok wel senang is.

Daar ben ik dus ook bang voor, dat is meer dan ik aan een eerste project uit wil geven. Ik had gehoopt op 1000 euro materiaal en als dat 1200 mocht worden is dat ook nog te overzien, maar 2000 is het me niet waard.
Transalp XL600V

Offline honda2x

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #70 Gepost op: 21 augustus 2017, 20:48 »
trigger

waarom meteen zo ver gaan met het motor blok zonder dat nog niks weet  waarom niet bougie even eruit wat olie erin  voor wat smering  kleppen stellen en  carbs  en dan kijken of het loopt  .

misschien haal je een hoop werk en kosten op je hals  wat ?? misschien helemaal  niet nodig is  ;)

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #71 Gepost op: 21 augustus 2017, 21:02 »
trigger

waarom meteen zo ver gaan met het motor blok zonder dat nog niks weet  waarom niet bougie even eruit wat olie erin  voor wat smering  kleppen stellen en  carbs  en dan kijken of het loopt  .

misschien haal je een hoop werk en kosten op je hals  wat ?? misschien helemaal  niet nodig is  ;)

Omdat het een zwart blok is met 72.000 kilometer erop. Kans is vrij groot dat het ding olie verbruikt, en flink ook (zoals mijn vorige, zwarte, blok). Ik wil geen half project. Als het ding toch al helemaal uit elkaar ligt, en ik de moeite (misschien) erin ga steken om het ding weer helemaal (gereviseerd) op te bouwen, zou ik niet willen dat het ding uiteindelijk alsnog een probleem heeft met zo'n cruciaal onderdeel.

Enfin, je azijn tip heeft voor sommige delen wel nut gehad:



de ketting ligt er ook al een dag in, maar die lijkt niet meer te redden te zijn. Voortandwiel is al bijna schoon, en beiden lijken vrij recent voor het 'laten staan' van de motor te zijn vervangen.

De Prolink zat echt muurvast, maar nu het blok eruit is kon het frame op zijn kant en heb ik 2 van de 3 bouten eruit kunnen slaan:







Maar die laatste bout wil er zelfs met royale hoeveelheden WD40 en (echt) grof geweld niet uit komen.
Ik heb de boel een beetje opgepoetst en breng de hele brug van de week een keer bij een buurman die een bankschroef heeft, kijken of we hem er op een of andere manier uitgeperst krijgen.

Waarom die andere twee bouten zo vast hebben gezeten is me niet helemaal duidelijk, want toen ik ze er eenmaal uit had zag ik geen roest op de bouten zelf:



al ziet de binnenzijde van de bus van de korste bout er toch aardig verwaarloosd uit (roestig).

Ondanks dat de veer los is van de Prolink en de bout uit de bovenkant van de veerpoot er ook al uit is, krijg ik de veer nochtans niet uit het frame gewrikt.



Tja, en dan blijft over het blok zelf...



Transalp XL600V

Offline dropken

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #72 Gepost op: 21 augustus 2017, 21:36 »
Voor dat blok moet je echt naar duiven oldtimer helpt je graag je leert er ook wat Van en je betaald zeker de hoofdprijs Niet het blik met hem bekijken kost niets en je weer meteen of het op een redelijke Manier te redden is.ook binnen jouw Budget.....

Offline honda2x

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #73 Gepost op: 21 augustus 2017, 22:11 »
bij zo een project  moet je niet op dagje  ;D kijken sommige delen ligger er wel eens bij mij 2 weken in voordeel is het doet ze werk zonder dat je er mee bezig bent een 1 dag is niks  maar het verschil al aardig te zien .

Gooi het niet weg  als je klaar bent naarmate het ouder word word de werking sterker  heb ik gemerkt ook bij hogere temperaturen

haal alleen af en toe de bodem schoon met een plamuur mes en wat erboven opdrijft 

kijk maar na een week met je midden bok wel af en toe de klonten met staal borstel en hamertje behandelen en schudden  >:D

Offline Sopa

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #74 Gepost op: 21 augustus 2017, 22:58 »
Als t je om t customizen gaat ben je goedkoper uit om een iets betere donor te vinden waarvan je weet dat ie loopt. Aan deze moet zo een beetje alles gebeuren en dat kost een vermogen. Zoals aangegeven neem je wel een groot risico met dit blok.


Offline paso

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #75 Gepost op: 22 augustus 2017, 09:50 »
Ik zou met dat blok ook durven doorgaan, uren opkuisen ga je er wel aan kwijt zijn maar het hoeft ook niet duur te zijn omdat je het met gewone motip verf kunt spuiten, ik heb er steel wheels van motip op staan, niets hittebestendig en het gaat prima.
Echter heb ik mijn blok niet open gedaan (enkel klepjes gesteld) en daar heb ik nu 10000 km later spijt van want hij gebruikt olie en veel.
XL 600V 03/87

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #76 Gepost op: 22 augustus 2017, 10:04 »
Ik hoef alleen maar quitte te spelen op de aanschaf natuurlijk, de rest van de delen is 'mooi meegenomen' als ik die kan slijten, en misschien zit iemand anders er wel om verlegen.

Aangezien mijn eigen motor geen origineel blok meer heeft (zilveren blok uit '92 in een '89 Alp) kan ik dit blok ook gewoon bewaren en later reviseren, voor het moment dat de mijne een overhaul krijgt. Ik zal van de week wel even nette foto's maken met lekker weer en alle nog herbruikbare delen inventariseren, dan maak ik een mooi topic aan in de verkoophoek.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2017, 10:07 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline voorstad

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #77 Gepost op: 22 augustus 2017, 10:56 »
Toch geen concurrentie Oldtimer.....  :-X
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #78 Gepost op: 22 augustus 2017, 11:03 »
Toch geen concurrentie Oldtimer.....  :-X

Don't bite off more than you can chew, heb ik geleerd. Maar die concurrentie komt er nog wel hoor, ik hou mijn oogjes en oortjes open voor een volgend project :).
Transalp XL600V

Offline paso

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #79 Gepost op: 23 augustus 2017, 00:31 »
kuipruit en vorkbenen heb ik wel interesse voor
XL 600V 03/87

Offline TransAlpGhost

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #80 Gepost op: 23 augustus 2017, 08:57 »
 Ik zie trouwens dat je dat zilvere duktape gebruikt. Als. je dat lang laat zitten heb je veel schoonmaak werk. zelf gebruik ik van die handschoenentjes als seal voor alles wat dicht moet blijven
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #81 Gepost op: 25 augustus 2017, 09:04 »
Ik zie trouwens dat je dat zilvere duktape gebruikt. Als. je dat lang laat zitten heb je veel schoonmaak werk. zelf gebruik ik van die handschoenentjes als seal voor alles wat dicht moet blijven

Goed punt, ga ik regelen :).

Ondertussen offerte van het straalbedrijf gehad... Stralen + Poedercoaten van het frame voor 120 euro.
Blok en carburateurs + kleine delen doen ze ook, maar die op nacalculatie.

Ik heb Waffie een lijst toegestuurd met minimale benodigdheden, m.a.w. wat is er nodig om het ding weer 'rollend/rijdend' te krijgen.
Dan is hij nog lang niet in de staat die ik wil natuurlijk, maar heb ik wel een rijdende motor. We gaan het zien :).
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #82 Gepost op: 26 augustus 2017, 13:52 »
Ik heb vandaag:

- ketting en tandwielen uit hun zuurbadje gehaald
- frame en brug afgespoten met hoge druk
- slechte plekken van frame en brug bekeken met behulp van een staalborstel op de boormachine

Ketting en tandwielen heb ik na het badje ook even afgespoten, en die komen dus nog heel aardig uit de verf (roest, eigenlijk ;D).
Alhoewel de binnenkant van de wielnaaf niet meer bruikbaar is (er is een stukje van de kogellager afgebroken), is het tandwiel prima opnieuw inzetbaar. De ketting is grotendeels roestvrij, maar nou niet het toppunt van soepelheid. Ik heb de boel even flink in de Yamalube gezet om in ieder geval voorlopig de roest er af te houden:



Dat gewei blijft een rot stuk en ik krijg de bouten ook nog niet los. Ik vrees dat deze er misschien met de slijptol af moet komen.



Rechts onder waar het zadel zit/zat heb ik een slechte plek bij een lasverbinding, maar seconde of twintig met een gemotoriseerde staalborstel doet al gauw schoon staal naar voren komen:



En zo ook bij nog een andere lelijke plek boven het achterwiel:



De achterbrug heeft, los van het feit dat de prolink er nog steeds in steekt, een lelijke plek op de binnenzijde, die ook vrij oppervlakkig blijkt, na grondig onderzoek:




Dus... het frame en brug lijken te redden te zijn met de reeds genoemde straal+poedercoat behandeling van 120 euro. Dan heb ik (of straks een ander :D) weer een mooi hard frame dat de komende 20 jaar mee kan (als hij niet weer een eigenaar zoals de vorige tegenkomt, dan toch).

Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #83 Gepost op: 26 augustus 2017, 16:03 »
Denk je dat de oringen tegen dat zuurbad kunnen? Best kans dat het voor de ketting einde oefening is.

Die dopmoeren zitten aan het gewei gelast he, mocht je dat door de roest niet kunnen zien ;D

Offline Trigger

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #84 Gepost op: 26 augustus 2017, 16:10 »
Zonder dat zuurbad was de ketting sowieso totaal onbruikbaar dus ik heb de gok maar gewaagd.

En dat van die las op die bout ontdekte ik een uur geleden inderdaad op mijn eigen motor :).
Transalp XL600V

Offline honda2x

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #85 Gepost op: 26 augustus 2017, 17:18 »
je mag me best even op de schouder slaan  hoor    vroeger  ;D heel lang geleden rond 1977 toen ik nog op mijn gt 750  elke maand om de 3000 km de ketting uit moest koken hadden we een blik ketting vet (  dat is deze dus ) toen bestonden de o ring kettingen nog niet .

Even op het gas fornuis of een camping toestel even de ketting oprollen in het hete vet en na intrekken natuurlijk bloed heet de ketting er weer om leggen .

dat kan dus nog steeds   >:D al zullende keringen dat niet echt lekker vinden maar  het trek er helemaal in dan heb je toch weer een vette ketting . ;)
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2017, 17:29 door honda2x »

Offline Floris

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #86 Gepost op: 26 augustus 2017, 19:50 »
dat kan dus nog steeds 

Daar ben ik het pertinent niet mee eens. Als je de O-ringen kapot kookt, dan is de ketting afgeschreven.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline honda2x

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #87 Gepost op: 26 augustus 2017, 21:06 »
kun je er dan al aan veel verpesten  dan   ;D  beetje vet  erin met zacht temperatuur  dat het smeer baar is is beter dan roest  ;)

Offline paso

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #88 Gepost op: 26 augustus 2017, 22:14 »
Zou die ketting terug in een badje leggen, minerale olie deze keer.
XL 600V 03/87

Offline Arjen

Re: Trigger's 'randje van de afgrond' project
« Reactie #89 Gepost op: 27 augustus 2017, 15:09 »
Ik zou geen geld meer in die ketting steken en gewoon een nieuwe kopen.

Beetje bizar om de kosten dusdanig te drukken, in dit geval voor toch een behoorlijke veiligheidsfactor. Tipje van de sluier: enig idee wat een gebroken ketting kost? (dan heb ik het niet over materiele schade, maar over over ziektekosten).

Er staat hier op het forum ergens een filmpje van iemand die met een vastgeslagen ketting zo'n beetje een rotswand probeert te koppen.

Denk er nog even over na.
“Never Stop Exploring”