Auteur Topic: Versnelling pakt niet...  (gelezen 1578 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Blommetje

Versnelling pakt niet...
« Gepost op: 16 augustus 2017, 10:44 »
Eerst dacht ik dat dat ik gewoon slecht en te snel schakelde... maar zojuist bij het stoplicht het volgende.  wilde terug schakelen naar zn 1... pakte niks. 20 x trappen en stond vrij. Maar t lampje Brand niet. Dus niet neutraal...  omhoog ging wel, dus na wat getoeter achter mij maar in zn 2 weggereden.

Het is wel vaker, met name in de 1 en 2. ik rijd weg..  schakel naar zn 2 en geef gas en hij brult vol in zn vrij.
iemand een hele snelle en uiterst goedkope en bij voorkeur ook nog makkelijke oplossing?   8)
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Ghost Rider

Re: Versnelling pakt niet...
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2017, 12:46 »
Zit je pookje nog wel goed vast?
1999 XRV750A
1989 GT 650 Hawk
1984 Moto Guzzi V50 Monza
1974 Suzuki GT 750
1968 BSA Starfire

Offline Oldtimer

Re: Versnelling pakt niet...
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:51 »
Citaat
een hele snelle en uiterst goedkope en bij voorkeur ook nog makkelijke oplossing?

Pak de fiets  >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Arjen

Re: Versnelling pakt niet...
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2017, 22:35 »
Tja, kan heel veel oorzaken hebben. Om er maar een paar te noemen:

- je schakelt "te soft", vooral bij opschakelen hang je hem dan weleens in de neutraal. Oplossing: duidelijker (lees: steviger) schakelen met het voetje
- tandjes staan net niet in lijn, gebeurt mij ook eens op de 500x bij een stoplicht. In neutraal, koppeling los, koppeling weer in en je tikt hem zo in z'n 1
- je gebruikt goedkope/verkeerde/auto/aldi/lidl/action olie in je blok. Kan heel veel effect hebben op het schakelgedrag.
- de ontkoppeling is niet helemaal goed, oude koppelingsplaten of slecht afgestelde koppelingskabel
- je schakelpookje zit niet goed vast, al vind ik die wat vergezocht

Kies maar wat jij als het goedkoopst en snelst opgelost ziet...  ;) 
“Never Stop Exploring”

Offline TransAlpGhost

Re: Versnelling pakt niet...
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2017, 22:45 »
de kwaliteit/status van de olie zou ik het dan zoeken
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Waffie

Re: Versnelling pakt niet...
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2017, 11:59 »
ik in een losse pook
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Blommetje

Re: Versnelling pakt niet...
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2017, 12:43 »
Oliepeil is goed en er gaat Castrol in. Ergens van een motorzaak, en de hoofdmoot olie komt van Ad (na een blokwissel) dus ik probeer die smaak aan te houden. 
Pookje gecontroleerd. Eraf gehaald, zat strak, maar zit nu zeker weten echt vast.

Zal de komende dagen wat "harder" trappen... Wie weet. Ik vond toen na de blokwissel al meteen dat dit blok minder soepel schakelde, maar misschien scheelt het ook per blok.
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Versnelling pakt niet...
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2017, 12:58 »
Ipv je schakelpook een schop te geven, bebader het eens vanuit een ander oogpunt. Het mechaniek moet pakken, wat wil zefgen dat de nokjes op de tandwielen in elkaar moeten grijpen als je met de schakelvorken de boel opzij schuift.

Ik wil niet zeggen dat je het verkeerd doet maar ik zet een beetje druk op de schakelpook, bouw dat op en houd de pook even vast tot de versbelling goed pakt. Dat gaat in het eggie vrij snel maar maakt een groot verschil met sinpelweg een schop tegen die pook geven. Netals met remmen reageerd geen mens of machine goed op bruusk gedrag ;D

Overigens kan een te strakke ketting ook het schakelgedrag beinvloeden, zeker in stilstand. Maar weer vanuit technisch perspectief is in stilstand schakelen gewoon niet optimaal, beter als je nog rolt en anders pook vasthouden en koppeling zacht op laten komen.

Techniek is betrouwbaarder dan mensen, dus daar zou ik beginnen ;D neemt niet weg dat een va bovengenoemde technische zaken mank kan zijn.

Offline Blommetje

Re: Versnelling pakt niet...
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2017, 13:13 »
Nee, geweld is niet wat ik van plan was, maar kan er wel beter op letten.

Ketting hangt denk ik eerder te slap dan te strak.. was van plan deze ietsjes strakker te trekken...
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Blommetje

Re: Versnelling pakt niet...
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2017, 14:48 »
Opa Duck moest gewoon leren schakelen. Geen problemen gehad..
Het iets rustig "voelen" scheelt ook...
Vermoedelijk zat de fout ergens op het zadel..  ::)

Slotje!
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -