Auteur Topic: XL700 wilt niet goed starten  (gelezen 2199 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline M_Duiker

XL700 wilt niet goed starten
« Gepost op: 24 augustus 2017, 00:12 »
Hee hallo,

ik heb sinds 2 weken een probleem met starten..
mijn XL700 ligt snachts aan de druppellader en dan als ik wil starten, hoor ik de startmotor wel maar hij start niet door.

Dan begint het ABS lampje te knipperen, en daarna nog een keer proberen en dan doet ie het wel?!?

Rare is dat als ik na me werk (meestal 12/15 uur later) weer naar huis ga, dat ik hem in 1 keer start en geen problemen heb terwijl die dan niet aan lader ligt..

Heeft iemand ook zoiets gehad en wat zou het kunnen zijn?? Het is niet elke keer.. ene keer doet ie het gewoon en paar uur later loopt ie te klooien
Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)

Offline TransAlpGhost

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2017, 00:57 »
hang jij je motor iedere dag weer aan de lader?

staat er in  het boekje niet iets  over knipperende abs lampjes bij starten
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Oldtimer

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2017, 08:52 »
Ik zou eens een nieuwe accu proberen.
Hij hersteld zich blijkbaar als die van de lader af is.

Houd gewoon geen spanning  vast
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Goobi

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2017, 09:36 »
Zou inderdaad de accu kunnen zijn. In de Ownermanual (blz. 87) staat dat ABS niet functioneert 'if the battery is discharged'. Bij een ABS-probleem gaat het lampje knipperen.
En iedere nacht aan de druppellader? Als dat nodig is dan is de accu inderdaad niet in orde.
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline JanO

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2017, 10:24 »
Spanning meten voor het starten
Meten is weten

Offline paso

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2017, 13:06 »
En een slechte accu aan de druppellader is een slecht idee heb ik zelf pas ondervonden, occasie Saab gekocht die een tijd had stil gestaan, starthulp moeten gebruiken om hem te starten .
Thuis aan de autodruppellader, na de eerste dag nog niet groen dus laten hangen, volgende dag ontplofte de accu.
Waarschijnlijk dus 1 of 2 cellen enorm slecht waardoor je de spanning op de overige cellen gaat zetten en er dus cellen leegkoken, er knalgas begint te vormen. Moment dat de druppellader gaat belasten als test ontploft de boel.
Dat is ook maar hoe ik denk dat het gebeurd is, was niemand aanwezig rond de auto toen het gebeurde dus geen externe invloed.
Oppassen met slechte accu's dus.
XL 600V 03/87

Offline ddw

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2017, 15:38 »
Of je lader trekt je accu eigenlijk leeg? Want als hij niet aan de lader heeft gehangen start hij wel gewoon toch?
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline M_Duiker

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2017, 18:15 »
Ik zou eens een nieuwe accu proberen.
Hij hersteld zich blijkbaar als die van de lader af is.

Houd gewoon geen spanning  vast

als het de accu zou zijn, dan zou me startmotor ook niet lekker willen starten toch?
Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)

Offline robgoesdakar

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2017, 18:33 »
Check ook even of de accu polen wel goed genoeg vast zitten.
Echt even voelen, een beetje lossig kan zomaar 'af en toe' een probleem opleveren.


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline M_Duiker

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2017, 15:50 »
Check ook even of de accu polen wel goed genoeg vast zitten.
Echt even voelen, een beetje lossig kan zomaar 'af en toe' een probleem opleveren.

deze zitten goed vast,
Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)

Offline Hans Schaap

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2017, 19:00 »
Een slechte accu kan vaak de startmotor nog wel rondkrijgen, maar die neemt dan al het vermogen van de accu.
Dan blijft er niet voldoende voor de vonk over.


Vaak is even duwen dan voldoende om de motor direct aan te laten slaan.
Dan is n.l. al het vermogen van de accu beschikbaar voor de onsteking.


Dus laat de accu even doormeten. ( ook onder belasting)


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline M_Duiker

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2017, 22:01 »
Een slechte accu kan vaak de startmotor nog wel rondkrijgen, maar die neemt dan al het vermogen van de accu.
Dan blijft er niet voldoende voor de vonk over.


Vaak is even duwen dan voldoende om de motor direct aan te laten slaan.
Dan is n.l. al het vermogen van de accu beschikbaar voor de onsteking.


Dus laat de accu even doormeten. ( ook onder belasting)


Groet Hans

maar hoe kan het dan zijn dat ik als ie van de lader komt hij loopt te zeiken, maar na een dag zonder lader gewoon start?
zou als het een slechte accu is toch juist na tijd stilstaan moeite voor zijn? Want aanduwen hoef ik niet.. want krijg uiteindelijk weer gestart
Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)

Offline TransAlpGhost

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2017, 23:06 »
als je dagelijks rijd is de lader echt niet nodig voor zo ver ik weet. Ik rij zelf al 5 jaar met 1 accu en heb nog nooit een lader aan de motor gehangen..En de accu zat er in bij aankoop (nu sowieso 60k km geleden)

klinkt eerder dat de lader meer kwaad dan goed doet.
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline robgoesdakar

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2017, 11:08 »
Ik zou ook gewoon stoppen met die lader als je regelmatig rijdt. En wat voor een lader is het ? Misschien trekt hij de boel wel gedeeltelijk leeg !!
Hij moet rustig kunnen starten na een weekje stil stand .... en dat iritante knipper lampje kan ook uit, zodat hij echt niet zomaar leeg zal lopen bij stil stand.

Verder heeft de 700 injectie, en voor het starten doorloopt hij een druk fase waarbij de injectoren 'klaar gezet worden' om brandstof in te spuiten.
Vervolgens moet de motor 2x rond draaien om alle sensoren een meting te kunnen laten doen, op basis waarvan de injectoren een seintje krijgen om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten.  (In tegenstelling tot een carb, waar de brandstof er vrolijk met de eerste slag al in komt)

Wat ik wel irritant vindt bij de 700, is dat de lamp gaat branden zodra het contact aan gaat. Hij dimt geloof ik wel zodra je de startknop in drukt, maar ik had toch liever gezien dat hij pas gaat branden zodra de motor draait.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline M_Duiker

Re: XL700 wilt niet goed starten
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2017, 13:09 »
Ik zou ook gewoon stoppen met die lader als je regelmatig rijdt. En wat voor een lader is het ? Misschien trekt hij de boel wel gedeeltelijk leeg !!
Hij moet rustig kunnen starten na een weekje stil stand .... en dat iritante knipper lampje kan ook uit, zodat hij echt niet zomaar leeg zal lopen bij stil stand.

Verder heeft de 700 injectie, en voor het starten doorloopt hij een druk fase waarbij de injectoren 'klaar gezet worden' om brandstof in te spuiten.
Vervolgens moet de motor 2x rond draaien om alle sensoren een meting te kunnen laten doen, op basis waarvan de injectoren een seintje krijgen om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten.  (In tegenstelling tot een carb, waar de brandstof er vrolijk met de eerste slag al in komt)

Wat ik wel irritant vindt bij de 700, is dat de lamp gaat branden zodra het contact aan gaat. Hij dimt geloof ik wel zodra je de startknop in drukt, maar ik had toch liever gezien dat hij pas gaat branden zodra de motor draait.

ja en ik heb nog een dikke Xenon erin ook..
Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)