Techniek > Honda Africa Twin

XRV650 willekeurig vermogensverlies

(1/2) > >>

Me:
Een goedemiddag allemaal,

Dit wordt een lange post met symptoombeschrijving van mijn soms weinig levendige Africa Twin XRV650. Ik heb al wat soortgelijke posts gezien, maar ben toch benieuwd naar jullie ideeën zodat ik misschien gericht de boel kan gaan proberen!

Het probleem: de motor heeft soms extreem vermogensverlies, lijkt op willekeurige momenten.

Wat zich voordoet:
- geen vermogen dus
- klimt traag in de toeren, tot max 3500 ofzo
- ruikt naar benzine in de uitlaat
- draait wel netjes stationair
(merk het pas als ik gas geef)

Wat voorbeelden van wanneer het zich voordoet, na paar maanden stil te hebben gestaan:
- Vijf kilometer binnendoor gereden, maximaal 80 gereden, laatste stuk wat rotondes gepakt. Tijdje voor een stoplicht gewacht, ik trek redelijk vlot weg en vervolgens houdt de motor na 100m in (net genoeg vermogen om 40/50 te halen).
Ik zet hem vervolgens aan de kant, loopt gewoon stationair maar bij gas geven klimt de motor amper in de toeren. Omdat ik toch niet echt weet wat te doen besluit ik maar binnendoor verder te kachelen. Wat schetst de verbazing? Na een paar honderd meter rijdt 'ie weer lekker soepel alsof er niks aan de hand is. Ikke blij voor een tijdje.
- Aansluitend vanaf Rhoon naar Heijplaat gereden, zo'n 8km afgewisseld rustig rijden, dan flink gassen voor wat langere tijd en niks aan de hand, totdat ik wat langzamer rondjes ga rijden op een parkeerplaats en vervolgens een stuk stapvoets. Nu begint het gesodemieter weer! Vervolgens op halve kracht zo'n 8km naar huis gekacheld. Heb toen niet de tegenwoordigheid van geest gehad om te kijken of er een temperatuursverschil tussen de twee cilinders te voelen was.
- Paar dagen erna maar weer eens proefritje gemaakt op de AT. Alleen binnendoor gereden, maximaal 50, niks aan de hand. Maar goed, vertrouw het toch niet. Binnenkort weer een grotere testronde doen met N-weg/snelweg erin!

Vorig jaar heb ik een soortgelijk, of hetzelfde probleem gehad. Dit was na zo'n 50km op de snelweg. Thuisgebracht door de ANWB, want het probleem was niet zo 1-2-3 te vinden. Ik begreep/wist dat de benzinepomp bij de XRV650 een zwak punt is, die is toen vervangen, wel door een niet-gemodificeerde versie. Hierna heb ik een aantal maanden niet meer met de AT gereden. (misschien was het probleem niet helemaal opgelost, dat weet ik niet)

De richtingen waarin ik denk:
1. carburateur(s) ergens verstopt/vies
2. bobine(s) kaduuk
3. CDI('s) kaduuk
4. bougiekabel(s)
5. benzinepomp toch weer kaduuk

Vraag me af of de omschrijving jullie vermoeden een bepaalde richting op duwt?

Voorlopig kan ik nog even niet sleutelen maar misschien alvast wel een idee vormen waar te beginnen met jullie ideeën! Ben benieuwd, bedankt alvast!  :D

Oldtimer:
Naar benzine ruiken geeft in elk geval aan dat er geen ontsteking plaatsvind.
Ik zou het zoeken in CDI of bekabeling naar bobine etc,

\Suc6 met zoeken.,

Floris:
Het lijkt erop dat de ontsteking op één cilinder soms uitvalt.

RENO:
ff een simpele test; haal de plug met gele draden (dynamo) eens los, maar zorg dat je de avond tevoren wel dat de accu volgeladen is met een lader.

Waffie:

--- Citaat van: RENO op 31 augustus 2017, 22:53 ---ff een simpele test; haal de plug met gele draden (dynamo) eens los, maar zorg dat je de avond tevoren wel dat de accu volgeladen is met een lader.

--- Einde van citaat ---

Ik zou het waarderen als je ook verdere uitleg geeft met welke doelstelling je dit advies geeft.

klink net zo als..
laat de lucht eens uit je banden en probeer nog eens een keer ? ;D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View