Auteur Topic: CDI problemen  (gelezen 2481 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Renze

CDI problemen
« Gepost op: 03 september 2017, 12:09 »
Beste allen,

Na heel wat gelezen te hebben hier op het forum heb ik mijn motor gediagnosticeerd met CDI problematiek.
Ik heb een alp uit 1995, ik lees echter dat CDI problemen vooral bij de eerste alpjes voorkomen.
Dit is wat er vrijdag gebeurde. Ik reed een stukje door de stad en opeens stopte mijn toerenteller ermee en trok de motor heel erg langzaam op. Ik balen en geen idee wat er aan de hand was. Na ongeveer 5 minuten deed ie het weer goed. Eind van de dag reed ik zo'n 50km naar huis via snelweg, wederom geen enkel probleem. Nu niet meer opgereden dus hoop stiekem dat er niets meer aan de hand is, maar dat zal wel hoopvol denken zijn. Afijn mijn vraag nu, zijn er dingen die ik nu nog kan doen om de aankoop van nieuwe CDI's uit te stellen?

Groetjes, Renze

Offline Trigger

Re: CDI problemen
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2017, 16:48 »
Ik heb horen vertellen over (opnieuw) doorsolderen maar dat is volgens kenners een lapmiddel en gaat niet lang goed.
Als je voor een nette prijs een vervangende cdi kunt krijgen hoeft het je de kop niet de kosten, voor rond de 200 euro (meen ik, ik laat me graag verbeteren) heb je een nieuwe, digitale cdi (eentje die beide vervangt).

Ik denk dat diverse mensen in het aanbod gedeelte je een vervangende cdi kunnen aanbieden :).
Transalp XL600V

Offline Renze

Re: CDI problemen
« Reactie #2 Gepost op: 04 september 2017, 12:17 »
Bedankt voor je reactie. Ik heb dit weekend weer 2x gereden. En ja hoor steeds bij het starten krijg ik het probleem. Na een paar minuten doet ie wel weer normaal. Kan het veel kwaad om door te rijden (tot dat ik een oplossing heb)? Het lijkt ook wel of hij een beetje gaat stinken als ie dus niet normaal rijdt.

Offline Trigger

Re: CDI problemen
« Reactie #3 Gepost op: 04 september 2017, 13:52 »
Bedankt voor je reactie. Ik heb dit weekend weer 2x gereden. En ja hoor steeds bij het starten krijg ik het probleem. Na een paar minuten doet ie wel weer normaal. Kan het veel kwaad om door te rijden (tot dat ik een oplossing heb)? Het lijkt ook wel of hij een beetje gaat stinken als ie dus niet normaal rijdt.

In dat geval zou het mijn advies zijn niet door te rijden. Het kan namelijk heel goed zijn dat het niet je CDI is die problemen geeft, maar één van de stekkers in het circuit van of naar de CDI. Als een stekker (of eigenlijk, het metalen contact erin) corrodeert met de tijd word het contact slechter, en waar meer weerstand optreed (in een electronisch circuit) ontstaat warmte. Soms zoveel warmte, dat het de stekker doet smelten. Het kan goed zijn dat je dat ruikt.
Transalp XL600V

Offline Oldtimer

Re: CDI problemen
« Reactie #4 Gepost op: 04 september 2017, 19:04 »
Heb het vermoeden dat je SR wel eens naar de galemiezen kan zijn, meet de spanning maar eens met draaiende motor op de accupolen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline robgoesdakar

Re: CDI problemen
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2017, 18:38 »
Renze was vanmiddag even hier.

Eerst maar even snel alle stekker verbindingen gecontroleerd en die zagen er goed uit, toch maar even ingespoten met contact spray.
Vervolgens starten, en uiteraard geen probleem geven.....
Vervolgens nog even de accu los gehad om even wat beter naar het vloeistof niveau te kijken, en de accu polen voelden wat 'losjes' aan.
Alles weer terug gezet, en nog even starten.
Even laten lopen en heel even viel de toerenteller uit. Een snelle druk op de CDI en prompt sprong de toerenteller weer aan.

Lijkt toch wel degelijk in de CDI te zitten.
Helaas niet hier in huis....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Oldtimer

Re: CDI problemen
« Reactie #6 Gepost op: 05 september 2017, 19:06 »
Citaat
Helaas niet hier in huis....

maar bij mij op de plank  :'(
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Trigger

Re: CDI problemen
« Reactie #7 Gepost op: 05 september 2017, 19:25 »
Ik heb er ook nog twee. 8).
Transalp XL600V

Offline Renze

Re: CDI problemen
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2017, 13:28 »
Ja nogmaals dank Rob voor de diagnose! Ik moet inderdaad opzoek naar een nieuwe CDI, @trigger of @oldtimer. Zijn die van jullie ook te koop toevallig? Het gaat dus om een 1995 alpje.


Offline Trigger

Re: CDI problemen
« Reactie #9 Gepost op: 06 september 2017, 13:37 »
Ja nogmaals dank Rob voor de diagnose! Ik moet inderdaad opzoek naar een nieuwe CDI, @trigger of @oldtimer. Zijn die van jullie ook te koop toevallig? Het gaat dus om een 1995 alpje.

Oldtimer zit in Duiven, ik in Breda, maar kom ook veel in Nieuwegein. Wat voor jou dichterbij is denk ik.
Ik verkoop er twee uit een motor die ik gedemonteerd heb, ik gok dat Oldtimer ze ook verkoopt (want waarom zouden we het anders noemen :D).
Transalp XL600V

Offline Renze

Re: CDI problemen
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2017, 17:57 »
Ik woon zelf in Utrecht, dus Nieuwegein zou perfect voor me zijn. Ik stuur je even een PM.

Offline Renze

Re: CDI problemen
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2017, 08:49 »
Weten jullie of een cdi van een oudere alp ook op eentje uit 1995 past?

Offline Oldtimer

Re: CDI problemen
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2017, 15:36 »
Heb je 1 of 2 cdi's ???
Als je een cdi hebt van amerikaans model van 87 of 88 past die ook niet./

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Trigger

Re: CDI problemen
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2017, 16:34 »
Mijn donor alp is niet Amerikaans in ieder geval (en uit 88).
Transalp XL600V

Offline Renze

Re: CDI problemen
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2017, 22:19 »
Heb je 1 of 2 cdi's ???
Als je een cdi hebt van amerikaans model van 87 of 88 past die ook niet./

ik heb er 2!

Offline Renze

Re: CDI problemen
« Reactie #15 Gepost op: 20 september 2017, 10:16 »
Gister sinds langere tijd weer stukje gereden, 50km zonder enkel probleem. En wat denk je, terug weg ook 0 problemen. Zal mijn probleem als sneeuw voor de zon zijn verdwenen? ff een weekje niet gereden. Merkwaardig. Hopen dat het zo blijft.