Auteur Topic: Wie legt eens uit wat terugslag demping achterwielophanging en veer voorspanning  (gelezen 2713 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Herrie

Wie kan er wat meer uitleggen over de terugslag demping en veer voor spanning van de Varadero (achter veering)...
Meestal vind je alles over techniek, vind hier weinig begrijpbare uitleg over via Google :-(

Groet Herrie
Varadero 2004 ABS

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline PimW

Ik kan het bij lange na niet zo duidelijk als de schrijver van onderstaand boek:

https://books.google.nl/books?id=GWR_H3cMRLoC&lpg=PP1&dq=race%20tech%20suspension%20bible&pg=PA4#v=onepage&q=race%20tech%20suspension%20bible&f=false

Ik heb hem op de plank liggen. Veel leesplezier :)

Offline Herrie

Ha ha Pim thanks, jij pakt altijd alles grondig aan :-) ,waarschijnlijk ga ik dat boek wel aanschaffen, uiteindelijk wil ik alles weten van motor rijden...
...
Maar als er mensen zijn die helemaal doorhebben en wat over de basis van terugslagdemping of veervoorspanning willen schrijven dan lees ik dat ook graag...


Ik heb zoveel gelezen hier en op andere forums dat de oplossing meteen andere veering is en ja mijn Transalp rijd super fijn met progressieve voorvering, maar voordat ik stappen ga nemen wil alles halen uit de standaard mogelijkheden die Honda ingebouwd heeft...

Ik heb nu de terugslag demping en de veervoorspanning bijna op zin hardst staan, pff alles stond op zijn zachts toen ik hem kocht dan wiebeld deze motor van links naar rechts op zijn voorband... Na iets hader zetten kon ik wel heerlijk 140 rijden, na nog iets harder zetten 160.. net nog maar wat harder gezet en morgen maar weer eens proefrijden....

Motorrijden, verslavend, zoveel mooie techniek, respect voor alle bouwers... En wat kan je veel doen om strak te rijden, je beweegt wat af, vangt harde wind op een brug op, kuilen en bulten, duwen op je stuur hangen, wind geleiden met je knieën met de los been techniek ...
mwa ik leer elke dag weer bij...
En toch denk ik vaak aan mijn jeugd, met 16 Zuid Frankrijk, de tijd dat jet nergens aan dacht, 2 pinnen in het stuur om je motor vast te pinnen als het up hill niet meer lukte, als enigste bagage 2 thisrts en onderbroeken, een kleine Benzinetank en een kindertentje waar je opgerold in kon liggen... Elke weg in duiken die je mooi vond, smorgens proberen om een berg op te rijden en er savonds om 6 uur op staan met het mooiste uitzicht van de wereld, de leukste en mooiste mensen kom je tegen, eten en drinken met je nieuwe vrienden...
Of gewoon heel relaxed niet werken op de motor maar op je gemak van alles om je heen genieten...


Is dit wel het forum voor motor verslaafde...? :-)
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline PimW

Nouja als je een specifieke vraag hebt wil ik wel een poging wagen maar het onderwerp is vrij breed. Heel kort door de bocht heb ik geen zin te kopieeren wat een ander al (beter) omschreven heeft.

Maar in de regel dient de veervoorspanning voor het afstellen van de static sag onder het gewicht van de motor en motor+berijder. Kun je zien als het zetten van de hoogte achter. Vervolgens stel je de in- en uitgaande demping (waar mogelijk) in voor het dynamische gedrag: Hoe snel kan het wiel in/uit veren. Daarmee probeer je een goed contact met het weg oppervlak te garanderen onder veranderende omstandigheden.

De meeste (allroad) Hondas hebben een pro-link wat het in/uit veren een progressief karakter geeft. Er zit dus een lineaire veer op de schokbreker. Met sag als referentie kies je een sterkte veer.
Voor is de vering (constructie van de voorvork) lineair en kan de motor profijt hebben van veren met een progressief karakter.

Zoiets?

Offline EDxrv

Heb je zo'n boek ook over :
uitlaatpoorten 2 -takt?
en carburateurs?

Offline PimW

Two-stroke performance tuning door A. Graham Bell.

Offline Jan F.

Ls je specifiek iets wilt weten over afstellen van 2 takt carburateurs:

http://users.conwaycorp.net/virtus/page2/speed/jetting.htm

Af kijk eens rond op de site ThumperTalk.

Groet, Jan

Offline Hans Schaap

Op de site van HK-suspension hebben ze een handig vering testboekje.
Hierin vind je de informatie beknopt en praktisch toepasbaar.
Ik verwacht dat dit voor de meeste onder ons de vragen afdekt.

En dan is Pim zijn leesvoorstel ideaal om wat dieper in de materie te duiken.

http://www.hksuspension.nl/images/stories/Informatie/HK-Suspension_Basisveringtechniek_WEB.pdf

Groet Hans
« Laatst bewerkt op: 05 september 2017, 09:40 door Hans Schaap »
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Herrie

Mwa dankjewel voor alle tips (links) heb het boek gekocht en de pdf gedownload, hier kan ik mee vooruit :-) :-) :-)

SUPER!!!
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch