Auteur Topic: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV  (gelezen 5397 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline James Bond

Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Gepost op: 08 september 2017, 17:22 »
Vorige maand een fraaie motortocht gemaakt. Het idee hiervoor ontstond al een poos terug, en daardoor al vorig jaar TKC70 banden gemonteerd, nieuwe ketting en achtertandwiel, oliewissel, navi, valbeugels etc. Kortom, de AT stond gereed. Na een fijne gezinsvakantie keek ik nogmaals in mijn agenda, en, ik had nog voldoende tijd om een trip te maken. Nadat thuis alles gereed was, ben ik vertrokken op een donderdagmorgen.
Globaal plan: Franse Alpen en wel zo snel mogelijk daar naar toe zodat er meer netto rij-tijd is ter plaatse !
Donderdag: vertrokken om 9u uit Twente. Via de A35 langs Enschede naar Gronau. Daar de 31 gepakt richting Oberhausen. Een enorm saaie weg maar de AT liep lekker en met ca 125km/u schiet het (voor mij althans) goed op. Daarna richting Koln en vervolgens de 1 op naar Euskirchen.
Daar 5 liter getankt, omdat ik vermoedde dat ik Luxemburg net niet zou halen op 1 tank (was ook zo op terugweg).
Route: 1, B51, 60, B51 Trier, 64 en via de 1 Luxemburg binnenrijden. Gelijk tanken bij Wasserbillig. Hier kwamen al enkele druppels omlaag en begon het te waaien maar het bleef gelukkig droog. Doorrijden dus met de max snelheidslimiet van 110km/u tot aan Toul.
Vervolgens de A31 afrijden tot Dijon en dan de fraaie A39 op richting Grenoble. Bij Pont-d'Ain kon ik niet meer zitten en om 19u stond mij tent op de lokale camping. Ca 850km snelweg gereden en het viel mij niets tegen. Warm weer, niet druk op de tolwegen en fraaie stopplaatsen.

AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #1 Gepost op: 08 september 2017, 17:33 »
Tent: Coleman Darwin 2. Mat: Thermarest 5cm. Slaapzak: van zolder. Bagagerol: 1x30liter + 1x60liter en 1 rugzak bovenop deze bagagerollen. Geen tanktas.

Vrijdag:
wekker om 7u en om 730u van de camping gereden, zonder ontbijt.  Gelijk de snelweg weer op (A42) en via de A432 (langs vliegveld Lyon) en de A43 naar Grenoble. Geen kip op de weg, ideaal s-morgens vroeg rijden. Zie de foto bij de peage.... Bij elke tolpoort stop ik uiterst rechts om een kaartje pakken of te betalen, dan kan ik daarna rechts alles weer in mijn zakken stoppen.
Bij het tankstation / tol voor Grenoble gestopt, getankt, mijzelf gewassen, espresso en croissant. Top !. Klaar met de peage, "we praten er niet meer over ".  Tijd: 9u am !!. Een strak blauwe lucht en de Alpen liggen voor mij. 8) :)
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #2 Gepost op: 08 september 2017, 17:48 »
ik weet nog niet hoe ik een foto kan draaien....
Vrijdag vervolg: de A48 gaat over in de A480 (geen milieuvignet nodig omdat deze wegen volgens enkele sites vrij zijn van het milieuvignet (4,80euri voor alles >20jaar oud...).   Via Vizille de N85 op richting Gap. Circa 100km stuurweg ligt voor mij. Supergaaf.
Ik zal ook enkele kaartjes erbij voegen zodat iedereen een beeld heeft van de route.
In Gap aangekomen is het erg warm (zwart motorkleding..) en erg druk met campers. Fransen en Italianen hebben nu volop vakantie en dat is te merken. Ik ontdek dat ik mijn gele veiligheidshesje, die ik over mijn motorjas aan heb, vergeten ben. Die ligt nog thuis. Dus naar de KTM-motordealer in Gap. De weg ken ik hier goed, vaak geweest en ook al eens een dagje hier een motor gehuurd om passen te rijden (dafne.motors.com o.i.d.). Maar... gele hesjes zijn hier niet te koop. Enfin, tanken, espresso, frisje en weer doorrijden, gauw de drukte uit richting hoge bergen. Via de N94 naar Chorges en daar de D3 op. Langs de stuwdam van het Lac de Serre Poncon.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2017, 18:09 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2017, 18:03 »
Vrijdag vervolg: Na de D3 linksaf de D9008 op richting Barcelonnette. Weer teveel campers, met dikke rookpluimen.  Koffie in Le Lauzet-Ubaye. Na Barcelonnette wordt het rustiger en ook ietsje koeler. Doorrijden naar Jausiers en daar op camping Le Planet de tent opgezet (foto). Tijd: 15u.
En dan ?. Gister 2 motorrijders gesproken langs de peage die beweerden dat het zaterdag wel eens kon gaan regenen. Dus, opstappen en gelijk op mijn hoofddoel van deze tocht af: Col du Parpaillon. Mijn offroad ervaring: nihil. Een ding is nl. zeker: zodra het weer omslaat kan/ga ik deze onverharde pas niet rijden. Überhaupt was mijn idee dat ik bij een volle dag regen de bergen verlaat en naar Crest (Camping Moto) afbuig. Maar nu de Col op....



AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Janno

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #4 Gepost op: 09 september 2017, 12:08 »
Leuk om te lezen. Kom maar op met vervolg en foto's :)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2017, 08:57 »
Vrijdag vervolg: aldus gereden van Jausiers naar La Condamine om de te starten met de Col du Parpaillon. Dus rijden van zuid naar noord. Een prachtige weg en voor mij als offroad beginner een uitdaging. In het begin probeerde ik het stuur te krampachtig te leiden, terwijl je de motor deels zijn eigen weg moet laten zoeken. Vooral haarspeldbochten met gravel/puin/stenen zijn een uitdaging. Stenen vliegen tegen de carterpan aan met harde geluiden. Oooooh, nou weet ik wat de functie daarvan is, hahaha.  Voortdurend staan op de motor, dan ontdek je dat de smalle standaard voetsteps behoorlijk 'voelbaar' zijn onder jouw voeten. Kan ook door mijn militaire kisten (laarzen) komen uit 1991..  De bergmarmotten rennen voor de motor uit. Omgeving is super. Duidelijk hier en daar te zien dat de weg 'afgeschoven' is geweest van de bergwand.   Foto's zeggen zoveel meer.........
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Rob de Bob

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2017, 09:04 »
Mooi verhaal en dito foto's! Wat een prachtige omgeving om te rijden zeg. Keep m coming.  :)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2017, 09:09 »
Vrijdag vervolg: even de motor parkeren voor een foto valt niet mee, de rijbaan is simpelweg te steil of te stenig om de motor even op de jiffy te zetten. En opeens sta je voor de tunnel......  Ik kijk in de tunnel en pas na 10 meter lopen zie ik de andere kant. Moed verzamelen (in een stikdonkere tunnel heb ik de neiging te gaan slingeren, zeker als ik de andere kant niet zie of niet 2 achterlichten van een voorganger, zal wel met evenwicht te maken hebben) en met de AT de tunnel in. Ik probeer eerst in het midden te rijden maar voel direct dat het daar spekglad is. Dan maar in een rijspoor rijden met diepe plassen. En vooral, gas erop en toeren maken !. Niet bang zijn en gassen, immers de motor kan het wel aan, het zit allemaal tussen de oren. Direct gaat het beter. Aan de noordkant schijnt de zon volop en is het warmer. Het landschap is minder ruig en....de noordkant rijdt veel makkelijker (minder grote stenen en vlakker) vergeleken met de zuidkant. Koeien langs de weg etc.  Ergens las ik: als je alleen de noordkant rijdt van deze pas: "dat telt niet". Op mijn analoge Michelin kaart staat nog "passage interdit", zie foto.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2017, 09:27 »
Vrijdag vervolg: dan sta ik aan de noordkant op de parkeerplaats bij La Chalp in de brandende middagzon. Mijn T-shirt is nat van de inspanning (beginner-offroad). Ik eet wat ontbijtkoekrepen en drink water. Mijn tent staat in Jausiers dus ik heb 2 opties: via Embrun langs het meer terug (drukte en campers) of.....retour via Col du Parpaillon. Binnen 1 seconde weet ik het: retour via de Col !. Het is ca 16u en ik begin weer omhoog te rijden, ditmaal relaxter, ik weet dat ik het kan.  Foto 27 is de noordkant, de rest is de afdaling aan de zuidkant, check de weg en de omgeving.
Beter is het om dit soort wegen met zijn tweeën te rijden. Stel ik val en mijn enkel is blauw, hoe til ik de motor weer op, hoe draai de motor de goede kant uit en hoe rij ik dan weer naar huis toe ?. Ik zorgde ervoor dat ik eerder afdaal dan een enkele Landrover of motorrijder die bij de tunnel stond, just in case.. Ik kan deze Col afvinken op mijn (niet bestaande) bucket-list. Job's done. Mooiste weg ooit gereden door een fantastisch landschap onder ideale omstandigheden. En dat terwijl ik gistermorgen van huis vertrokken ben.
's-Avonds een pizza gegeten in het dorp en een biertje gedronken op de camping met een Nederlander die (verharde) Cols rijdt op zijn fiets. Ik slaap behoorlijk slecht, nog te veel indrukken van deze dag in mijn hoofd: van "peage naar deze col......".


AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2017, 09:52 »
Zaterdag: doel is vandaag om diverse Cols te rijden in de Zuid-Alpen maar ook om de rode rotsen van Gorges de Daluis en Cains te zien. Eind jaren 80 ben ik hier ook een aantal malen geweest op deze Cols met een Honda ss50, later met een eend en vorig jaar nog met een dagje huurmotor vanaf Gap.. . Om 8u sta ik al op Col de la Bonette (2802m) helemaal alleen en ca 4 graden. Ook hier rennen de bergmarmotten weg voor de motor uit, ik voel me dan een indringer in hun eco-systeem. Gelukkig heb ik de standaard uitlaatdemper nog eronder zitten en geen bleer-pijp. Ik rij de Col (D64) af tot Saint-Saveur-sur -Tinee en sla rechtsaf de D30 in richting Roubion en Beuil. Een prachtige stuurweg naar Col de la Couillole. Niemand op de weg, echt een aanrader, vroeg op pad om de drukte en de hitte voor te zijn.
Verdere route:
D30 Beuil, D28 Gorges-Supr. de Cains (rode rotsen), D6202 rg Entrevaux, D902 Col de la Cayolle, D660 Col de Fa (op en weer retour) en vervolg D902 via Gorges de Daluis en Col de la Cayolle naar Jausiers. Het landschap is hier super, Cayolle is fraaier dan Bonnette maar omdat het later op de dag is, ook drukker. Veel Fransen en Italianen ontvluchten de warmte door ook de passen op te rijden en het was natuurlijk zaterdag, de voorlaatste dag van hun zomervakantie.
Ik reed Col de Fa op omdat de kaart aangaf dat dit een "parcours dangereux" is. Dit weggetje was superklein en fraai, maar niet hoog genoeg en dus was het bloedheet in de zon. Tevens wist ik niet hoe, en of, ik daar verder kon rijden, dus retour omlaag.  Check de foto van Gorges de Daluis: er gaat 1 rijstrook door de tunnel en de andere gaat om de tunnel heen (ik reed van zuid naar noord). Getankt in Barcelonnette en salami gehaald bij de lokale supermarkt. Retour camping om ca 15u. De dag is nog niet voorbij....















AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2017, 10:09 »
Zaterdag vervolg: op de kaart zie je het gebied. Espresso gedronken in St.Etienne de Tinee en fris in Entrevaux, wat een hele fraaie vestingstad lijkt.
Overigens reed ik met een oude Tomtom Urban Rider. Die kan geen routes inlezen. Ook was Italië 'blanco' omdat het apparaat na een up-date geheugen tekort kwam en ik keuzes moest maken. De TT was aangesloten op het contact door de plusdraad in een zekering te drukken in de zekeringenkast (....). Daarna volgde natuurlijk nog een zwakkere zekering in het snoer zelf....  De echte old-skool, onmisbare, geniale, papieren, Michelin kaart had ik onder mijn bagagenetje achterop, zodat ik bij elke stop kon kijken waar ik was en wat te doen. Ook ideaal omdat je alleen reist en tijdens een koffie het kaartlezen gewoon hartstikke leuk is !!
Ik zal later dit topic eindigen met enkele technische details en tips and trucs.
Wordt vervolgd.....
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline ddw

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2017, 14:49 »
Wow, gave trip. Al is dat alleen toch een beetje tricky als je problemen krijgt onderweg. Verder gaaf dat je het gewoon doet!
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2017, 17:22 »
Zaterdag vervolg vanaf ca 16u (DE AVOND ETAPPE):
Na de ca 280km eerst ff zwemmen in een naastgelegen Plan d'eau. Maar het begint weer te kriebelen......, het is zo fraai hier en dinsdagavond wil ik bij Motorcamping La Mouche nabij Epinal zijn, dus, niet luieren maar rijden !.  8) Dus weer op het zadel gesprongen en in deze namiddag naar Col de Larche gereden (foto). Vervolgens via de fraaie Italiaanse afdaling rechtsaf naar de Col de la Lombarde. Wel even opletten want mijn TT is hier blanco, Italie is niet geladen.... Tja, er zijn motorrijders die dit een fantastisch colletje vinden maar voor mij op dit tijdstip een zgn. kermiscol. Tientallen campers komen mij tegemoet en moeten steken in de haarspeldbochten om af te dalen. Ondanks dat ik stijgend verkeer ben, krijg ik vrijwel nergens voorrang... De weg is erg smal en met teveel tegenliggers dus geen fijne stuurweg.  Ik ben blij dat ik niet op een BMW GS rij, die past er dan niet meer langs. Italianen keren huiswaarts op deze zaterdagavond.  Bovenop de col (foto) kan je amper parkeren. Ik mis de scheurbochten van Col de Larche.
Vervolgens de afdaling via het skigebied Isola 2000 (foto). Zonde van de berghellingen en in de avondschaduw zijn de ski-flatgebouwen superlelijk. De weg van Isola 2000 naar Isola is een scheurweg, wel 16m breed, zal wel met de wintersport te maken hebben.
Wat rijdt de Africa Twin toch heerlijk. Een super stuurfiets en zwaar genoeg voor mij, zeker na de onverharde col gisteren. Zie de kaart voor de route van 16:30u tot ca 19u. Ik voel me moe en had dit rondje eigenlijk niet meer moeten rijden, maar, de dag heeft nog een afsluiter in petto die a-l-l-e-s weer goed maakt........

« Laatst bewerkt op: 13 september 2017, 18:11 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2017, 17:35 »
Zaterdag vervolg:
Na een frisdrank in St-Etienne-de-Tinee, op hetzelfde terras als vanochtend, doorgereden richting Col de la Bonnette. Na enkele kilometers linksaf naar St-Dalmas le Savage want er is op de old-skool Michelin kaart nog een col zichtbaar. Deze hebben wij begin jaren negentig ook met eenden en een Renault 4 gereden en was toen erg stenig wat ik mij herinner. Het is Col de la Moutiere. Ik ben (blij) verrast en verbaasd dat dit soort onverharde colletjes, evenals Parpaillon, nog überhaupt toegankelijk zijn. Hoe lang nog ?. Superweg en na de col zelf onverhard tot de aansluiting op de noordhelling van la Bonnette. Er is helemaal niemand te zien en de avondzon maakt dit tot een onvergetelijk moment. Makkelijker en lager dan Parpaillon maar in de avondzon supergaaf. Ik rij niet snel, ik ben moe, wil geen fouten maken  maar geniet op en top. Zie de foto's. De laatste foto is op de noordhelling van La Bonnette, waar de splitsing is, hier reed ik bijna 11uur geleden ook langs maar dan zuidwaarts. Om ca 19:30u terug op de camping en ca 350km gereden...  Slapen.

AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #14 Gepost op: 13 september 2017, 18:01 »
Zondag 20 augustus: Vertrek om 8u, er lag een soort ijs op het motorzadel... Ik had s-nachts geen kou van onderaf gehad (dankzij de Thermarest en de autoruitalufoliemat daaronder), maar juist van boven door de tig-jaren oude slaapzak.
Doel vandaag is om richting Pointe de Sommelier te rijden in Italie, ca 50km van Briancon af. Ik wil wel graag in Frankrijk kamperen vanwege de sfeer maar ook omdat ik de taal goed spreek en versta. Dan kan ik maandagavond nabij Annecy zijn en dinsdagmiddag bij motorcamping La Mouche en woensdagmiddag thuis. Ik neem mij voor om veel meer te stoppen, wat niet meevalt als je alleen rijdt. De netto-rij-uren iets omlaag brengen. Enfin, eerst ontbijt halen bij de boulangerie in Jausiers, daarna is dit de route van vandaag.... Koffie komt later wel weer.

De route van vandaag zoals gereden  8):
Jausiers (bakker)
D900 Gleizolles
D902 Col de Vars
Guillestre (koffie)
D902a Les Isclasses (getankt supermarkt)
D902 Col de l'Ange Gardien
D947 / D5 / D205t Col Agnel (achteraf gezien veel te druk met campers, maar wilde deze ff afvinken) vervolgens retour..
D205t / D5 / D947 / D902 Col d'Izoard (superfraai)
D902 Briancon
N94 / D201 Val-de-Pres ( camping Claree) aankomst ca 15u en tent opgezet.
D994g / D1 Col de l'Echelle (verborgen juweeltje)
SP216 Bardonecchia (ex olympisch dorp denk ik)
SP235 Pointe Sommelier (3000m) (hoogtepunt, later meer hierover.)
Retour Val-de-Pres
Aankomst camping weer ca 19u.

Het weer: onveranderd strak blauw en lekker hot midden op de dag met de zwarte motorkleding.
De motor: geen zorgen, iedere ochtend olie-check en over ca 3600km ca 1 liter verbruikt. Om de dag ca 2 trechters olie erbij (ik lees de laatste tijd op dit forum over vrij veel vastlopers....). Ik denk vooral op de bergpassen bij het gas vol open (60pk of wat er nog van over is, hahaha) en vervolgens weer helemaal dichtdraaien en terugschakelen dat er wat olie doorgaat.
De ketting: om de dag even de spray erop. Het regent niet !.
Vocht: per dag een liter water gedronken uit een fles die ik dagelijks bijvul en in mijn rugzak bovenop de bagage zit.

wordt vervolgd......






AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline wifra

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2017, 19:53 »
ziet er goed uit die trip,ben zelf ook midden augustus in de alpen geweest met een motor maat, op zaterdag 19 augustus vroeg vertrokken en door gereden naar saint jean de maurienne, paar mooie ritten gereden,alleen maandag tegen de avond aan op weg naar de mount Jafferau in Italie sloeg het noodlot toe, een defekte spannings regelaar en het gevolg was brand.
zie de foto'"s en toen was het helaas over en uit, de twin was helemaal dood en niet te repareren binnen 2 dagen,gevolg was met het vliegtuig naar huis :'(,maar het is een geweldige omgeving en zeker voor off road rijden, ik ga volgend jaar zeker terug.

Offline ChrisvdSchoot

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #16 Gepost op: 14 september 2017, 19:57 »
pfff dat is zuur.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2017, 22:51 »
Brand ! Wat een pech. Ik had 3 jr geleden een kapotte SR in Luxemburg en dus lege accu. Motor aangeduwd met hulp en nonstop nr huis gereden. Daar nwe SR en nwe accu. Tevens alle stekkers opengehaald (waren deels groen..) en ingespoten met k60.
In 1 dag gereden naar St Jean Maurienne via peage?. Met het originele zadel ?
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline wifra

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #18 Gepost op: 15 september 2017, 14:38 »
Inderdaad dat was echt vette pech, dan heb jij ook heel veel geluk gehad, want dan had jou ook hetzelfde kunnen gebeuren als mij.
bij mij is wel de accu leeg gekookt, en toen weer bijgevuld en weer gaan rijden, en toen is dit gebeurd helaas , maar nooit geweten dat een accu leeg kan koken.
Jip wij zijn in 1 dag van thuis uit door gereden en inderdaad via de peage , want anders haal je dit zeker niet, naar St jean de maurienne , en op het originele zadel wat te zien is op de foto, alleen zonder brand gat ;D,en nergens last van gehad, alleen van vliegen op het viezier ;).
Maar volgend jaar zeker weer terug, geweldig :)) is het daar maar dat hoef ik jou dus niet te vertellen, maar ik vind het wel knap dat je dit in je eentje hebt gedaan, respect hiervoor.

Offline xrvtuur

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #19 Gepost op: 15 september 2017, 23:27 »
echt ik snap niet dat er nu nog steeds mensen zonder voltmeter rond rijden
Varadero SD02  2004

Offline Oldtimer

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #20 Gepost op: 16 september 2017, 09:05 »
Citaat
echt ik snap niet dat er nu nog steeds mensen zonder voltmeter rond rijden

Wordt weer tijd voor een clubactie denk ik.

Deze bijvoorbeeld, overdag prima zichtbaar en voor de prijs hoef je ook geen lening af te sluiten.
Inbouwen is peace of cake.
En nog waterdicht ook.

https://www.aliexpress.com/item/XCSOURCE-Universal-Digital-Display-Voltmeter-Waterproof-Voltage-Meter-Blue-LED-for-DC-12V-24V-Car-Motorcycle/32701749457.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.U902XY

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #21 Gepost op: 16 september 2017, 18:00 »
Zijn die SR's echt zo slecht of zit t probleem eerder in:
1. Schoonmaken alle hoofdstekkerverbinding.(daardoor ging mij boordcomputer, uhhhh, tripmaster ook weer normaal werken). Vele verbindingen waren groen v kleur. Ff k60 erop, in en uit elkaar en 2u laten drogen. Inklikken en case closed.
2. SR verplaatsen onder t balhoofd in de frisse rijwind. (Nog niet gedaan overigens, en niet in de planning) .
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #22 Gepost op: 16 september 2017, 18:01 »
Morgen de avond etappe van zondag 20augustus !!
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline xrvtuur

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #23 Gepost op: 16 september 2017, 18:26 »
Die SR is niet heel slecht maar honda bouwt ze op een hele slechte plek , ze krijgen geen koeling en worden te warm en gaan kapot. Vooral bij die RD04 zit hij ook nog boven de uitlaat. Ik heb bij mijn RD04 luchtgaten in de zijkap gemaakt.
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #24 Gepost op: 16 september 2017, 18:55 »
Op mn TA nog nergens last van, ding zit ook boven de uitlaat?

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #25 Gepost op: 17 september 2017, 10:37 »
Zondag 20 augustus DE AVONDETAPPE:
Waar waren wij ook alweer gebleven (citaat Geert Mak  ;D). Oh ja, ik zocht een camping nabij Briancon, om zo even Italië in te rijden om de Pointe de Sommelier te gaan rijden. Ik kwam uit in Val des Pres bij Camping La Claree (zie foto).  Zodra de tent stond, dacht ik. "mooi weer, niemand om mij heen, tank halfvol, NU rijden". Aldus via de Col de Echelle (D11), een prachtig dal en erg fraaie col, naar Bardonecchia in Italië. Daar is mijn TomTom blanco, maar "onderlangs richting de tunnel Frejus" vond ik de weg naar Rochemolles. Temperatuur ca 27 graden en brandende zon. De asfaltweg gaat over in een stofweg en op een gegeven moment ben je bij de parkeerplaats bij de opgang naar de Sommelier. Ik stop hier en kijk naar de hairpins boven mij. Ik spreek een Nederlandse GS-rijder (full-options) die de Sommelier was opgereden maar na een paar bochten met hulp van zijn zoon omgedraaid was omdat het te zwaar en te moeilijk werd. Zijn zoon was wel verder gereden op een BMW F700 of 800GS, die kwam in de verte met een noodgang al naar beneden. Mmmm, zou mij het wel lukken ?. Volgens zijn zoon was het wel te doen, dus maar vertrokken, 5 of 10 euro tol betaald. Ja het is zondag en ja de Sommelier was open. (ik zag namelijk dat het halve internet vol staat met berichten dat de Sommelier op zondag dicht zou zijn). Misschien heb ik wel geluk, het is wel de allerlaatste vakantiedag van de Italianen. Staan, gas geven en rijden. Tot de helft (bruggetje) ging het prima, niet moeilijker dan de zuidkant van de Parpaillon. Toen kwamen de grote stenen, de ventilator blaast volop, ik zweet als een otter en een paar keer in bochten val ik bijna !.  Zeker moeilijker dan de Parpaillon-zuidkant maar gelukkig wel 'horizontale plateaus' bij elke haarspeldbocht als een soort van escape.  Superblij met de TKC-70 banden. Temperatuurmeter in de gaten houden en handen af van de koppeling.  Yes: top gehaald. Zie de foto's. En ik denk dat je zelfs met een Solex de top haalt, alleen kost dat uren en uren.....

AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #26 Gepost op: 17 september 2017, 11:03 »
Zondag 20 augustus. DE AVONDETAPPE vervolg:
Yes, ik sta op de top !! Het is fantastisch om hier te staan. Volgens de Denzel Alpenstrassenfuhrer, thuis in de boekenkast, stonden hier vroeger gebouwen en een skilift. Nu niets meer van te zien maar waarschijnlijk de reden van deze weg. Het meer is bijna leeg. Het is ca 18u. Ik besluit om af te dalen voordat ik de enige op de top ben. Weer val ik bijna een paar keer. Dat is de reden dat ik valbeugels en kofferrek heb gemonteerd, zodat bij een evt valpartijtje de steeds zeldzaam-wordende-kappen hopelijk heel blijven....   Ik drink nog een fris bij de hut nabij het tolhokje en daal verder af via de stofweg. Alles gaat goed en het is ook wel weer lekker om op een asfaltweg te rijden.  Bardonecchia maakt in de avondzon met al wat schaduw een naargeestige indruk op mij. Grote betonnen strenge oude olympische gebouwen... Via Col de l'Echelle rij ik weer France binnen (gendarmes) en de avondzon verwelkomt mij in Vallee de La Claree, echt een fraai gebiedje. Ik verwacht een eenzame campingavond na deze mooie dag, maar er is zowaar (kinder)animatie. Gelukkig nog niet begonnen, maar een pizza en een bier kan ik bestellen en ik zie zowaar een verlengsnoer en druk de gsm-lader daar in. En ik zit ff tussen andere mensen.  Het koelt flink af dus trui aan, en ik realiseer mij dat ik veel geluk heb met het weer, tot nu toe slechts 10 minuten regen gehad nabij Luxemburg. Ik kijk op de Michelin kaart en wil morgenavond nabij Annecy zijn en dinsdag bij La Mouche (Epinal). Na nog een bier de tent opgezocht.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #27 Gepost op: 17 september 2017, 11:29 »
Maandag 21 augustus:
De wekker om 7u, alles inpakken, motorolie bijvullen en om 8u kan ik bij de camping een croissant en een koffie kopen.  Ik ga nu voor het eerst tijdens het rijden mijn telefoon opladen via de adapter 'Optimatie naar usb' (19euri). Klein detail, het standaard snoertje van die usb naar de telefoon is 1m lang, dus veel te kort om handig te zijn. Dan maar in de bagage achterop bijladen. De route gaat naar het noorden en niet via de Galibier, die is al bekend.
De route voor vandaag:

21 augustus
Vertrek 8u
D201 Val de Pres
N94 Montgenevre
Col de Montgenevre
Ss24 Cesana Torinese
Ss24 Oulx
Susa (capo en getankt. dit lijkt mij een fraai plaatsje)
Ss25/D1006 Col du Mont Cenis
D115 Lanslevillard
D902 Col de l'Iseran
D902 Val d'Isere (spar boodschappen gedaan)
Bourg-St.Maurice (te druk bij de mac om te stoppen)
D902 Cormet de Roselend (blijft supermooi)
Col de Meraillet
D218 Col de Pre
D218 Bge de St.Guerin
D218 Areches
D925 Beaufort
D67 Queige
D67 Col de la Forclaz
N212 Ugine
N508 Faverges (getankt)
N508 Doussard (camping int de lac bleu 15euro)
Aankomst ca 15u

Wat valt op:
Susa: lijkt mij een fraai dorpje, zou je hier kunnen kamperen om een volgende keer de Assietta te rijden ? Wie weet dat.
Col de Iseran: alleen de zuidelijke kant is erg fraai en mooi lang. Topweg !. Op de top een beetje kermis maar dat komt uiteraard door het weer. De noordkant tot en met Bourg St Maurice is te druk en teveel bebouwd.
Cormet de Roselend: ook een parel. Ik ben direct na het meer linksaf geslagen oa via Col de Pre. Zeg maar de kleine witte D-wegen op de kaart.
Lac d'Annecy: ik wilde zwemmen en stond op de camping aan de zuidkant van het meer. Hier was ik al een keer geweest toen ik een jaar of 15 was met mijn ouders in een Renault 12. De camping had een plekje en ik kreeg direct een biertje van de Engelse buren. Verder stond het vol met Engelse en Belgische gezinnen. Niets aan voor een motorrijder alleen. Wel ff gezwommen in het meer. Meer dan 60 minuten wachttijd voor een pizza, dus laat maar, ik heb nog muesli-repen. Ik vond het maar niets en overwoog even om alles in te pakken en rechtstreeks naar huis te rijden of iig naar het noorden. Kortom: "de dag van de man met de hamer", ik wil nu naar huis.  Maar mijn stemmetje zei: "je hebt al veel te veel gereden en ga nu maar lekker vroeg pitten". Gelukkig weinig herrie waar ik stond dus om 21uur de tent in.

« Laatst bewerkt op: 21 september 2017, 15:59 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #28 Gepost op: 21 september 2017, 15:55 »
Dinsdag 22 augustus:

Om 730u opgestaan en om 8u vertrek. Na 5km zie ik een bakker langs de kant van de weg en koop ik croissants voor het ontbijt. Koffie komt dan later wel. Al snel rij ik door Annecy richting de Autoroute. Volgens de TT is de Autoroute het snelst, ondanks dat je volgens de kaart ver afbuigt naar het westen om via Bourg-en-Bresse en Dole (mijn favouriete Autoroute:de A39) naar Besancon te rijden.  Maar ik besluit om strak ten westen langs Geneve (Collonges) te rijden in Frankrijk en via de N5 naar het noorden te rijden. Ik zie borden staan van Cern: de deeltjesversneller met een diameter van 27km? diep onder de grond. Een volgende keer maar eens het bezoekerscentrum bezoeken. Daarna wordt de N5 een topweg, zeker als de beklimming van Faucille start.

Het weer: strakblauwe lucht en warm.

Eerst genieten van het uitzicht op Lac Leman, Geneve en in de verte de Mont Blanc. Super. Dag Alpen !.  :'(

Bovenop de col koffie. Bij het afdalen haal ik een Nederlandse camper in en als ik er net naast rij, schrik ik mij kapot als ik een oordovende herrie hoor. Ik duik plat op het stuur en zet mij schrap voor een keiharde klap (achterop komende auto zonder uitlaat?).
Nee, laagvliegende Franse straaljagers. Pfffff. 8)

Voor Arbois rij ik de D469, een prachtige weg met een soort kleine Gorges en tunnels. Blij dat ik op mijn weghelft blijf bij bochten, zeker omdat een grote vrachtwagencombinatie mij tegemoet komt in een onoverzichtelijke bocht...

In Arbois, aardig pleintje, drink ik wat op een terras en rij verder via de N83. Dan ben ik in Vesoul en moet tanken. Geen tankstation te zien en ik vermoed dat binnendoor rijdend naar La Mouche er weinig meer komt. Naast mij voor een stoplicht staat een Peug met de ramen open. Ik zeg "monsieur, essence?" terwijl ik op mijn tank klop. Hij wijst rechtdoor en zegt " 500metre".
Merci, stoplicht op groen en op weg naar het tankstation.
Na het tanken passeer ik een macdonalds. Na 5km draai ik om, eerst naar de mac want ik rammel. Het al ca 13u. Lekker een uur in de mac gezeten, heerlijk koel (buiten bloedheet 8)), niet druk, eten, drinken en wifi. Daarna opgestapt en het laatste stuk naar La Mouche gereden.  Prima sfeer en vriendelijke mensen. Lijkt een beetje op de sfeer op camping Moto in de jaren 90. Gelijk aanspraak met andere motorrijders onder het genot van een biertje. Prima gegeten en geborreld. Een absolute aanrader !  :)

De route:
D1508 Chaparon (bakker)
D1508 Annecy
N508 rg Bellegarde
D7 Marlioz
D7 Murcier
D7 Vulbens
Collonges
D884 D35a D984c Gex
D1005 Route de Faucille (koffie)
Straaljager bij inhalen
N5 La Cure
N5 Champagnole
N5 Montrond
D469 Arbois (terras cola)
N83 Besancon
N57 Vesoul (getankt en mac)
D10 Conflans sur Lanterne
D10 Saint Loup sur Semouse
D64 Le Lyaumont
D164 Les Clerjus, La Mouche
Aankomst ca 1530u
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Allroadtrip Franse Alpentoer 2017 met XRV
« Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2017, 09:53 »
Woensdag 23 augustus:

Om 7u op en om 8u vertrokken vanaf La Mouche . Geen ontbijt, zoals gewoonlijk doe ik dat onderweg om een optimale netto-rijtijd te krijgen. Ik wil ook op tijd thuis zijn. Doel van vandaag: naar huis en wel z.s.m. Geen kip op de weg en tot iets onder Nancy rij ik vrijwel alleen. In Luxemburg rij ik noordoost richting Duitsland, en als ik langs de snelweg nabij de grensovergang Wasserbillig tank, rij ik langs een Nederlandse BMW-GS met een wegenwacht erbij. Ik draai op de parkeerplaats en vraag of ik misschien kan helpen. Niet meer nodig, er was een soort T-stuk gescheurd in zijn benzineslang en daarna was de volle tank benzine leeggestroomd. De wegenwachter keek nog even hoe dat bij mijn Africa Twin zat. Uiteraard zit die veel beter in elkaar :] (uche uche uch... ik heb voor nood een "stalen-u-bocht-leiding" bij me om een evt kapotte brandstofpomp te bypassen...). De BMW-rijder moest nog door naar Groningen (ook via de A31), ofschoon ik niet snel rij (maar wel doorrij), heb ik hem niet meer gezien.

Vanaf Trier naar de Autobahn 1 (Blankenheim) is de weg 2 en 3-baans maar helaas behoorlijk druk. Zodra er een bord staat met een max snelheid gaat iedereen remmen. Typische vreemde niet-duurzame en oneconomische Duitse rijstijl (ook in Zwitserland). C:-)

De route:
 Vertrek 8u
 Les Clerjus
 D12 Xertigny (brood).
 D434 Epinal-Zuid
 D157 Arches
 N57/A330 Nancy
 A33/A31 Metz
 A31/A3 Luxembourg
 A1 Aire de Wasserbillig (getankt).
 A1 /64 Trier
 B51 Bitburg
 60 Prum
 B51 Blankenheim
 1 Koln (vanaf dit punt grote zadelpijn  ;D
 61/1 /3 Oberhausen
 2/31 Gronau
 Aankomst ca 1530u.
 Vandaag ca 627km.
 Totaal ca 3450km

Vanaf Wasserbillig was het de vraag of ik naar huis kon rijden met 1 volle tank. Langs de Autobahn 31 zit volgens mij geen tankstation... Nee dus, tegenover de Grolsch fabriek langs de A35 (Enschede) sloeg de AT af na ca 280km. Ff op reserve en naar huis alwaar ik om 1530u aankom.

Het was een hele gave week geweest, ik heb enorm genoten van deze trip.

Was zou ik zo weer doen:
 1. dmv snelwegen zo snel mogelijk naar de Alpen en dan s-avonds lang doorrijden. Vanaf 18u zit iedereen te bikken en is de Autoroute voor jou alleen !
 2. een namiddag/avondrit maken. Zeker als je alleen rijdt vooral niet al vanaf 18u gaan bikken en bieren maar juist dan een rit te maken.
 3. geen tanktas: ideaal.
 4. kamperen (met optie hotel als het regent).
 5. regen in de Alpen: afbuigen naar bijvoorbeeld de Vercors en niet afwachten (niet nodig geweest).
 6. als je opeens gelegenheid hebt voor een trip, niet teveel afwachten of anderen misschien meegaan, wel rondbellen wie er mee wil etc, maar i.i.g. gewoon vertrekken. Wil je niet alleen blijven, blijf dan een paar dagen in La Mouche of in Crest.
 7. kamperen nabij Jausiers.
 8. bagagenet-spin van Motoport is superhandig.
 9. Michelin kaart meenemen en naast de TT gebruiken.
 10. altijd zorgen dat alle klusjes aan de motor, beurt, banden etc vanaf medio maart 100% geregeld zijn, dikwijls hoor ik nog dat er in juni nog wat aan moet gebeuren...
 11. TKC70 banden.
 12. ....

Verbeteren:
 1. zadel (in de winter wegbrengen, moet steviger worden.)
 2. literolie bus vastmaken aan de valbeugel, dan is die uit de bagage.
 3. kleiner slot, dus remschijfslot kopen ipv mijn 4kilo Abus-superbeugel uit 1987. :P
 4. stuk 'pvc-pijp-125mm' maken aan niet gebruikt kofferrek waarin wat bagage kan, bijv brander. Dit aan de niet-uitlaat-kant.
 5. campinggaz Twister brandertje mee en koffieblik Lavazzo oid..
 6. kopieën mee uit de Denzel Alpenstrassenfuhrer.
 7. betere slaapzak, de kou kwam van boven, zeker in de hoog-Alpen.
 8. ....


 Ik hoop dat jullie genoten hebben van dit verhaal. Ik in iig wel !! :) ;)

AT 1996 (en een CB500 uit 2002)