Auteur Topic: Vast gelopen 650  (gelezen 2106 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline robgoesdakar

Vast gelopen 650
« Gepost op: 11 april 2017, 22:31 »
Sommigen wisten het al, maar ik heb een 650 op de zaak staan met een vast gelopen blok.

Tussen alle bedrijven door ben ik een vervangend blok aan het plaatsen en de boel weer op aan het bouwen, maar mijn nieuwsgierigheid naar de staat van het kapotte blok wint het soms. Dus even wat foto's van hoe je blok aan gort kan raken als je het oliepeil niet in de gaten houdt.

In eerste instantie leek er weinig aan de hand, maar de cilinders zaten muurvast.

Eerst maar eens de achterste cilinder los halen, maar ja... als het niet draait krijg je het niet fatsoenlijk eruit omdat de nokasketting niet los wil. Die dus opgeofferd ;)

En zie daar, de achterste cilinder vertoond al de nodige schade, maar de meeste schade lijk ik straks tegen te komen bij de voorste, waar zo te zien de hele krukas van los gebroken is en de boel (nog steeds) blokkeerd...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Vast gelopen 650
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2017, 22:32 »
nog eentje
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Vast gelopen 650
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2017, 22:37 »
En nog een vage foto die laat zien dat de krukas van de voorste cilinder de boel blokkeert.

Je ziet achter de krukas van de achterste cilinder de onderkant van de krukas van de voorste cilinder zitten.
Deze zit tegen het blok aan....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Timy

Re: Vast gelopen 650
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2017, 22:38 »
 :'( daarmee stopt ie wel met lopen...
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline robgoesdakar

Re: Vast gelopen 650
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2017, 22:39 »
yep, 80m remspoor op de snelweg.......

Op mijn vraag of er nog olie in zat, kwam het antwoord... "Hoe zie ik dat ? "
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Timy

Re: Vast gelopen 650
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2017, 22:48 »
Ook n remspoor in de broek dan!  ;D

Ongelofelijk... Niet weten hoe je moet peilen *zucht* Dan is een APK toch wenselijk, als oliepeilen al moeilijk​ is wil ik niet weten hoe de rest werd gecheckt!
Succes met het klussen, wel​ bijzonder om deze open hart operatie te zien.  :)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Trigger

Re: Vast gelopen 650
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2017, 09:20 »
Wat zonde hee.. en zo makkelijk te voorkomen.
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Vast gelopen 650
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2017, 09:38 »
Met een apk los je onwil niet op.

Je hoeft ook geen electrotechnicus te zijn om te weten hoe je met je nieuwe videocamera om moet gaan. Kwestie van het boekje lezen.

Evengoed zonde en ik blijf versteld staan van de hoeveelheid energie die rondgaat in zon klein hompje onderdeeltjes.
Is de krukas gebroken Rob?

Offline Jeroen

Re: Vast gelopen 650
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2017, 09:40 »
Ach, toen ik nog jong en onervaren was heb ik met mijn XL500R een vastloper gekregen op de linkerbaan van de A4 net onder het wegrestaurant. Blokkeerde ook, de BMW auto achter me tikte me vrij hard aan en de boel sloeg weer los. Zonder olie (wist ik veel) doorgereden naar Zandvoort en daarna weer naar Dordrecht. De enige schade was ophonen en een overmaat zuiger erin. En gelijk geleerd hoe ik olie moest peilen  ;)
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline robgoesdakar

Re: Vast gelopen 650
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2017, 10:21 »
Is de krukas gebroken Rob?
Uhmmm.. heb wat verkeerde termen gebruikt zie ik .....

ik vermoed dat de drijfstang van de voorste zuiger gebroken is (heb de voorste cilinder nog niet open).
Het het deel waarmee deze normaal op de krukas gemonteerd zit is zichtbaar in de laatste foto en staat tegen het blok aan.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Rob de Bob

Re: Vast gelopen 650
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2017, 13:21 »
Oef, ik ben als de dood dat dat een keer met mijnes gebeurd. Ik check daarom regelmatig het oliepeil. Moet er niet aan denken dat ik in de spits op de snelweg met >100 km/uur dat krijg met één van de vele bumperklevers die er rijden.

Offline koen.borsboom

Re: Vast gelopen 650
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2017, 16:11 »
Citaat
ik vermoed dat de drijfstang van de voorste zuiger gebroken is (heb de voorste cilinder nog niet open).
Het het deel waarmee deze normaal op de krukas gemonteerd zit is zichtbaar in de laatste foto en staat tegen het blok aan.

dat kan sneller gaan als je denkt.
bij mijn 650 was het rechter hoofdlager verdraait, waarna de drijfstanglagers geen olie meer kregen.
Met een flinke tik erin een paar km rustig door moeten rijden op de snelweg ivm geen vluchtstrook.
Drijfstang lager lag er compleet uit en stang was al flink krom, zie foto.
Als je dat lang genoeg vol houdt en dan met meer toeren en belasting erop breekt hij vanzelf.

Schade wel weer gerepareerd of ruilblok gedaan?


Offline robgoesdakar

Re: Vast gelopen 650
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2017, 16:15 »
Ruil blokje erin gezet.
Achterste cilinderwand was ook aan gruzelementen.

Heb nog wat onderdelen in de 'box of shame' liggen hier op de zaak :D
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)