Auteur Topic: wat mee te nemen aan reserve onderdelen op Afrika reis met 2011 TA XL700V  (gelezen 1345 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline twan

Beste Mensen,

Alhoewel ik het gevoel krijg dat de laatste modellen Transalp hier niet al te populair zijn, zou ik jullie toch iets willen vragen:

Welke reserveonderdelen zou je meenemen als je een lange reis door Afrika zou maken?
Ik lees wel es iets over een CDI en spanningsregelaar. Is dat ook bij dit model een zwak punt, of gaan die sowieso regelmatig kapot.
Welke onderdelen nog meer?

Gr. Twan
« Laatst bewerkt op: 12 september 2017, 18:46 door varaderohuibje »

Offline The Headless Horseman

Geen ervaring met de 700, maar voor de 600 Alp heb ik een doosje staan met daarin 1 CDI, een startrelais, een spanningsregelaar en een kleine oplader mocht de accu tóch bijgeladen moeten worden. Dat gaat bij mij mee op een langere/verre reis.
Verder ook voldoende gereedschap en 2 binnenbanden, dat is het zo'n beetje  :)

Ik heb hier overigens nog nooit iets gelezen over CDI problemen bij de 700, kennelijk geen issue bij dit model  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline robgoesdakar

zelf redelijk wat op de 700 rond gereden, en ook gereisd.
Eigenlijk nooit problemen ondervonden met CDI/Spanningsregelaar e.d., maar dat wil nog niet zeggen dat je er geen problemen mee kunt krijgen.

Eigenlijk is de vraag of je bereidt bent een week 'opgesloten' te zitten in een afstands dorpje in de hoop dat de koeriersdienst je kan vinden. Zo ja, dan 'travel light'. Zo nee, dan neem veiligheids halve wel wat onderdelen mee als een CDI, spanningsregelaar, en wat van die relais die op de 700 oh zo belangrijk zijn.

Electronica is altijd het grootste manko om in dergelijke landen te verkrijgen, de rest is altijd wel een mouw aan te passen.

Verder zou ik dus sowieso een brandstof filtertje monteren zodat je eventuele rotzooi in de brandstof niet direct je injecties systeem gaat blokkeren.

Verder de standaard dingetjes aan binnen band, plaksetje, wat zekeringetjes, e.d.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline twan

goede tips heren, bedankt!

Offline Floor

Stukje nog een extra stukje benzineslang. Evt kabelreparatiesetje? Neemt niet veel ruimte in; maar alles idd afhankelijk van hoeveel ruimte je eraan wilt besteden en hoeveel tijd je hebt. ;-)

Stukje kneedbaar alu? You never know. Keuzes.  8)

Offline PimW

Ik heb geen direkte aanbevelingen wbt gereedschap of onderdelen, wat hierboven staat kan ik mij ook in vinden.

Meer een algemen overweging, aansluitend op wat Rob schrijft:

Loop je motor na en identificeer welke systemen je nodig hebt om te kunnen rijden en wat het risico is op schade. Bij de 600 gaat de startonderbreker aan de zijstandaard nog wel eens stuk, door ouderdom, water, vuil of een steen ofzo. Echter je kunt die doorlussen mocht hij stuk gaan. Die laat ik dus thuis (ik heb wel eens een doorlus stekkertje gemaakt om mee te testen, die heb ik wel een meegenomen). Nja ok die heb ik niet meer op de motor, slecht voorbeeld  :-X

Cruciale onderdelen kun je dan weer onderverdelen in makkelijk tot zeer moeilijk te verkrijgen, neem je daarbij in welke landen je misschien stil komt te staan, hoe is transport daarheen etc. En voor mij ook een puntje: hoeveel kost het als ik delen meesleep en kan ik ze naderhand nog verkopen.

Wiellagers zijn lastig vind ik: ze zijn niet zo duur maar wegen relatief veel. Wanneer ze stuk gaan sta je stil maar ze zijn redelijk goed verkrijgbaar. Maar rijd je door op een kapot lager kun je óók je naaf naar de klote helpen...
Dus misschien wisselen voor de reis begint? Maar stel je brengt onverhoopt schade aan tijdens montage? Dat merk je ook pas na een flink stuk rijden... Waarschijnlijk onderweg pas.

Dat is een beetje mijn gedachte process, waarschijnlijk gestruktureerder dan ik het ooit in werkelijkheid heb toegepast. Kan er van wakker liggen.

Maar ik vind een stevige scheut vertrouwen in mijn brommer ook belangrijk. Shit happens ;D

Veel plezier met plannen :) ;D

Offline Petrus

Ik weet de zwakke plekken van de 700 niet precies, maar sleep niet teveel mee. Hoewel het wel helpt want meestal gaat het onderdeel dat je bij je hebt niet kapot ;).
Richt je zoals hier boven al genoemd vooral op moeilijk verkrijgbare slijtage onderdelen zoals remblokken, oliefilter en een voortandwiel. Ook een aanrader is een masterlink met visje mee te nemen. Let hierbij goed op dat deze echt voor jouw ketting bedoeld is, dus zelfde merk en type (O of X ring).  Misschien nog een paar reserve spaken?

Offline Floris

Wat ik nog mis in de opsomming: gereedschap en enige sleutel-skills.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window