Auteur Topic: Tankinhoud  (gelezen 2504 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan B

Tankinhoud
« Gepost op: 20 september 2017, 13:09 »
Hej!
Wellicht niet perse een techniek ding, maar ik vroeg me af hoeveel benzine ik in mijn 650 mee tors. Ik tank meestal als ik in het rood kom en tank dan een litertje of 13 a 14.  Ik dacht dat er 20 liter in ging ofzo, maar dan zou ik nog een extra 100 km kunnen rijden. Terwijl meter toch in rood stukje zit.
Wie kan dit verhelderen? Of moet ik hem gewoon echt leeg rijden? Dan zie ik het vanzelf...😄

Gr,
Jan B

Offline wimj

Re: Tankinhoud
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2017, 13:26 »
Volgens mij 19 liter. Overigens is het verbazingwekkend hoeveel je nog kunt rijden 'in het rood' als je kalmaan doet.
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline Sopa

Re: Tankinhoud
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2017, 14:42 »
Doe maar niet helemaal leeg rijden. Eventuele prut uit je tank komt dan in je brandstofsysteem terecht. Althans, dat kan.

Offline Arjen

Re: Tankinhoud
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2017, 16:17 »
De brandstofmeter is niet heel erg nauwkeurig. Er past ongeveer 19 liter in je tank, maar jouw tank heeft binnenin "hangwangen", waardoor niet de volle 19 liter te benutten is, zonder je motor een keer bijna op z'n linkerkant te leggen (zodat de benzine naar de linker hangwang stroomt, zodat het richting carburateur kan).

Verder zit er gewoon een prima en vooral heel erg fijn filter in de tank, dus last van vuil zal je niet hebben mocht je 'm een keer leegrijden.

Je dagteller op 0 zetten als je getankt hebt, dan kan je zelf uitrekenen hoeveel je ongeveer nog moet hebben of wanneer je wilt tanken. Ik heb een 600, die heeft geen brandstofmeter, ik tank meestal tussen de 250-300. Theoretisch moet ik de 350 wel kunnen halen onder normale omstandigheden.
“Never Stop Exploring”

Offline dropken

Re: Tankinhoud
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2017, 17:05 »
Tank met mijn 650 altijd bij 300 km

Offline Trigger

Re: Tankinhoud
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2017, 18:44 »
Als ik rustig rij (1 op 22 á 23) haal ik ongeveer 320-350km en dan moet hij op reserve (15 van de 18 liter).
Meestal, echter, kom ik na de 250 wel weer aan tanken toe omdat ik onzuiniger gereden heb of gewoon geen zin heb in een onhandig gepland (en dan tegen die tijd verplichte) tankbeurt.

Vaak tank ik hem gewoon af als ik thuis kom, dan kan ik direct weer een lange rit maken (en dat zijn mijn ritten meestal wel).

Je kunt een Africa Twin tank monteren op de Alp maar dan heb je een benzinepomp nodig (die wangen hangen nóg dieper), daar staat tegenover dat je dan ongeveer 23 bruikbare liters hebt, dus dan haal je met mijn verbruik een bereik over de 500km. Zo'n ombouw is wel erg duur.
Transalp XL600V

Offline Arjen

Re: Tankinhoud
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2017, 19:51 »
Aandachtspuntje is wel dat een 650 geen "reserve" heeft. Leeg is leeg.
“Never Stop Exploring”

Offline xrvtuur

Re: Tankinhoud
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2017, 20:34 »
Als ik rustig rij (1 op 22 á 23) haal ik ongeveer 320-350km en dan moet hij op reserve (15 van de 18 liter).
Meestal, echter, kom ik na de 250 wel weer aan tanken toe omdat ik onzuiniger gereden heb of gewoon geen zin heb in een onhandig gepland (en dan tegen die tijd verplichte) tankbeurt.

Vaak tank ik hem gewoon af als ik thuis kom, dan kan ik direct weer een lange rit maken (en dat zijn mijn ritten meestal wel).

Je kunt een Africa Twin tank monteren op de Alp maar dan heb je een benzinepomp nodig (die wangen hangen nóg dieper), daar staat tegenover dat je dan ongeveer 23 bruikbare liters hebt, dus dan haal je met mijn verbruik een bereik over de 500km. Zo'n ombouw is wel erg duur.

Een Africa twin tank van een RD04 past wel op een Alp 600 maar op een 650 heb ik dat nog nooit gezien . Een RD04 tank heeft 24 bruikbare liters en doordat er links en rechts een benzine kraan zit hoef je hem ook niet op zijn kant te leggen om alles te gebruiken. ik ben wel eens rijdend bij een pomp gekomen en dan ging er 24,05 liter in
Varadero SD02  2004

Offline YnoD

Re: Tankinhoud
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2017, 16:19 »
Knappe afstanden halen jullie.
Helaas haal ik met mijn 650 slechts 1 op 17 (WW Km's) en rij niet als een gek. 

Offline Steffie

Re: Tankinhoud
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2017, 19:39 »
Met mijn dagteller moet ik echt bij 165 de tank vol gooien.
Dan staat de meter echt vol in het rood.
Zuinig rijden is niet echt mij  beste eigenschap.
Vind het wel lekker zo af en toe die gashendel flink open gooien.
Eigenlijk vaker toe als af.
Of komt dat omdat ik een mijlenteller heb.  ;D
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Trigger

Re: Tankinhoud
« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2017, 19:59 »
Ik gooi het gas ook graag open hoor, maar zelfs als ik overal volle polle ga kom ik niet onder de 1 op 16, tenzij ik echt alleen maar korte stadsritjes doe. Lange stukken 100/110 rijden = 1 op 22 (met de huidige uitlaat originele pijp 1 op 23) en als ik 120/125 aanhou is het 1 op 20.
Transalp XL600V

Offline TransAlpGhost

Re: Tankinhoud
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2017, 09:47 »
ook ik haal 1:17,5 daar zit wel veel stadsverkeer bij.
Ik tank bij 250 km zo een 15 - 16 liter soms iets later iets meer. Bij 250 staat de meter vaak al diep in het rood en dan kan ik dus sowieso nog 17 km rijden
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline marccoef

Re: Tankinhoud
« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2017, 13:40 »
Tank met mijn 650 altijd bij 300 km

Dit verbaast mij echt. met mijn 650 uit 2004 sta ik bij de 200 al in het rood .. ?

Offline xrvtuur

Re: Tankinhoud
« Reactie #13 Gepost op: 22 september 2017, 17:36 »
Die meters blinken niet echt uit in nauwkeurigheid, Je kan dan beter eens kijken hoeveel benzine er in je tank gaat als je het rood aantikt.
Varadero SD02  2004

Offline TransAlpGhost

Re: Tankinhoud
« Reactie #14 Gepost op: 22 september 2017, 20:43 »
hoeveel tank je dan?

Dit verbaast mij echt. met mijn 650 uit 2004 sta ik bij de 200 al in het rood .. ?
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline marccoef

Re: Tankinhoud
« Reactie #15 Gepost op: 23 september 2017, 09:38 »
Iets van 15 liter. (even checken vanmiddag). Kilometerteller is stuk, dus beetje vertrouwen op de meter haha.

hoeveel tank je dan?

Offline Steffie

Re: Tankinhoud
« Reactie #16 Gepost op: 23 september 2017, 11:54 »
Bij zo'n 165 mijl tank ik zo rond de 22 euro.
Kijk er verder niet zo nauw naar dus geen idee hoeveel liter.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline TransAlpGhost

Re: Tankinhoud
« Reactie #17 Gepost op: 23 september 2017, 12:41 »
lijkt me dan toch wel de moeite om eens  na te gaan of er niet iets niet helemaal goed functioneerd.
Jij komt onder de 1:15 met een alp die door oldtimer geservict is als ik het goed heb.

of rij je steeds stukjes van 3km?

zelfs met vollebepakking en vriendin kom ik niet zo slecht het uit

Iets van 15 liter. (even checken vanmiddag). Kilometerteller is stuk, dus beetje vertrouwen op de meter haha.
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Jan B

Re: Tankinhoud
« Reactie #18 Gepost op: 23 september 2017, 21:20 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp ook hier genoeg over gezegd kan worden😄 .
Met 15 liter bij km 300 is dus zo slecht nog niet..

Gr,
Jan B

Offline Oldtimer

Re: Tankinhoud
« Reactie #19 Gepost op: 24 september 2017, 11:46 »
Citaat
1:15 met een alp die door oldtimer geservict is als ik het goed heb.

uuuhhhh, niet helemaal.
In elk geval niks met carburateurs etc.
Misschien moet de afstelling wat beter en een dergelijk verbruik zit toch vaak in hoge snelheden ( snelweg ) en de rechterhand.
Ik heb een paar maanden op deze alp gereden en liep gemiddeld 1 op 17.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.