Auteur Topic: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...  (gelezen 2006 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Blommetje

Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Gepost op: 24 september 2017, 10:57 »
Hoi,

Vast heel suf dit, maar ik wil mn klauw reviseren, nieuwe leiding erop en nieuwe blokjes erin. Maar! De klauw is nu los, ligt op tafel en ik krijg de blokken er NIET uit.

Ik neem toch aan dat deze twee schroeven eruit moeten. Staan al uurtje in de WD40, tikkie erop gegeven met de hamer, onderkant ook inde WD40 (je ziet aan de andere kant van de klauw een stukje schroefdraad volgens mij..)  maar de kop wordt er niet beter van en ik ben bang t te slopen.

Doe ik wat fout? Ligt t aan mij? Of mis ik wat?

In de foto de twee huftertjes rood omcirkeld...


NB; vandaag 'groot/klein' onderhoud gepland. Remmen. Ketting. Tandwielen. Valbeugels erop. Dus er komen vast veel vragen...  Beunhaas Blommetje moet nog veel leren. ::)

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2017, 11:05 »
Als je die klauw even terug op je motor zet kun je veel makkelijker en gedoseerd kracht zetten op die etters. Gewoon een goed passende schroevendraaier erin en als je ze hebt met een vier/zeskant in de steel zet je er een bahco op.

Ik pak er ook wel eens een ratel met schroefbitje voor, als je maar zorgt dat je ze niet stukdraait.

edit: ik zie dat hij in de bankschroef zit. Dan moet je ze gewoon ff losdraaien komop nou ;D

Offline Blommetje

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2017, 11:21 »
Pim! Mijn dank! Bankschroef even vastgezet met een lijmklem aan t aanrecht (anders draait t toch mee) en met een groter moment erop sprong het los! Maar ben dan af en toe bang wat stuk te draaien...

Maar goed... t leverde niet op wat ik wilde.. zie foto...

Nou, dit is dus mooi ruk. Dit lijkt mij namelijk een heel andere blokkenset. 

Nu dus een motor zonder remmen, dus geen vervoer. En geen blokken in huis. Kan dus niks..

Iemand toevallig in de regio Den Haag een set blokken liggen? Of alles maar weer terugbouwen met de oude blokken... 
En dan volgende week de blokken er uit halen...

Verdorie, kan slecht tegen dit soort dingen. Je bestelt wat, krijg je t verkeerde...  >:( >:(
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2017, 11:25 »
Je kunt de boel wel goed schoonmaken en weer gangbaar met de oude blokken in elkaar steken. Dan kun je de blokken bij de motor wisselen als je de juiste gevonden hebt.

Waar had je deze besteld?

Offline Blommetje

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2017, 11:31 »
Oh, een motorbandenzaak in Alphen...  ;)
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Blommetje

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2017, 12:07 »
Maar ja, ga t wel terugzetten met de originele blokjes.
Maar die zuigers komen er ook niet echt makkelijk uit zeg! Ik wilde het doen door weer druk op te bouwen... maar ook dat wil niet echt.
Soms vraag ik mij af of niet beter gewoon andere hobby kan zoeken. Maar goed, t zonnetje schijnt, dus buiten is t niet slecht   :P
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Waffie

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2017, 12:11 »
 :)

de transalp modellen zijn gedurende hun carrière 4 x uitgerust met andere remklauwen van brembo tot nissin en 1 x is er een overgangs jaar geweest
dus simpel even bouwjaar doorgeven werkt niet altijd

wil je zekerheden dan zul je dus iets moeten kopen waar fysiek vergelijk mogelijk is (dus niet online) of origineel op basis van frame nummer
 en dan nog want soms komt het voor dat er gewoonweg een andere remklauw gemonteerd is die van een ander bouwjaar komt.
Ja ik vind dat je ook een beetje zelf op moet letten
misschien vooraf demonteren en vergelijken wat je dus moet hebben
en zelf  sleutelen bouw je op met ervaring en beslist het juiste gereedschap.

en bij twijfel  kom je ermee langs bij iemand die al wel die ervaring heeft en jouw prima kan onderwijzen
anders een kleine tip...verwen je zelf en koop een slagschroevendraaier (bijv teng tools= niet extreem duur)


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Ceetje

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2017, 12:24 »
Teng tools maakt perfect spul. Ik heb er zelf een doppenset van. Blijft mooi. Het is geen goedkoop Aziatisch spul, zoals de naam doet vermoeden.  :D ;)
« Laatst bewerkt op: 24 september 2017, 14:23 door Ceetje »

Offline PimW

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2017, 12:26 »
Ik laat de klauw zo lang mogelijk aan de voorvork/motor: Makkelijker om die centjes los te draaien en je kunt de cilinders er stukje bij beetje uitdrukken met de remhendel.

Om ze er beiden uit te krijgen (meestal blijft er eentje hangen) steek ik plaatjes tussen de cilinders en klauw en pers ze dan een voor een zo ver mogelijk los.
Doe dat wel boven een bak...

Vervolgens kun je hem los halen of gewoon aan de leiding laten zitten. Pak er een krukje bij.

Sta je op straat doe je er goed aan de motor in het zonnetje te zetten voor je begint, kan fris worden als je langer zit te prutsen :)

Offline Blommetje

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2017, 12:52 »
Ik heb de klauw eraan gehangen, ontlucht, op druk gebracht en ze er zo uit gedrukt. Veeeeel langer dan ik dacht! Eentje is nu los, de ander moet nog 3mm ofzo.   Wel verschil tussen hoe t ooit was, en hoe de buitenkant eruit ziet...

@ Waffie; Tuurlijk! Zelf opletten, en zo leer je weer wat. Maar had de motor bij mij, dus hoopte dat t goed was. En ik heb een slagschroevendraaier, maar vind t altijd een beetje een laatste optie...

Nu koffie, dan die laatste piston eruit peuren. Oppoetsen en weer monteren. Maatje komt zo helpen.
Dan nog de ketting proberen, die is meer dan versleten, dus zou fijn zijn als die ook lukt.
Doorzagen (babyzaagje?) en de nieuwe erop met een schakel met visje (of hoe noem je dat) Hopelijk past die in 1 x!
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Blommetje

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2017, 13:39 »
Horen die nieuwe ringen voor de klauw zoveel kleiner te zijn?? 

En de ketting ligt er ook naast, maar hoeveel speling mag het voortandwiel hebben? Het zit los.. maar het moet niet strak zitten volgens mij..?
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Blommetje

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2017, 17:23 »
Nou, heerlijke dag in de zon en best leuk.

De ringen pastte niet, dus uiteindelijk maar de oude retour gezet. Hopelijk zijn die nog oke, zelfs nu ze eruit zijn geweest. Maar ik vrees t ergste. De rem is nu op druk, maar ik heb de angst morgen een plasje olie te vinden onder de rem. Waarom weet ik niet precies, maar t voelt onbetrouwbaar.


Geleerd;
- remblokjes passen niet altijd. Maar je kunt de oude terugstoppen
- ketting master chain link samenpersen kan niet... ik ben een gebroken man maar het is niet perfect.

Tevens zaten de 5 boutjes van het achtertandwiel alle 5 los.. dus nu maar met loctite vastgezet. Wiel is ook meteen 4 cm naar voren ofzo, zoveel verschil met de vorige. Echt, bizar.


Morgen naar werk, denk niet dat ik meteen snelweg op durf, dus vanavond maar een ritje binnendoor rijden.

ToDo
- alsnog ringetjes vervangen...
- remblokken vervangen ..
- remleiding ietsje mooier vastzetten/wegwerken... Banjo zit nu niet mooi / verkeerd om
- master chain link plat laten slaan / controleren ergens...
- https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/overigewerkplaats1/actie-hbm-12-delige-kettingpons-set
Dit kopen




En naturlijk, je hebt altijd een boutje over..
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Ceetje

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2017, 20:57 »
Ach, je kan beter een boutje overhouden dan er één tekort komen.  ;D

Offline Oldtimer

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #13 Gepost op: 24 september 2017, 21:23 »
Citaat
Ach, je kan beter een boutje overhouden dan er één tekort komen


Hangt er maar vanaf waar dat boutje nu dus NIET in zit. >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Blommetje

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2017, 10:08 »
Nog een vraag, kan het zijn dat je de remmen TE strak staan?

Ik hoor nu wel een stuk meer slepend geluid... maar hij remt als een tank.

Kan dit, of moet eea zich even zetten?

En boutje wat over is, is van de kabelgeleider.. dus die is optioneel...
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Waffie

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #15 Gepost op: 25 september 2017, 19:13 »
hydraulische remklauwen  kunnen drukloos nooit te strak komen te staan tenzij de zuigers vast zitten en de afdicht rubbers niet in staat zijn de zuigers terug te trekken zodat de remblokken voldoende vrij komen,
overigens sleept iedere hydraulische rem enig zins tegen de remschijf met dat verschil dat je spreekt over heeeeeelll licht aanlopen wat dus niet betekend dat er daadwerkelijk geremd word
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Blommetje

Re: Remblokjes wisselen / schroeven lossen niet...
« Reactie #16 Gepost op: 26 september 2017, 17:32 »
Hmm, t sleept wel wat, maar goed, t remt ook goed. Dus wie weet klopt t wel .. maar ja, remmen wil je wel op orde hebben natuurlijk.

Ik wil er wel nog even naar kijken, want het is wel een beetje onprettig/eng idee..

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -