Hmmmm, is dat wel zo Pim?
De 'voorspanning' (is eigenlijk een foute benaming bij een Alp) is in principe bedoeld om de rijhoogte (static sag) aan te passen aan het gewicht van berijder + evt passagier en/of bagage. Vzviw verander je niet de karakteristiek van de veer, de veerconstante blijft toch gelijk?
Het is wel zeker voorspanning en voor alle motoren doet die hetzelfde: je zet de motor op hoogte maar dat hangt nauw samen met het gewicht en sterkte van de veer.
Je verandert de curve inderdaad niet maar je schuift hem omhoog/omlaag, en dat heeft wel zeker effect op de karakteristiek van de vering. Voor een gelijke indrukking van de veer, gerekend vanaf het neutrale punt als jij op de motor zit, heb je meer kracht nodig. Voor zover ik weet word de vering harder.
Tel daar het progressieve karakter van de pro-link bij op en het word een boeltje
Daarom is het niet zomaar een kwestie van die moer aan draaien maar moet je binnen een bepaalde marge blijven. Ga je daar boven of onderuit moet je de sterkte van je veer aanpassen.