Auteur Topic: Verhogen achterzijde xl650  (gelezen 1430 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gilbert N

Verhogen achterzijde xl650
« Gepost op: 24 september 2017, 20:37 »
Dag allen
Ik wil mijn Transalp 650 (2006) achter wat verhogen. Aan de voorzijde wil ik progressieve veren plaatsen.
Wie weet op welke manier de achterzijde te verhogen is, en of er meerdere mogelijkheden zijn er?

Offline Oldtimer

Re: Verhogen achterzijde xl650
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2017, 21:22 »
Wat is de reden om de achterkant omhoog te krijgen.
De motor is juist gebouwd om het effect andersom te krijgen.
Ben bang dat de hele symmetrie verloren gaat en het stuurgedrag vooral.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Verhogen achterzijde xl650
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2017, 21:32 »
Kwenie maar er word vaak geroepen dat het doorsteken van de vorkpoten het stuurgedrag strakker maakt, waarom zou het verhogen van de achterkant daar een ander effect op hebben...

Maar, vaak zakt de achterveer erg ver in omdat je met een te lichte voorspanning/veersterkte rijdt (is te meten of informeer bij een veren specialist). Daar kun je al wat halen. Anders zul je een langere schokbreker of aangepaste pro-link moeten organiseren.

Offline Oldtimer

Re: Verhogen achterzijde xl650
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2017, 21:57 »
Citaat
doorsteken van de vorkpoten het stuurgedrag strakker maakt
Je hebt een punt Pim, maar mijn ervaring daarmee is het tegenovergestelde.
Ook andersom, dus voor hoger gaat vreemd sturen, en vooral in wat kortere bochten.

Maar als het om een paar centimeters gaat .........???
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Verhogen achterzijde xl650
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2017, 22:02 »
Dat klopt ook wel maar ik denk dat het sterk samenhangt met de manier waarop je de achterkant verhoogd? Ik lees regelmatig dat de voorspanning opgedraaid word om hoogte te winnen maar dat is maar binnen een bepaalde marge redelijk en acceptabel.

De motor heeft onder jouw gewicht een bepaalde inzakking die je bepaald met de voorspanning. Draai je de voorspanning te hoog op om aan een juiste sag te komen moet je naar een zwaardere veer.

Het verschil is dat je door aan de voorspanning van de achterveer te zitten de karakteristiek van de vering aanpast terwijl het doorsteken van de voorvork puur geometrisch is.


Offline Gilbert N

Re: Verhogen achterzijde xl650
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2017, 22:31 »
Ik vind hem behoorlijk ver inzakken als ik ga zitten. Al is de vering wel in orde voor mijn gevoel.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2017, 22:34 door Gilbert N »

Offline The Headless Horseman

Re: Verhogen achterzijde xl650
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2017, 13:02 »
Het verschil is dat je door aan de voorspanning van de achterveer te zitten de karakteristiek van de vering aanpast.

Hmmmm, is dat wel zo Pim?
De 'voorspanning' (is eigenlijk een foute benaming bij een Alp) is in principe bedoeld om de rijhoogte (static sag) aan te passen aan het gewicht van berijder + evt passagier en/of bagage. Vzviw verander je niet de karakteristiek van de veer, de veerconstante blijft toch gelijk?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Hans Schaap

Re: Verhogen achterzijde xl650
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2017, 01:27 »
Een leuk ombouwproject om de motor te verhogen vind je onder de volgende link;

https://www.transalp.de/technik/umbauten/xr-gabel/

Dit kan natuurlijk ook bij een XL650 worden uitgevoerd.

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: Verhogen achterzijde xl650
« Reactie #8 Gepost op: 30 september 2017, 10:38 »
Hmmmm, is dat wel zo Pim?
De 'voorspanning' (is eigenlijk een foute benaming bij een Alp) is in principe bedoeld om de rijhoogte (static sag) aan te passen aan het gewicht van berijder + evt passagier en/of bagage. Vzviw verander je niet de karakteristiek van de veer, de veerconstante blijft toch gelijk?

Het is wel zeker voorspanning en voor alle motoren doet die hetzelfde: je zet de motor op hoogte maar dat hangt nauw samen met het gewicht en sterkte van de veer.

Je verandert de curve inderdaad niet maar je schuift hem omhoog/omlaag, en dat heeft wel zeker effect op de karakteristiek van de vering. Voor een gelijke indrukking van de veer, gerekend vanaf het neutrale punt als jij op de motor zit, heb je meer kracht nodig. Voor zover ik weet word de vering harder.
Tel daar het progressieve karakter van de pro-link bij op en het word een boeltje  ;D

Daarom is het niet zomaar een kwestie van die moer aan draaien maar moet je binnen een bepaalde marge blijven. Ga je daar boven of onderuit moet je de sterkte van je veer aanpassen.