Auteur Topic: Choke werkt niet?  (gelezen 1321 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Shifty

Choke werkt niet?
« Gepost op: 24 september 2017, 21:26 »
Vandaag met mijn nieuwe transalp bij Grubeater langs geweest om een snelle inspectie te doen van de aandachtspunten aan de motor. Op het lijstje met aandachtspunten staat momenteel ver bovenaan de choke/ carburateurs staat.

Mijn vraag:
De motor start zowel met koude en warme motor zonder choke, het maakt niet veel verschil of ik de choke er op heb of niet. Het toerental zit normaal ergens tussen 1100 en 1300 toeren (dit schommelt een beetje).
Als ik de choke (verder) open zet, zakt het toerental even terug, dan moet ik wat gas geven en vervolgens gaat hij stationair draaien op +-1500 toeren, maar ook niet meer.

Wat heb ik gedaan: (nog niet veel)
- Stationair schroef op de carbs iets bijgesteld waardoor hij stationair hoger toerental is gaan lopen (dit was eerst 800-1000 toeren en is meer symptoombestrijding volgens mij)
- Forte Moto power I er in. Hierdoor is hij iets mooier gaan lopen, maar geen wereld van verschil.

Hebben jullie ideeën wat het kan zijn, of waar ik moet beginnen met zoeken?
Het is een PD06 uit 1994 met 63000 op de teller

Offline PimW

Re: Choke werkt niet?
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2017, 21:48 »
De choke plunjers willen wel eens vast gaan zitten, maar ook de stalen buisjes waar de kabel doorloopt vlak voor de carburateur kunnen gaan oxideren en de choke werking verslechteren.

Weet je toevallig al iets over verbruik?

Je kunt onder de tank aan de carburateur de zwarte bochtjes zien zitten en wat je eens met motor uit kunt proberen is aan die bochten voelen of je de kabel voelt bewegen als je aan de chokehendel zit.
Anders moet je die er even af draaien maar ik denk dat je dan even de tank eraf moet halen.

Offline Oldtimer

Re: Choke werkt niet?
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2017, 21:53 »
Ga er maar vanuit dat een van de plunjers vast zit.
Maar kijk ook even of je nergens valse lucht aanzuigd,
Testen doe je met wat remmen reiniger bij de aansluitingen van de carb spuiten bij draaiende motor.
Veranderd de toeren dan kun je er vanuit gaan dat er iets lekt.

Maar we kijken binnenkort wel even, alhoewel ik volgende week een paar weekjes ga zonnen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Shifty

Re: Choke werkt niet?
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2017, 22:04 »
Chokeplunjers heb ik nog niet gecontroleerd, deze week maar eens de boel los halen. Kan ik de plunjers los halen en smeren of is dit een kwestie van vervangen?

weet je toevallig al iets over verbruik?

Nog niet heel veel, na mijn eerste rit en tankbeurt was het verbruik 1 op 17.5 (wat aan de hoge kant dacht ik)

Maar kijk ook even of je nergens valse lucht aanzuigd,
Testen doe je met wat remmen reiniger bij de aansluitingen van de carb spuiten bij draaiende motor.
Veranderd de toeren dan kun je er vanuit gaan dat er iets lekt.

Maar we kijken binnenkort wel even, alhoewel ik volgende week een paar weekjes ga zonnen.

Er zit ook was bruin/ goud kleurige afzetting op de cilinder van een lekkend inlaatrubber dus het zou ook nog hiermee te maken kunnen hebben. Ook deze week even remreiniger halen dan.

Ik zal morgen ook even contacten om een afspraak te maken (maar eerst van de vakantie genieten  ;))

Offline PimW

Re: Choke werkt niet?
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2017, 22:11 »
Loshalen en schoon maken maar geen vet op smeren.

Offline Shifty

Re: Choke werkt niet?
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2017, 20:55 »
Tweede tankbeurt: 1 op 12 (en ik heb niet bijzonder hard gereden)
Plunjer van de voorste carb zit vast.., beetje lopen vloeken en tieren toen hij ermee op hield opweg naar de gamma voor wat remreiniger. Morgen een nieuwe poging.

Gelukkig vrijdag naar Marien voor een algemene check zodat ik weet waar ik aan toe ben ;D