Auteur Topic: Maximale kilometerstand xl600v  (gelezen 2640 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JorritH

Maximale kilometerstand xl600v
« Gepost op: 24 september 2017, 23:16 »
Beste mensen,

Binnenkort wil ik mijn eerste motor kopen en dit wordt natuurlijk een Transalp. Aangezien het mijn eerste motor wordt zit ik met veel vragen. Zo ben ik aan het kijken naar een Transalp met 90.000km op de teller. Mijn vraag is: Is er zoiets als een maximale kilometerstand bij deze trouwe beestjes en is 90.000 al teveel van het goede?

Ik hoor het graag!

Offline Waffie

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2017, 00:10 »
beste jorrit,

iedere motor zal uiteindelijk slijtage hebben en waar deze slijtage bij een slecht onderhouden motorfiets meer zal zijn dan bij een goed onderhouden motorfiets is er dus niet zoiets als een maximale km stand
Een groot deel van slijtage zit vooral in starten en de tijd die benodigd is om op werk temp te komen,
nu hebben we in de loop der jaren wel verschillende transalp modellen gekend
xl 400. xl 600. xl 650 en xl 700
ieder met hun eigen specifieke technische eigenschappen.
Eigenschappen die in de loop der tijd (lees jonger) steeds beter werden.
de bewerking van metaal werd steeds beter en daarmee de kwaliteit hoger.
je mag echter wel aannemen dat  een jongere motorfiets met minder km je een langere tijd plezier zal kunnen brengen en dat modellen met een hogere km stand per definitie   meer risico mee brengt
En met meer risico eigenlijk  hogere onderhoudskosten  kunnen geven
Immers niet enkel de motor maar alle draaiende delen aan een motorfiets(wielen, balhoofdlagers, achterbrug lagers, remmen, remschijven etc) zullen slijten en dus mogelijk extra kosten mee  kunnen brengen.
je komt dan eerder op de vraag  , wat wil/kan  ik er aan uitgeven

misschien dat je eerst jezelf eens goed in leest om een beeld te krijgen van wat er  allemaal met het bezitten en rijden van een motorfiets speelt.

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline JorritH

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2017, 08:13 »
Beste Waffie,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben aan het kijken naar twee xl600 motoren.

De eerste heeft 55k op de teller, bouwjaar 1997 en vraagprijs 1700. De andere heeft 90k op de teller, bouwjaar 1995 en een vraagprijs van 1400. Maar bij de laatste zitten erg veel opties zoals een driedelige Kofferset, handvatverwarming, 12 volt aansluiting, hoger raampje en meer.

Het blijft natuurlijk mijn keuze, maar welke zouden jullie kiezen?

Met vriendelijke groet,
Jorrit

Offline Jeroen

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2017, 08:47 »
Hallo Jorrit, om een keuze te maken zou ik ze moeten zien, ruiken, proeven en even op willen rijden. Kortom daar is met deze info nix zinnigs over te zeggen. Wellicht kan een clublid uit Haarlem of omgeving even met je meekijken? Of een aankoopkeuring in Alphen bij een clubdealer (volgens mij de dichtstbijzijnde), neem ff contact op met www.motorbandenzaak.nl en kijk of hij wat kan regelen!
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline JorritH

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2017, 10:06 »
Beste Jeroen,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat je op basis van deze info geen conclusie kan trekken.
Daar zit ik ook een beetje mee  :P Als een clublid uit de omgeving dit leest en het leuk vindt om mij te helpen dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,
Jorrit

Offline Jeroen

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2017, 10:48 »
Heb je anders een link naar de advertenties van die brommers?
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline xrvtuur

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2017, 10:56 »
En die 55k op de teller kan ook 155000 zijn, geen probleem in 20 jaar.
Varadero SD02  2004

Offline JorritH

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2017, 11:03 »
Hier zijn de links:

€1700 en 55k: https://www.facebook.com/groups/motorentekoop/permalink/1632491826812203/?sale_post_id=1632491826812203

€1400 en 90k: https://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-honda/m1196914900-honda-xl600v-transalp.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=6

Goed punt xrvtuur, wordt er ergens geregistreerd hoeveel motoren hebben gereden zoals bij auto's?

Alvast bedankt voor de hulp heren.

Offline Rob de Bob

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2017, 12:57 »
Kun je ook opzoeken via het RDW OVI en dan het kenteken invullen. Bij de Basis zie je het aantal privé/zakelijke eigenaren staan.

Offline Sandra

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2017, 12:59 »
Ik ging voor de zwarte met 55 op de teller. Is wel een pd10 ipv pd 06 ( pd 10 heeft dubbele schijf voor en pd 06 enkele schijfrem)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline The Headless Horseman

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2017, 13:06 »
Met Sandra eens! Die met 55K ziet er zo op de foto's iig ook wat beter uit  :)
Accessoires kun je er later ook nog wel bij scharrelen  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline JorritH

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2017, 13:20 »
Bedankt voor alle meningen, dit helpt erg bij mijn keuze!

Het RDW geeft aan dat er twee eigenaren zijn en dat de laatste tenaamstelling een week geleden is ingevoerd.
Waarschijnlijk een handelaar oid.

Nogmaals bedankt voor de suggesties!

Offline Sandra

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2017, 21:04 »
Succes! Laat je even weten wat het geworden is??
[img]http://img684.imageshack.us

Offline JorritH

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #13 Gepost op: 29 september 2017, 12:53 »
Doe ik!

Offline Arjan-TA

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #14 Gepost op: 07 oktober 2017, 22:00 »
De facebook link staat als verkocht zal de topic starter een Transalp hebben?
TransAlp XL700VA (2012)

Offline Herrie

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #15 Gepost op: 08 oktober 2017, 10:44 »
Na lang zoeken kocht ik ook een transalp met koffers, vaak een stuk goedkoper dan los koffers moeten kopen... de man reed er nog woon werkverkeer mee... Deze heb ik toen heel mooi opgeknapt... helaas te mooi... werd gestolen...
Toen ik een nieuwe ging kopen was het allerbelangrijkste wat voor me telde het motorblok..
Ik ben bij 4 verkopers langs gegaan.. bij de eerste 2 was er gelogen over de kilometers... de enen zogenaamd 14.800 maar het kettingrubber was helemaal door gesleten.. dat kan niet met zo weinig kilometers. Toen ik de motor starte klonk het voor mij als rammelen... een motor die weinig gereden heeft of weinig geleden heeft klinkt voor mij vaster... na ja de 1 loog over de tellerstand de ander gaf toe.. nadat ik zei... deze motor heeft 100.000 kilometer meer gelopen zei... ooo had ik niet verteld dat ik een andere teller geïnstalleerd heb dan... en trots haalde hij zijn oude teller uit een schuurtje...

Uiteindelijk kwam ik bij een man in Soest... daar stond een Transalp xl600 waar een bus met achteruit parkeren over het voorwiel was gereden... ik keek kritisch naar de voorvork... de kapotte kappen en of het frame nog recht was...

Het was te doen... ik starte de motor en ik kreeg het warm het blok klonk en voelde als nieuw.... ik heb hem voor 650 € gekocht en de volgende dag een ander wiel erin gezet... s middags reed ik al en ik ben jaren blijven rijden... heb nu samen met mijn vriendin een Varadero en de transalp staat uit elkaar in de tuin... ben hem an het opknappen.. nieuwe banden... uitlaat opnieuw spuiten, nieuwe remschijf voor en blokken... olie remvoeistof en bougies vervangen... overal nieuwe kuip rubbers in want die vergaan na een tijdje en kleine plekjes schuren en bijtippen waar ik roest zie...

hij gebruikt geen olie... na ja na iets van 5000 kilometer mag er soms wat olie bij... Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen.... het is een puike motor en ik weet dat ik er zo een mega lange reis mee kan maken....

Wat ik wil zeggen is dat een ervaren transalp rijder die een beetje technisch is wel voelt hoe een motor is (al leer ik elke dag bij over motorrijden) ... als je eenmaal een motor gekozen hebt is het de jouwe... je weet wat je eraan hebt... hoe hij reageert als je een wat harder rijd.. op bobbels en kuilen... hoe hij schakelt, remt, reageert op wind.... een motor is eigenlijk een wetenschappelijk ding... maar als het jou motor is het een band die je niet zomaar verbreekt...

Je kan zelf zoveel doen.. ik heb het standaard laag scherm dan ligt de motor voor mij het strakst op de weg..iets sterkere koppeling veren... progressieve voorvering... een aluminium plaat vervangt de kunstof plaat en maakt hem stabieler voor als ik eens wat harder rijd... de koffer rekken haal ik net een paar centimeter dichter naar het frame voor minder wind en minder gezwabber.... kleine dingen maken een Transalp een geweldige motor en het leuke is dat het voor iedereen anders is... de 1 wil een hoge ruit en uit de wind zitten.. de ander zit heel losjes op de motor en vangt liever met zijn lijf de wind op...

Misschien kan je een oproep doen of iemand met je meegaat of vraag je iemand als Waffie (Ad Mies) om een motor voor je te zoeken...
Je blijft zelf verantwoordelijk voor wat je koopt maar soms weten 2 meer dan één zeker als het mensen met Transalp ervaring zijn...
Mocht je in de buurt van Twente een motor willen bekijken ga ik graag met je mee... Niet als vakman maar als Transalp rijder met wat ervaring.... #
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline JorritH

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2017, 10:24 »
Uiteindelijk heb ik zaterdag een transalp gekocht! Niet de transalp van Facebook, die was al verkocht voordat ik m'n rijbewijs binnen had. Bedankt voor alle hulp en ik heb een foto bijgevoegd!
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2017, 13:10 door Jorritheijn »

Offline Herrie

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2017, 10:34 »
Proficiat met je nieuwe aanwinst :-) :-) :-)
Hoe bevalt de nieuwe Transalp..?
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline varaderohuibje

Re: Maximale kilometerstand xl600v
« Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2017, 14:28 »
Vraag van Topic starter is kennelijk naar wens beantwoordt.
Daarom zet ik deze op slot... om bij de kern van de vraag te blijven van de starter.

Als Jorrit nog meer wil zeggen over zijn huidige aanschaf mag ie in onderstaand board nieuw topic beginnen.
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?board=14.0