Auteur Topic: Startprobleem  (gelezen 1115 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline McGie

Startprobleem
« Gepost op: 27 september 2017, 00:01 »
Beste lieden,

Sinds vorige week start mijn Alp uit 1990 niet meer.  Hij staat wel eens meer drie dagen buiten maar dit is de eerste keer dat hij dienst weigert. Blijkt dat het 10A- zekeringetje van de ontsteking al knapt op het ogenblik dat de sleutel het contact aanzet. Motor draait rond, maar de bougies geven geen vonk.
Heb m inmiddels volledig uitgekleed en alles bekeken en uitgemeten maar ik vind volstrekt niets.
Mijn vraag is: zou het aan het contactslot zelf kunnen liggen of denken jullie iets anders?

Dank bij voorbaat,
Michiel

Offline robgoesdakar

Re: Startprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2017, 09:59 »
Citaat
Blijkt dat het 10A- zekeringetje van de ontsteking al knapt op het ogenblik dat de sleutel het contact aanzet.

elke keer ?

Contactslot zelf verwacht ik niet.

Als het de ontstekings zekering is, dan in dat circuit de bedrading langs lopen.
Eerst maar eens rond de stekkertjes, en anders de bedrading volgen (zwart-rode draad als ik het zo snel gezien heb online)
Gaat niet naar het contactslot, maar naar je startknop.

Elctra problemen blijven vaak lastig om te vinden, zeker op afstand. Dus even schema erbij (Online deze snel even gevonden) en controleren....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline McGie

Re: Startprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2017, 13:20 »
Yep. Elke keer. Al zes zekeringen naar de prullenbak verwezen.

Afijn, thx. Zal alles nog eens ondersteboven keren 😉

Offline Ardewleblanc

Re: Startprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2017, 15:59 »
Had dit van de week ook. Bleek de killswitch aan te staan  >:( >:( >:( >:(
Ben gewend bij andere motoren dat hij dan helemaal niet eens rond draait. Schijnbaar bij de alp wel.
Er zijn mensen die zo traag rijden dat ze niet worden geflitst, maar geschilderd

Offline Oldtimer

Re: Startprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2017, 18:48 »
Citaat
Ben gewend bij andere motoren dat hij dan helemaal niet eens rond draait. Schijnbaar bij de alp wel.


Nog nooit meegemaakt dat de zekeringen eruit vliegen als de killswitch uit staat. :-* :-*
Ga er maar vanuit dat er ergens een draadje tegen massa aan komt of het relais rechts naast de km teller is stuk.
Een ander onderdeel in het contact circuit kan ook de boosdoener zijn.
Is eenvoudig te controleren door de stekkers een voor een los te maken achter de km teller.
mocht je een schema nodig hebben pm  me dan maar.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline McGie

Re: Startprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2017, 01:08 »
Dank je oldtimer. Aan het relais naast de km teller had ik nog niet gedacht...zal ik bekijken.
Na nieuw onderzoek en opkuis van alle stekkertjes en binnencontrole van de killswitch/startknop, vermoedde ik dat het startswitchblokje zelf de boosdoener is. Daarnet draaide de startmotor enkel nog met de killswitch aan...  :o. In off draaide er niks meer (wat eergisteren anders was).  Zekering sprong uiteraard opnieuw ...  Blokje zelf is ook niet meer in de beste staat. Wordt allicht een vervanging...

Grtz
Michiel
« Laatst bewerkt op: 28 september 2017, 10:49 door McGie »