(..) het lijkt me toch errug sterk dat een merk als Tank Cure er niet voor zorgt bestand te zijn tegen genoemde toevoegingen....
Tank cure is gewoon een chemicalien bestendige epoxy. Variopox van De IJssel (boten) draagt dat label ook, en ook zij claimen dat het brandstof bestendig is.
Epoxy is een kunsthars en fungeert als basismiddel. Het type verharder bepaalt de eigenschappen die het daarna heeft. Er zijn een tiental verschillende verharders, voor verschillende eigenschappen die een doeleinde verlangt. Die eigenschappen worden alleen gegarandeerd als a) de exacte mengverhouding is aangehouden en b) de juiste verwerkings- en uithardings temperatuur is gerespecteerd, en c) daarna alvorens belasting de volledige uithardingstijd in acht is genomen.
Je zou het technisch blad van de epoxy fabrikant erop na moeten slaan en daarnaast het technisch blad van de vloeistof die je toe wil voegen..? Er zijn nogal wat chemicalien en mengseltjes daarvan. Diesel is vriendelijker dan benzine. En in benzine zit wel meer dan tolueen en benzeen. Het is inmiddels wel duidelijk dat ethanol nogal onvriendelijk is.
Het is mij verder ook niet bekend of het resultaat van een chemicalienbestendige epoxy sinds de uitvinding simpel 'resistent' zal zijn, whatever you throw at it, of dat dat niet zo is en fabrikanten periodiek in moeten blijven spelen op veranderingen, in bijvoorbeeld benzines. Daarnaast zal elke epoxy/verharder een bepaalde levensverwachting hebben?
Maar inderdaad, je kunt navragen wat men voor jouw tank gebruikt heeft, en vervolgens je licht op doen direkt aan de bron, de fabrikant.