Auteur Topic: Koelvloeistof verversen  (gelezen 1933 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Guidonno

Koelvloeistof verversen
« Gepost op: 14 juni 2017, 21:19 »
Hi,
Ik heb afgelopen jaren verschillende keren een onderhouds pakket gekocht waar koelvloeistof voor de motor bij zat. Echter heb ik dit nooit gebruikt. Daarom wil ik Alp maar eens compleet verversen.
Aangezien dit hoogstwaarschijnlijk nog niet is gebeurd( controleren?) en ik in de toekomst in de bergen wil gaan rijden.

Hoe eenvoudig kan ik dit doen? Ik heb een vacuüm pomp met slangetje. Waar blijf de koelvloeistof allemaal achter, na het aftappen?
Heeft iemand een eenvoudig stappenplan? Waar hoopt het vuil zich voornamelijk op?

Taaie specs:
1995 PD06
25.000 km gelopen, en veel stil gestaan.


Gr
Guido
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2017, 21:21 door Guidonno »
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Arjen

Re: Koelvloeistof verversen
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2017, 23:33 »
Dop op je rechter radiateur eraf, dop van je reservoir eraf. Aan de linkerkant, onderaan zit de waterpomp. De schroef linksonder kan je eruit draaien om het koelsysteem leeg te laten lopen (zet er wel even een bakje onder) Reservoir kan je leegzuigen met je spuit.

Daarna spoelen, tuinslang erin en even lekker doorspoelen met schoon kraanwater. Uit laten lekken. Schroef bij de waterpomp er weer in draaien (met oude seal) en eventueel een flush doen. Na de flush weer leeg laten lopen en spoelen. Schroef bij de waterpomp erin, dit keer met een nieuwe seal.

Via de radiateur bijvullen tot het randje, dop erop. Reservoir vullen, dop erop. Schenk rustig, zodat je zo min mogelijk lucht in het systeem krijgt. Motor even rechtop en beide kanten schuin houden. Niveau bij de radiateur dop checken en eventueel bijvullen. Dan motor starten en rustig laten draaien, als de motor op temperatuur is (meter in het midden) geef je een paar keer gas tot 4000 toeren. Daarna zet je de motor uit en laat je hem helemaal(!) afkoelen.

Als de motor koud is, opnieuw niveau checken bij radiateur dop en koelvloeistof reservoir, waar nodig bijvullen. Check op lekkages.

Let op: NOOIT de radiateur dop eraf draaien bij een warme motor (staat veel druk op, en dat spul is heet!). Gebruik altijd een doek om je hand te beschermen.

Koelvloeistof verversen hoort iedere 36.000km of iedere 2 jaar gedaan te worden volgens het werkplaatshandboek.
“Never Stop Exploring”

Offline Guidonno

Re: Koelvloeistof verversen
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2017, 16:31 »
Hartelijk dank, ik ga komende week eens aan de slag :)
Ik houd je op de hoogte van de voortgang

Is het verstandig de koelvloeistof een beetje warm te laten worden alvorens ik het open? Aangezien de vloeistof dan dunner is en beter is af te tappen? Net als olie.. ;)
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline PimW

Re: Koelvloeistof verversen
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2017, 19:32 »
Nee doe dat vooral niet: het is nergens voor nodig en het is gevaarlijk.

Offline Guidonno

Re: Koelvloeistof verversen
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2017, 21:16 »
Oki ,dank!

* Een vervolg zal wat langer op zich laten wachten. Er is helaas een valpartij geweest met een andere motor. Deze moet zsm klaar, ivm een motorvakantie..
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2017, 14:24 door Guidonno »
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Guidonno

Re: Koelvloeistof verversen
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2017, 10:46 »
De motor van mijn vriendin is weer als nieuw :)

Nu maar eens met dit aan dit gang. Een update volgt snel

Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl