Auteur Topic: kabelboom  (gelezen 1470 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline klompenmaker

kabelboom
« Gepost op: 06 oktober 2017, 17:02 »
Alweer een drie maanden geleden reed ik op de snelweg toen plotseling mijn gehele motor (Transalp 700 uit 2011) in 1x stil viel. ANWB er bij, rustig plekje gezocht. ANWB sloot een accu op mijn accu aan en plotseling verscheen er rook uit de motor. Even de ANWB monteur wakker geschut en snel de accu weer afgekoppeld.
Motor naar Hoogland motoren gebracht (Kwadijk) en met een nieuwe accu deed bijna alles het weer. ABS lampje bleef branden, ABS werkt dus niet meer. Ook bleek de ventilator voor de koeling niet meer aan te slaan.
Motor naar Motoport Wormerveer gebracht. Kabelboom moet vervangen worden was de diagnose, en dat was de motor echt niet waard. Toen weer naar Hoogland gereden, apart schakelaartje gemonteerd voor de ventilator. ABS werkt dus nog niet, maar daar merk ik (nog) niets van. Inmiddels alweer drie maanden zonder problemen gereden.
Ik ben zelf niet technisch en waag me dus niet aan het vervangen van een kabelboom. Maar leek als ik ben, denk ik ook niet dat de gehele kabelboom vervangen zal moeten worden. Is er een alternatief waardoor alles weer gewoon werkt zonder dat ik 2x de dagwaarde van mijn motor kwijt ben?

Offline Waffie

Re: kabelboom
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2017, 19:09 »
beste

als ik het goed begrijp is er dus een elektrische storing die echter nog niet ontdekt is maar als symptomen  bepaalde componenten   in storing zet.

tja.. dan heb jij een probleem want zolang de veroorzaker niet is gevonden loop je altijd een zeker risico.
en als inderdaad de abs  defect is geraakt heb je ook een dure post.
Ook dit zal effect hebben op een mogelijke inruil
Het kan ook zijn dat de boord computer in nood loop zit en dat er dus eigenlijk van alles mis kan zijn.

je zult dus een keus moeten maken wat je zelf wilt maar ik voorspel dat er geen echte low budget oplossing zal zijn dan beginnen met een juiste diagnose en vandaar een plan trekken

ik verwacht dat het doormeten van alle componenten met  de kabelboom toch het enige juiste begin is..

Ps.

ik kan wel je boordcomputer uitlezen en zien welke storingen er aanwezig zijn.



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: kabelboom
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2017, 22:13 »
een nieuwe kabelboom kost rond de 350 euro, daar wil ik je motor wel voor kopen
Varadero SD02  2004

Offline klompenmaker

Re: kabelboom
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2017, 16:54 »
Waarschijnlijk was het toch de accu, want sinds de accu is vervangen, heb ik geen enkel probleem meer, behalve dat ABS niet werkt en de ventilator. ABS is jammer, maar niet zo erg. Ventilator is een oplossing voor gevonden door een omleiding te maken. Ik hoop eigenlijk dat na het doormeten de diagnose is dat er twee of drie kabels vervangen moeten worden.

Offline Waffie

Re: kabelboom
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2017, 20:09 »
beste

ik denk niet dat de accu het is geweest maar dat de accu het gevolg is geworden.
Overigens vind  ik het jammer dat jij  een niet werkend abs systeem als geen probleem  ervaart alsmede een ventilator die je nu met de hand moet bedienen maw je temp huishouding van je motorfiets totaal verstoord zal zijn.

Het zijn jouw keuzes
echter in mijn ogen verkeerde bezuiniging die  gevaar voor eigenaar en omgeving  met zich mee brengt. :-[
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline klompenmaker

Re: kabelboom
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2017, 22:23 »
Een knopje indrukken om de ventilator te late draaien is een handeling die geen enkel gevaar hoeft op te leveren. Bij >103 graden aan, bij 90 graden uit.
ABS, tja, vroeger bestond dat nog niet en motoren zonder ABS mogen ook gewoon de weg op.

Neemt niet weg dat ik graag op een storingsvrije motor rijd.  Iemand een tip waar ik de TransAlp heen kan brengen, en met verstand van zaken?

Offline Brombeer

Re: kabelboom
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2017, 09:23 »

Dag klompenmaker,

Je omschrijving van gebeurtenis en symptomen bevat erg weinig detail. Ik ga wel met Waffie mee dat vervangen van de accu mogelijk symptoombestrijding was, ook was het onbedoeld.

Is na het voorval de hoofdzekering en -zekeringhouder op het startrelais nagekeken? Ze zijn gevoelig voor corrosie en die plek kan zorgen voor:

a) spanningsuitval (want hoofd stroomtoevoer) en,

b) rook/brand (want 30A zekering op mogelijk slecht contact).


Vraag 1) had je direkt na het incident nergens spanning meer?

Vraag 2) op welke plek en aan welke kant zag je de rookverschijnselen met de accu van de ANWB?


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline klompenmaker

Re: kabelboom
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2017, 23:39 »
Hoi Brom,

Er was nergens spanning meer.
Bij de relais kwam de rook er uit, linkerzijde, direct onder het zadel.

Offline Brombeer

Re: kabelboom
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:04 »

Oke.


Als je dat al niet gedaan hebt, controleer de stekkeraansluiting (4 pootjes) op het startrelais en de contacten voor de hoofdzekering op netheid en goede orde (of, zijn er roetsporen o.i.d. zichtbaar?).

Van met name Africa Twins is bekend dat ze om die reden uitgebrand zijn!

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin