Auteur Topic: voorstellen en vragen over de Transalp  (gelezen 1182 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline motorpiet

voorstellen en vragen over de Transalp
« Gepost op: 13 oktober 2017, 22:23 »
Hallo Transalp club,

Graag wil ik  mij voorstellen, Ik ben Piet. Vele jaren op de Kawa Tengai ( 650CC eencilinder ) gereden. Overgestapt naar de BMW K1200RS. Maar dat is iets totaal anders en helaas, we konden het niet worden, Voorover hangen over de tank is niets voor mij.
Dus zoeken wat er meer is want Tengais zijn dun gezaaid en hebben ook hun mindere eigenschappen.
Ik zoek een betrouwbare fiets die:
eenvoudig aan kan sleutelen. ( Oliefilter , puntjes afstellen van kleppen ed. doe ik graag zelf )
Betrouwbaar is.
Met een stevige zijwind en boven de 100 km/h nog goed te sturen is. Lengte 178 en 75 kg. van de bestuurder.
En een club die bij technische vragen kan ondersteunen.
En wat bagage voor een langere trektocht door Europa.

Vandaag de eerste Transalp proefrit gemaakt en stevig aan de tand gevoeld. Lekker machientje en luisterd goed naar het roer. Remmen prima.
Veel doet mij aan de Tengai denken.
Ik ben zo goed als om naar de Honda

Op dit moment ( okt 17 ) overweeg ik de aanschaf van die Transalp van 2002 met 19.000 echte km.
Het is 2 cilinder 650cc met carburateurs en zonder ABS

Kan iemand mij meer vertellen over de rij eigenschappen en motoronderhoud.
En andere zaken die ik als aanstaand Transalp rijder moet weten.???

Offline Robin66

Re: voorstellen en vragen over de Transalp
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2017, 08:48 »
Beste Piet,

Als ik lees wat je zoek zit je prima op en bij een transalp of de transalpclub. Om zelf te sleutelen is genoeg (en betaalbaar) te krijgen voor de verschillende modellen (misschien wat minder voor de 700cc). Je vraag is wat algemeen... het forum staat vol info dus lees ze. Misschien is het goed even de verscillende modellen te proberen... via de club is zeker een goede tweedehands te vinden!!!

Hopelijk tot binnenkort,
Robin

Offline xrvtuur

Re: voorstellen en vragen over de Transalp
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2017, 09:11 »
welkom Piet, is het een idee om ook eens een proefritje op een Africa Twin 750 te doen, is qua sleutelen iets eenvoudiger dan een 650, vanwege het 650 kuipwerk verwijderen. En zo'n Tengai was toch wel een ruig fietsje om te zien , een AT 750 sluit daar wat meer bij aan dan een TA 650.  Er staat trouwens bij Nol Bikker motoren nog een hele mooie KLR 650 te koop ;)
Varadero SD02  2004

Offline motorpiet

Re: voorstellen en vragen over de Transalp
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2017, 23:03 »
Dank jullie voor de reactie.!
Wat de vraag betreft, 
Mijn lengte is 1,78 en gewicht 75 kg. Dus beetje licht en lengte.  Het rijden is voornamelijk snelweg en provinciale weg.  Het meeste rijwerk is als de auto niet nodig is ga ik met de motor.  Ongeveer 3500 km jaar gemiddeld.
Op de snelweg wil ik geen last hebben van zijwind. Belangrijk als er een lange rit op de snelweg en ik kan niet meekomen met het overig verkeer omdat ik op een rijdende surfplank zit.
En in de stad een die gemakkelijk parkeer is en met de hand kan verplaatsen. Hij moet achteruit in het schuurtje gezet kunnen worden.
Tijdens de proefrit bleek de Transalp prima te voldoen.
Hoewel de zijwind wel aanwezig was blijft hij stabiel en goed te sturen. Op dit punt wil ik de BMW F650 proberen hoe die voelt.
Oja, het sleutelen lijkt mij niet te lastig en aan de Transalpclub te zien is er voldoende hulp. Veel dank daarvoor.
Budget maximaal is ongeveer 3500-4000 Euro dus niet echt hoog.
En ja de AfricaTwin is een heel mooi alternatief, probleem is de hoge prijs t.o.v. TRansalp. Maar wel heel mooi.!!

Offline Sandra

Re: voorstellen en vragen over de Transalp
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2017, 23:16 »
Bij Theba Motoren in Kilder staat een blauwe AT te koop '99 voor 3950,- 45.000 km geloof ik Maar een Transalp is beduidend 'slanker' dus iets makkelijker de schuur in te krijgen denk ik.....
[img]http://img684.imageshack.us