Jaa je vraagt je af soms.
Veel producten in deze wereld worden door verschillende fabrikanten gemaakt volgens standaard specs (bijv. OEM).
Bijv. 6204 geeft aan de maatvoering, tolerantie, materiaalkwaliteit etc. Verschillende fabrikanten leveren dit product en 6204 wil zeggen dat je bij iedere fabrikant hetzelfde product mee krijgt, met dezelfde specificatie. In het geval van lagers kun je ook nog kiezen voor een optiepakketje, namelijk of een lager open is (moet je zelf invetten en/of beschermen tegen vuil) of dat er aan één of twee zijden een pakking zit (de fabrikant heeft het onderdeel reeds voor je ingevet en de pakking houdt vet binnen en vuil buiten).
Waar het schimmig wordt in bijvoorbeeld dit geval, is dat de verschillende fabrikanten van lagers hun optiepakketje ineens een eigen aanduiding geven, zoals gezien UU, NS(E), 2RS, DDU enz. enz. Maar, al die gekke verwijzingen betekenen hetzelfde. Wel zit er in die aanduiding een verschil in type pakking bedoeld voor beoogd gebruik.
Maar, voor bijvoorbeeld wiellagers van motorfietsen, maakt het type pakking niks uit: houdt enkel vet binnen en vuil buiten. Daarnaast zitten ze ze zekerheidshalve ook nog achter een aparte keerring in de naaf.
Dus, bijv. een 6204 is de enige die op die plek zal passen zal passen. De verkopende partij kent zijn eigen assortiment en als je aangeeft hoe het lager beschermd (geseald) moet zijn (je hebt tenslotte een voorbeeld in je wiel) dan vindt hij dat wel in zijn catalogus.
Brammer bij mij om de hoek weet te vertellen dat er, binnen de standaard specs (bijv. de 6204, diepgroef kogellager) maar twee kwaliteiten zijn, te weten low-rev (voor toerentallen tot 20.000 rpm) en high-rev (boven 20.000 rpm). Je hebt het dan over prijsverschil van 5 euro versus 20 euro.
Lagers