Auteur Topic: Welke verwarmde handvatten en hoe te installeren?  (gelezen 1510 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Welke verwarmde handvatten en hoe te installeren?
« Gepost op: 15 oktober 2017, 09:23 »
Ik heb hier een setje 'hotgrip' liggen (niet hotgrips) dus waarschijnlijk een no-name brand dingetje (ze waren goedkoop).

Als ik zo eens een kijkje neem lijkt het erop dat ondanks dat ze de juiste maat stuur passen (22mm) er verder weinig overeen komt.
De gaskabel van de Alp zit in een apart 'huisje' en dat zie ik met deze dingen niet passen: het gedeelte waar de gaskabel in moet is veel breder dan ooit in het 'huisje' op de Alp zou passen. Bovendien zijn de handvatten van plastic en ik zou toch graag iets van rubber hebben omdat ik veel lange(re) ritten maak.

Moet ik wat anders kopen? Oxford ofzo? Wat past en hoe monteer ik zoiets?
Transalp XL600V

Offline Timy

Re: Welke verwarmde handvatten en hoe te installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2017, 09:51 »
 Ik heb de Oxford hotgrips. Die werken top! Voordeel: nieuwe systeem schakelt zelf uit als de motor uitgaat omdat het 'ziet' aan de accuspanning dat de motor uit gaat. Ideaal en geen gedoe met relais.
De warmte is ook meer dan goed genoeg.

De installatie ervan stelt weinig voor, boekje erbij en het zit er zo op. Alleen even kabels netjes wegwerken onder de tank enzo (tank moet er dus af).
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline ddw

Re: Welke verwarmde handvatten en hoe te installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2017, 10:00 »
Ik heb deze op mijn twin gemonteerd ( voor een euro of 11 van ebay) echt de beste koop die ik ooit gedaan heb (op mijn motoren na dan). Begrijp niet dat mensen veel te veel geld voor zoiets als oxford of hot grips betalen, geen getob met lijm maar gewoon netjes klemmetje op je stuur.

Je eigen gashendel moet er gewoon helemaal af en je gaskabel komt in het hulsje van deze handvaten.

Puntje van aandacht is wel dat het orginele deel waar de gaskabels aan vast zitten (die rol) gelijk is aan deze rol, bij mij was dit niet het geval, maar dit heb ik zelf met de dremel aangepast. Het kan ook zijn dat je daarna je gaskabels even bij moet stellen.

Als ze eenmaal zitten zitten ze als een huis en je ziet bijna niet dat er verwarmde handvaten op zitten omdat de bediening geďntegreerd zit i.p.v. zo'n kastje op je stuur.

Heb ze zelf via een relais geschakeld zodat ze automatisch uit gaan als ik het contact uit zet.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline ddw

Re: Welke verwarmde handvatten en hoe te installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2017, 10:04 »
En nog wat foto's in gemonteerde toestand. Ik heb het orginele huisje voor de gaskabels gebruikt trouwens, dit zit net wat netter. Aan de gashendel kant moet ik er nog even een stukje afzagen zodat het strakker tegen elkaar zit, maar van uitstel komt afstel ....... 
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Trigger

Re: Welke verwarmde handvatten en hoe te installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2017, 11:35 »
Nou, ik loop tegen allerlei problemen aan.

De gaskabel bleek niet los te hoeven, die insert kon ik gewoon uit het handvat trekken, met als bedoeling dat ik het verwarmde handvat gewoon over de plastic gas-sleuf kan duwen.

Althans...

Ik krijg het ding er met geen mogelijkheid helemaal op geduwd. En voorzover hij er wel op zit, zit het zó strak dat mijn gashendel niet meer terugschiet (cruise control, handig). Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Daar sta je dan 2 uur te sleutelen voor helemaal niks, daar kan ik wel chagrijnig om worden :-X.

De aftermarket handkappen die gegarandeerd op de Transalp XL600V zouden passen, passen ook voor geen meter (gewoon echt compleet niet).

Transalp XL600V

Offline ddw

Re: Welke verwarmde handvatten en hoe te installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2017, 13:41 »
Je moet ook de zwarte rol met de sleuven van de handvaten gebruiken / pas maken. Die waar de gaskabels aan vast komen.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Trigger

Re: Welke verwarmde handvatten en hoe te installeren?
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2017, 14:49 »
Juist, dat heb ik nu dus maar gedaan, dank :).

Gelijk die berg roest maar van het stuur geschuurd die onder het oude handvat vandaan kwam, de hammerrite is nu aan het drogen en dan kan de gashendel er weer op. Pluspunt: de verwarming werkt als een tiet :).
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Welke verwarmde handvatten en hoe te installeren?
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2017, 17:01 »
Nu moet ik alleen nog uitvogelen hoe en waar ik een relais ga inbouwen, zodat de handvatverwarming (en de 12 volt socket) alleen kunnen functioneren als het contact aan staat, zodat ik niet per ongelijk mijn accu leeg trek. De verbindingen zijn nu nog met kroonsteentjes en tape gemaakt, ik soldeer alles pas permanent door als ook de mistlampen binnen zijn, dus ik heb nu even tijd om dat uit te zoeken.
Transalp XL600V

Offline TransAlpGhost

Re: Welke verwarmde handvatten en hoe te installeren?
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2017, 23:59 »
wago klemmetjes makkelijker veiliger dan kroon steentjes en minder definitief dan solderen.

Er zijn sindskort nieuwe die kleiner zijn.

zomaar een klus tip ::)

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer