Auteur Topic: Automatisch kettingsmeersysteem  (gelezen 13221 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SylAlp

Automatisch kettingsmeersysteem
« Gepost op: 15 oktober 2017, 22:29 »
Gebruikt iemand hier een automatisch kettingsmeersysteem en zo ja welk (merk)?

Omdat mijn Transalp XL 650 V (2000) geen middenbok heeft (en ik niet alleen smerige handen krijg van het spuiten maar ook niet overal bij kom, ook niet als ik de motor steeds een stukje verplaats) overweeg ik een dergelijk systeem te laten aanleggen.

De vorige eigenaar van de motor die ik heb gekocht, heeft een dergelijk systeem een jaar gebruikt maar heeft het weer laten verwijderen door de garage  waar ik de motor kocht. Waarom weet ik niet, het beviel hem niet, zei de verkoper in de garage.

Zijn er nadelen aan een dergelijk systeem?
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Jeroen

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2017, 22:46 »
Heb al jaren een scotoiler op mn twin zitten, bevalt me prima!
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Steffie

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2017, 10:13 »
Er heeft ooit op mijn 650 ook een smeersysteem gezeten en ik weet niet waarom de vorige eigenaar deze heeft verwijderd.
Misschien over gezet naar zijn nieuwe motor, maar dat is een aanname.
Mijn motor is wel voorzien van een midden bok en gebruik een spuitbus na ongeveer elke tankbeurt.
Die middenbok is zijn geld dubbel en dwars waard.
Ik zou het geld dat je wil investeren in de oiler in een middenbok stoppen.
Ik dacht dat Heavy Duty de middenbok in het assortiment heeft.

Steffie.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline voorstad

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2017, 10:15 »
Ik zou investeren in zowel een Scottoiler als een  middenbok..... Ik vind ze allebei knap handig.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline ed84

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2017, 10:27 »
Heb de osco gemonteerd en ben er heel blij mij. Niet automatisch maar scheelt een hoop werk en vettigheid
✔️loud pipes save lives🙉

Offline JanO

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2017, 12:11 »
Gebruikt iemand hier een automatisch kettingsmeersysteem en zo ja welk (merk)?

Omdat mijn Transalp XL 650 V (2000) geen middenbok heeft (en ik niet alleen smerige handen krijg van het spuiten maar ook niet overal bij kom, ook niet als ik de motor steeds een stukje verplaats) overweeg ik een dergelijk systeem te laten aanleggen.

De vorige eigenaar van de motor die ik heb gekocht, heeft een dergelijk systeem een jaar gebruikt maar heeft het weer laten verwijderen door de garage  waar ik de motor kocht. Waarom weet ik niet, het beviel hem niet, zei de verkoper in de garage.

Zijn er nadelen aan een dergelijk systeem?

Heb nog een Scoiler liggen. Heb een pro oiler gemonteerd naar tevredenheid

Groet

Jan
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2017, 13:07 door Jeroen »

Offline Kansloos

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2017, 12:49 »
Heb een Pro oiler. Geweldig ding. Je kunt tijdens het rijden makkelijk de smering aanpassen en je kunt er elke olie in gooien wat je maar wilt. (gaat bij mij nu vrij dure olie in van mijn vorige motor. maar deze had ik nog staan). Je zou zelfs sla olie kunnen gebruiken.

Daarnaast is de ondersteuning van uit pro-oiler zelf erg goed vind ik.

Offline PimW

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2017, 12:57 »
Maar waarom zou je je ketting smeren met een olie die niet bestemd is voor smering ???

Offline Hans Schaap

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2017, 18:35 »
Ik heb op alle eigen motoren ( 4x) een OSCO-oiler zitten.

Het grootste voordeel vind ik persoonlijk dat je zelf het smeerinterval bepaalt.
Bij regen wat vaker enz enz
Het smeren is onafhankelijk van temperatuur en dus viscositeit van de olie.

Onder normale omstandigheden trek ik elke tweede tankbeurt een keer aan het pompje.

En ik gebruik de originele olie van OSCO.

Verder voordeel is het altijd bij je hebben van voldoende kettingolie zonder een spuitbus ergens te hoeven opbergen.

En wanneer je zoekt kun je m altijd wel voordelig op de kop tikken.

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2017, 18:43 »
100% eens met Hans, niets ten nadele van andere smeersystemen maar ik trek aan de plunjer als mijn ketting niet meer donker is van kleur en gebruik ook de originele olie. Heel erg handig op lange tochten. Echter, omdat die 2 ml olie die de Osco geeft onvoldoende is om ook in de schakels door te dringen spuit ik mijn ketting ook regelmatig in met kettingspray.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline J-P

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2017, 18:46 »
Ik gebruik een Pro-oiler en daar ben ik zeer tevreden mee.
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline Menno

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2017, 19:04 »
kettingzaagolie in een Osco Oiler.

Offline xrvtuur

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2017, 19:41 »
Osco met osco olie. kettng zit nu tegen de 40000km aan en is nog maar op de helft van de slijtage sticker. Ik vind de Osco vooral fijn vanwege zijn eenvoud, geen electronica en geen vacuumslang.
Varadero SD02  2004

Offline EelkoL

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2017, 21:44 »
Ik heb op alle eigen motoren ( 4x) een OSCO-oiler zitten.

Het grootste voordeel vind ik persoonlijk dat je zelf het smeerinterval bepaalt.
Bij regen wat vaker enz enz
Het smeren is onafhankelijk van temperatuur en dus viscositeit van de olie.

Onder normale omstandigheden trek ik elke tweede tankbeurt een keer aan het pompje.

En ik gebruik de originele olie van OSCO.

Verder voordeel is het altijd bij je hebben van voldoende kettingolie zonder een spuitbus ergens te hoeven opbergen.

En wanneer je zoekt kun je m altijd wel voordelig op de kop tikken.

Groet Hans

Hans, waar heb je hem op de PD10 ook al weer gemonteerd?

En wat is voordelig? Ik vind hem niet onder de €127...
'99 TA

Offline Hans Schaap

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2017, 22:41 »
@Eelkol
Ik heb ze aan de linkerzijde zitten.
Dan kun je je gashandel blijven bedienen

Je gebruikt m bij stapvoets rijden.

Er zijn twee versies een zwarte en een aluminiumkleurig.
De adviesprijs is 141,33 en met wat zoeken kom je op de prijzen uit die jij hebt gevonden.
Het kan nog voordeliger stuur mij maar een pm


Twee zaken die tegen het gebruik van kettingzaagolie pleiten;
a. De garantie op je OSCO vervalt.
b. De ketting wordt niet op die plaatsen gesmeerd waar dit zou moeten

Kettingzaagolie is een wezenlijk ander product dan olie om een motorfietsketting te smeren.
Ik ben het hierover hartgrondig met Pim eens.

Wat wel geldt is dat je inspanning bij het gebruik van verkeerde olie niet leiden tot het gewenste resultaat.
Het is dan een beetje als met viagra-light, het staat leuk in een gele zwembroek maar je hebt er niets aan.  :) ;)


@CAS
Dat is de reden dat ik niet wacht tot mijn ketting donker kleurt, maar onder normale omstandigheden elke tweede tankbeurt de OSCO bedien.

Groet Hans
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2017, 22:54 door Hans Schaap »
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline SylAlp

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2017, 00:29 »
Bedankt voor jullie reacties.

Morgen ga ik naar de garage waar ik de Transalp heb gekocht en ga vragen of ze zo'n Pro oiler systeem voor me kunnen aanbrengen (moet er toch naar toe want ik krijg de zijkoffers er niet op slot aangebracht)

Die middenbok is zeker een goede inverstering maar ik ben niet echt sterk (krijg een motor meestal pas na bloed zweet en tranen op een bok) dus ik heb een 'drehhilfe fuer das hinterrad' besteld (komt morgen of overmorgen) en samen met de inrijklem die ik ook voor de Virago gebruik om het oliepeil te meten (die past op de voorband van de Transalp, heb ik geprobeerd) zou ik hem rechtop moeten kunnen krijgen om ook zo nodig met kettingspray te kunnen spuiten.

Ik ben benieuwd naar dat Pro oiler systeem, nu doe ik het even met de spray (en met enorm vieze vingers) maar straks... :)
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Steffie

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #16 Gepost op: 18 oktober 2017, 20:30 »
Valt best mee hoor Syl.
Goed op de voetsteun van de bok gaan staan en lichtjes de motor naar achter trekken aan het stuur met je linker hand en begeleiden met je rechterhand aan de bagagedrager handgreep.
Zelfs met mijn gebroken rug kreeg ik de motor zo op de middenbok.
Voordeel van de middenbok:
Schoonmaken van de motor en wielen in een wasbox zonder de motor te hoeven verplaatsen.
Onderhoud van ketting tandwielen zonder poespas.
Smeren van de ketting.
Peilen van de olie.
Onderhoud aan de achterrem.
Met behulp van een extra krikje onder de carterbescherming kun je het voorwiel in de lucht houden voor onderhoud aan voorwiel en de remmen.
En ik denk dat ik hier en daar nog wel wat vergeet.
Nadeel van de middenbok is groundclearense of te wel de vrije hoogte van de motor ten opzichte van de grond bij off road rijden.
Het hebben van de middenbok is voor mij reden om naar andere investeringen te kijken voor de motor voor ik aan een oiler ga denken.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline V-Twin

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2017, 20:55 »
Honda adviseert versnellingsbakolie GL olie te gebruiken als alternatief voor kettingspray.

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2017, 21:40 »

@CAS
Dat is de reden dat ik niet wacht tot mijn ketting donker kleurt, maar onder normale omstandigheden elke tweede tankbeurt de OSCO bedien.

Groet Hans

Ik trek toch altijd tussen de 200 a 250 km aan de plunjer Hans want dan gaat mijn ketting glimmen. Mijn favoriete kettingspray, Yamalube, houdt het 1100 km uit onder gunstige omstandigheden. Nadeel van dat taaie goedje is dan weer dat het zelfs met wd40 nog moeilijk is schoon te maken.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline V-Twin

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2017, 21:45 »
Cas een lapje met lampenolie = kerosine en is veilig voor de O / X-ringen.
Magic!!!!

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #20 Gepost op: 18 oktober 2017, 22:07 »
Dan ga ik daar eens een liter van halen, ik ben heel benieuwd.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Hans Schaap

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #21 Gepost op: 19 oktober 2017, 00:16 »
De belangrijkste eigenschappen van kettingspray of speciale oliën voor kettingsmeersystemen zijn dat ze dun vloeibaar zijn en veel vluchtige stoffen in zich hebben.
Hierdoor dringt de vloeistof diep in de schakel en wanneer de vluchtige stoffen verdampen blijft een taaier smeermiddel over wat niet makkelijk uit de rollen wordt geslingerd.

M.a.w. de ketting smeer je in in de rollen en eigenlijk niet aan de buitenzijde.
Daarom breng je het smeermiddel ook altijd aan de binnenzijde van de schakel aan zodat het tussen de rol en het asje van de rol kan dringen.
Vervolgens verdampt het oplosmiddel en je houdt vet in je rollen over.
Daarom is smeren aan het einde van de rit het beste.
Het smeermiddel kan diep in de ketting dringen en gedurende de rust verdampen de oplosmiddelen.

Smeren doe je dan ook tussen de naad van de rol met de schakel en niet op de schakels daar waar de afdichtringen zitten.

Speciale motorfiets-kettingsmeermiddelen werken het beste om reden dat ze de beste eigenschappen voor deze toepassing bezitten.

Het maakt overigens niet uit of je een spuitbus of een automatisch smeersysteem gebruikt, mits juist toegepast doen ze het allemaal goed. Het een geeft iets meer gebruiksgemak dan het ander.
Persoonlijke voorkeur speelt hierbij ook een rol.

Groet Hans
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2017, 00:22 door Hans Schaap »
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline SylAlp

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #22 Gepost op: 19 oktober 2017, 23:31 »
Voorlopig spray ik met S100 Kettingspray. Met de achterbandhulp kan ik de band draaien en de spray gebruiken terwijl de motor op de jiffy (met verhoogblokje en vastgezette voorrem) staat.

Een automatisch kettingsmeer systeem wil ik erbij laten aanleggen (vergeten te vragen gisteren bij de garage, vanwege de koffers die maar niet pasten en op slot gingen, is nu opgelost met andere koffers).

Steffie, een dik compliment krijg jij van mij, met je rug toch de motor op de bok krijgen, dan krijg je meer voor elkaar dan ik en met mijn rug is niets gebeurd! Ik ben al blij dat ik hem op die achterbandhulp krijg.

Hans, je schrijft: Smeren doe je dan ook tussen de naad van de rol met de schakel en niet op de schakels daar waar de afdichtringen zitten. Ik weet niet of ik dat dan goed heb gedaan, ik heb wel aan de binnenkant van de ketting gesprayed maar het verschil tussen naden en schakels van afdichtringen is me niet duidelijk: Zijn de afdichtringen de ringen die je aan de buitenkant van de ketting ziet?

Er zit nu nog tamelijk veel vet op, volgens mij uit een potje, dik zwart vet (terwijl ik er toch al een kleine 1000 km mee heb gereden de afgelopen paar weken) van de afleverbeurt die de garage gaf waar ik de motor kocht maar dat dikke vet gaat natuurlijk eens verdwijnen. En ik weet nu dat het smeren ongeveer iedere 500 km moet, dus daar ga ik nu in ieder geval voor zorgen.

Toch lastig om te kiezen welk automatisch smeersysteem het nu gaat worden. Ik lees dit draadje nog eens rustig door en beslis als ik er een goed gevoel bij heb!
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #23 Gepost op: 20 oktober 2017, 02:07 »
Steffie, een dik compliment krijg jij van mij, met je rug toch de motor op de bok krijgen, dan krijg je meer voor elkaar dan ik en met mijn rug is niets gebeurd! Ik ben al blij dat ik hem op die achterbandhulp krijg.

Dat is een truukje. Eerlijk gezegd zou je het tijdens de rij-opleiding aangeleerd moeten krijgen. Anyways, intuitief wil je uit je armen en rug tillen, maar daar is je motor veel te zwaar voor. Met de voet op het uitsteeksel van de bok gaan staan, met je volle gewicht uitstappen op dat uitsteeksel en met de armen de motor een pietsie omhoog naar het achterwiel dirigeren. Nu weet je nog niks, maar als iemand die vaardig is het je eens voor kan doen, gaat het licht aangenaam aan! Het zelfde geldt ook voor het optillen van je motor, mocht die eens op de grond liggen  ;)


Hans, je schrijft: Smeren doe je dan ook tussen de naad van de rol met de schakel en niet op de schakels daar waar de afdichtringen zitten. (...) ik heb wel aan de binnenkant van de ketting gesprayed maar het verschil tussen naden en schakels van afdichtringen is me niet duidelijk: Zijn de afdichtringen de ringen die je aan de buitenkant van de ketting ziet?

Kijk even mee op het plaatje. De ketting is opgebouwd uit geklonken schakelsets (A) en die schakelsets  zijn steeds verder aan elkaar geregen d.m.v. setjes losse plaatjes (B) die m.b.v. stalen pennetjes de schakels onderling verbinden.

Omdat kettingschakels rondgaan en dus afzonderlijk moeten kunnen bewegen, gaan de pennen van de verbindingsplaatjes door busjes in de schakelsets (C). Dit deel is gesmeerd door de fabrikant om de ketting soepel te laten bewegen en slijtage te vertragen. Om dit vet binnen te houden en vuil buiten, zitten er rubber ringetjes tussen de schakels en de plaatjes (D). Hier hoeft dus niks aan gesmeerd te worden.

Om de busjes in de schakelsets (waar het verbindingspennetje in zit) te beschermen tegen de wrijving van de tandwielen, gaat er -vóór de schakelset in de fabriek geklonken wordt-  een klein rolletje (E) over die busjes. Deze rolletjes bewegen ook weer los over de busjes en juist die ruimte tussen busje en rolletje moet ook gesmeerd worden, omdat dat deel onbeschermd is en ook dat deel van de ketting soepel te laten bewegen en slijtage te vertragen. Het is het smeren van dat deel waar Hans op doelt, in de naad tussen binnenkant plaatjes en de zijkant van de rolletjes zodat het vet daartussen gaat zitten (ook E).




Schoolmeester Brom  :)



« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 02:21 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #24 Gepost op: 20 oktober 2017, 07:29 »
De standaard middenbok op de alp heeft niet zon opbokhulp. Er zit een soort zielig uitstulpinkie aan waar je je grote teen op kwijt kan, niet veel meer.

Is het evengoed een trucje want ik kon het ook en ik heb ook geen lengte of massa over om in de strijd te gooien. Ik trok de motor meer naar achter dan omhoog en maakte daarbij gebruik van het gewicht van de motor. Momentum doet het werk dan.

Het helpt wel als je de boel onderhouden hebt. Als je middenbok amper scharniert omdat alles vastgerot zit ga je er weinig plezier aan beleven.

Offline V-Twin

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #25 Gepost op: 20 oktober 2017, 12:09 »
Duidelijke uitleg Brom, zal hem voor volgend jaar opnemen in de Transalper.

Offline Kansloos

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #26 Gepost op: 20 oktober 2017, 16:06 »
Maar waarom zou je je ketting smeren met een olie die niet bestemd is voor smering ???

Sla olie smeert ook. Het voordeel van dit is dat al het vuil ook van je ketting spoelt wat juist weer voor extra slijtage kan zorgen (denk aan zand op je ketting in dik vet. Dit vreet in). Het was maar een voorbeeld ook he. Ik gebruik gewoon motorolie.
Voordeel van de pro-oiler is dat je niet hoeft na te denken en iedere 1 a 10 km (afhankelijk van je instelling er gesmeerd wordt. Heb een R6 gehad. Toen ik de motor kreeg zat er 8k op de ketting zonder dat ik weet hoe er gesmeerd werd. Heb bijna direct een pro-oiler er op gezet. Na 50K de motor verkocht met de originele ketting set zonder dat ik de ketting heb hoeven stellen in de tussenliggende periode.

Offline Sandra

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #27 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:03 »
Citaat van: Kansloos
Voordeel van de pro-oiler is dat je niet hoeft na te denken
[/quote
Dit zegt echt alles, motorfietsketting smeren met sla olie.....Vooral de theorie dat het er weer lekker afspoeld in de regen, samen met het vuil... :o
Ik rij al 35 jaar motor maar zo iets onozels  heb ik een motorrijder nog nooit horen zeggen. Ook  niet als 'voorbeeld'
Wat dacht je van kettingspray geschikt voor motorfietskettingen met o-ring gebruiken. Om de paar duizend kilometer reinigingsspray geschikt voor o-ring kettingen erop spuiten, afspoelen met een waterstraal, ketting laten drogen en daarna opnieuw inspuiten met ketyingspray. Lijkt me beter voor de levensduur van de ketting!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline xrvtuur

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #28 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:17 »
Ben het wel met kansloos eens dat er aan kettingvet uit spuitbussen veel meer zand en straatvuil blijft kleven met als gevolg meer slijtage. Met dunne olie blijft alles veel schoner, en ' spoelt ' vuil er beter af. Over regen schrijft kansloos niet....
En als je met dunne olie smeert hoef je helemaal niet iedere paar duizend met reinigingspray in de weer. Misschien de volgende 35 jaar nog eens een osco of prooiler proberen ;)
Varadero SD02  2004

Offline Kansloos

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #29 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:39 »
Over regen schrijft kansloos niet....

Met regen kun je de smeringsinterval makkelijk aanpassen met de regelkast op je stuur. Normaal staat hij op 3. bij lichte regen zet ik hem op bv 6. Zware regen op 12.