Auteur Topic: Automatisch kettingsmeersysteem  (gelezen 13223 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline xrvtuur

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #30 Gepost op: 20 oktober 2017, 18:25 »
[quote author=Kansloos
Voordeel van de pro-oiler is dat je niet hoeft na te denken

Dit zegt echt alles, motorfietsketting smeren met sla olie.....Vooral de theorie dat het er weer lekker afspoeld in de regen, samen met het vuil... :o
 :-X
Varadero SD02  2004

Offline len_tour

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #31 Gepost op: 20 oktober 2017, 18:30 »
Je leest goeie verhalen over kettingzaag olie en motor/versnellingsbak olie wordt zelfs door fabrikanten van motoren en kettingen als optie gegeven. Wanneer ik niets anders kan vinden en echt moet smeren denk ik dat ik olijfolie een kans zou geven (dat heb ik mee op vakantie, multifunctioneel).

De prijs van motor gerelateerde producten is vaak zo idioot hoog. Kijk naar Osco olie 9 euro voor 100cc  :o . Wanneer je weinig geld en veel tijd hebt kom je uit noodzaak er vaak achter dat bepaalde zaken net zo goed voor veel minder kunnen.

Ik rij al 35 jaar motor
Poehee....
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline PimW

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #32 Gepost op: 20 oktober 2017, 18:49 »
Olie of vet, maakt in feite niet uit. Voor het voorkomen/minimaliseren van slijtage moeten oppervlakken van elkaar gescheiden worden. Daarvoor heb je een reservoir olie nodig.

Tijdens beweging zal het aanwezige olie tussen de oppervlakken getrokken worden en door de druksopbouw worden ze van elkaar gescheiden door een film laagje.

In stabiel draaiende toepassingen is dat een keertje uitrekenen, olie kiezen en kijken hoe je dat op de juiste plek aanbrengt. Voor een ketting is dat wat lastiger, zeker als hij niet in een oliebad kan lopen.

De viscositeit van het smeermiddel is belangrijk en hoe het zich onder druk gedraagt. Daarnaast worden er een hoop additieven toegevoegd om ervoor te zorgen dat het goed aan het metaal blijft plakken, corrosie werend etcetc.

Wie weet werkt sla olie ook, geen idee. Over het algemeen word er wel over nagedacht, de relatief kleine hoeveelheid vet in een kogellager is ook geen kostenbesparing vanuit de fabriek maar een resultaat van levensduur berekeningen.


Offline Sandra

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #33 Gepost op: 20 oktober 2017, 18:49 »
Ben het wel met kansloos eens dat er aan kettingvet uit spuitbussen veel meer zand en straatvuil blijft kleven met als gevolg meer slijtage. Met dunne olie blijft alles veel schoner, en ' spoelt ' vuil er beter af. Over regen schrijft kansloos niet....
En als je met dunne olie smeert hoef je helemaal niet iedere paar duizend met reinigingspray in de weer. Misschien de volgende 35 jaar nog eens een osco of prooiler proberen ;)
Doe maar een  gulden, dan heb je gelijk!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Waffie

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #34 Gepost op: 20 oktober 2017, 18:53 »

nou
dan ga ik ook maar wat roepen

heb nog een flink aantal dozen met spuitbussen met  kettingspray van tsubaki incl reiniger

wie maakt me los

 ??? :D
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline SylAlp

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #35 Gepost op: 20 oktober 2017, 20:47 »
Schoolmeester Brom, ik ben blij met de uitleg over de ketting! Dat opboktrucje heeft m'n instructeur me inderdaad ooit aan proberen te leren maar het lukte maar af en toe (tijdens het examen had ik een motor zonder middenbok :-))
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #36 Gepost op: 20 oktober 2017, 20:54 »
Poehee een smeer-topic :)


Maar, ik smeer nog gewoon Keenol met een tandenborstel op me ketting. Maar ik begrijp na al die posts nog steeds niet welke oiler ik het beste zou kunnen kiezen.

Iemand die de moeite neemt om meer dan een one-liner neer te schrijven en dat even op te sommen?


Bovendien zitten jullie kansloos kansloos te bashen, want als je goed had gelezen gebruikt hij helemaal geen slaolie, hij opperde enkel dat je dat er ook nog wel in zou kunnen mikken  ;)


 :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #37 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:58 »
Je leest goeie verhalen over kettingzaag olie en motor/versnellingsbak olie wordt zelfs door fabrikanten van motoren en kettingen als optie gegeven. Wanneer ik niets anders kan vinden en echt moet smeren denk ik dat ik olijfolie een kans zou geven (dat heb ik mee op vakantie, multifunctioneel).

De prijs van motor gerelateerde producten is vaak zo idioot hoog. Kijk naar Osco olie 9 euro voor 100cc  :o . Wanneer je weinig geld en veel tijd hebt kom je uit noodzaak er vaak achter dat bepaalde zaken net zo goed voor veel minder kunnen.
Poehee....

maar 9 euro voor pak hem beet 10000km dat kan toch zelfs een arme fries wel missen, zeggen ze wel eens wat over zeeuwen...
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #38 Gepost op: 20 oktober 2017, 22:02 »
Poehee een smeer-topic :)


Maar, ik smeer nog gewoon Keenol met een tandenborstel op me ketting. Maar ik begrijp na al die posts nog steeds niet welke oiler ik het beste zou kunnen kiezen.

Iemand die de moeite neemt om meer dan een one-liner neer te schrijven en dat even op te sommen?


Bovendien zitten jullie kansloos kansloos te bashen, want als je goed had gelezen gebruikt hij helemaal geen slaolie, hij opperde enkel dat je dat er ook nog wel in zou kunnen mikken  ;)


 :)

in principe zijn alle systemen wel goed, het is maar net of je de voorkeur geeft aan veel onderdelen en daarna niks meer doen of weinig onderdelen en daarna er aan denken dat je moet smeren. Als ik jou een beetje ken dan gok ik op een Osco

(2 liner)
Varadero SD02  2004

Offline len_tour

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #39 Gepost op: 20 oktober 2017, 22:21 »
maar 9 euro voor pak hem beet 10000km dat kan toch zelfs een arme fries wel missen, zeggen ze wel eens wat over zeeuwen...

Dat is waar maar de Osco kan ik dan weer niet betalen.

On topic:
Ik heb een scottoiler op de Alp en die bevalt redelijk. Voor een weekje rijden gaat er te weinig olie in of ik heb hem iets te "rijk" afgesteld. De ketting ging aardig lang mee en vuil spoelt idd weg met de dunne olie (blauwe van scotoiler). Spannen hoefde bijna niet totdat de verhouding onverhard/asfalt omkeerde.

De http://www.loobman.co.uk/index.asp lijkt mij erg leuk voor het geld. Er gaat 10w40 in en dat haal je dan bij de action  ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline SylAlp

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #40 Gepost op: 20 oktober 2017, 22:53 »
Eigenlijk kan ik ook nog niet kiezen.

Maar ja welk type ik ben weten jullie natuurlijk nog niet. Dus een tipje van de sluier: verstand van de techniek van de motor heb ik (nog) niet, ik kan de olie peilen en de ketting smeren en de rest moet ik laten doen door middel van beurten bij de garage (wil meer leren zelf doen maar zover is het nu nog niet). Daarnaast had ik graag een systeem dat niet diep ingrijpt in de electronica van de motor (heb een stecker voor een accudruppelaar laten aanbrengen en een accuverbinding voor de Zumo) en denk, hoe minder toevoegingen, hoe minder kans op haperingen (beetje van de oude stempel dus, dat smeren met een tandenborstel en Keenol zou ook wel bij me passen maar toch ben ik in voor zo'n systeem). Als ik zo nodig met kettingspray af en toe moet bijspuiten, vind ik dat geen probleem.

Welk van de door jullie genoemde kettingsmeersytstemen zou ik dan het beste kunnen laten aanleggen?

Brombeer, kun jij me iets aanbevelen?
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #41 Gepost op: 20 oktober 2017, 22:58 »

..(2 liner)..

Thanks man! Gul van je 8) ;D


Welk van de door jullie genoemde kettingsmeersytstemen zou ik dan het beste kunnen laten aanleggen?

Brombeer, kun jij me iets aanbevelen?

Nee ja die vraag heb ik hier net ook neergelegd. Iedereen weet van hoed en rand maar niemand heeft blijkbaar zin om kennis te sharen of te bundelen.


Ik heb een scottoiler op de Alp (..) De ketting ging aardig lang mee en vuil spoelt idd weg met de dunne olie (blauwe van scotoiler).

en,

De [Loobman] lijkt mij erg leuk voor het geld. Er gaat 10w40 in en dat haal je dan bij de action  ;)

Versus

De viscositeit van het smeermiddel is belangrijk en hoe het zich onder druk gedraagt. Daarnaast worden er een hoop additieven toegevoegd om ervoor te zorgen dat het goed aan het metaal blijft plakken, corrosie werend etcetc.

Dat dus. Ik smeer gewoon nog vet op de ketting. Ik kies iets wat op de ketting blijft en niet rond gaat zitten vliegen. Want a) raak ik de smering kwijt en dat was niet de bedoeling van het smeren en b) het wordt een vieze smeerboel daar anders.

Maar dik is eigenlijk minder goed, want we hadden geopperd dat niet alleen het oppervlak van de rolletjes (en door overdracht ook de tandwielekes) maar zeker ook tussen de rolletjes gesmeerd moet worden. Dun is dan weer beter, want vloeit. Dun heeft weer het nadeel dat het eraf vliegt en dan blijf je bezig te smeren en daarnaast wordt het ene vieze smeerboel. Ik haat gore motoren.

Dus ja, wat is het dan? Krijg je met een X-oiler een vloeibaar middel toegespeeld, wat door additieven dan weer indikt en plakkerig word. Maar wat doet dan weer met de vloeiing? Maar ja als dat een beetje werkt als die Tsubakkie spray van Addie, dat spul is door een toevoeging waterdun om te vloeien, maar dat spulletje verdampt en dan blijft sticky vet over.


De prijs van motor gerelateerde producten is vaak zo idioot hoog. Kijk naar Osco olie 9 euro voor 100cc  :o .

Ja dat dus. Versus een liter 10W40 van de Action (4,95). Dan kost een liter X-olie 90 euro  ???


Ik was nooit en ben nog steeds niet om. Ik krijg me vinger er gewoon niet goed achter  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #42 Gepost op: 20 oktober 2017, 23:08 »
Eigenlijk kan ik ook nog niet kiezen.

Maar ja welk type ik ben weten jullie natuurlijk nog niet. Dus een tipje van de sluier: verstand van de techniek van de motor heb ik (nog) niet, ik kan de olie peilen en de ketting smeren en de rest moet ik laten doen door middel van beurten bij de garage (wil meer leren zelf doen maar zover is het nu nog niet). Daarnaast had ik graag een systeem dat niet diep ingrijpt in de electronica van de motor (heb een stecker voor een accudruppelaar laten aanbrengen en een accuverbinding voor de Zumo) en denk, hoe minder toevoegingen, hoe minder kans op haperingen (beetje van de oude stempel dus, dat smeren met een tandenborstel en Keenol zou ook wel bij me passen maar toch ben ik in voor zo'n systeem). Als ik zo nodig met kettingspray af en toe moet bijspuiten, vind ik dat geen probleem.

Welk van de door jullie genoemde kettingsmeersytstemen zou ik dan het beste kunnen laten aanleggen?

Brombeer, kun jij me iets aanbevelen?

Als je het kan betalen zou ik een osco nemen, das lekker low tech ,makkelijk te installeren en makkelijk te bedienen. Ik gebruik die osco een paar jaar op de varadero en hoef niks bij te spuiten met ketting vet.
Varadero SD02  2004

Offline SylAlp

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #43 Gepost op: 20 oktober 2017, 23:34 »
Dat is een voor mij bruikbaar advies:low tech. Oke, ga ik naar die Osco kijken en laat ik die aanleggen. Bedankt xrvtuur!
NB: ik keek net bij motoport en zie het kettingsmeersysteem, 100 cc olie en een montageset. Is het de bedoeling dat ik die drie dingen allemaal bestel (misschien met wat extra reserve olie)?
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline xrvtuur

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #44 Gepost op: 20 oktober 2017, 23:45 »
Alles zit in de verpakking, olie kan je achteraf ook nog kopen, of een flesje kettingzaag olie uit een bouwmarkt, of versnellingsbak olie.  Kijk ook nog even hier: http://www.osco-webshop.com/nl/chain-oiler-info/montage.html
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #45 Gepost op: 21 oktober 2017, 00:03 »
Naja goed, van de werking, gebruiksgemak of prijs tussen die drie tiepjes oiler wil ik af wezen.

Er zijn door de fabrikant aanbevolen smeermiddelen, of andersoortige navullingen varierend tot misschien wel slaolie.

Uit eigen ervaring, ik smeerde de ketting van de crosserts handmatig met afgewerkte motorolie en ik kan je vertellen, wat een bende! Toelichtend, ik smeerde tijdens stilstand, tegen roest, maar dat vloog er in de eerste kilometers af. In het terrein is smering verder niet neudig.

Dan lijkt me die Loobman van Lennert een regelrecht drama, want daar gaat dan dunne motorolie in  ::)


Voor mij dus overtuigend de afweging: blijft mijn motor schoon met een dergelijk smeersysteem?


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #46 Gepost op: 21 oktober 2017, 08:21 »
bij mij blijft de varadero schoner met osco (en osco olie) dan mijn africa twin met s100 spuitbus vet, en de olie die wel op de velg van de dero komt veeg je er makkelijker af dan het ketting vet van de at velg. en vooral rond het voortandwiel een groot verschil, achter het kapje blijft het een stuk frisser, niet die klonten vet met zand dus.
Varadero SD02  2004

Offline Floris

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #47 Gepost op: 21 oktober 2017, 09:59 »
Er bestaat ook nog zoiets als drylube (droog smeren). Dat spul werkt met PTFE (teflon) i.p.v. vet/olie. Voordeel: je motor blijft schoon. Nadeel: het is duur.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline EelkoL

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #48 Gepost op: 21 oktober 2017, 10:51 »
Dat is waar maar de Osco kan ik dan weer niet betalen.

On topic:
Ik heb een scottoiler op de Alp en die bevalt redelijk. Voor een weekje rijden gaat er te weinig olie in of ik heb hem iets te "rijk" afgesteld. De ketting ging aardig lang mee en vuil spoelt idd weg met de dunne olie (blauwe van scotoiler). Spannen hoefde bijna niet totdat de verhouding onverhard/asfalt omkeerde.

De http://www.loobman.co.uk/index.asp lijkt mij erg leuk voor het geld. Er gaat 10w40 in en dat haal je dan bij de action  ;)
Die Loobman is prima en werkt ook heel goed met kettingzaagolie. Wel opletten bij demonteren en monteren van het achterwiel, hij werkt met een gever die over het tandwiel sleept.
'99 TA

Offline SylAlp

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #49 Gepost op: 21 oktober 2017, 12:18 »
Volgende week vrijdag wordt Osco erop gezet door de garage. Vanaf dan kan ik ook automatisch smeren. Bedankt allemaal voor het meedenken en de adviezen.  :)
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline len_tour

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #50 Gepost op: 21 oktober 2017, 14:14 »
Dan lijkt me die Loobman van Lennert een regelrecht drama, want daar gaat dan dunne motorolie in  ::)

Voor mij dus overtuigend de afweging: blijft mijn motor schoon met een dergelijk smeersysteem?


Brom
Die Loobman is prima en werkt ook heel goed met kettingzaagolie.
Die olie plakt en slingert dus minder snel weg.

Een schone motor, tja. Volgens mij moet je dan een kardanfiets nemen. Smeren geeft nu eenmaal troep. De smeermiddelen voor die systemen kunnen niet te dik zijn anders is een gelijkmatige verdeling lastig. Veel oplosmiddel er in als bij de drytec smeering gaat ook niet want dan verstopt de nozzle. Het komt er op neer dat je steeds zoekt naar het punt waar je net niet te veel glijmiddel op je ketting doet. Helaas zit je snel over dat punt en heb je troep.

Plakkerige smeering maakt lastig schoon en ook vuil kleeft, dunne olie slingert sneller weg maar is makkelijker schoon. Perfect bestaat niet, net als de ideale allroad
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline DPC

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #51 Gepost op: 21 oktober 2017, 18:02 »
Ik hou dit topic in de gaten. Zelf een ietwat verwend cardan rijder en de ketting van mijn TA is een beetje een ondergeschoven kindje (al slingert er wel een spuitbusje olie in mn koffer).


XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline luwe

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #52 Gepost op: 21 oktober 2017, 23:29 »
heb zelf een loobman uit Engeland besteld al meerde jaren
kost ongeveer 25 urie  ben zeer tevreden kijk filmpjes op YouTube
montage gaat ook prima  :D [size=78%] [/size]

Offline Arendsoog

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #53 Gepost op: 22 oktober 2017, 16:25 »
kettingzaagolie in een Osco Oiler.

Same here. Heb een jaar of 10 een OSCO op de Transalp zitten en heb in diezelfde tijd ook 5 liter kettingzaagolie gekocht. Blijft beter zitten dan andere olie (is een beetje draderig).

Een volledig automatisch systeem zoals de Pro-Oiler is vast wel goed af te stellen, maar de OSCO is al zoveel makkelijker dat het mijn probleem oplost.

Eens in de zoveel tijd spuit ik nog wel wat kettingvet op de ketting en dan met name de zijkanten. Omdat ik ook geen middenbok heb gebruik ik daarvoor de Louis Liftstick. Wat te omslachtig voor dagelijks smeren van de ketting maar voor een paar keer per jaar voldoende. Inspuiten van de zijkanten doe ik vooral in de pekeltijd.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline Hans Schaap

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #54 Gepost op: 22 oktober 2017, 16:31 »
Tipje van de sluier.

Olie de je ziet zitten, zit in basis op de verkeerde plek bij een motorfietsketting.

Juist die draderigheid die Arendsoog noemt, zorgt ervoor dat de smering bij een motorfietsketting niet op de plaats komt waar het het hardste nodig is.

Terwijl diezelfde draderigheid voor een kettingzaag-ketting weer wel noodzakelijk is.
En deze ketting wordt niet afgerekend op kilometrage. ( of misschien is het aantal gezaagde meters een betere maat)

Het is daarentegen weer wel goed voor de omzet van motorzaken.

Dus het begrip "goede olie" is relatief  ;)   :D :D :D

Groet Hans
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 16:38 door Hans Schaap »
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #55 Gepost op: 22 oktober 2017, 16:57 »
Ik heb ook al allerlei smeermiddelen gesmeerd, gespoten en laten druppelen.
Ze doen allemaal wat ze moeten doen en smeren met een kwastje is veruit het goedkoopst maar wel het meeste werk.
Qua gebruiksvriendelijkheid wint de Osco voor mij, even aan de plunjer trekken en klaar.
Omdat het tussen mijn oren zit dat de kleine hoeveelheid olie (2 ml) die de Osco vrijgeeft onvoldoende is om door te dringen in de schakels spuit ik de ketting af en toe in met kettingspray.
Schoonmaken van de ketting doe ik altijd met WD40 en dat dringt ook goed in de schakels, maar ik begrijp dat dat niet goed is voor de O-ringen. Als ik de ketting heb schoongemaakt met WD40 kan ik echter wel 200 km rijden met de WD40 die nog op de rolletjes zit voordat de ketting droog staat.
Het is volgens mij een persoonlijke voorkeur hoe iemand zijn ketting onderhoudt en smeert, de een doet het zus en de ander doet het zo maar volgens mij doen velen het veel te weinig want ik zie heel vaak motorfietsen met glanzende rolletjes.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline bart mallee

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #56 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:33 »
Dag Hans, ik twijfel geen moment over je deskundigheid op het gebied van motoren of zelfs maar over die omtrent olie en smering. Echter, na meerdere honderden uren met een kettingzaag gewerkt te hebben kan ik alleen maar hopen dat de ketting van mijn alpje in de buurt komt van het aantal kilometers van de kettingzaagketting (puzzelwoord?). Moet er wel bij vermelden dat de kettingzaag aanzienlijk meer olie krijgt dan de standaard motorketting. 
Ik gebruik tot nu een spuitbus, maar overweeg de aanschaf van de osco.
Transalp 1992

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #57 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:52 »

Aanvullend,

De sticky eigenschap van kettingzaagolie is gelegen in het feit dat diens ketting een zeer hoge omloopsnelheid kan hebben en dan zou alles eraf vliegen.

Ook ik heb wel eens met zo'n ding gespeeld en kettingzaagolie vloeit desondanks uitermate goed.

Motorfietskettingen gaan beduidend langzamer rond, dus kettingzaagolie lijkt mij een prima oplossing.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Arendsoog

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #58 Gepost op: 22 oktober 2017, 19:32 »
Olie de je ziet zitten, zit in basis op de verkeerde plek bij een motorfietsketting.

Juist die draderigheid die Arendsoog noemt, zorgt ervoor dat de smering bij een motorfietsketting niet op de plaats komt waar het het hardste nodig is.

Hoezo? Er van uitgaande dat je een ketting met O- of X-ringen hebt is het alleen nodig om de rollen van de ketting te smeren. En dat doet kettingzaagolie uit een smeersysteem prima.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #59 Gepost op: 22 oktober 2017, 19:40 »
Hoezo? Er van uitgaande dat je een ketting met O- of X-ringen hebt is het alleen nodig om de rollen van de ketting te smeren. En dat doet kettingzaagolie uit een smeersysteem prima.

Kijk eens terug op de eerste pagina naar het bericht met de tekeningen van Brombeer. Ook van een X of O ring ketting moeten de buitenste rolletjes wel degelijk aan de binnenzijde gesmeerd worden, die hebben namelijk geen afdichting.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.