De rubbertjes houden het vet in de rolletjes maar zitten dan dus op een gekke plek wanneer het vet er tussen de binnenste plaatjes wel weer uit kan...
Lennert je mist een stap uit het plaatje wat ik eerder postte. Pak hem er anders bij.
De schakel wordt in de fabriek als losse component in elkaar gezet. Daarna worden deze met setjes losse plaatjes aaneengeregen tot een ketting.
In feite zijn de verbindingen tussen de plaatjes van de afzonderlijke schakels uitgevoerd als een busje, zodat de verbindingspen voor de plaatjes naar de volgende schakel daar doorheen kan. Die busjes zijn wat groter want het moet kunnen scharnieren. Het is deze ruimte die door de fabrikant wordt gesmeerd en afgedicht met de x-ring. Het vet tussen busje en verbindingspen kan daardoor niet meer weg.
Echter, voordat de schakel geklonken wordt tot geheel, gaat er over de buitenkant van de twee busjes eerst een los rolletje, daarna gaat het plaatje erop. Het rolletje zelf zit dus onbeschermd los op het busje, tussen de twee plaatjes.
#wacht: ik heb wat gekrabbeld
je ziet in vooraanzicht dwarsdoorsnede horizontaal de verbindingspen, in dik zwart het busje van de schakel met daartussen in blauw het fabrieksvet. Links zie je, het vet kan eruit, maar als je rechts kijkt zit het vet opgesloten door de o-ring tussen de twee plaatjes. In rood het losse rolletje en de te smeren ruimte incl. buiten oppervlak waar we het steeds over hebben, in geel ge-arceerd.