Auteur Topic: Automatisch kettingsmeersysteem  (gelezen 13220 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bart mallee

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #60 Gepost op: 22 oktober 2017, 19:48 »
Het lijkt mij dat die niet afzonderlijk bewegen en is smering niet nodig.
Transalp 1992

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #61 Gepost op: 22 oktober 2017, 19:52 »
En als er helemaal geen vet of olie in die rolletjes zit krijg je daar ook nog roestvorming.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #62 Gepost op: 22 oktober 2017, 19:56 »
Het lijkt mij dat die niet afzonderlijk bewegen en is smering niet nodig.

juist wel: wanneer de ketting door het tandwiel gegrepen word zorgt de vrije rotatie tussen de bus en pen ervoor dat er geen glijdend contact is tussen het tandwiel en de ketting maar een rollend. Dit verminderd de slijtage van de tandwielen.

Maar dan moet er wel een beetje olie tussen de pen en rol/bus zitten.

Offline Jan F.

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #63 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:03 »
Maarrrr....is de ruimte tussen pen/rol niet afgedicht door de X- of O-ring zodat het vet er niet uit kan?
En daardoor ook vuil en/of smeermiddel er ook niet in.


Oh nee...ringetje dicht de ruimte af tussen pennetje en holle asje. Ff niet goed gekeken.


Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 20:10 door Jan F. »

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #64 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:06 »
Aangaande de rolletjes,

Hoezo? Er van uitgaande dat je een ketting met O- of X-ringen hebt is het alleen nodig om de rollen van de ketting te smeren. En dat doet kettingzaagolie uit een smeersysteem prima.

en

Het lijkt mij dat die niet afzonderlijk bewegen en is smering niet nodig.

en

Maarrrr....is de ruimte tussen pen/rol niet afgedicht door de X- of O-ring zodat het vet er niet uit kan?

Jewel-jewel, probeer maar eens. De rolletjes zitten los, je kunt ze om hun as draaien. Dit laat zich het makkelijkst onderzoeken als de ketting droog(gelopen) is. De x-ringen zitten tussen de plaatjes onderling.

Dus je smeert twee dingen in één: tussen de rolletjes en de verbindingspen van de schakels, en het oppervlak van het rolletje zelf omwille van het direkt contact met de tandwielen.


Zekur wel  :)
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 20:08 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #65 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:33 »
Nu vind ik een publicatie die suggereerd dat een dunne olie gunstiger is voor het verminderen van slijtage aan de ketting, maar een dikker spray-on vet beter werkt bij de vermindering van slijtage van de kettignwielen.

Nu waren de tests met een ketting zonder o-ringen dus werd er bij de olie drip-feed ook een verminderde rek gevonden, maar die word bij een o-ring ketting grotendeels (kettingspanning en rijstijl speelt ook een grote rol) bepaald door het vet dat de fabrikant gebruikt.

Daarnaast komt nogmaals naar voren dat een ketting zonder smering het beduidend slechter doet: tot 4x meer materiaal verlies tov alle vormen van smering.


Offline len_tour

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #66 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:34 »
Ik vind dit wel grappig want er zijn nogal wat tegenstrijdigheden en het roept vragen op:

Ketting smeren wanneer hij warm is... Maar dan is de kier tussen de plaatjes en de rolletjes toch het kleinst? Olie of vet is dan wel weer dunner maar met een kleinere kier hmmm?

De rubbertjes houden het vet in de rolletjes maar zitten dan dus op een gekke plek wanneer het vet er tussen de binnenste plaatjes wel weer uit kan...

Wat er in het verhaal niet meegenomen wordt is de capilaire werking. Scottoiler legt uit dat  door dat principe de olie zich tijdens het draaien verdeeld over de hele ketting.

Dan weer terug naar kettingzaagolie ik denk (maar weet niet zeker) dat kettingzaag olie zich warm anders gedraagt dan koud en misschien heel prima zich verdeeld tijdens het rijden. Of kettingzaag olie geschikt is kan alleen geroepen worden wanneer je ervaringen deelt en vergelijkt. Ik heb gelezen dat de osco olie ook redelijk plakt dus....

PS
Roepen dat iets niet voor de motor gemaakt is en dus niet goed, is namelijk geen steekhoudend argument. Viagra, WD40 zijn voor andere dingen ontwikkeld dan waarvoor het nu gebruikt wordt. En bijvoorbeeld het dure zuiveringszout is inneens een stuk goedkoper wanneer je het baking soda noemt. En HG schimmelverwijderaar is verdund chloorwater... Duss tja....
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #67 Gepost op: 22 oktober 2017, 21:14 »
De rubbertjes houden het vet in de rolletjes maar zitten dan dus op een gekke plek wanneer het vet er tussen de binnenste plaatjes wel weer uit kan...

Lennert je mist een stap uit het plaatje wat ik eerder postte. Pak hem er anders bij.

De schakel wordt in de fabriek als losse component in elkaar gezet. Daarna worden deze met setjes losse plaatjes aaneengeregen tot een ketting.

In feite zijn de verbindingen tussen de plaatjes van de afzonderlijke schakels uitgevoerd als een busje, zodat de verbindingspen voor de plaatjes naar de volgende schakel daar doorheen kan. Die busjes zijn wat groter want het moet kunnen scharnieren. Het is deze ruimte die door de fabrikant wordt gesmeerd en afgedicht met de x-ring. Het vet tussen busje en verbindingspen kan daardoor niet meer weg.

Echter, voordat de schakel geklonken wordt tot geheel, gaat er over de buitenkant van de twee busjes eerst een los rolletje, daarna gaat het plaatje erop. Het rolletje zelf zit dus onbeschermd los op het busje, tussen de twee plaatjes.


#wacht: ik heb wat gekrabbeld



je ziet in vooraanzicht dwarsdoorsnede horizontaal de verbindingspen, in dik zwart het busje van de schakel met daartussen in blauw het fabrieksvet. Links zie je, het vet kan eruit, maar als je rechts kijkt zit het vet opgesloten door de o-ring tussen de twee plaatjes. In rood het losse rolletje en de te smeren ruimte incl. buiten oppervlak waar we het steeds over hebben, in geel ge-arceerd.


« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 21:49 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Grubeater

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #68 Gepost op: 23 oktober 2017, 15:34 »
Bij de clubdealers ben je zeker 2 tientjes goedkoper uit. ;)
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline xrvtuur

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #69 Gepost op: 23 oktober 2017, 17:48 »
Ik vind het wel handig als je een bepakte motor hebt, de boel niet hoeft op te bokken om te smeren. En das toch wel 5000 km per jaar. Een osco kost 130 euro, het gemak vind ik het wel waard, plus dat het een stuk schoner is en blijft dan met spray uit een bus.
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #70 Gepost op: 23 oktober 2017, 20:24 »
Er is een tijd geweest dat DID instond voor een minimale levensduur van 15.000 km echter ik heb ook kettingsets vervangen die er slechts 6000 km op zaten.
de kunst is natuurlijk om de slijtage gelijkmatig verdeeld te hebben
en dat kan eigenlijk alleen maar goed gaan indien de smering van de power train ook gelijkmatig is
O /X/Z ring afdichtingen hebben veel verbeterd maar nog steeds is smering  noodzakelijk op al die delen waarbij metaal op metaal contact mogelijk is.
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #71 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:13 »
Dat ‘rupsje’ beslaat 1/10e deel van de ketting ongeveer?
Dan zou het, in theorie tenminste, kunnen gebeuren dat je een deel van de ketting nooit smeert en een ander deel veel te veel  ;D
Ik neem aan dat het voor jouw gebruik prima werkt zo  8)

Té vet is in principe niet erg, voor de ketting en tandwielen sowieso niet, maar ook voor de daaromheen liggende delen is het een prima bescherming tegen wegrotten  8) Voor je motorpak en garagevloer wellicht minder ja  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2017, 22:17 door The Headless Horseman »
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline xrvtuur

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #72 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:26 »
Als je het op mijn manier smeert, elke keer een rupsje op het deel wat op het achtertandwiel ligt, dan hoef je niet te bokken. Probleem van afslingerend vet is dat men er veel te veel op spuit.

Met olie zal de ketting schoner blijven, olie hecht nu eenmaal minder dan vet. Waar slingert die olie dan heen? Als ik fietsen zie met "oilers" dan zie ik 7 van de 10 keer vettige velgen, achterbrug, etc.

Die olie die op de velg en achterbrug slingert veeg je er makkelijk af met een doek,terwijl ik bij dat vet toch altijd wel met terpentine of wasbenzine in de weer moet.  Ik heb het ook 20 jaar met een spuitbusje gedaan hoor maar ik vind die osco echt een verbetering.

@headless, te vet is misschien net erg als het alleen vet is maar dat lukt dus niet,er komt allerlei straatvuil in en dat werkt als slijppasta op je ketting,je zal echt regelmatig het voortandwiel kapje weg moeten halen om schoon te maken, en ik heb gemerkt dat dit bij de osco echt vele malen schoner blijft achter dat kapje en rond de ketting geleider
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #73 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:45 »

Naja ik ben dan die tandenborstelaar met Keenol, maar ook dat type met zorg gekozen.

Marine-grade waterbestendig en hecht goed. Vliegt niet rond en achter het kapje blijft t goed schoon, de rest rond de kettingaandrijving ook.

Keenol is een tijd uit productie geweest en had ik een ook dergelijk wit vet van Motorex maar jeezzz wat hoopte zich dat op achter dat kappie. Alles zat onder na verloop van tijd.

Ik kan overigens MotelMike z'n visies op zich ook wel op prijs stellen. Maar het is een beetje zoals Cas eerder al treffend opperde, ieder z'n heilige huisjes. Die ketting doet het toch wel.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #74 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:49 »
@xrvtuur: Dáár heb je ook weer gelijk in Arthur! Ik ben ook zéker niet tegen een automatisch smeersysteem met olie hoor  :). Als ik er zelf 1 zou willen dan zou het wsl een Osco worden. Simpel systeem, géén stroom of vacuüm nodig, kán eigenlijk niet stuk  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #75 Gepost op: 23 oktober 2017, 23:31 »
Het is het mooiste volkje dat er is, motorrijders.
Of het nu gaat over de keuze van een motorfiets, of banden of het smeren van de ketting, je kunt lange topics volgen en veel over het onderwerp lezen op internet, aan het einde van het verhaal weet je net zoveel als aan het begin van het verhaal en blijf je het gewoon doen zoals je het altijd hebt gedaan, en dat is prima want het is dus altijd gegaan zoals je verwacht had dat het zou gaan en de ketting die wordt gesmeerd met de kwast gaat net zo lang mee als de ketting die wordt gespoten en gaat net zolang mee als de ketting die wordt gedruppeld. Dus aan het einde van het verhaal doet iedereen lekker wat hij/zij altijd heeft gedaan en zolang de gesmeerde ketting (met olie of vet) vrolijk rond zoeft over de tandwielen blijven wij motorrijders toch wel naar elkaar zwaaien. ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #76 Gepost op: 23 oktober 2017, 23:42 »
Maar ik heb wel iets geleerd, ik ga mijn ketting in het vervolg schoonmaken met lampenolie i.p.v. WD40.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #77 Gepost op: 24 oktober 2017, 07:26 »
Heeft de club nog overschotten?

Misschien eens tijd dit soort onderwerpen op een wetenschappelijke manier eens en voor altijd op te helderen? TCN testlab oid, geheel verantwoord olie druppelen en vetje kwasten.  ;D

Offline bart mallee

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #78 Gepost op: 24 oktober 2017, 09:21 »
Testlab? Misschien gewoon vragenlijstje. Hoeveel kilometers met ketting, waarmee schoongemaakt en waarmee gesmeerd, aan te vullen met vraag over rijgedrag: weg of offroad.
Mijn ketting smeer ik met spuitbus van Waffie, maak ik nooit schoon, hoogstens met waterstraal en hij gaat al 20.000 km mee. Ben een wegrijder.
Transalp 1992

Offline Oldtimer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #79 Gepost op: 24 oktober 2017, 09:36 »
Citaat
TCN testlab

Je trapt wel een open deur in Pim.
zou zo  zeggen, wat let je.????
Ik denk dat jij dit op een wetenschappelijke manier prima kunt opzetten. >:D

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #80 Gepost op: 25 oktober 2017, 13:03 »
Lennert je mist een stap uit het plaatje wat ik eerder postte. Pak hem er anders bij.

Bedankt, ik zie het.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #81 Gepost op: 25 oktober 2017, 17:44 »

Kek ploatie, Lennert  :)


Daar zie je ook goed op dat het rolletjes in feite losse items zijn rond de schakels die je zelf moet smeren.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #82 Gepost op: 25 oktober 2017, 17:47 »
Testlab? Misschien gewoon vragenlijstje. Hoeveel kilometers met ketting, waarmee schoongemaakt en waarmee gesmeerd, aan te vullen met vraag over rijgedrag: weg of offroad.

Dat is veel te subjectief.

Offline bart mallee

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #83 Gepost op: 25 oktober 2017, 18:40 »
Subjectief, objectief en vergeet relatief niet! Als honderd kettingsmeerders een antwoord geven kun je best wel iets met een bepaald gegeven uit 100 subjectieve antwoorden doen. Persoonlijk heb ik niet zo'n goed gevoel bij het schoonmaken van een ketting met oplosmiddelen (maar das wel subjectief?).
Transalp 1992

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #84 Gepost op: 25 oktober 2017, 19:17 »
Ach ja, subjectief, objectief, relatief, Arthur smeert zijn ketting alleen met de Osco met Osco olie en zijn kettingset gaat al 40.000 km mee. Ik smeer mijn ketting ook alleen met de Osco met Osco olie, alleen spuit ik af en toe kettingspray omdat ik het een prettig idee vind dat er ook smering in de schakels zit. Als het altijd goed is gegaan blijf het dan gewoon doen zoals je het altijd hebt gedaan, anders wordt je depressief.  ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #85 Gepost op: 25 oktober 2017, 19:29 »
Ja het was een beetje een geintje maar ik denk dat erg veel meningen gebaseerd zijn op halve kennis (kijk hierboven maar over de opbouw van een ketting).

Ik denk, als ik kijk naar de data van de slijtage van een ongesmeerde ketting, dat het verschil spuitbus-druppelsmeerder een vertekend beeld geeft.Als we afgaan op gebruikservaring.
 Als je slecht smeert met een spuitbus (wat vaak het geval is) zul je veel ongesmeerde gebruiksuren zien en dus een relatief grote slijtage.
Haal je de mens uit het systeem door naar een druppelsmeersysteem over te stappen dan lijkt opeens de ketting minder te slijten!

Terwijl in theorie een dikker smeermiddel op een o-ring ketting voordelen kan hebben.

 ;)

Offline SylAlp

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #86 Gepost op: 25 oktober 2017, 19:39 »
M'n eerste Transalp heb ik niet lang genoeg gehad om er echt achter te kunnen komen of alleen aan de achterkant van de ketting spuiten - bij de tandwielen - voldoende was want dat deed ik toen, vlak na iedere rit. Daarna alleen Cardan gereden en nu dus weer een motor met ketting. Ik ga maar niet meer doen wat ik gewend was, want dat spuiten alleen op de achterkant en niet op de binnenkant van de ketting is met de informatie die ik nu heb, niet de juiste smeerwijze. Vrijdagochtend komt het Osco systeem erop en dan ga ook ik toch af en toe bij spuiten (geeft wel een rustig gevoel).

Ik heb er nog een vraag over: het Osco systeem komt op een Transalp XL 650 V. Ik moet er uiteraard zelf bij kunnen om af en toe te vullen.

Waar kan ik hem het beste laten monteren door de garage?
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Arendsoog

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #87 Gepost op: 25 oktober 2017, 19:46 »
Op mijn 600 heb ik hem links aan het frame zitten, heel langzaam rijdend kan ik dan door met mijn linkerhand schuin achter me te grijpen het ding bedienen. Dat vond ik zelf de meest handige plek.

Even gegoogled omdat ik te lui was om naar de motor te lopen, dus dit is niet mijn Transalp maar hij zit wel op dezelfde plek.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2017, 19:50 door Arendsoog »
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline SylAlp

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #88 Gepost op: 25 oktober 2017, 19:49 »
Arendsoog, bedien je hem dan op dezelfde plek waar je hem vult? Ik vind het niet hinderlijk als ik zou moeten stoppen om hem te bedienen omdat ik er rijdend niet bij kom maar wil wel zelf olie kunnen bijvullen in de houder als die leeg is (zonder de kappen enzo te moeten verwijderen...).
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Arendsoog

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #89 Gepost op: 25 oktober 2017, 19:51 »
Inmiddels staat er een foto bij, kan hem dus gewoon bijvullen met het spuitflesje dat wordt bijgeleverd. Dat spuitflesje vul ik steeds bij met de kettingzaagolie.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014