Auteur Topic: Automatisch kettingsmeersysteem  (gelezen 13224 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SylAlp

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #90 Gepost op: 25 oktober 2017, 19:53 »
Bedankt Arendsoog!
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #91 Gepost op: 25 oktober 2017, 20:29 »
Wat betreft de Osco, ik heb hem ook aan de linkerkant zitten want dat is makkelijker om hem langzaam rijdend te bedienen.
De slang die bij de Osco zit heeft een zeer kleine binnendiameter en na verloop van tijd wordt de slang een beetje hard.
Omdat ik nogal vaak aan de Dero aan het klooien ben had ik op internet 2 "Osco" slangen gekocht waarvan de binnendiameter nog kleiner is dan van de originele slangen. Je moet de slangen ook goed verhitten om ze op de Osco te kunnen schuiven.
Met de originele slangen duurt het ongeveer 10 sec om de 2 ml olie vrij te geven bij gemiddelde temperatuur.
Met de slangen die ik nu heb duurt het 20 sec en bij lage temperatuur zelfs 30 seconden en de olie druppelt eruit.
In het begin vond ik dat lastig, nu niet meer want ik stop gewoon, kijk waar de plunjer zit, trek aan de plunjer, schakel in en ga rustig stationair op de koppeling vooruit rollen.
Voorheen vond ik het wel eens lastig om, vooral met handschoenen aan, rijdend die plunjer te vinden.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #92 Gepost op: 25 oktober 2017, 21:14 »
(..) heel langzaam rijdend kan ik dan door met mijn linkerhand schuin achter me te grijpen het ding bedienen.


(..) want dat is makkelijker om hem langzaam rijdend te bedienen.

duurt het ongeveer 10 sec om de 2 ml olie vrij te geven bij gemiddelde temperatuur.

Het is dus blijkbaar niet zo dat je, voordat je wegrijdt, die plunjer een slinger geeft en dat hij het zelf doseert en die (x)-cc over je ketting druppelt. Niet iedereen heeft een bok en dan zul je het al rijdend moeten doen. Da's dan wel weer een wat bijzondere verrichting die niet veel met motorrijden van doen heeft  ::)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Arendsoog

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #93 Gepost op: 25 oktober 2017, 21:30 »
Nee het is gewoon een plunjer die je uittrekt en die weer terug zakt en er zo 2cc olie uit duwt. Als je een dunnere slang op zet zal het inderdaad wat langer duren voordat die plunjer weer in zijn ruststand zit.

Ik heb er geen moeite mee die plunjer te bedienen, de laatste 100 meter voordat ik om mijn parkeerplek ben trek ik even aan dat ding en de ketting is weer geolied.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline Waffie

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #94 Gepost op: 25 oktober 2017, 21:43 »
heren.. mijn hoofd gaat tollen :-[

Is het nu ook in jip en janneke taal duidelijk te maken zodat ook de leek het nut uberhaubt begrijpt dat metaal op metaal contact zoveel mogelijk beperkt dient te worden omdat daarmee de slijtage  uiteindelijk tot een minimum beperkt gaat worden.
Maar dat de keuze voor olie/ vet of wax al dan niet door zwaartekracht, vacuum, overdruk en of mechanisch  op zijn feitelijk locatie gebracht gaat worden.
Met als doel daar zo lang als mogelijk zijn werk te blijven doen zonder hinderlijke bijwerkingen

graag :D

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #95 Gepost op: 25 oktober 2017, 21:48 »
Hoezo Waffie, het gaat hier om de verschillende automagische smeersystemen en hoe ze werken etc. Ik vind het wel een zinvol topic, voor degenen die in de toekomst een keus willen maken. Maar soms moet je de verschillende ervaringen er een beetje uittrekken. Wat voor jou logisch is, is voor hele volksstammen een item in nevelen gehuld.

Ik ben vaak erg wollig en overvolledig. Dat doe ik niet voor iedereen die het al weet. Die hebben aan een one-liner genoeg. Wollig en volledig, juist voor degenen die iets zoeken op het forum, onafhankelijk van hun eigen kennis en vaardigheid  ;)


Arendsoog en Cas, jullie maken me in de war nu  :D

Cas moet zijn Osco-plunjer enige tot redelijke tijd ingedrukt houden en tegelijkertijd gevaarlijke aanrijdingen zien te voorkomen, terwijl met de Osco van Arendsoog hij aan de plunjer trekt en die daarna langzaam die (x)-cc eruit duwt.

« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2017, 21:57 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #96 Gepost op: 25 oktober 2017, 21:56 »
Arendsoog en Cas, jullie maken me in de war nu  :D

Cas moet zijn Osco-plunjer enige tot redelijke tijd ingedrukt houden

Nee nee, ik trek ook aan de plunjer, een veer zorgt ervoor dat de plunjer weer op zijn plaats zakt.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #97 Gepost op: 25 oktober 2017, 21:59 »
heren.. mijn hoofd gaat tollen :-[

Mijn hoofd ook, na 2 Irish Coffee en een fles rode wijn zit ik nu aan de whiskey maar wel met de wetenschap dat mijn ketting goed gemeerd is.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #98 Gepost op: 25 oktober 2017, 22:02 »

Hahaha doe je goed, proosssst!!  :)


Let je wel even op dat je je ketting niet per ongeluk met die whiskey smeert  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #99 Gepost op: 25 oktober 2017, 22:04 »
en je moet ook nog even opletten dat je de osco niet te dicht bij je uitlaat monteert want dan wordt de olie te dun, dus rechterkant wordt bij een alp lastig.
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #100 Gepost op: 25 oktober 2017, 22:13 »
Hahaha doe je goed, proosssst!!  :)


Let je wel even op dat je je ketting niet per ongeluk met die whiskey smeert  ;D

Ach, aangezien dit leuke topic nog wel een tijdje doorgaat en iedereen toch de ketting op zijn/haar eigen manier blijft smeren, laat ik dan eens de eerste zijn die gaat onderzoeken of whiskey ook smerende eigenschappen heeft.  ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #101 Gepost op: 26 oktober 2017, 00:06 »
Maar goed, wat ik als tandenborstelaar hier uit vis,

De initiele vraag was welke van (de 4 hier genoemde) smeersystemen te kiezen. Aangezien ze alle 4 een verschillend uitgangspunt hebben met wel het zelfde doel, is dit een persoonsgebonden keuze. Zeker ook gekeken naar de prijsverschillen.

Het topic loopt even uit de pas als er gewezen wordt op het feit dat als men enkel een spuitbus gebruikt voor de smering, wáár op gelet moet worden met inspuiten. Met een smeersysteem speelt dit niet mee, de eigenschappen van het smeermiddel zorgen dat dit op alle plekken van de ketting binnendringt.


Alleen van de Osco Oiler zijn de belangrijkste feiten naar voren gekomen:

- prijs 140 euro, what you see is what you get, geen +accessoires catch
- hoge kwaliteit, weinig onderdelen
- bediening handmatig, 1x plunjer trekken is 1x smeerbeurt
- smeren kan op de bok gebeuren of anders rijdend dan wel direkt voor vertrek. Stilstaand werkt het niet.
- gemakkelijk zelf te monteren. (andersom zal het dus niet veel mogen kosten om dit te laten doen)
- 1 liter smeermiddel kost 90 (!) euro en levert ongeveer 17.500km smering op (hoewel weersafhankelijk, kan ook meer zijn)
- bij gebruik van voorschreven smeermiddel blijft de motor verder schoon, hoewel temperatuurs afhankelijk (mogelijk spetteren)

Loobman is een copy-cat van Osco voor pakweg 3 tientjes. Ze leveren geen smeermiddel maar geven aan dat gewone motorolie prima is. Daarmee gaan ze voorbij aan het smeeradvies van de meeste kettingfabrikanten, namelijk smeren met 80W of 90W olie.

Scott Oiler varieert van 75 tot 300 euro (type en accessoires afhankelijk). Leveren smeermiddel à 85 euro/liter/17.500km

Pro Oiler varieert van 200 tot 300 euro (accessoire+ afhankelijk), adviseren gewone motorolie als smeermiddel. Ook zij gaan daarmee voorbij aan smeervoorschrift van meeste kettingfabrikanten. Aansluiting is zo ingrijpend dat de meesten dit zullen moeten laten.



Ik snap Waffie wel, dit resultaat hoeft geen 4 pagina's te duren. Maar dat had ik zelf ook al eerder aangegeven. Als je zelf nou met zo'n ding rond rijdt, ben jij toch de aangewezen figuur om dit simpele opsommingkje neer te schrijven..?


Make it count, zorg dat iedereen er wat aan heeft  :)
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2017, 10:23 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #102 Gepost op: 26 oktober 2017, 00:17 »
Paar feitjes kloppen  niet, osco is niet de duurste. Pro oiler kost meer. Osco smeermiddel kost geen 9 euro per liter maar 9 euro per flesje, en dat is een klein flesje, misschien 100ml.
Varadero SD02  2004

Offline luwe

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #103 Gepost op: 26 oktober 2017, 00:29 »

ik heb een als ik het goed schrijf loobman uit Engeland  ongeveer 25 urie is hand matig
gebruik ik na elke tank beurt ongeveer 300 km op knopje drukken op de laatste kilometer voor als ik thuis ben
ben zeer tevreden  :)
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2017, 00:37 door luwe »

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #104 Gepost op: 26 oktober 2017, 00:29 »
Het enige voordeel van een smeersysteem als de Osco of Pro oiler is het gebruiksgemak, zeker als je geen middenbok hebt.
En als je langere tochten gaat maken, zoals ik af en toe tochten maak van 800+ km op een dag, dan vind ik zo'n systeem onmisbaar.
Ik zie mezelf niet onderweg met een kwastje of spuitbus onderweg de ketting smeren. Met een spuitbus kan zelfs niet omdat de vluchtige bestanddelen eerst moeten verdampen.
Verder zijn volgens mij alle manieren om de ketting te smeren even goed, het is maar net wat je voorkeur heeft.

Dus waarom een Osco? Simpel, betrouwbaar, iedereen kan hem installeren en gaat een leven lang mee.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline luwe

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #105 Gepost op: 26 oktober 2017, 00:37 »
met drank smeer ik mij keel  ;)  goed smeer middel
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2017, 00:41 door luwe »

Offline voorstad

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #106 Gepost op: 26 oktober 2017, 10:04 »
Misschien voor noob nog even goed om te weten dat je 3 methodes / systemen hebt:

1) handmatig: in stilstand spuiten met je kettingspray of invetten met je kwast.
2) semi-automatisch: het moment zelf kiezen door op een knop te duwen danwel aan een plunjer te trekken. Daar moet je wel aan denken dus.
3) volledig automatisch terwijl je rijdt: door middel van het vacuum van de motor (motor loopt = ketting wordt gesmeerd of electrisch aangestuurd (zolang het reservoir niet leeg is).
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2017, 10:37 door voorstad »
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #107 Gepost op: 26 oktober 2017, 10:25 »
Paar feitjes kloppen  niet, osco is niet de duurste. Pro oiler kost meer. Osco smeermiddel kost geen 9 euro per liter maar 9 euro per flesje, en dat is een klein flesje, misschien 100ml.

Post hierboven aangepast  ;)


Wie doet de andere 3 oilers..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #108 Gepost op: 26 oktober 2017, 10:32 »
Misschien voor noob nog even goed om te weten dat je 3 methodes / systemen hebt:

1) handmatig: in stilstand spuiten met je kettingspray
2) semi-automatisch: het moment zelf kiezen door op een knop te duwen danwel aan een plunjer te trekken. Daar moet je wel aan denken dus.
3) volledig automatisch terwijl je rijdt: door middel van het vacuum van de motor (motor loopt = ketting wordt gesmeerd of electrisch aangestuurd (zolang het reservoir niet leeg is).

En je hebt ook nog de kwast. Vroeger had iedere motorrijder een potje Duckhams (nu Keenol) in huis om de ketting te smeren want er was niets anders en Brombeer doet het nog steeds met de kwast. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoelang die Keenol blijft zitten en naar het spetteren dus ik ga binnenkort ook eens kwasten.
Inderdaad moet je er wel aan denken om aan de plunjer te trekken. Ik vergeet het ook wel eens op het moment dat het nodig is.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline voorstad

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #109 Gepost op: 26 oktober 2017, 11:06 »
En je hebt ook nog de kwast.

ok, toegevoegd! Dacht dat niemand dat meer deed, maar ja, was Brom even vergeten  :angel:
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #110 Gepost op: 26 oktober 2017, 11:24 »
De voordelen van de Osco:
- Geen bok nodig.
- Simpel systeem dat niet snel kapot gaat.
- Alleen smeren als je dat zelf nodig vindt, niet teveel gespetter.
- Makkelijk zelf te installeren.
- Onmisbaar op lange tochten.
- Lage kosten. Ondanks de "hoge" aanschafkosten is het gebruik van de Osco op termijn, zelfs met de originele olie, vele malen
  goedkoper dan het gebruik van kettingspray.

De nadelen van de Osco:
- Je moet niet vergeten om te smeren als dat nodig is. Misschien handig om het altijd te doen bij iedere tankbeurt zoals Luwe oppert,
  als dat een gewoonte is dan vergeet je het niet.
- Geen smering aan de binnenzijde van de schakels..............volgens mij.
- Je moet de Osco kunnen installeren op een makkelijk bereikbare plaats en dat kan wel eens lastig zijn.
  Ik heb 2 sleufjes gemaakt in het linker zijpaneel en daar tywraps doorheen gestoken, de Osco zit muurvast.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2017, 11:49 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline YnoD

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #111 Gepost op: 26 oktober 2017, 14:21 »
Kan handig zijn zo'n systeem, maar ik zweer bij S100 kettingspray (bij een motor mét bok)
Een klein beetje S100 blijft extreem lang smeren, ook met regen.

Offline luwe

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #112 Gepost op: 26 oktober 2017, 19:50 »
je kan de ketting ook smeren na de seks  als je weer gaat rijden
dan heb je weer een probleem droge ketting en teveel gesmeerde  en zit je de hele rit aan de osco te trekken
en potje na een cub rit hele maal leeg  >:D

Offline Brombeer

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #113 Gepost op: 26 oktober 2017, 20:35 »

En je hebt ook nog de kwast. Vroeger had iedere motorrijder een potje Duckhams (nu Keenol) in huis om de ketting te smeren want er was niets anders en Brombeer doet het nog steeds met de kwast.

Tandenborstel Cas. Tandenborstel. Met een kwast smeer je het varken aan een spit ja  :D


ok, toegevoegd! Dacht dat niemand dat meer deed, maar ja, was Brom even vergeten  :angel:

Ik rij ook met een visje aan de ketting. En ik plak nog binnenbandjes :P


Ja nee mijn geld ging altijd zo hard aan avonturen op dat ik nooit dergelijke bedragen aan dingen als een smeersysteem wilde uitgeven. Er was voldoende geld soms, maar niet daarvoor. Ik heb dan wel weer offroad laarzen van 200 euro per stuk hahaha. Smeren is cheap-ass en ook binnen een minuutje gedaan. Ik ben het gewend, het hoeft niet anders.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #114 Gepost op: 26 oktober 2017, 21:16 »
Tandenborstel visje binnenbandjes

Nostalgie, The Stones, The beatles, Deep Purple, Led Zeppelin, The Earring, Johnnie Jordaan en Tante Leen. Gouden tijden, komen nooit meer terug helaas.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline SylAlp

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #115 Gepost op: 29 oktober 2017, 10:34 »
Hij zit erop, de Osco. Tijdens het rijden kan ik er goed bij.

Na iedere tankbeurt even eraan denken om tijdens het (rustig) wegrijden één keer aan de plunjer te trekken zal ik me wel aanleren.  :)

(ben wel benieuwd of hij goed blijft zitten en of hij niet door trillingen langzaam naar beneden glijdt, uit de kabelbinders).
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2017, 10:41 door SylAlp »
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Arendsoog

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #116 Gepost op: 29 oktober 2017, 11:02 »
Ik zou er aan trekken vlak voor die tankbeurt, m.a.w. als je langzaam op de pomp afrijdt. Dan kan de olie even zich nog verder verdelen en intrekken terwijl jij staat te tanken. Als je smeert op het moment dat je gaat rijden slinger je een groot deel van de olie er weer af.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline xrvtuur

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #117 Gepost op: 29 oktober 2017, 11:05 »
je kan dit voorkomen door in een bouwmarkt een rolletje dubbelzijdig kleefband voor buiten te kopen en dat tussen het beugeltje en je frame plakken, ( even goed ontvetten want op die plek is het vaak vette boel)  en dan weer met kabelbinders vast.
Varadero SD02  2004

Offline SylAlp

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #118 Gepost op: 29 oktober 2017, 11:10 »
Ga ik dit aanleren (bedankt Arendsoog):

Vlak vóór iedere tankbeurt even eraan denken om tijdens het langzaam op de pomp aanrijden één keer aan de plunjer te trekken.

En xrvtuur, ga ik ook dubbelzijdig kleefband voor buiten halen. Ook bedankt voor de tip.
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Cas

Re: Automatisch kettingsmeersysteem
« Reactie #119 Gepost op: 02 november 2017, 12:04 »
Wat je ook zou kunnen doen is het beugeltje er af halen en de Osco met 2 tie wraps rechtstreeks tegen het frame monteren. Aan de onderzijde van de Osco zit een inkeping waar de onderste tie wrap invalt. Als je de tie wraps met een tangetje aantrekt zit de Osco muurvast.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.