Auteur Topic: Afslaan motor bij offroad gehobbel.  (gelezen 3074 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DoppieTien

Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Gepost op: 20 oktober 2017, 22:33 »
Mijn rd07b slaat vaak af bij het rijden over knippenpaden en ander hobbelige stukken. Ik heb een vrij oud topic hierover gevonden met daarin een uitleg over het aanpassen van de ontluchtingsslangen van de carburateurs. Ik kom er niet uit en ben benieuwd of iemand mij kan uitleggen hoe ik dit probleem kan oplossen.


http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=3744.msg35396#msg35396

Het plaatje laat het verschil zien tussen de rd07 en de rd07a (en rd07b?).
Het plaatje laat 2 blauwe ontluchtingsslangen zien, ik heb er maar 1, nl de voorste. De 2de blauwe slang die aan de bovenzijde nergens aan vast zit zit er bij mij dus niet op.

Ik ook de tip gehad om de overloopslangen van de vlotterkamers in een opgaande lus te leggen.

Iemand die hier goeie ervaringen mee heeft en mij kan uitleggen hoe hij/zij het gedaan heeft?






Offline V-Twin

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2017, 23:07 »
Dag Doppie10
Om te beginnen er bestaat geen RD07B.
Rood geeft de beluchting weer van de RD07 gebouw vanaf 1993 t/m 1995.
De blauwe slangen van de Rd07a, vanaf 1996 t/m 2003 geven de extra slangen aan tov de RD07.
Als je die blauwe zelf aanlegt zoals getoond dan zal een groot deel van je probleem waarschijnlijk wel opgelost zijn.
De uitloop van de vlotterbakken zou je omhoog kunnen leggen maar soms heeft dat een averechts effect en verslikt de motor zich. Dus:
Starten met de blauwe slangen, proberen en vervolgens bij onvoldoende effect wat experimenteren van de vlotterbak slangen.
Succes!

Oeps nu snap ik waarom doppie 10 met niet begreep, ik had het abusievelijk 2x over roden slangen  ::) Sorry voor het misverstand.
« Laatst bewerkt op: 08 november 2017, 21:07 door V-Twin »

Offline Brombeer

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2017, 23:39 »
Hoi Dopper,


Ik heb even wat gegoogled voor je, lees even mee.

https://thumpertalk.com/forums/topic/476297-death-stall-hel-bike-stalls-after-any-jump/

Halverwege wordt geopperd dat het CV (constant velocity)-ontwerp hier debet aan is, en daar ben ik geneigd in mee te gaan.

Bij alle andere typen carb dan deze, wordt de gasschuif mechanisch bediend (via voet of hand) en daarmee is de gasschuif in die positie zolang wij dat willen.

Een CV-carb werkt anders. Je bedient een gasklep (ofwel vlinderklep) in de venturi en door een veranderend vacuum t.o.v. de normale atmosfeer, wordt via een rubber membraan die bovenop aan de gasschuif vastzit, de gasschuif omhoog getild en gaan de toeren omhoog. Maar de gasschuif is van kunststof en heeft een zeker gewicht waardoor hij bij extreem hobbelen op en neer gaat stuiteren in dat slappe membraanpje en doodleuk je gas ongewild dicht gooit.


Tenminste, ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Er is wel wat over te lezen op het web.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline DoppieTien

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2017, 23:41 »
V twin, de rode slangen zitten er gewoon op. En 1 blauwe ook. De achterste blauwe, die aan de bovenkant open is heb ik er niet opzitten.

En er staat toch echt een rd07b in mijn schuur hoor. 😁
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2017, 10:26 door DoppieTien »

Offline DoppieTien

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2017, 00:03 »
Hoi Brombeer,

Als het cv ontwerp van de carbs dit probleem zou kunnen veroorzaken, zou dan de motor nadat deze afslaat niet meteen weer gestart kunnen worden? Bij mij duurt het zeker een seconde of 5 voordat hij weer aanspringt.

Ik ga morgen even verder zoeken op dit cv ontwerp probleem.

Offline Brombeer

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2017, 00:22 »

Ik ken het fenomeen alleen van horen zeggen. Maar, ik rij geen knippenpaden en ik spring niet (ik heb daar altijd andere motoren voor gebruikt en die hadden inderdaad allemaal een mechanische bediening van de gasschuif).

Als een andere reden zou zijn dat de motor zou verzuipen (om een of andere reden teveel brandstof in de vlotterkamer), zal ongetwijfeld ook de vlotterkamer-overloop aangesproken zijn en ruik je dat onder de motor waar die (rode) overloopslang uitkomt.

Maar, alle andere ontwerpen carbs maken ook gebruik van dezelfde set-up van vlotterkamers en die hebben daar geen last van. Het enige verschil met andere typen carbs t.o.v. van een CV-carb, is het ontwerp van de gasschuifbediening.


Ik ben erg benieuwd naar een mogelijke bevestiging dan wel ontzenuwing van deze mogelijke oorzaak!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline V-Twin

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:35 »
V twin, de rode slangen zitten er gewoon op. En 1 blauwe ook. De achterste blauwe, die aan de bovenkant open is heb ik er niet opzitten.En er staat toch echt een rd07b in mijn schuur hoor. 😁

Hoi doppie, je verwijst naar het framenr en dat is heel wat anders dan een model type zoals dat door Honda wordt gevoerd. Zo zijn er ook framenrs van een Rd07A die met RD04 beginnen.
Het is logisch dat je die rode slangen hebt anders zodat wel heel vreemd zijn.
Die tweede blauw slang is van belang dat die er ook is.

Offline PimW

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:49 »
Ik heb met mn Alp met CV carbs wel knippen gereden en gesprongen enzo en nooit is de motor afgeslagen. Tenzij ik eraf donderde (knippen en alp is niet de beste match).

Maar de Alp heeft een ronde gasschuif en ik meen de africa twin een rechthoekige. Misschien dat er toch verschil zit in de veersterkte en massa van de schuif waardoor de een wél en de ander niet problemen geeft.

De aanpassing op die slangen had toch met name te maken met het leegdampen van de vlotterbakken bij stilstand?

Offline Jan F.

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2017, 12:09 »
Slangen verhaal heeft idd betrekking op het niet starten na een poosje stilstand.
Als de slangen niet mooi aflopen maar hier een zak in zit kan dit wel soortgelijke problemen geven. Dit kan ook als er een verstopping door bv modder in het uiteinde vd slang zit. Uiteinde vd slang schuin inknippen kan dit voorkomen.

Bij de KTM 640 komt deze klacht overigens ook wel voor met het CV type carb. Hier wordt vaak een prestatie verbeterende modificatie uitgevoerd, zie ook bijgevoegde link.
http://advrider.com/index.php?threads/ktm-bst-carb-cleaning-tuning-and-jetting.374732/

Groet, Jan

Offline robgoesdakar

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2017, 18:12 »
Ow ja... dit zou ik nog voor je uitzoeken....   :-[


...
Als een andere reden zou zijn dat de motor zou verzuipen (om een of andere reden teveel brandstof in de vlotterkamer), zal ongetwijfeld ook de vlotterkamer-overloop aangesproken zijn en ruik je dat onder de motor waar die (rode) overloopslang uitkomt.
...
Volgens mij is dat is de spijker op z'n kop. Volgens mij om dat de vlotter omlaag tegen de vloeistofdruk in naar beneden gedrukt wordt, en er dus teveel brandstof de vlotterkamer in loopt en de boel verzuipt.
Als dit gebeurd, dan loopt er ook brandstof door 1 van de slangen. Even wachten tot dat stop, en dan start hij weer gewoon alsof er nooit iets aan de hand was. Probeer je te vroeg te starten, springt ie niet aan....

Ik had ooit op 1 van de 2 twins op volgens mij een aanpassing die dit grotendeels voorkwam. Bestond uit een extra slang die een aantal keren gekruld was..... even zoeken of ik die modificatie nog ergens terug kan vinden..... (tot nu toe niet gevonden)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline DoppieTien

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2017, 19:18 »
Ik heb toch even om te proberen de tweede ontluchtingsslang erbij in geprutst met een y-stukje. Nu is de situatie gelijk aan het plaatje met de rode en blauwe slangen.
Ik kan het alleen nog niet testen omdat ik nog bezig ben met het repareren van de schade van mijn ongevalletje tijdens de tcn500.

Offline DoppieTien

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2017, 19:30 »
De achterste ontluchting is aan de  bovenkant open. De voorste zat er al op en is aangesloten op de carbs.

Hopen dat dit werkt zo, en anders de overloopleiding nog in een lus leggen.
En anders kan het inderdaad weleens het cv syndroom zijn, maar dan wordt het wel erg ingewikkeld vrees ik.

Offline Jan F.

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2017, 20:03 »
Op je foto lijkt het slangetje na de Y-connector weer omhoog te lopen.
Dit is niet goed, hier kan vloeistof in blijven staan waardoor de ontluchtingen van de membranen geblokkeerd worden.

Groet, Jan

Offline DoppieTien

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2017, 20:17 »
Even voor mezelf op een rijtje gezet,

Om verdampen van de benzine te voorkomen is de ontluchtingsslang doorgetrokken naar de overloopslangen van de vlotterbakken. Hierdoor blijft de benzine in de carburateur, en start de motor ook na 3 weken nog goed.

Bijkomend probleem is dan dat als er benzine in de overloopslangen komt, in mijn geval door gehobbel op het onverharde, de ontluchtingsslang van de carburateur geblokkeerd wordt en als gevolg daarvan de gasschuif niet meer bewegen kan.
De tweede ontluchtingsslang zorgt er dan weer voor dat de eerste ontluchtingsslang nog steeds in verbinding met de buitenlucht staat en de gasschuif normaal kan bewegen.




Offline DoppieTien

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2017, 20:19 »
Op je foto lijkt het slangetje na de Y-connector weer omhoog te lopen.
Dit is niet goed, hier kan vloeistof in blijven staan waardoor de ontluchtingen van de membranen geblokkeerd worden.

Groet, Jan

Dat zie je goed Jan.
Hij loopt vrij vlak daar, ik heb inmiddels de slang iets meer op afschot gelegd voor de zekerheid.

Offline Jan F.

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2017, 20:27 »
Ik rij overigens zelf ook met een CV carb off road (ktm) en heb nog nooit gehad dat de motor af sloeg. Wel eens een beetje schokken op een lang wasbord bij hoge snelheid.

Groet, Jan

Offline DoppieTien

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2017, 21:04 »
Met mijn transalp heb ik ook nooit problemen gehad, maar deze twin heeft na 3 kuiltjes al problemen.

Offline Jan F.

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2017, 11:03 »
Misschien toch de stand van de vlotters een controleren.

Groet, Jan

Offline Brombeer

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:44 »
Even voor mezelf op een rijtje gezet,

Om verdampen van de benzine te voorkomen is de ontluchtingsslang doorgetrokken naar de overloopslangen van de vlotterbakken. Hierdoor blijft de benzine in de carburateur, en start de motor ook na 3 weken nog goed.

Die eerste blauwe slang is dus de beluchtingsslang voor de vlotterkamer. Als die geblokkeerd is ontstaat er een vacuum in de vlotterkamer naarmate de brandstof eruit gebruikt wordt en daardoor zou de brandstof niet meer binnen kunnen stromen.

Bij de RD07's hing het uiteinde van deze slang in de open lucht en vanwege de grote diameter verdampte de brandstof uit de vlotterkamers bij stilstand. Dit was al na 3 (!) dagen merkbaar. Door hem op de veel kleinere en langere (!) vlotteroverloopslangen te zetten is dat gereduceerd naar tot 3 maanden.


Bijkomend probleem is dan dat als er benzine in de overloopslangen komt, in mijn geval door gehobbel op het onverharde, de ontluchtingsslang van de carburateur geblokkeerd wordt en als gevolg daarvan de gasschuif niet meer bewegen kan.

en:

De tweede ontluchtingsslang zorgt er dan weer voor dat de eerste ontluchtingsslang nog steeds in verbinding met de buitenlucht staat en de gasschuif normaal kan bewegen.

Nee Doppie, dat is niet zo. De vlotterkamer beluchting heeft geen invloed op de werking van het diafragma met de gasschuif. Die blauwe slangen zijn enkel voor de beluchting van de vlotterkamer zodat de brandstof naar binnen kan blijven stromen als de motor loopt.

De beluchting voor de werking van het membraan en gasschuif, geschied aan de voorkant van de carb, boven de venturi. Aan de luchtfilterkant dus, want daar heerst atmosferische druk (zie rode pijltjes, pic)



« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 17:46 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2017, 18:30 »
Misschien toch de stand van de vlotters een controleren.

Groet, Jan
+1 vlotter stuitert misschien mee en dan wordt de toevoer tijdelijk afgesloten. Is je niveau al laag bij het begin dan houdt het rap op. Een indicatie kan dan zijn dat je kamer idd vlot leeg is bij wat langer stilstaan. Dus heb je daar ook problemen mee?

Zowel mijn Alp als de TTR hebben een CV carb, geen problemen....
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline DoppieTien

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:01 »
Brombeer dankjewel voor deze uitleg, zo wordt het langzamerhand wat duidelijker. Zeer interessant om eens goed naar zo'n plaatje te kijken. 

Klinkt ook heel logisch eigenlijk dat de beluchtingsslang geen invloed heeft op de diafragma membraan en gasschuif. Deze zou het vacuüm daar meteen verstoren door de open verbinding met de buitenlucht.

Best een ingenieus apparaat zo'n carburateur.


Offline James Bond

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #21 Gepost op: 23 oktober 2017, 07:47 »
Interessant topic. Mijn rd07a start na ca 1 week pas na lang doorstarten. Ik vermoed dat ik het 'leidingentrace' van de blauwe en rode slangen deze winter moet/ga checken. ( niet volgetankt wegzetten, anders is de tank loodzwaar. Hahaha).
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline DoppieTien

Re: Afslaan motor bij offroad gehobbel.
« Reactie #22 Gepost op: 08 november 2017, 19:56 »
Na een aantal korte offroadritjes hier in de omgeving, lijkt het erop dat het probleem verholpen is. De aanpassing van de beluchtingsslangen heeft daadwerkelijk geholpen.  8)

Hopen dat het bij een volgende serieuze offroadrit ook goed blijft gaan.