Auteur Topic: Honda Dominator 650  (gelezen 2917 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ChrisvdSchoot

Honda Dominator 650
« Gepost op: 03 april 2017, 20:26 »
Zijn er nog speciale aandachtspunten waar ik rekening moet houden bij een Honda Dominator 650, even behoudens de gebruikelijke zaken zoals goed kijken naar de slijtagedelen?
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline hermann

Re: Honda Dominator 650
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2017, 23:26 »
Hoi chris

Ik heb zelf nu 2 jaar een dominator uit1995.
Gebruik voor beetje allroad en soms naar werk.
Aandacht punt is wel olieverbruik en blauw roken.
Bij normaal gebruik (kan natuurlijk erg varieren)
Moet er bij ongeveer 50 a 60.000 km een nieuwe zuiger in. Eventueel gelijk revisie van cil kop / controle kleppen en geleiders etc.
Mijn heeft nu 57.500 gelopen gekocht op 52.000
Olie gebruik is niet buitensporig maar wel af en toe blauwe rook pluim.
Van de winter gaat er een nieuwe zuiger in en hij gaat zeker nog niet weg.
Heerlijk speeltje voor bij mijn transalp.
Gr herman
Bete Rev3 270 "08/ PD06 ' 97

Offline xrvtuur

Re: Honda Dominator 650
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2017, 05:34 »
Ik heb in 1995 een nieuwe dominator gekocht en een jaar of twee mee gereden, iets van 30000km , het ding zoop toen behoorlijk olie, als je er een hebt die dat nog niet doet of als je hem wilt reviseren dan kun je het beste een olie koeler er op zetten, deze zijn als setje te koop. verder heb ik heel wat kilometerteller kabels en dashboard lampjes versleten. Maar leuke motor om mee te rijden. Als je niet van plan bent om off road te gaan moet je eens kijken naar een Honda slr, heb ik hier ook nog een tijdje in huis gehad, das helemaal leuk voor op de rotondes ;)
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Honda Dominator 650
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2017, 18:29 »

Hoi chris

Ik heb zelf nu 2 jaar een dominator uit1995.

Van de winter gaat er een nieuwe zuiger in en hij gaat zeker nog niet weg.

Voor zover ik er iets van geleerd heb,

Oudere éénpitters zijn wegwerpartikelen. Als hij olie gaat gebruiken, is dat omdat de schraapveren (en ws ook de compressieveren) versleten zijn. Die verslijten omdat de zuiger gaat kantelen a.g.v. slijtage. De zuiger op zijn beurt gaat kantelen omdat het small-end versleten is. Dit veroorzaakt onbalans aan de krukas en meestal zijn de kruktappen wat meegesleten op de plek waar de krukaslagers zitten en het komt veel voor dat de lagerpassing in de motordeksel ook niet meer zuiver is.

De zuiger vervangen is zinloos. Je zult de cilinder ook moeten laten bewerken. Om niet binnen 1500km hetzelfde probleem weer te hebben, zul je de drijfstang en big-endlager moeten vervangen, alsmede de krukaslagers.

Als je alles zelf doet, kijk je naar 1000 tot 1400 euro. Met een duurzame slagingskans van minder dan 50%.

Beter een met weinig kilometers aanschaffen, of zo ene ouwe al olie bijvullend oprijden tot je het zat wordt  ;D


Zinloos. Ik raad het je met klem af.

« Laatst bewerkt op: 04 april 2017, 18:31 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ChrisvdSchoot

Re: Honda Dominator 650
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2017, 20:46 »
Wel wat een mooie verhalen én een hoop tips, ik ga me even goed beraden wat verstandig is. In ieder geval bedankt voor alle input. Mocht ik overgaan tot een aanschaf dan laat ik dat nog weten.

Met vriendelijke groet Chris
On a bike no one ever asks "are we there yet"