Auteur Topic: Overspannings-verklikker?  (gelezen 26368 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #120 Gepost op: 21 december 2017, 09:13 »
Leuk dat er al zo vooruit wordt gekeken, maar mij lijkt het verstandig om eerst de pcb af te hebben en die goed door te testen.
Dan komen we er misschien achter dat er net iets andere componenten (m.n. de connectoren op de pcb) toegepast moeten worden.
We weten dan ook of het allemaal echt goed werkt op de motor.
En je kan dan ook beter een definitieve behuizing maken/zoeken die past met wat je fysiek al hebt (je weet dan de echte afmetingen, waar kabels/doorvoeren lopen, etc.).

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #121 Gepost op: 21 december 2017, 09:16 »
Dit is het laatste ontwerp, met LCD en temperatuur sensor aansluiting.

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #122 Gepost op: 21 december 2017, 11:14 »
Hoi Janno, het voordeel dat je hebt als je aan alle aspecten tegelijk werkt (concurrent engineering) is dat je uiteindelijk op een optimaler eindresultaat komt.

Als je eerst de pcb afmaakt en dan naar een behuizing gaat kijken heb je in het ontwikkelproces van de print waarschijnlijk triviale beslissingen genomen die voor een behuizing heel nadelig kunnen uitpakken. Maar dan ligt die keuze al vast en moet je je ontwerp aanpassen wil je daar onderuit komen.
Als je alle aspecten van je ontwerp in gelijk tempo stapjes verder brengt werk je met een bepaalde range van oplossingen waarop je tijdens de uitwerking van details verder op inzoomt. Scheelt re-work.

Met name ben ik nu al geinteresseerd naar de kosten en prijsopbouw van bijvoorbeeld het printprocess.

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #123 Gepost op: 21 december 2017, 12:43 »
Hoi Janno, het voordeel dat je hebt als je aan alle aspecten tegelijk werkt (concurrent engineering) is dat je uiteindelijk op een optimaler eindresultaat komt.

Als je eerst de pcb afmaakt en dan naar een behuizing gaat kijken heb je in het ontwikkelproces van de print waarschijnlijk triviale beslissingen genomen die voor een behuizing heel nadelig kunnen uitpakken. Maar dan ligt die keuze al vast en moet je je ontwerp aanpassen wil je daar onderuit komen.
Als je alle aspecten van je ontwerp in gelijk tempo stapjes verder brengt werk je met een bepaalde range van oplossingen waarop je tijdens de uitwerking van details verder op inzoomt. Scheelt re-work.

Met name ben ik nu al geinteresseerd naar de kosten en prijsopbouw van bijvoorbeeld het printprocess.

Is wel een goed punt van jou. Maar persoonlijk zou ik toch graag de elektronica/software/functionaliteit eerst getest hebben op een motor. Geeft mij een beter gevoel dat dat allemaal correct is, voordat er veel inspanning in pcb/behuizing/etc wordt gestoken.

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #124 Gepost op: 21 december 2017, 14:47 »
De inspanning valt wel mee hoor, ik kan mijn weg redelijk goed vinden in de CAD pakketten :)

Ik denk ook dat het goed is een testopstelling te maken en die op de motor te testen. Daarom ook de suggestie om een eerste versie te maken met een prortype printplaat en gewoon zelf de verbindingen te solderen. Dan heb je ook een beeld van een mogelijke layout van de componenten. Maar als ik de kosten va pcb zie in china dan kun je daar eigenlijk weinig aan fout doen?
Zou het niet volstaan met de breadboard aan de motor te testen?

Voor een echte test zul je toch iets in een behuizing moeten hebben lijkt mij.

Als ik het zo inschat gaan we geen hele grote verrassingen meer tegen komen waar geen work-around meer voor te vinden is. En als dat wel het geval is dan heb ik een beetje tijd geinvesteerd in een project dat nooit iets geworden is, so be it, dan komt hij bij op het stapeltje brainfarts ;D


Offline xrvtuur

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #125 Gepost op: 21 december 2017, 19:56 »
ik snap helemaal niks van het elektronica verhaal, maar ik lees wel met interesse mee. Ik wil even opmerken dat mi die waarschuwings ledjes te klein zijn, dat ga je met een volle zon op de ledjes en zelf met een zonnebril/donker vizier op niet meer zien.
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #126 Gepost op: 21 december 2017, 20:08 »
Hangt een beetje af van de functie van de LEDs.

Onze insteek was ook een beetje dat een visueel alarm niet voldoet dus geeft deze box je een voeding om je eigen alarm op aan te sluiten. Dat kan je toeter zijn, een piezo alarm en waar ik en Brom het over hebben gehad een manier om een van de bobines te storen.
Want wij zijn er niet van overtuigd dat zon voltmeter echt zin heeft, je moet namelijk wel op kijken als het mis gaat...

De LED heeft in dat geval als voornaamste functie je een idee te geven van wat er precies mis is zodat je een vervolg actie kunt plannen. Een te lage laadspanning is lang zo spannend niet als een te hoge namelijk.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #127 Gepost op: 21 december 2017, 21:00 »

@Janno, je moet er op vertrouwen dat als het op het breadboard werkt, het op de motor ook zo werkt.


@Pim, op die doorvoerrubber na heb ik al dat kleine spul wel op een rijtje.

Ik heb iets voor ogen maar het nog niet precies zo gevonden, maar het zal zeker bestaan. Anders kies ik voor een compromis en dat doe ik niet gauw.

Ik zag dat Janno toch voor schroefterminals wil gaan. Ik vind ze lomp groot. Alles wat je schroeft kan een bud-verbinding opleveren. Op mijn print i.i.g. ditch ik ze.


Kabels zitten i.d.d. altijd met een klemmetje aan de binnenkant. Kan natuurlijk meegenomen worden. Dat zijn 2 afstandshoudertjes extra en een klemmetje wat meegeprint wordt en je afbreekt.


Dat doorvoerrubber ben ik nog ff niet klaar mee.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #128 Gepost op: 21 december 2017, 21:28 »
@PimW: Ziet er goed uit die behuizing; compliment.

@Brombeer: ja, ik heb nu schroefterminals gebruikt, en voor de temperatuur sensor een opsteek stekker (nog iets groter), maar dat is wat het makkelijkste en snelste voorhanden was in Fritzing, zodat ik een idee had hoeveel ruimte/hoe groot de pcb zou zijn.
Liefst helemaal geen terminals, maar direct erop vast solderen heb ik het liefst, dan kan het niet losraken  ;)  Enkel met montage en/of doorvoerrubbers kan dat wel eens lastig zijn. Net je stekker gemonteerd en andere eind gesoldeerd, ben je weer die tule vergeten... :o

@xrvtuur: afhankelijk welk type led je gebruikt, er zijn er die heel erg fel zijn. En als het kastje zo gemonteerd is dat het in je blik veld is, dan gaat dat echt wel opvallen.


Is er trouwens iemand die de pcb wil helpen ontwerpen?
Dan kan ik, in deze drukke 'feest'-weken, mijn blik op de software richten.

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #129 Gepost op: 21 december 2017, 21:33 »
Ik wil me ook wel wagen aan de pcb, heb in mijn directe omgeving wat kennis en ervaring en kreeg al het aanbod om ff mee te kijken.
Moet wel goed komen denk ik.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #130 Gepost op: 21 december 2017, 21:41 »
Pim,


Ik zoek zo'n doorvoerrubber. Dat is niet deze, deze dingen zijn ergens anders van, maar voor het idee.

Wat je allemaal vlot vindt zijn i.d.d. voor die lompe wartels, bah.


Rubber wordt tegenwoordig ook geprint, dus misschien stoppen met zoeken..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #131 Gepost op: 21 december 2017, 21:43 »
Ik wil me ook wel wagen aan de pcb, heb in mijn directe omgeving wat kennis en ervaring en kreeg al het aanbod om ff mee te kijken.
Moet wel goed komen denk ik.
Geweldig.  De bijlage is het project in Fritzing formaat. http://fritzing.org. Hierin kan je het schema maken maar ook de pcb.
Maar je kan natuurlijk ook andere pcb(Gerber) programma's gebruiken als je wilt.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #132 Gepost op: 21 december 2017, 21:50 »

Dan kan ik (..) mijn blik op de software richten.

Hoe lang willen we de delay houden tussen 'contact aan' en starten?


Voor mij mag dat 15 seconden zijn. 10 is ook goed.


Want ik vraag me af hoe lang ik wil rijden met de olielamp aan..


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #133 Gepost op: 21 december 2017, 22:05 »
Hoe lang willen we de delay houden tussen 'contact aan' en starten?
Voor mij mag dat 15 seconden zijn. 10 is ook goed.
Want ik vraag me af hoe lang ik wil rijden met de olielamp aan..


Mijn idee voor de flow van het programma is:
t0contact aan;spanning op verklikker
t0-t1opstarten Arduino
t1Beide leds 1sec aan, als controle/indicatie
t1...t25beide leds uit 
t25...t30beide leds wisselen om de beurt aan-uit(dan heb je nog 5 seconden voordat alarm inschakelt
t30monitoring ingeschakeld
alarm LOW/HIGH/OIL indien drie cycli achter elkaar dit alarm wordt gedetecteerd
tn...tn+15secAlarm blijft staan, maar minimaal 15 seconden indien deze drie cycli zijn gedetecteed

Je hebt dan 30 seconden om te starten, lang zat?
En een event wordt minstens 15 seconden weergegeven.
Tijden zijn gewoon variabel dus kunnen we makkelijk mee spelen.

En als waarschuwing:
LED1: OFF  LED2: OFF  : geen waarschuwing
LED1: ON  LED2: OFF  : LOW voltage
LED1: OFF  LED2: ON  : HIGH voltage
LED1: ON  LED2: ON  : OIL warning
« Laatst bewerkt op: 21 december 2017, 22:09 door Janno »

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #134 Gepost op: 21 december 2017, 22:16 »

Ik probeer het vanuit de monitorende situatie te benaderen. De motor loopt, je bent argeloos onderweg.


Hoe lang duurt het tussen LOW/HIGH/OIL detectie en intreden alarm, bijv. schakelen solid relay..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #135 Gepost op: 21 december 2017, 22:35 »
Ik probeer het vanuit de monitorende situatie te benaderen. De motor loopt, je bent argeloos onderweg.
Hoe lang duurt het tussen LOW/HIGH/OIL detectie en intreden alarm, bijv. schakelen solid relay..?

drie cycli... dus pak-em-beet een paar milliseconden.

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #136 Gepost op: 21 december 2017, 22:58 »
Ik zit even te kijken naar de layout van de componenten en er vallen me een paar dingen op.

Heeft de nano nog voordelen tov de promicro? Scheelt wat in het benodigde oppervlakte namelijk.
Is het een probleem om de backlight niet met een regelbare weerstand maar met een ouput pin van de arduino te regelen? Dan kun je in je programma de helderheid voorschrijven. Dat scheelt je een component (dat vervolgens ook niet meer stuk kan gaan).
Zelfde heb ik ook een beetje met de toggle switch, zou je ook in het programma kunnen integreren misschien?

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #137 Gepost op: 22 december 2017, 09:00 »
Ik zit even te kijken naar de layout van de componenten en er vallen me een paar dingen op.

Heeft de nano nog voordelen tov de promicro? Scheelt wat in het benodigde oppervlakte namelijk.
Is het een probleem om de backlight niet met een regelbare weerstand maar met een ouput pin van de arduino te regelen? Dan kun je in je programma de helderheid voorschrijven. Dat scheelt je een component (dat vervolgens ook niet meer stuk kan gaan).
Zelfde heb ik ook een beetje met de toggle switch, zou je ook in het programma kunnen integreren misschien?

-Je kan de promicro ook toepassen, iets kleiner en andere pin layout.
-de backlight kan niet via de Arduino worden aangestuurd, deze heeft geen DAC. Je zou voor twee weerstandjes kunnen kiezen, maar ik ben er achter dat elk LCD net iets anders ingesteld dient te worden. Je hebt wel pot-weerstanden die rechtop staan i.p.v. de nu toegepaste liggende versie, scheelt ook weer ruimte (hoogte is ongeveer gelijk aan condensator C1) .
-de toggle switch kan makkelijk in de software, maar Brombeer had geschreven in een vorige reactie dat hij het op een A-T of Alp wilde zetten. Als de drempelspanningen gelijk zijn, dan zou het zelfs kunnen vervallen.  Nu heb ik een switch gebruikt, maar een simpele jumper is kleiner en geeft de minste problemen.

Weerstanden liggen nu op de pcb plat, maar je kan ze ook rechtop monteren, scheelt ook weer wat ruimte.

(Lijkt wel op een elektronica platform hier i.p.v. motor forum 8) )

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #138 Gepost op: 22 december 2017, 17:13 »
Ik had geen regelbare weerstand dus de backlight via analog out geregeld. Maar misschien is dat wel niet debedoeling geen idee.

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #139 Gepost op: 28 december 2017, 21:33 »
Volgens mij heb ik een pcb getekend voor de nano met een lcd en alle andere frummels bijelkaar. Moeten nog eens naar die connectors kijken want nu zijn dat vanuit fritzing van die schroefverbindingen maar dat moet solderen worden denk ik.

Krijg het hele pakketje bijna op het oppervlakte van de LCD maar niet er binnen. Misschien als die connectors aangepast worden daar nog wat vanaf te snoepen valt :)
Na de jaarwisseling nog maar even mee verder.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #140 Gepost op: 28 december 2017, 23:07 »

Top!  :)


Voor die eerste 3 prints wil ik het wel thuis etsen met printer en strijkijzer.


Als ik er 100 moet maken omdat iedereen er 3 wil, bel ik wel met China  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #141 Gepost op: 02 januari 2018, 22:45 »
Volgens mij heb ik een pcb getekend voor de nano met een lcd en alle andere frummels bijelkaar. Moeten nog eens naar die connectors kijken want nu zijn dat vanuit fritzing van die schroefverbindingen maar dat moet solderen worden denk ik.

Krijg het hele pakketje bijna op het oppervlakte van de LCD maar niet er binnen. Misschien als die connectors aangepast worden daar nog wat vanaf te snoepen valt :)
Na de jaarwisseling nog maar even mee verder.

Kan je mij het bestand toesturen? Dan kan ik er ook nog eens naar kijken, ben namelijk zeer benieuwd.
De Arduino is redeijk plat, t.o.v. andere componenten, dus het is mogelijk om deze iets te verhogen, waardoor weerstanden onder de Arduino gemonteerd kunnen worden. Dat scheelt wat ruimte.

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #142 Gepost op: 02 januari 2018, 22:49 »
Zo na al die feestdagen weer effe een 'vrije' avond om wat te hobbyen.

Dit is versie 0.1, dus daar zullen nog wel wat bugs uitkomen.
In het filmpje is de werking daarvan te zien.

commentaar/opmerking/vragen zijn welkom.

(.ino file kan je met notepad open, is een gewoon tekstbestand, geschikt voor de IDE van Arduino)

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #143 Gepost op: 02 januari 2018, 23:04 »
Hoi Janno,


Voor mij hoefde een display niet per sé, maar dit vind ik dan toch wel weer gaaf gedaan!  ;D


Kijk even wat jullie kunnen met het printontwerp, etsmiddel is zaterdag a.s. binnen. Is bij mij in de stad, die hebben ook al die flauwekuldingetjes die er op moeten (misschien niet die display, kan ik vragen). Zelf etsen een hoop werk natuurlijk, maar dat is sneller voor de bakker dan die eerste 3 uitbesteden en erop wachten, toch?
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2018, 23:08 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #144 Gepost op: 03 januari 2018, 00:43 »
Ik werp morgen nog even een blik op die print en dan stuur ik dat rond.

Ik heb nu wel gerekend op een dubbelzijdige printplaat, dus aan beide zijden lopen verbindingen. Anders zie ik denk ik geen mogelijkheid dat op zon klein oppervlak voor elkaar te krijgen zonder kortsluiting.

Kun je dat zelf etsen zo? Anders moeten we even wat slims verzinnen met jumper kabeltjes of stapelen oid.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #145 Gepost op: 03 januari 2018, 19:55 »

Met een laserprint en een strijkijzer is wat bewerkelijker. Als jij een outline rond de schema's kan tekenen kan ik hem daarlangs afsnijden. Dan zou dat aan beide zijden op zijn plek moeten zitten. Etsen is etsen.

Als ik een sjabloon kon laten watersnijden kon ik het simpel doen met een etsbestendige marker.


Maar voor 3 stuks nu maakt me dat helemaal niks uit. Zo gepiept.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #146 Gepost op: 03 januari 2018, 22:06 »
Even een vraag aan de technici op het forum:
Wat zijn de spanningen die voorkomen op de diverse motoren? 
dit i.v.m. de drempelspanningen/waarschuwingsniveaus.

Ik heb namelijk daarnet het volgende gemeten (op een TA-700):
-Uit: 12,6V (direct op de batterij)
-Contact aan: 11,95V (met mistlichten aan) / 12,14V (normaal; zonder mistlichten)
-Aan (draaiende motor):  14,23V (met mistlichten aan) / 14,50V (zonder mistlichten)

Wat is een ondergrens waarop een alarm moet komen?
Wat is een bovengrens waarop een alarm moet komen?

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #147 Gepost op: 03 januari 2018, 22:28 »
Uit de Haynes haal ik volgende voor de 600/650 alp en 750 twin



Dan voor de 700 elders (http://transalpclub.pl/danetcp/instrukcje/XL700V_service_manual-EN.pdf):

« Laatst bewerkt op: 03 januari 2018, 22:33 door PimW »

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #148 Gepost op: 03 januari 2018, 22:36 »
@PimW:  Dank je, Top!

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #149 Gepost op: 03 januari 2018, 22:37 »
Zelf had ik ook nog wat op te merken/vragen:

Ik krijg die temperatuur sensor niet fatsoenlijk op de pcb, dan moet hij weer een stuk groter worden.
Daarnaast vraag ik me af wat je precies gaat meten IN de behuizing. Zou je die sensor niet ergens tussen je kappen moeten bouwen dan?

Ik ben nu de behuizing aan het aanpassen op de nieuwe afmetingen van de pcb. De pcb is wel voorbereid op de lcd maar ik zal de eerste behuizing niet voorzien van een ruitje. Ik ga daar hier even mee naar het fablab om te kijken wat er mogelijk is mbt printen.
Waar ik wel tegenaan loop is de bevestiging van de bedrading aan de pcb: nu heb ik die schroefconnectors aangehouden maar op de pcb zijn dat enkel een paar gaatjes met koper waar je die componenten vervolgens niet in soldeert maar direct snoertjes.
Of is daar wat beters voor te verzinnen? Ik dacht aan van die koper vlakjes maar volgens mij is de verbinding met een kabeltje sterker als die door de pcb steekt.