Auteur Topic: Overspannings-verklikker?  (gelezen 26287 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline TransAlpGhost

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #180 Gepost op: 15 augustus 2018, 23:57 »
Cool
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline jbm

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #181 Gepost op: 17 augustus 2018, 13:45 »
Blijf het ook zeker volgen!

Offline Garfield

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #182 Gepost op: 17 augustus 2018, 19:47 »
Als nieuweling op dit forum zie ik dit topic nu pas.
Binnen de VFROC (VFR owners club) heeft iemand een piepklein schakelingetje ontworpen dat de laadspanning bewaakt. VFR's hebben namelijk nog wel eens last van een falende spanningsregelaar. Na inbouw heb je een witte led in je cockpit die bij inschakelen contact één keer flitst om te laten zien dat de schakeling actief is. Bij normaal gebruik is de led verder altijd uit. Alleen als de boordspanning onder de zoveel volt komt gaat hij langzaam knipperen en als hij boven zoveel volt komt gaat hij snel knipperen. Het voordeel van dit systeem is dat je die led niet kan missen, wat bij een voltmeter wel kan gebeuren. Het geheel heet 'Haidie Hodziedok' wat een fonetische Google translate naar het Japans is van de nederlandse naam van het systeem.
Ik heb dit zelf al ruim een jaar in mijn VFR en het werkt perfect. Het heeft me een paar tientjes gekost en een uurtje of wat werk om het netjes in te bouwen - ik heb de led in de wijzerplaat van mijn toerenteller gebouwd.
Dit is gemaakt voor de VFR maar in principe is dit bruikaar op elke andere motor met een 12V systeem en het risico van falende spanningsregelaars ...
------------------------------
Ik heb een een Honda ST1100 ABS-TCS en een Honda VFR750F (RC36/1).

Ik ben ook clubcoördinator bij de MAG.

Voorheen (sinds 1988): Honda CB360, Yamaha XS750, Suzuki GS1000, Honda CBR1000F, Honda GL1200 Aspencade, BMW K100RS, BMW K1100LT (ex-KLPD), Suzuki GSX750F Katana.

Wishlist: Honda Transalp.

Offline Qwerc

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #183 Gepost op: 17 augustus 2018, 20:40 »
Ja de beroemde "Haidie Hotziedok"
Ik heb er nog 1 liggen nooit in mijn VFR ingebouwd...


« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2018, 20:57 door Qwerc »

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #184 Gepost op: 17 augustus 2018, 23:10 »

(..) 'Haidie Hodziedok' (..)

Hoi Garfield. Ik heb het topic daaro even opgezocht. Ik had van deze nog niet gehoord. Wat een gaaf ding ook. Maar, misschien moet je dit topic even van begin af doorlezen. Dat zal verhelderen.

Er zijn meer van dit soort gizmo's te vinden, zoals deze van jullie, maar ook via AlieExpress en zo. Maar die zijn ook weer doelspecifiek gebouwd (campers, boten etc.) en die doen dingen waar je niks aan hebt of kunnen iets niet wat je juist wel wil.

Naast het voltage in de gaten houden kijkt deze ook naar de oliedruk. Hij monitort  de acuut levensbedreigende situaties voor je motor. Ook deze maakt gebruik van led's die in een test, in klaar daglicht, op mijn plafond schenen. Naast de led's is er ook nog een display wat boodschappen tentoon spreidt. Via een ingebouwd relais kun je daar bovenop ook nog andere vormen van aandachttrekkerij aansturen. Bij mij staat die op de claxon.

Bij een probleem krijg ik schijnwerpers in mijn gezicht, ondersteund door een boodschap op een display en als ik daar niet op reageer, gaat -in mijn geval- de claxon af. Maar, je kunt al die dingen in principe zelf kiezen.

Het ding is met een chip gestuurd die via een usb-poort te (her-)programmeren is. Wij hadden bijvoorbeeld ook het fenomeen, dat bij stationair de dynamo te weinig vermogen levert om bijvoorbeeld groot-licht te voeren en dan gaf hij alarm (spanningsval onder ingestelde drempelwaarde). Maar alarm is bij mij de claxon. Sta je daar bij een stoplicht. Janno heeft dat in feite verpakt als 'tijdelijke situatie' (spanning hersteld als je (weer) gaat rijden) en dat er simpelweg uit geprogrammeerd.

Zoals eerder gezegd zijn we nog heel even bezig de hard- en software te stroomlijnen om iedere denkbare ongewenste interactie van dat ding uit te sluiten. Het is de bedoeling dat, nadat hij geprogrammeerd en geijkt is met de door jou gekozen parameters en geintegreerd in je kabelboom, hij gewoon ongemerkt met je mee-lift.


Tot er wel wat is. En dan is er wel wat aan de hand, maar nog niet kapot. Een early-warning-system, zeg maar  :)




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #185 Gepost op: 28 augustus 2018, 01:54 »

We hebben jullie hulp nodig! (Ik heb jullie hulp nodig  ???)


De verklikker monitort in de huidige set-up de aanwezigheid van voldoende laadspanning en oliedruk als de motor draait. Maar, op het moment dat je het contact aanzet (of als de motor wordt uitgezet met killswitch of zijstandaard), dan is er geen laadspanning of oliedruk en dan komt er alarm.

Dat is ongewenst gedrag, dus Janno heeft toen gelijk al voor die situaties een tijdsvertraging geprogrammeerd. Maar, als je die periode, om wat voor reden dan ook, overschrijdt (vergeet), komt er het door jou ingestelde alarm. Schiet niet op, want de wereld om je heen zich rot schrikt!

Afgezien bovengenoemd ongemak, werkt de verklikker na maanden van aanpassen en fine-tunen en kilometers maken, stabiel. Wat wij (nee, ik) als laatste willen realiseren, is de verklikker aangeven of de motor draait of niet. Zodat hij snapt dat hij op basis daarvan alarm mag geven. Of niet. Omdat de gebruiker dan niet meer hoeft na te denken w.b. gebruik. Hij is dan simpel op de achtergrond aanwezig. Geen speciale aandacht nodig voor alledaags gebruik!

Wij vroegen ons af welk signaal gebruikt kan worden om aan te geven dat de motor ronddraait. Ik heb zelf een RD07 Africa Twin, dus ja, brainwave, de impuls van het in werking treden van de brandstofpomp (want, door de ontsteking aangestuurd). Maar, die elektrische pomp heb ik niet meer, ik heb een vacuumpomp. Daarnaast, een Transalp heeft geen brandstofpomp. Het toerentellersignaal dan. Nee ook niet, alleen al voor RD07(A) Africa Twins zijn er veranderingen doorgevoerd wat betreft type signaal, herkomst uit de cdi en manier van omvormen van dit signaal in de toerenteller voor juiste weergave.

In een inlees-marathon naar alleen al de clubmotoren, kwam naar voren dat er zoveel variabelen zijn als je kijkt naar hoe verschillende signalen worden gegenereerd en geinterpreteerd door de boordsystemen. Bij Alpen 600 en RD04/07(A) twins wordt het ontstekinstijdstip gegenereerd door een pick-up naast de krukas. Bij Alpen 700, NC's, Crosstourers en CFR1000's gaat dat via krukas- en nokkenas sensoren die in het ene geval een meetbaar voltage van DC dan wel AC geven. En tussen al die verschillende typen en modellen zitten daar ook nog verschillen in. Wat een research nachtmerrie!

Als we deze verklikker, alleen al voor al de typen clubmotoren, makkelijk integreerbaar willen aanbieden, hebben we een gemene deler nodig. En dat is opvangen en stroomlijnen van het inductieveld rond de bougiekabel als de 20 kV passeert om de bougie te laten vonken. Hét teken dat de motor draait!

Ook dat is een research nachtmerrie! Voor zover ik heb kunnen nagaan, is het het meest voorkomende idee hiervoor, maar nog niet eerder succesvol uitgewerkt. Niet om als gestabiliseerd signaal aan te bieden aan een chip. Chips zijn prinsesjes op de erwt: bijzonder gevoelig voor - nee laat maar, ze is al in de war..

Oppikken van de impuls rond de bougiekabel is op zichzelf heel simpel: wikkel een koperdraad een keer of 5 rond de bougiekabel en er zal bij draaiende motor, elke keer dat de 20kV passeert en de bougie vonkt, een capacitieve spanning rond de bougiekabel worden opgewekt. Die is meet- en zichtbaar te maken met een oscilloscoop (zoiets als een hartmonitor in het ziekenhuis). Maar, die heb ik niet en al had ik die, ik zou niet weten hoe ermee te werken..

Maar, het inductie veld rond de bougiekabel levert een heel vuil signaal op (interferentie, 'ringing', hoe je het ook mag noemen). Het is het meest onaantrekkelijke signaal dat je ooit zou willen gebruiken voor een chip. En ons prinsesje op de erwt -onze slimme chip- raakt vreselijk snel in de war van wat je haar aanbiedt als voorwaarde om te schakelen.

Lang verhaal kort: wie heeft de kennis en vaardigheid, alsmede de apparatuur en goeie zin, om met een oscilloscoop die opgewekte capacitieve spanning te meten en zodanig te stabiliseren, dat een chip dat signaal kan interpreteren als 'laag' dan wel 'hoog'.


Qwerc..?  ::) ;D


Brom


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #186 Gepost op: 28 augustus 2018, 07:23 »
Kun je niet een stroomsterkte meten van je dynamo? Op het moment dat je motor draait gaat er een stroom lopen naar je spannings regelaar deze stroomsterkte (laadstroom) is te meten als je waarde als extra input toevoegd op je chip dan heb je het volgens mij voor elkaar.
Als het alleen zo gaan om een overspannings verklikker dan was het gemakkelijk dan laat je boven de 15V gewoon een rood ledje branden.

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #187 Gepost op: 28 augustus 2018, 09:44 »
Kun je niet een stroomsterkte meten van je dynamo? Op het moment dat je motor draait gaat er een stroom lopen naar je spannings regelaar deze stroomsterkte (laadstroom) is te meten als je waarde als extra input toevoegd op je chip dan heb je het volgens mij voor elkaar.
Als het alleen zo gaan om een overspannings verklikker dan was het gemakkelijk dan laat je boven de 15V gewoon een rood ledje branden.


Dat zou een idee kunnen zijn;  Tussen dynamo en gelijkrichter (S/R) is wisselspanning en kan je eenvoudig detecteren door b.v. een paar wikkelingen om 1 van de aders te wikkelen.  Tussen gelijkrichter(S/R) en batterij gaat niet/lastig, want is een gelijkspanning. Daarvoor zou ik met een shunt moeten werken.  Vergt een aanpassing aan de bekabeling (omdat je tussen de spanningsregelaar en de accu de dikke voedingskabel moet gaan aanpassen.)
In de AGV's en/of elektrische heftrucks wordt op deze manier bepaald hoeveel stroom er gebruikt wordt.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #188 Gepost op: 28 augustus 2018, 10:53 »

Alles is te meten en dit heb ik ook overwogen.


Het is op meer manieren te regelen, maar zoals nu gemaakt gaat de klikker mee aan met contact-aan. Hij gaat dus gelijk monitoren. Als hij een input heeft die aangeeft of de motor daadwerkelijk rond gaat, zal hij in de situatie contact-aan-motor-gaat niet-rond, aannemen dat het dus een normale situatie betreft en niks doen.

Maar juist deze input lijkt mij niet interessant omdat hij aan de basis ligt van iets wat juist in de gaten wordt gehouden.

Het lijkt mij dat, als de dynamo defect raakt, de input zodanig mee kan veranderen dat de verklikker denkt dat het contact simpel aan staat, dus een normale situatie en niks doen.

Enkel ontsteking gerelateerde signalen kunnen dat verder nog doen. En aangezien door de jaren heen voor alle modellen zoveel variaties zijn doorgevoerd, is dat geen doen. We zoeken 1 gemene deler voor alle typen motoren zodat je de hardware voor de 'motor draait'-input maar éénmaal hoeft te maken.

Hij moet dus zonder omhaal op een Alp uit '89 het zelfde werken als op een CRF1000 uit 2018.


Ik meen dat met een Hall-sensor het opgewekte magnetisch veld rond de bougiekabel ook op te pikken is...?  ::)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #189 Gepost op: 29 augustus 2018, 22:21 »

Maar, wie verlost?

Wie zegt: oké, die Hall-sensor overleeft dat. Daar komt zo- en zoveel volt uit. Dat hangen we aan een diodebrug met een zooitje verschillende elco's er achter om de rimpel er zoveel mogelijk uit te krijgen en voor mijn part een spanningsdeler er achter om onder 5V DC te blijven.


Of zoiets..  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #190 Gepost op: 30 augustus 2018, 07:13 »
Zo een vaccuum/druksensor werken op alle modellen?
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #191 Gepost op: 30 augustus 2018, 08:28 »
Een deelbare stroomspoel kun je zo een kan de kabels van je dynamo hangen dan weet je gelijk je laadstroom.
Als je deze in leest kun je er drempel waarden aanhangen.
Als je het universeel wilt maken voor zowel oude als nieuwe motoren dan moet het ook eenvoudig aan te brengen zijn wat spanning parallel aftakken bij een AT van 2018 zou ik niet zomaar doen. De electronica die hier in zit bewaakt ook op stroomafname.
Voor mij zelf gaat je idee te ver ik zet er een wel een overspanning beveiliging tussen en voor de rest kijk ik op het dispaly en de visuele inspecties. Maar ik ben ook nog geen diehard off road trip rijder want dan moet ik zelf eerst wat balast kwijt.  ;D ;D ;D
Succes met je project

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #192 Gepost op: 30 augustus 2018, 10:41 »

Dank voor jullie opmerkingen!

De hele opzet van de verklikker is dat hij aanwezig is zonder, op welke manier dan ook, zelf problemen met boordsystemen te kunnen veroorzaken. Oplossingen om iets te laten werken moeten daarom non-invasief zijn.

Hij krijgt zijn voeding bijvoorbeeld nu direkt vanaf de accu en dat is ook de spanning die hij monitort. De input voor de olielamp wordt afgetakt van de olielamp in de cockpit. Dat is dan wel weer invasief, maar kan verder geen storingen opleveren en dus veilig. Het relais dat een extern 'alarm' kan aansturen is zelf 5V op de pcb. Hij levert enkel de stuurstroom om een 'normaal' relais aan te sturen die op zijn beurt iets voor je doet. Die krijgt zijn spanning ook buitenom vanaf de accu.

Vacuumsensor is voorbij gekomen, maar is invasief want je moet inbreken op een vacuumcircuit rond de spruitstukken. Aftappen van welk type sensor dan ook, is invasief. Het kan altijd voor storingen zorgen omdat er iets aan gehangen is wat nooit zo bedacht is door de fabrikant. Het zou in dat licht zoektochten naar storingen ook kunnen bemoeilijken.


Dus welke input 'motor draait' verzin je, die non-invasief is. Dat is op dit moment de queeste!  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jeroen

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #193 Gepost op: 30 augustus 2018, 10:48 »
Niet gehinderd door enige vakkennis: trillingssensor?
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #194 Gepost op: 30 augustus 2018, 11:41 »

(Voorbeeld van) Trillingssensor ligt inderdaad als mogelijkheid op de plank, maar nog niet verder in verdiept. Een puntje kan zijn dat de tril frequentie mee verandert met het motortoerental. Moet ik me eerst verdiepen in de werking of die sensor ook on/off kan werken. Het is een spriraaltje in dat buisje.

Of een hall-sensor bovenop het linker motordeksel van de dynamo plakken die de magneetvelden in het vliegwiel oppikt?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline downunder

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #195 Gepost op: 30 augustus 2018, 15:12 »
Ondanks dat je het invasief noemt lijkt.me een vacuumsensor (om het maar zo te noemen) wel erg betrouwbaar. Ik zou het niet zonder meer aan de kant schuiven. Installatie van een extra luchtleiding valt toch juist sterk mee denk ik?

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #196 Gepost op: 30 augustus 2018, 17:44 »
Vacuumschakelaar in je luchtfilterhuis zou een oplossing kunnen zijn. Deze hebben niet zoveel last van trillingen als je het juiste type neemt. Kijk eens bij Senserion

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #197 Gepost op: 30 augustus 2018, 20:55 »

Oké. Ja, denk je dat er achter het luchtfilter al voldoende drukverschil is als de motor loopt..? Ook bij stationair..?

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jan F.

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #198 Gepost op: 30 augustus 2018, 20:59 »
Waarom niet een extra oliedrukschakelaar gebruiken?

Groet, Jan

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #199 Gepost op: 30 augustus 2018, 23:01 »

Hoi Jan,

Die gedachte was bij mij eerder ook al gepasseerd. Maar een extra oliedruk schakelaar is hetzelfde als de olie lampdraad 2x als input gebruiken met elk een apart script. Maar omdat je oliedruk al monitort is dat onbruikbaar.

Want als de olielamp gaat branden terwijl de motor draait kan de Arduino zelf niet bepalen of de lamp brandt door te weinig oliedruk of dat motor uit is en welke keus hij moet maken in dat geval.

Wat we tegen die Arduino moeten kunnen zeggen: ook al wordt pin [olie] laag (lamp brandt), alleen als pin [X] hoog is (motor gaat rond) mag hij alarm doorgeven.


Harm


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Qwerc

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #200 Gepost op: 30 augustus 2018, 23:06 »
Eigenlijk wil je een signaal als teken dat je motor loopt.
Maar... dit kan/mag niet een van de signalen zijn welke je met je instrumenten/meter wil monitoren.
En dan vallen oliedruk en spanning verandering af als indicatie van het draaien van het motor-blok af.

Heb ik dan goed samengevat Harm??

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #201 Gepost op: 30 augustus 2018, 23:46 »

Hou Qwerc!

Ja, in mijn redenering wel..

Al die ontstekingssignalen zijn eigenlijk ook niet interessant, want er zijn teveel veranderingen doorgevoerd door de jaren heen. Als ik een toerenteller van een RD07A op mijn RD07 cdi aansluit, krijg ik maar de helft van de toeren te zien. Om maar een voorbeeld te noemen.

Maar, Texas Instruments heeft een interessante 'frequency to voltage converter' (IC). Als die nou niet kieskeurig is met die frequentie, zou dat nog een optie kunnen zijn om toch terug te keren naar bijvoorbeeld de toerenteller impuls. Maar, Alpen 700, NC's, Vara's en CRF1000's hebben een ECM (electric control module) i.p.v. een cdi omdat de ontstekingsopbouw heel anders geregeld is. Het tacho signaal komt nog steeds van de de ECM maar onbekend is of dat hetzelfde eruit ziet als dat signaal vanuit een cdi.


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #202 Gepost op: 31 augustus 2018, 10:56 »
Wat de overeenkomst is tussen de diverse modellen (en corrigeer me als ik het mis heb) is dat ze een 3-fase dynamo hebben.
En dat die voldoende stroom leveren: TA-700 is met 30A en Crosstourer met 50A afgezekerd. Daaruit kan ik opmaken dat het voldoende dikke kabels zijn en dat deze waarschijnlijk met een ringtong zijn vastgeschroefd (klopt dat?)

De dynamo levert enkel stroom als de motor draait en zal redelijk constant/stabiel zijn en geen hoogspanning(ala spanning naar een bougie).
Dus als je een drie-fase gelijkrichter neemt, en die vastschroeft op de dynamo en dat 'gelijk-gerichte' signaal neemt, daarna verlaagt/stabiliseert en aan een comperator aanbiedt, dan heb je relatief eenvoudig een 0 of 5V signaal voor motor-uit / motor-aan.
En dat is maar een paar milli-ampere t.o.v. de leveren Amperes door de dynamo, dus dat zal je niet merken in de rest van je systeem (ook bij een CRF-1000 niet).

Vraag:
- is die kabel/aansluitingen van een dynamo makkelijk toegangelijk? (boutjes/stekker verbinding?)
- Wat is de spanning die de dynamo (max) opwekt?  Gegevens van de diverse dynamo's per motor-type?




Offline Jan F.

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #203 Gepost op: 31 augustus 2018, 11:01 »
Want als de olielamp gaat branden terwijl de motor draait kan de Arduino zelf niet bepalen of de lamp brandt door te weinig oliedruk of dat motor uit is en welke keus hij moet maken in dat geval.
Kan je dit niet programmeren als je de combinatie van laadspanning ook gebruikt?
Bv oliedruk en laadspanning is motor loopt en alles ok
geen oliedruk en geen laadspanning is motor uit
Wel oliedruk, geen laadspanning is fout in laadcircuit
Wel laadspanning, geen oliedruk is fout in oliecircuit.

Groet, Jan

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #204 Gepost op: 31 augustus 2018, 11:11 »
Kan je dit niet programmeren als je de combinatie van laadspanning ook gebruikt?
Bv oliedruk en laadspanning is motor loopt en alles ok
geen oliedruk en geen laadspanning is motor uit
Wel oliedruk, geen laadspanning is fout in laadcircuit
Wel laadspanning, geen oliedruk is fout in oliecircuit.

Groet, Jan

Nee, probleem zit in het feit van de laadspanning. Deze komt van de spanningsregelaar en is verbonden aan de accu. Dus, bij correct werkende accu, staat daar altijd >12V op, ongeacht of motor aan of uit is.  Daarom moet je voor de spanningsregelaar( 3 fase systeem) dat afnemen.

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #205 Gepost op: 31 augustus 2018, 13:15 »
Brom,

Ik zal morgen eens een drukmeting uitvoeren over het luchtfilter van mijn AT SD04 en in de aanzuig voor het filter. Het hoeft maar een paar Pa te zijn om  er wat mee te kunnen doen. Zal gelijk eens een amperetang om een van de draden van dynamo zetten.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #206 Gepost op: 31 augustus 2018, 14:40 »

Eerder meldde ik al dat het display af en toe last heeft van waarschijnlijk een rimpeltje in de spanning. Janno heeft het script wat aangepast en daarnaast stelde hij voor een extra condensator te plaatsen aan de ingang van het display. Done!

Komende tijd zal blijken of dat dat afdoende blijkt..


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #207 Gepost op: 31 augustus 2018, 15:38 »

Goedemidaag mannen!


Wat de overeenkomst is tussen de diverse modellen (en corrigeer me als ik het mis heb) is dat ze een 3-fase dynamo hebben.
En dat die voldoende stroom leveren(..)

Dat klopt, Janno. Maar, wat als de dynamo op alle drie (sets van) spoelen kapot gaat? Dan heb je toch niks meer te meten als input en denkt de Arduino dat de motor niet rondgaat? Of zie ik iets over het hoofd..?


Daaruit kan ik opmaken dat het voldoende dikke kabels zijn en dat deze waarschijnlijk met een ringtong zijn vastgeschroefd (klopt dat?)

De stator is in Y-configuratie. De drie -gele- draden met wisselspanning (ook gelijk voor alle modellen) komen direkt van de statorspoelen af en gaan via een doorvoerrubber naar buiten en, eenmaal buiten, met een stekker aan de S/R (meestal onder het zadel of achter een zadel zijdekkap). Volgens mij zijn die draden afzonderlijk maar 1 carré. Hooguit 1.5 carré. Ook de draden van S/R naar accu zijn van die dikte, in koppels van 2.


Vraag:
- is die kabel/aansluitingen van een dynamo makkelijk toegangelijk? (boutjes/stekker verbinding?)


Ja. Het is bij Alepen, AT750, NC en Varadero een driepolige standaard Hond-stekker naar de S/R in de buurt van het zadel. Bij jouw Crosstourer zouden die wel es met een ringtong op de SR kunnen zijn geschroefd. Bij een CRF 1000 werkt het weer met stekkers....

- Wat is de spanning die de dynamo (max) opwekt?  Gegevens van de diverse dynamo's per motor-type?

Dat wordt nooit opgegeven bij specs in Service Manuals. Wel de opbrengst in Watt bij een zeker toerental. Ik weet van Alpen 600 en XRV750's dat de spanning tussen de 55 en 65V AC ligt bij 5000 rpm. Die spanning is te meten met de stekker losgekoppeld, tussen de gele draden onderling. Ik weet alleen niet of het kwaad kan de dynamo onbelast en afgekoppeld te laten werken..?

Opbrengst diverse typen bij 5000 rpm:
- TA 600       310 W
- TA 650       310 / 368 W
- Vara           315 W
- TA 700       396 W
- NC 700      420 W
- CRF 1000   490 W
- VFR 1200X 490 W


@ Pronto: super!


Harm
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jan F.

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #208 Gepost op: 31 augustus 2018, 21:56 »
Nee, probleem zit in het feit van de laadspanning. Deze komt van de spanningsregelaar en is verbonden aan de accu. Dus, bij correct werkende accu, staat daar altijd >12V op, ongeacht of motor aan of uit is.  Daarom moet je voor de spanningsregelaar( 3 fase systeem) dat afnemen.

Dan ben ik benieuwd wat je als alarmwaarde gebruikt voor laadspanning.
 Je kunt het ook oplossen door net als een dynamocontrolelampje het verschil tussen laadspanning en accuspanning te gebruiken.


Groet, Jan
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2018, 22:00 door Jan F. »

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #209 Gepost op: 31 augustus 2018, 22:45 »

Ik antwoord nu niet voor Janno.

Verschillende modellen hebben verschillende waarden voor de laadspanning. Maar, die zijn via de software simpel aan te passen naar jouw situatie. Voor mijn AT staat bijvoorbeeld 12.6 - 15.5 V geprogrammeerd. Ik heb liever die onderwaarde hoger staan op 13 of 13,5V  (vroege waarschuwing als de accu nog wel bijlaadt), maar bij stationair levert de dynamo onvoldoende vermogen om bijvoorbeeld groot licht te voeren, of zoiets als handvat verwarming. Het blijkt dat in die gevallen de spanning op de polen, onder de 13V kan dalen. Zeker bij een Alp 600, want die heeft de kleinste dynamo. Maar als gezegd, dat kun je naar je eigen situatie aanpassen.

Als de motor gelopen heeft en je zet hem met de killswitch of zijstandaard uit (contact blijft aan), zal de accu in eerste instantie de waarde van de laadspanning vasthouden en daarna maar langzaam dalen. Daarnaast is mijn accu in rust 12.7-12.8 V en dat is al hoger dan de drempelwaarde onderspanning. In mijn geval ligt de accuspanning tussen de ingestelde monitor waarden.


Naast het feit dat het leuk kan zijn voor anderen om de verklikker zo te ontwerpen dat hij zonder gedoe op iedere (redelijk) moderne kan werken, lossen we met het dit 'motor draait'-vraagstuk ook een groot nadeel op in de huidige set-up: omdat nu bij contact-aan direkt alarm komt, heeft Janno daar een X-tijd vertraging op geprogrammeerd. Nadeel daarvan is dat als tijdens rijden de olielamp werkelijk gaat branden, het nog die X-tijd duurt voordat je in kennis wordt gesteld. Dus om een gebruiks-ongemak te vermijden, doe je als compromis afbreuk aan datgene wat eigenlijk het primaire doel was.

Dan kan dat stuk vertragings-script ook eruit, scheelt weer geheugen  :)   (sorrie, Janno  :-[)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin