Auteur Topic: Overspannings-verklikker?  (gelezen 26307 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline TransAlpGhost

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #60 Gepost op: 10 november 2017, 22:51 »
ja het is een spannende; net als maak je iets waterdicht of gewoon echt open  ::)

het is techniek die wel wat kan hebben maar ik weet niet of het te warm zou worden als het in een dicht kistje bouwt maar er zijn wel dingen te vinden om het in in te bouwen

ik denk dat het wel kan ja

en wat het dus doet is 0-30 volt vertalen naar de schaal 0-5v zodat de micro computer er iets mee kan, vervolgens programmeer je bij welke input waarde na hoelang een alarm moet afgaan op een output pin ( en dit klinkt heel makkelijk en dat vind ik het zelf niet overigens.)
Ook een lampje of zelfs een display met waardes zou moeten kunnen
of een mute knop ???

interessante link:(let op dus niet te gebruiken om van 12 naar 5 volt voor belasting te gaan!)
https://learn.sparkfun.com/tutorials/voltage-dividers

Kun je dat een beetje mooi wegwerken denk je? Hoe zou dat gaan met trillingen?
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #61 Gepost op: 10 november 2017, 22:59 »
Van die laatste, dat ding werkt ook niet op zichzelf toch? De referentie spanning zul je hem ook aan moeten bieden?
#oh nee, ik snap 'm nu.

Ja dit verhaal gaat mij boven de pet. Electronica is klaarblijkelijk niet iets waar je je even op inleest, als je niet over de basiskennis beschikt. Ik dus  :-X


of dit

https://quasarelectronics.co.uk/Item/cebek-i-72-voltage-increase-detection-module-9-16vdc

Van dit ding, die buzzer is een 12V piezo. Dus die output kan ook nog iets anders aansturen. Waar ik dan een bedenking bij heb, die potmeter. Da's een mechanisch ding en zijn wel gevoelig voor wear. Maar, misschien is dat de fixeren..? ::)

En die prints zijn ook best wel groot.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #62 Gepost op: 10 november 2017, 23:02 »
Ja ik ken het spul, heb een freescale development bordje liggen waar ooit een robotarm aan vast geknoopt zat. Besturing ging via sensors op je spieren.

Maar dat leek me niet zo geschikt om op je motor te knopen, groot en een beetje kwetsbare verbindingen.

Offline TransAlpGhost

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #63 Gepost op: 10 november 2017, 23:03 »
die potmeter is een weerstand als je weet welke waarde het moet worden is die te fixeren met een vaste weerstand
edit, misschien even met een lijm pistool het een en ander meer fixeren

Van die laatste, dat ding werkt ook niet op zichzelf toch? De referentie spanning zul je hem ook aan moeten bieden?


Van dit ding, die buzzer is een 12V piezo. Dus die output kan ook nog iets anders aansturen. Waar ik dan een bedenking bij heb, die potmeter. Da's een mechanisch ding en zijn wel gevoelig voor wear. Maar, misschien is dat de fixeren..? ::)

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #64 Gepost op: 10 november 2017, 23:06 »
En anders een druppel lijm erop ;D

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #65 Gepost op: 16 november 2017, 21:06 »
Nog even mee lopen kloten.

555 timer chip icm een capacitor en weerstand geven je een delay circuit. Met de RC waarde kun je de lengte van de delay bepalen.
Dan heb je bijvoorbeeld na het omzetten van je contact een minuut om je motor te starten.

Vervolgens neem je een window comparator chip die dmv een voltage divider (moeilijke naam voor drie weerstanden in serie) de boordspanning omzet in waarden rond de ingebouwde referentie spanning van de chip. Beetje rekenwerk en dan kun je ze afstemmen op bijvoorbeeld een drempel van 11,5 en 15,5 volt.

Poort A volgt de onderspanning, poort B overspanning. Je kunt een output tot max. 18v maken.
Dan moet er volgens mij wel een NAND tussen, omdat de comparator een ''hoog'' signaal geeft binnen de drempel waarden en je wilt juist schakelen als de boordspanning daarbuiten komt.
Maar ook dat is niet veel meer dan een paar transistors.

Volgens mij heb je dan je delay functie ingebouwd, een logisch signaal om mee te schakelen afgestemd op twee drempelsspanningen en uiteraard kun je dat ook combineren met het signaal van de oliedruksensor.

Als ik het zo bekijken zou het relaisje waarmee je de toeter/alarmlicht aan wilt sturen het duurste deel zijn. Zijn echt componenten die je kunt krijgen voor een euro en minder p/s.



Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #66 Gepost op: 17 november 2017, 11:21 »

Lekker bezig! Heb je niks beters te doen..  :-X ;D


Nog even mee lopen kloten.

555 timer chip icm een capacitor en weerstand geven je een delay circuit. Met de RC waarde kun je de lengte van de delay bepalen.
Dan heb je bijvoorbeeld na het omzetten van je contact een minuut om je motor te starten.

Die 555-chip had ik ook al voorbij zien komen.


Vervolgens neem je een window comparator chip die dmv een voltage divider (moeilijke naam voor drie weerstanden in serie) de boordspanning omzet in waarden rond de ingebouwde referentie spanning van de chip. Beetje rekenwerk en dan kun je ze afstemmen op bijvoorbeeld een drempel van 11,5 en 15,5 volt.

Waar ik een beetje op vastliep was het opwekken van een constante Vref als je een venster comparator gebruikt: blijft die op jouw manier gelijk als de boordspanning stijgt of daalt of verandert die dan mee? Dan heb je er niks aan. Als je een opamp met referentie gebruikt heb je dat volgens mij ook. Ik heb zitten kijken naar een DC-DC converter als regelaar voor de Vref, maar die regelen ook naar een vooringestelde waarde (bijv. 12V > 5V). Da's weer meer voor een voeding bedoeld. Punt is dat de boordspanning kan stijgen of dalen en dan moet die Vref gelijk kunnen blijven toch..?

Jij twijfelt aan de duurzaamheid van een arduino, maar die kun je toch programmeren om op een bepaalde spanning te schakelen...?  ::)


Poort A volgt de onderspanning, poort B overspanning. Je kunt een output tot max. 18v maken.
Dan moet er volgens mij wel een NAND tussen, omdat de comparator een ''hoog'' signaal geeft binnen de drempel waarden en je wilt juist schakelen als de boordspanning daarbuiten komt.
Maar ook dat is niet veel meer dan een paar transistors.

Afhankelijkk van of je de Vref op de plus of de min zit zal die venster comparator toch al hoog of laag schakelen? Of haal ik nu dingen door elkaar..?  ::)


Volgens mij heb je dan je delay functie ingebouwd, een logisch signaal om mee te schakelen afgestemd op twee drempelsspanningen en uiteraard kun je dat ook combineren met het signaal van de oliedruksensor.

Alleen schakelt die de min dus daar moet je nog wel over nadenken hoe je dat aansluit bij de output, tochh?


Als ik het zo bekijken zou het relaisje waarmee je de toeter/alarmlicht aan wilt sturen het duurste deel zijn.

Die kun je ook nog op die print kwijt toch, een electronisch relais i.p.v. zo'n extern automotive ding? Scheelt ook weer 35 euro...

Duwen we dat in een net kastje. Kan er evt. nog een rode led op als o.b.v. spanning is geschakeld om de olie en spanning uit elkaar te houden. Om het er lekker uit te laten zien een displaytje erop om gewoon de actuele boordspanning te begluren.


 ::)
« Laatst bewerkt op: 17 november 2017, 11:26 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #67 Gepost op: 17 november 2017, 12:42 »
Ja het knaagt een beetje ;D
Voor zover mijn ervaring met die development board rijkt, lijken mij de verbindingen wat minder geschikt voor een toepassing aan boord van een motorfiets. Qua werking natuurlijk wel toppie en waarschijnlijk makkelijker te maken/aan te passen.

Maar ik zie niet zo goed hoe je een heel robuust geheel kunt maken dat je ook nog eens op de grond kunt laten vallen. Daarbij komot dat een arduino toch al snel 20 euro kost terwijl dit spullie met slim winkelen onder de 5 euro te maken is.
Maar, alle wegen leiden naar Rome.

Als ik het goed gebrijp maakt die comparator een interne referentie spanning van 400mV. De divider stel je dan daarop af. Ik heb een programmatje geschreven om te kijken wat er nou gebeurd:

VDD is je boordspanning en OUTA en OUTB de logische signalen die als output uit de chip komen.
Kun je goed zien dat beiden hoog zijn als de boordspanning in het venster zit. Lijkt me dat je wilt schakelen als één van beiden erbuiten valt.
Vandaar een invertor/nand schakeling. Maar voor die logica en alle mogelijke opties doorlopen had ik gisteren geen concentratie meer.

Volgens dikke shit kwaliteit hier, maar dit is het schema dat ik gister opgetekend heb:



Links de vertraging, te tunen met RX en CX, dan de comparator chip er rechts de logosche schakeling. Je kunt met een pullup weerstand op de output ook direct vanuit de comparator je relais ed aansturen.

Maakt in feite ook niet uit dat de oliedruk sensor een min is, als er maar een verandering weer te nemen is, dan kun je er op schakelen.

« Laatst bewerkt op: 17 november 2017, 12:48 door PimW »

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #68 Gepost op: 17 november 2017, 22:31 »
Leuk topic om te volgen als elektro/software man ;) Vooral de oplossingen en gedachtes erachter.

Als ik dit zou doen dan zou ik toch voor een Arduino achtige oplossing kiezen. Qua kosten is dat het voordeligste en met software kan je de leukste dingen verzinnen.
Mijn idee zou zijn om een gedefinieerde 5V te maken als voeding voor de Arduino (LM7805).
De ingang een simpele spanningsdeler (82k/18k), zodat de Arduino een ingangsspanning kan meten tussen 0 en +25V.
Uitgang een transistor gekoppeld aan een standaard relay. Kan de gebruiker aansluiten wat hij wil. Piezo/LED/... kan natuurlijk ook eenvoudig.

Software is redelijk eenvoudig te maken op zo'n Arduino (met wat ervaring  ;))

Kosten:
Arduino pro micro (Aliexpress/gratis verzending!) € 2,-
LM7805/weerstanden/Elco/... €3,-
Behuizing? Relay? T'is maar wat je wilt.






Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #69 Gepost op: 17 november 2017, 23:36 »

Pim en Janno, bedankt! Ik zie het er nog van komen ook :)

Ik had het al half in een hoek gegooid, maar het laat mij ook niet meer los. Als het goed uitgevoerd is kan het gewoon een prima zinvolle aanvulling zijn op je boordsysteem.

Zoals ik al aangaf, hoe electronica zich onderling verhoudt heb ik te weinig kennis van. Mijn sterke kant is vooral spulletjes bij mekaar zoeken en in mekaar zetten en het er zo uit laten zien dat iedereen hem wel wil -al was het maar voor de zekerheid  :D

Ik heb in mn tienerjaren aan modelbouw gedaan en we maakten voor print-bouwpakketjes zelf de prints -d.m.v. etsen. Is heel netjes te doen en dan soldeerden we de boel erin. Leuk hoor!

Ik wil er wel een gooi naar doen. Als ik gebruik mag maken van jullie skills en een printbaan-schemaatje heb, een lijstje met onderdelen en een krabbel waar ze zitten op de print, pak ik het vandaar op en maak ik er een aantrekkelijk gizmo'tje van. Krijgen jullie 2 er eentje van me  ;)

Wat ook nog kan, is van beide ideeen een mock-up maken. In feb/mrt volgend jaar ga ik een poos door Marokko en dat zal niet mals zijn. Kan een goede shake-down zijn wat betreft duurzaamheid IC vs. Arduino?


@Janno: er moet een vertraging op de output omdat, als je het contact aanzet, de accuspanning onder de drempellaadspanning
             zal zijn en je piezo gelijk gaat stuiteren. Is een arduino ook te programmeren als/met vertraging?


Harm

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #70 Gepost op: 17 november 2017, 23:49 »
Een timer kun je vrij gemakkelijk programmeren. Ik wist niet dat die arduino zo goedkoop zijn joh, daar valt ook niet tegenop te solderen ;D


Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #71 Gepost op: 18 november 2017, 00:16 »

Naja zo'n automotive delay-relais kost gewoon 38 euro hè. En dan ligt-ie nog in de winkel.. Ik heb es een weerstand in mijn toerenteller moeten vervangen en dat ding kostte 6 cent of zo. En dan te bedenken die is ergens gemaakt uit aangekochte grondstoffen, getransporteerd naar die winkel, en zit daarin ook nog het vakantiegeld van de verkoper  ;D

Maar, erg leuk, hoe dit idee zichzelf zo evolueert  :)


AlieExpress zit goed geintegreerd bij Google blijkbaar, want ik zocht een mini-relais daarstraks en blijkbaar op basis van mijn zoekcriteria de afgelopen tijd, voilà

Alie's gizmo

Maar, weer zo'n onnodig uitgebreid ding omdat je er verschillende dingen mee kan, afhankelijk van je gebruiksdoel. En zit je qua maatvoering en opstelling met andermans onmogelijkheden opgescheept in de zoektocht naar passende behuizing t.a.v. de lay-out e.d. Beter dan de vrije hand houden en alle componenten op elkaar afstemmen.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #72 Gepost op: 18 november 2017, 13:37 »
Een delay programmeer je gewoon met een regeltje code (wait(10) oid, afhankelijk van de eenheid) aan het begin van je programma.

Vervolgens een paar statements om de waarde van inputs te meten en een output te schakelen mbv de arduino in bovenstaand schema.

Dan kun je kiezen voor een ingebouwd relais zodat je een kastje krijgt waar je direct een lamp of toeter op kunt aansluiten. Of je doet dat niet dan is de output enkel een stuurstroom. Maar dan hoef je enkel een normaal relais aan te schaffen en die kosten je ook de kop niet.

Maar, dan zit je weer met extra draadjes en snoertjes enzovoorts. Kan het natuurlijk ook gewoon allemaal integreren in één unit.
Digitaal schermpje om het voltage af te lezen, buzzer, status led... Scheelt je een fysieke draad naar buiten.
Geheel in een crashbestendig en vooral waterdichte behuizing. Soortvan voltmeter+

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #73 Gepost op: 18 november 2017, 22:36 »
Ja een Voltmeter+
Met een Arduino + LCD scherm is dat simpel te realiseren, maar dan krijg je wel een kastje met scherm boven/bij je tellers. Wil je dat wel?
(zou niet weten waar ik dat op de mijne moet monteren :( )

Effe weer technisch:
Als je de onder- en bovengrens programmeert is dat simpel en snel. Maar kan ook met twee potmetertjes, kan je zelf de grenzen bepalen (wel een instelbare voeding en voltmeter nodig om het dan af te regelen).
En zelfde geldt voor de vertraging: vaste tijd geprogrammeerd of via potmetertje in te stellen.
Potmetertjes kosten meer ruimte, kunnen verlopen en kunnen last hebben van corrosie, daar-en-tegen kan je het wel weer handmatig afstellen.
Softwarematig liggen de waarden dan weer vast, of je moet in het programmaatje wat waarden aanpassen (+uploaden in de controller).

Qua uitgangen kan je denken aan twee uitgangen: 1 voor Piezo en 1 voor relais (waarmee je dan zelf iets kan schakelen).
Of wat je maar wilt.

@Brombeer: ik heb hier nog wel diverse arduino's liggen en kan daar voor jou wel eentje programmeren (+schema).
Dan is het wel belangrijk om duidelijk te hebben wat en hoe je/we het willen hebben. Vooral omdat je aangaf al in feb/mrt op reis te willen gaan en tijd gaat snel :o

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #74 Gepost op: 18 november 2017, 22:42 »
@Brombeer: ik heb ook nog gekeken naar je gevonden "Alie's gizmo".
Denk dat printje ook gaat werken; plus je hebt gelijk een display met daarop een voltmeter.
Kant en klaar, enkel een behuizing erom en aansluiten maar ;)

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #75 Gepost op: 19 november 2017, 00:37 »

Ook buiten het forum ben ik met Pim goed bevriend en de laatste tijd hebben we hierover veel contact met elkaar.


Ja een Voltmeter+
Met een Arduino + LCD scherm is dat simpel te realiseren, maar dan krijg je wel een kastje met scherm boven/bij je tellers. Wil je dat wel?

Ja een soort Koso, but being more than just pretty.

Er rijden al een hoop mensen hier met een voltmeter rond. Welke zou jij kiezen...?


Als je de onder- en bovengrens programmeert is dat simpel en snel. Maar kan ook met twee potmetertjes (..) Potmetertjes kosten meer ruimte, kunnen verlopen en kunnen last hebben van corrosie

Eigenlijk allemaal daarom geen potmeters. 


Softwarematig (..) moet je in het programmaatje wat waarden aanpassen (+uploaden in de controller).

Ja maar dat zijn minieme aanpassingen. Een Africa twin bijv, heeft een laadspanning tussen 14 en 15V max. Maar voor een Alp 600 ligt dat lager, vanaf 13,5V omhoog of zo. Maar, ik zou voor mijn AT een onderspanning willen hebben van max. 13,8V of zo. Dan zou ik eerder twee verschillende progjes hebben, de ene voor een AT en de ander aangepast voor een Alp bijv. Dat is simpel een getalletje veranderen in het script, toch?


@Brombeer: ik heb hier nog wel diverse arduino's liggen en kan daar voor jou wel eentje programmeren (+schema).
Dan is het wel belangrijk om duidelijk te hebben wat en hoe je/we het willen hebben.

Janno, ik vind het superleuk dat je mee erop inspringt!

Het is nog volop in beweging. Pim en ik hebben vanavond nog zitten brainstormen. Daar kwam een beetje uit: houden we het heel simpel en doeltreffend, voor eigen gebruik, of maken we die Koso 2.0 met goeie looks die je ook aan de andere man kan brengen.

Daar zit wel een heel verschil in qua definitieve approach en uitwerking.


@Brombeer: ik heb ook nog gekeken naar je gevonden "Alie's gizmo".
Denk dat printje ook gaat werken; plus je hebt gelijk een display met daarop een voltmeter.
Kant en klaar, enkel een behuizing erom en aansluiten maar ;)

Jaa maar daar zit vanalles op wat we niet gaan gebruiken. We willen het heel clean and to-the-point. Less is more. Bovendien heeft dat ding afmetingen en lay-out die het vinden van een passende behuizing lastig kan maken. Op zich niet erg als het voor eigen gebruik gaat zijn, maar als we voor de full-blown versie gaan wil ik liever de regie in eigen hand houden voor een aantrekkelijk resultaat.

Dat het dan meer gedoe met zich meebrengt is niet zo'n probleem, vind ik. Je spendeert die energie in principe maar één keer.


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #76 Gepost op: 25 november 2017, 22:26 »
Tussen de bedrijven door toch maar effe een schemaatje gemaakt.
Schema is eenvoudig en kan met twee LEDs aangeven of er een te hoge of een te lage spanning is. En er kan eenvoudig op een andere poort ook nog een solid state relais eraan hangen, zodat je nog wat andere periferie kan schakelen indien gewenst.
En er kan in dit schema eenvoudig een LCD scherm toegevoegd worden (LCD scherm + twee weerstandjes).
Via een jumper/schakelaar kan ook geschakeld worden tussen twee versies (Transalp|AfricaTwin), zodat er met verschillende drempelspanningen gewerkt kan worden.

Software en testversie (breadboard) moet nog effe wachten, want eerst voor het werk een weekje van huis...




Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #77 Gepost op: 26 november 2017, 00:57 »

Ik ben inmiddels een beetje passagier geworden in m'n eigen topic, maar dat vind ik helemaal niet erg  :)

Ik heb daar nog es over na lopen denken en de mens zit volgens mij zo in elkaar dat hij steeds méér wil. Je haalt je dan steeds meer op de hals en eigenlijk schiet je je initiele doel voorbij. Pas op de plaats helpt vaak.

Ik wilde eerst een kastje dat pro-actief mijn aandacht trekt in bepaalde gevallen. Ik vind daarna wel uit wat er aan de hand is en wat ik eraan kan doen. Belangrijkste is 'gestopt' worden vóór er nog veel ergere dingen kunnen gebeuren. Ik denk dat ik dat nog steeds wil. Enkel dat, heel basic, voor eigen gebruik. En ik zet hem wat mij betreft toch op de tuuter. Keep It Simple Stupid. Zo'n kastje moet je vertrouwen dat die zijn werk doet en kun je gewoon ergens wegbouwen.

Maar bij nader inzien is een display wèl handig: stel je krijgt 'alarm' bij 15V, kun je nog besluiten door te rijden tot de spanning boven de 16V gaat en echt schade gaat aanrichten en alsnog stoppen. Misschien ben je dan een half uurtje van huis of verwijderd van een volgend dorp of afslag.. Dat geldt ook voor onderspanning, als je je lichten daarna uitdoet kun je nog wel even door op je accu.

Ik weet niet hoeveel mensen dit topic met interesse volgen, maar,

- maak je een kastje met led's en display dat je dus ergens in het zicht kwijt moet, ook als een lelijk of onhandig kastje is?
- of maak je alleen het schakelkastje en zet je daar ook een plug in om naar keuze een Koso-achtige aan te hangen?

@Janno, ik wilde de olielamp meenemen in dit verhaal. Die schakeling verloopt mechanisch via de oliedruk sensor en schakelt de min naar de lamp. Kun je een arduino ook daarop programmeren? Of wordt dat een circuitje apart op wel dezelfde printplaat..?


Harm
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #78 Gepost op: 26 november 2017, 13:12 »
Ik ben hier ook vrij nieuw in, dus misschien kan Janno even roepen als dit dikke koeienpoep is maar:

lees een digitale pin uit en hang een alarm aan ''laag''. Dus als de oildruksensor een drukval weerneemt een de verbinding naar aarde sluit geeft de arduino een alarm.
Om dan te voorkomen dat hij willekeurig gaat zweven tussen hoog/laag als het curcuit open is kun je de poort defineren als input met pull-up toch?

pinMode(4, INPUT_PULLUP);
(...)
oilstate = digitalRead(4);
 
  if (oilstate == LOW) {
  // stront aan de knikker
    }
  if (oilstate == HIGH) {
    // niks aan het handje
  }
[/quote]
« Laatst bewerkt op: 26 november 2017, 13:15 door PimW »

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #79 Gepost op: 26 november 2017, 21:55 »
@Brombeer: 'Keep it Simple Stupid':  Goed plan! Hoe minder erop zit hoe minder er fout/kapot kan gaan.
Jij moet aangeven wat je precies wilt hebben.

@Brombeer/PimW:
Citaat
Om dan te voorkomen dat hij willekeurig gaat zweven tussen hoog/laag als het curcuit open is kun je de poort defineren als input met pull-up toch?
Ja dat klopt, jou stukje code is correct.
Echter geldt dat enkel voor zwevende ingangen. En zoals ik dat lees over de werking van de oliedruksensor/alarmlampje betwijfel ik of dat goed gaat werken.

Effe voor de overige een stukje schakeltechniek: 8)


Een pull_up weerstand zorgt ervoor dat een ingang een gedefinieerde toestand heeft, om te voorkomen dat deze een willekeurige waarde heeft.
Zie afb A 'zonder pull_up'. Als er geen alarm is, kan de ingang op de controller zowel hoog als laag zijn...afhankelijk van de omgeving(interferentie/straling/...). Dus kan je willekeurige alarm krijgen >:D

Met een pull_up weerstand (zie afb B) is Din altijd HOOG (geen alarm) behalve als relais bekrachtigt wordt door Alarm signaal (op P1), dan wordt het signaal LAAG.
Dit is ook goed ingesteld door PimW:
Citaat
pinMode(4, INPUT_PULLUP);

Echter als ik het zo lees wordt het relais gebruikt om het alarm olielampje te schakelen. En dat betekent dat de ingang Din eigenlijk op +12..15V zit als er geen alarm is. En door de interne Pull_up weerstand gaat er stroom lopen van V(voertuig) door de lamp door Pull_up naar interne +5V.
Welles waar minimaal (effe lampje als minimale weerstand) (15V-5V) / 50k (geschat Rpull_up) = 0,2mA, maar toch C:-)
Bovendien zou ik de datasheets van een Arduino moeten nakijken of de ingang wel bestand is tegen +12..15V.

Terug naar de vraag van Brombeer:
Citaat
...Of wordt dat een circuitje apart op wel dezelfde printplaat..?
Ja, er zal dan een solid state relais bijkomen die geschakeld is als Afb B (en ingesteld zoals voorbeeld PimW).
En die ingang P1(afb. B) is dan aangesloten op/bij de lamp (P1 in afb C)
Resultaat zie afb D. (En voor de programmeurs onder ons: HIGH is dan Alarm, LOW is lekker doorrijden)
Let hier bij wel op dat er niet zomaar een (solid-state) relais aangesloten kan worden, want deze wordt 'gevoed' door/via de lamp, dus misschien wel een schakeltransistor er tussen zetten.
Zal moeten uitzoeken wat hier goed toepasbaar is.








Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #80 Gepost op: 26 november 2017, 23:55 »
Dank jullie, Pim en Janno!


Janno, ik heb het een paar keer moeten teruglezen en interpreteren bij je schemaatjes, en als ik het goed begrijp in fig.C dat de spiraal van de lamp (eigenlijk via diens min) 12...15V op de Din zet, ja toch?

Hééélemaal in het begin had ik voor het olie-alarm een automotive delay-relais bedacht. Met los daarvan een spanningsverklikker die wel gebruik maakte van hetzelfde relais. En toen bleek die verklikker a-bit-more-than-I-could-chew-on  ;D En een mensch wil altijd méér, zoals we vaststelden, dus ging het van daar naar: kan het olie-alarm niet meegenomen in die gizmo (via de arduino)?

Ik heb het laatst met Pim er over gehad om, om ruimte te besparen, aan het eind niet via een solid-state relais een alarm te schakelen, maar of dat via een mosfet kan. Die kunnen hoge stroom doorlaten, net als een relais, toch?

In ieder geval, uiteindelijk leek het erop dat die eindschakeling een beetje de bottleneck is. Je wilt als eindresultaat een alarm laten gaan (of een 12V-uitgang naar keuze) op basis van 3 triggers (onder-/bovenspanning/olielamp). Hoe combineer je dat.

Als je aan het eind wel voor een relais kiest, is het te realiseren om voor alle drie die signalen die ene solid-state relais te gebruiken? Waarbij de arduino de 2 uitgangssignalen w.b.spanning levert en, buitenom, de (min van de) olielamp het relais ook triggert. Dan moet je natuurlijk wel de signaalpin van het relais permanent onder spanning zetten.

Om dan die 3 signalen vóór het relais uit mekaar te houden, kun je dat oplossen met diodes zodat het mekaar met rust laat en het relais kan schakelen op wie zich ook meldt..?

Of wordt het voor de olie Afb.D als apart circuit en uitgang op de print, en voor de output-pinnen van de spanning iets dergelijks, op een daarvoor eigen uitgangs-circuit?


Als overpeinzing: als de outputs verlopen via een relais dat ik op mijn tuuter aansluit en dit relais is in rust (alles OK) en ik claxonneer zelf, dan gebeurt bij het relais verder niks toch? De poort of contact is gewoon open en gebeurt er niks geks vóór het relais  ::)


« Laatst bewerkt op: 27 november 2017, 00:36 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #81 Gepost op: 03 december 2017, 19:01 »
Hoi Brombeer, veel vragen, zal ze proberen te antwoorden.  Als iemand anders er ook verstand van heeft mag hij/zij het natuurlijk ook beantwoorden  ;D.

Citaat
Janno, ik heb het een paar keer moeten teruglezen en interpreteren bij je schemaatjes, en als ik het goed begrijp in fig.C dat de spiraal van de lamp (eigenlijk via diens min) 12...15V op de Din zet, ja toch?
Ja, want lampje heeft zeer kleine weerstand als deze uit is, dus zet 12..15V op Din.  En een Arduino kan maar overweg met 5,5V als ingangsspanning, hoger is funest.

Citaat
...via een solid-state relais een alarm te schakelen, maar of dat via een mosfet kan. Die kunnen hoge stroom doorlaten, net als een relais, toch?
Ja dat kunnen deze. Echter heb je altijd een mosfet transistor in je stroomcircuit hangen en een bepaalde spanningsval daarover (=vermogen = warmte).
Dit is zeer weinig vermogen, maar toch, 1 Watt in een kleine geheel afgesloten behuizing zorgt er toch voor dat alles zeer warm kan worden (of je moet een metalen behuizing nemen).
 Bovendien is dit ook nog eens een probleem als je het galvanisch gescheiden wilt hebben. Daarom wil je bij een uitgang bijna altijd een (solid-state) relais toepassen. Je kan dan alles schakelen, zonder zorgen te maken of het naar ground of V+ geschakeld is. En een relais kan zeer klein zijn en toch makkelijk >10A schakelen.

Citaat
Als je aan het eind wel voor een relais kiest, is het te realiseren om voor alle drie die signalen die ene solid-state relais te gebruiken? Waarbij de arduino de 2 uitgangssignalen w.b.spanning levert en, buitenom, de (min van de) olielamp het relais ook triggert. Dan moet je natuurlijk wel de signaalpin van het relais permanent onder spanning zetten.
Om dan die 3 signalen vóór het relais uit mekaar te houden, kun je dat oplossen met diodes zodat het mekaar met rust laat en het relais kan schakelen op wie zich ook meldt..?
mmm, de (min van de) olielamp zorgt er voor dat het relais altijd bekrachtigd is, dus dit gaat niet werken. (heb je een schemaatje?)

Citaat
Of wordt het voor de olie Afb.D als apart circuit en uitgang op de print, en voor de output-pinnen van de spanning iets dergelijks, op een daarvoor eigen uitgangs-circuit?
Ja, zal in volgend bericht wel effe een circuitje erbij stoppen met wat mogelijk is.


Citaat
Als overpeinzing: als de outputs verlopen via een relais dat ik op mijn tuuter aansluit en dit relais is in rust (alles OK) en ik claxonneer zelf, dan gebeurt bij het relais verder niks toch? De poort of contact is gewoon open en gebeurt er niks geks vóór het relais  ::)
Ja, klopt. Dit werkt correct als je een relais toepast en de schakelcontacten parallel aan je toeterknop knoopt (galvanische gescheiden, want ik weet dus niet of de schakelaar aan ground of aan V+ geschakeld is.
Je tuuter gaat dan werken als: OF het relais wordt bekrachtigt OF je drukt op de tuuterknop.


Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #82 Gepost op: 03 december 2017, 19:12 »
Idee/schema voor olie niveau schakeling a.d.h.v. de olielamp.

Er van uitgaande:
Olielamp hangt aan V+ (12..15V)
En aan andere kant relais (relais schakelt naar ground).
En ingang van b.v. een Arduino mag max. 5,5V als ingang hebben.



De weerstanden R9/R8 zorgen voor een spanningsdeler. Zodat als R9 aan de (min-zijde) van de olielamp wordt geknoopt er circa 4...4,5V op de ingang van de Arduino komt te staan.
Als relais van het oliealarm wordt geschakeld, is ingang laag (R9 komt dan aan ground).

Indien de spanning te hoog wordt (>14,7V) dan gaat de zenerdiode D3 doorslaan en beperkt de spanning op 4,7V op de ingang van de Arduino.

Dit is een simpel input-schema en zeer klein te realiseren.







Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #83 Gepost op: 03 december 2017, 19:22 »
Tussenstand 8)
-input: voor olie(lamp)detectie
-input: spanningsdetectie
-output: twee LEDs ( LED-1: low-voltage; LED-2: high-voltage; beide: olie alarm)
-output: relay voor wat je zelf wilt schakelen



« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 22:26 door Janno »

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #84 Gepost op: 03 december 2017, 21:37 »

Hey Janno...



Je gaat me toch niet vertellen dat dat hem is hè...??

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #85 Gepost op: 03 december 2017, 22:11 »
Citaat
Hey Janno...

Je gaat me toch niet vertellen dat dat hem is hè...??

yep 8), volgende week als ik tijd heb effe opbouwen op een breadbord dan kan ik het nameten of het allemaal klopt. Dan nog de software...is ook te doen.



Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #86 Gepost op: 03 december 2017, 23:06 »

S-U-P-E-R COOL dat je dat kan zeg!  Alsof het je totaal geen moeite kost 8)


Ieder zijn vak, respect! Fijn dat je niet gestopt bent met lezen.


Gaaf forum zo toch?!  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #87 Gepost op: 15 december 2017, 22:22 »
Zo, na paar drukke weken effe weer wat tijd om te hobbyen.

Schema en Arduino gegevens nog eens nagekeken en wat kleine veranderingen aangebracht.
En opgebouwd op een breadboard.
Daarna klein test programmaatje gemaakt om te kijken of de schakeling doet en reageert zoals bedacht is.
En resultaat:

Alarm Voltage-Low LED gaat branden bij < 12.0V
En:

Alarm bij te hoge spanning (>15.0V)
 
Dit is een test programmaatje met wat vaste waarden als drempel waarden (12.0 en 15.0V).
« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 22:35 door Janno »

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #88 Gepost op: 15 december 2017, 22:25 »
Oh ja....

Syndroom van altijd meer willen hebben:
- LCD display is toch ook wel handig  8)
- Had nog een temperatuur sensor over, ach maar 1 weerstandje en sensor extra, en zo zonde om die regel op dat display niet te gebruiken ;)

Maar het werkt ook zonder  :angel:

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #89 Gepost op: 16 december 2017, 11:50 »

Ziet er goed uit  :)


Maar ik heb nog steeds het gevoel dat een display intergreren in een off-the-shelf behuizing lastig kan worden om er knap uit te laten zien. En waterdicht.

Wat denken jullie, je kunt ook een meerpolige stekker uit dat ding laten komen. Hang de verklikkert aan je systeem en kun je niks doen. Dashboard-kijkers kunnen dan via de led's nog steeds zien wat er gebeurt. Of via de stekker hang je ter aanvulling je eigen voltmeter eraan. Of je hebt de optie om via de stekker een alarm te laten gaan. Of een combinatie daarvan.

Als je het scheidt moet je natuurlijk dat kastje nog steeds min of meer in zicht hangen vanwege de led's.


Moet ik al naar behuizingen gaan zoeken...?

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin