Bemoedigend
Ja absoluut,maar dan moet je het wel zo bouwen dat hij pas actief word na het starten en niet zodra je de sleitel in het contact zet
Oliedruk scgakelaar is nu ook een aan/uit dingetje. Vokgens mij kun je iets vergelijkbaars maken door te werken met een vereiste drempelspanning ofzo.
Ja ik had al een beetje zitten stoeien met 'hoe doe je dat dan'. Want i.d.d. je wilt niet dat de tuuter gaat als je het contact aanzet. Je zou het dan zoeken in een 2e signaal, zoals een relais werkt (constante spanning + stuurstroom) of die domme tripmaster op AT's bijvoorbeeld, continue spanning + geschakelde plus via contact-aan).
De constante spanning zou je kunnen noemen als de rode lamp brandt, en dan de stuurstroom afpikken van de ontsteking (bobines/toerenteller/brandstofpomp).
Dit is zeker te bouwen,
Ik heb ooit eens een temperatuursensor ingebouwd in een auto met een piepertje omdat de persoon zijn blok oververhit had na een defect. (ook het lampje niet gezien)
Welke dingen zou je dan willen meten?
* Spanning + en -
* Temperatuur olie
* druk olie
* Temperatuur koelvloeistof
en wil je bestaande sensoren gebruiken, of nieuwe inbouwen?
Ik zou het zo simpel mogelijk houden, met datgene wat al voorhanden is. Als die olielamp gaat branden moet je echt stoppen dus ik zou dat signaal erin meenemen in combinatie met een stuurstroom uit de ontsteking.
Voor de voltage beperking moet je iets vinden/kennen dat, ik noem maar wat, onder 13,5V en boven 15,5V een signaal afgeeft (of tussen 13,5 en 15,5 de stuurstroom juist onderbreekt). Die zou dan ook via de ontsteking een extra signaal moeten krijgen want je wilt alleen dat het werkt als de motor draait.
Om de koelvloeistof temperatuur er in mee te nemen had ik nog niet direkt gedacht omdat daar op zich een vangnet voor zit (de fan). Maar het kan wel.
Misschien kastje koppelen via een knipperrelais zodat je tuuter tuut-tuut-tuut-tuut doet. Alarmsignaal.
beste brombeer,
je kunt alles bullet proof maken, maar dan loop je ook de kans dat je je ook daar aan gaat ergeren.
flitslampjes , toetertjes, niveau schakelaars,
startonderbrekers,
etc
en ook daarmee weer de kans op storingen
misschien moet iedere eigenaar zelf wat discipline leren
Hoi Waffie, ik begrijp je standpunt en ik ben het met je eens. Maar ongelukjes zitten ook vaak in obscure hoekjes.
Maar zie het zo: als je diefstal-alarm hebt op bijv. je auto of motor dan doe je dat omdat je wilt dat je aandacht wordt getrokken. Als er enkel een lamp bij de achterdeur zou gaan knipperen is het maar de vraag of het op tijd opvalt.
Ik vind het overigens een beetje makkelijk om over mijn discipline te beginnen, maar zie dit dan zo: ik probeer i.i.g. iets te doen aan mijn eigen tekortkoming
Brom