Auteur Topic: Overspannings-verklikker?  (gelezen 26255 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #30 Gepost op: 29 oktober 2017, 15:44 »
Valt opzich wel mee, het zijn gewoon van die electo frummels. Maar om dat goed in elkaar te zetten en zeker te weten dat t echt werkt zul je er ff in moeten duiken.

Voordeel is wel dat die delen in principe geen drol kosten.

Offline swilting

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #31 Gepost op: 29 oktober 2017, 17:13 »
Ik zie een hoop oplossingen voorbijkomen. Ikzelf was aan het gebruik van een microbit mini "computer" aan het denken met een stukje software erin. Hierin kun je makkelijk een vertraging inbouwen in zowel meten als alarm signaal afgeven, bijvoorbeeld eerst knipperen en daarna pas piepen. Er kunnen meerdere dingen als input gelden, lampjes maar ook een temperatuur afhankelijk weerstand. Ik ga er sowieso voor de lol eens mee experimenteren, heb er een thuis.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2017, 08:53 door swilting »
Motorcycling is not a crime

Offline EDxrv

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #32 Gepost op: 29 oktober 2017, 19:56 »
http://accuweb.nl/accu-toebehoren/accu-bewaker/accubewaker-12-24-volt-inbouw/
programmeerbaar apparaat, dat de status van de accu weergeeft
€ 49,-

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #33 Gepost op: 30 oktober 2017, 00:29 »

Ikzelf was aan het gebruik van een microbit mini "computer" aan het denken met een stukje software erin.

Grappig ding.. :)

Maar ik ben bang dat ik daar helemaal geen kaas van heb gegeten  :-X. Als ik daarmee aan de gang ga beland het denk uiteindelijk in de hoek.


Maar, als jij daar wel iets anders mee kan horen we dat graag natuurlijk!  8)


http://accuweb.nl/accu-toebehoren/accu-bewaker/accubewaker-12-24-volt-inbouw/
programmeerbaar apparaat, dat de status van de accu weergeeft

Ik zal es bellen. Waar bij mij een vraag rijst is dat dat ding een ingebouwde pieper heeft en hij mag niet gaan piepen als ik het contact aanzet. Als ik hem over die delay wil laten lopen moet ik dat signaal eruit vissen en de vraag is dan of die pieper over 12V loopt of lager via een weerstand. Die relais heeft wel een 12V impuls nodig natuurlijk.


Is een hardere dobber dan ik dacht, die spannings-gizmo  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #34 Gepost op: 30 oktober 2017, 09:14 »
Vanuit de diagnose spulletjes heb ik

een accu tester die op de accu wordt aangesloten en een foutmelding geeft als de waarde onder de 9 volt komt bijv bij  het starten van een motor en die melding vast houdt
vervolgens doet hij een meting of er stroom wordt geleverd en geeft een visuele melding als deze te hoog  op loopt
 
visueel is  het meest rustige.
 het ander probleem is de olie en dat kun je wijzigen in een niveau /druk schakelaar zoals Yamaha deze al jaren toepaste op hun modellen (ook visueel)
tja het zullen altijd keuzes blijven  maar ergens zul je moeten beginnen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #35 Gepost op: 31 oktober 2017, 13:05 »

Laten we stellen dat visueel passief is, en audio actief. Ik zoek een oplossing die actief is, dus geluid produceert.

In het visuele spectrum van oplossingen is al ruim voorzien (voltage laten zien, knipperende led's).

Oplossingen met beide erin zijn er ook, maar die zijn voor andere doeleinden bedacht en daar zitten daardoor haken en ogen aan. Het gaat dan uitsluitend om accubewakings apparaatjes. De meesten daarvan houden de onderspanning (ontlading) van de accu in de gaten waarbij de accu beschermd wordt. Maar ook hier steeds weer passief alarm (leds) maar soms ook ingebouwd actief. Maar, bij contact aan zal dus de pieper in werking treden tot de laadspanning intreedt omdat de accuspanning lager zal zijn dan de ingestelde onderspanning. Ik zoek liever een iets met een uitgang waarmee naar keuze iets in werking gezet kan worden (afschakelen gebruiker, lader, alarm etc.)

Ik zoek iets dat juist de onder- en bovenspanning in de gaten houdt met een uitgang voor een schakeling of actie naar keuze. Ik heb 2 gizmo's gevonden die beiden doen, de onder- en de bovenspanning, beiden programmeerbaar en met uitgang voor actie naar keuze. Maar ook hier niet ideaal, want,

Het zijn allebei apparaatjes die uiteindelijk de spanning zullen afschakelen (zoals een zekering). Naar onderen toe wordt zo de accu bewaakt (prima) en naar boven toe de verbruikers bij spanning >16V. Ze zijn dus bedoeld voor montage tussen accu en verbruiker (de motor, boot wat dan ook).

Als mijn boordspanning stijgt naar 15,7V is dat prima want alarmpje gaat, maar als die in één klap doorpiekt naar 19V verbreken ze allebei de boordspanning. Dat kan ronduit gevaarlijk uitpakken  :-X


Het zal wel iets worden van een comparator met schakeling via transistoren. Het zal relatief best eenvoudig zijn, maar je moet er wel gewoon voor naar school gegaan zijn.





..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #36 Gepost op: 31 oktober 2017, 17:26 »
Kan het zijn dat ik het zo goed begrijp,

Waarschijnlijk heb ik voor de spanningsbewaking 2 comparators nodig, ene voor onder- en ene voor bovenspanning. Maar misschien kan dat met een comparator window..?

Om die comparators van de juiste referentiespanning te voorzien (t.w. de onder- en de bovenspanning waarop geschakeld moet worden) hebben die elk daarvóór een opamp in de vorm van een comparator (opamp met output-feedback naar de Vref) nodig om de beoogde referentiespanning te genereren.

Waarbij voor de bovenspanning de Vref op de min de referentie is en Vin de input (hoog schakelen) en voor de onderspanning dat omgedraaid wordt, en Vref op de plus en de input op de min (laag schakelen).


Iemand..?  ::)
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2017, 17:38 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #37 Gepost op: 31 oktober 2017, 18:03 »
Ik wil in de loop van de week wel ff meedenken en kan op stage ook wel even een electro engineer aanschieten denk ik.

Heb es een led zender en ontvanger gemaakt met filters enzovoorts en daar zaten ook een aantal opamps in. Ze zijn in feite heel simpel.

We hadden daar toen ook wat sinulatie software bij om je circuit te testen, deels was dat gewoon freeware en zelfs webapplets. Kan ik ook nog wel even opzoeken als je wilt.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #38 Gepost op: 31 oktober 2017, 18:38 »
Ja graag! :)

Ik denk dat die comparator-window wel juist is voor het schakelen bij boven en onderspanning. Hij doet alleen de schakeling als de Vref wordt overschreden.

Genereren van de juiste Vref-spanningen is key.


Ik lees me ook nog even verder in. Uiteindelijk zal ik toch advies in moeten winnen WELKE opamps en comparators zullen voldoen.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2017, 18:46 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #39 Gepost op: 01 november 2017, 12:24 »
Even kijkend naar de alarmering waar je naar zoekt misschien een paar idee-tjes....

- sms/telefoon koppeling (als je tenminste altijd zo'n communicatiesetje gebruikt)
- koppeling naar je gps scherm... laat het knipperen als er iets aan de hand is.... (Tegenwoordig letten we meer op dat scherm dan op de weg  >:D )
- noodloop oplossing bedenken.... (dus niet af laten slaan vanwege het gevaar, maar bv luchtinlaat knijpen of van elke cilinder een bougie uitschakelen... eigenlijk geen idee of je van dat laatste veel merkt)


Verder dacht ik altijd dat Brom meer bij de old-scool zou blijven, maar hij is al bijna aan de hypermoderne voertuigen toe... nog even en hij heeft een Twin met canbus  :))

Volg het topic wel, maar of ik er ooit zelf iets mee zou willen gaan doen....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Oldtimer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #40 Gepost op: 01 november 2017, 14:58 »
Aansluitend.
Het hele verhaal gaat dus over alle mogelijke voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat je schade oploopt aan je motor.

Maar er is ook nog zoiets als normaal onderhoud, waarbij alle opties voorbij komen.
Olie peilen doe je regelmatig toch........, en als het echt fout gaat is het olielampje de laatste strohalm ( meestal te laat).
Een voltmeter zorgt er gewoon voor dat je de laadspanning in de gaten kunt houden en ja, je moet er wel een keer op kijken.
Ik heb een heel simpel voltmetertje gemonteerd en die zit goed in het zicht. Als ik de motor start dan zie ik meteen hoe de koude toestand van de accu is en tot welke spanning hij gaat laden. Kwestie van gewoonte. Gewoon even kijken.
Koelvloeistof dient ook regelmatig te worden gecheckt, al is het alleen maar het expansievaatje. Kijk je wel eens op de temperatuurmeter ??
Profiel van de banden, hoe vaak kijk je er naar ???
Bandenspanning controleer je ook regelmatig en zeker als je wat langere tochten maakt. Hoe vaak doe jij dat ???
Remschoenen en vloeistof controleer je toch ook regelmatig mag ik hopen...... Echt waar, geloof er niks van !!!!

Er is al veel, heel veel geschreven over alle mogelijke oorzaken en oplossingen, maar de veiligheid en de levensduur van het materiaal waar je mee rijd is toch echt afhankelijk van een simpele en doeltreffende controle voordat je gaat rijden.
Uiteraard ook het preventieve onderhoud hoort gewoon plaats te vinden.

Niks op tegen als er tooltjes zijn die mee helpen om je attent te maken, maar toevallig las ik vandaag dat de meeste snufjes in de moderne auto's zelfs helemaal niet worden gebruikt.
Reden temeer om er niet afhankelijk van te worden lijkt me.

Dus, ik ben het eigenlijk met Rob wel eens en vooral dan deze gedachte:
Citaat
Brom meer bij de old-scool zou blijven
waar ik me bij kan aansluiten

In al die jaren motorrijden heb ik wel geleerd dat je niets aan het toeval moet overlaten.
Ook zo'n alarmering dingetje kan stuk, dus heb je er een zorg bij in plaats van een minder.
Ik kijk alles even na, voordat ik op stap ga en dat is een gewoonte.
misschien ben ik dus wel OLD SCOOL. Maar dan van harte. ;) :P

Ben trouwens wel benieuwd wat het gaat worden. >:D




PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #41 Gepost op: 01 november 2017, 16:16 »

Ja nee ik doe dit voor mijzelf, alleen ben ik niet goed thuis in de fijne electronica dus ik dacht, misschien iemand hier die dat wel is.

Maar zoals Rob het al heel treffend zegt, en aan den lijve heeft ondervonden (carter Beta) dat sommige, voor de meesten bijna ondenkbare situaties, gewoon voor kunnen komen als je jezelf maar in de juiste situatie manoevreert  ;D

Oost-Europa Rally, 48V door mijn systeem. In die situatie ben je voornamelijk andere dingen aan het doen dan in je dashboard gluren. Bovendien is daar niet eens een verklikkerlamp voor. Diezelfde rally, me maat, schampt een rotsblok in het struikgewas en zijn carter loopt leeg. In marokko 2x een carter (oke, van een deelnemer) open gereden. Mijn eigen regelaar een keer in de woestijn vervangen als ook een keer mijn brandstofpomp. Ook es mijn eigen blok in puin gereden door geen olie. Ik had andere dingen te doen blijkbaar.

Dus ja ik heb best wat meegemaakt en meestal viel het mee, maar een paar keer toch catastrofaal en duur. En je event of vakantie is naar de klote. Dus om die 2 nare en zo bepalende situaties nu voor te zijn, wil ik graag op de olie en de spanning een geluidssignaal hebben.

Want Brom gaat zich weer in zo'n situatie begeven en dan heb je gewoon je aandacht bij andere, veel belangrijke dingen nodig.


Het is geen luiheid of gebrek aan discipline, voor wie dat mocht denken  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #42 Gepost op: 01 november 2017, 16:56 »
Citaat
Het is geen luiheid of gebrek aan discipline, voor wie dat mocht denk

Absoluut niet Harm.

Maar gebruik van een gewone weg motor, ala, allroad dan misschien is een ander verhaal.
In dat geval vind ik, terecht of onterecht dit soort dingen gewoon overkill.

Voor het zwaardere werk, zoals een ritje in het Marokkaanse gebergte moet de boel goed geprepareerd zijn en schade los je dan ook niet op met een zoemertje. Of wel ????

Maar ik kan me je zorgen prima voorstellen.
Ben ook benieuwd naar de oplossing dat weet je.

Oldie
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #43 Gepost op: 01 november 2017, 19:01 »
Ik heb het geneuzel (geintje ;D ) hierboven even overgeslagen. Ik had zon 8Gb simulatie pakket waar je helemaal verdrietig van word omdat je nergens uit komt.

Vervolgens kwam de prof met deze web-applet op de proppen: http://www.falstad.com/circuit/ :)


Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #44 Gepost op: 01 november 2017, 20:41 »
Vervolgens kwam de prof met deze web-applet op de proppen: http://www.falstad.com/circuit/ :)

Blij als een kind, wat een grappig ding. Fijn, dank je wel!  :)


#edit
« Laatst bewerkt op: 01 november 2017, 22:21 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #45 Gepost op: 01 november 2017, 22:22 »
Ik zit ook nog ff te kijken naar een mosfet schakeling, misschien is dat eenvoudiger, maar moet ik ff wat langer naar kijken.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #46 Gepost op: 01 november 2017, 22:29 »

Ja hek ook voorbij zien komen. Op Yuttub zijn leuke tutorials te vinden hoor.

Als je zelf dingen in elkaar gaat zetten is natuurlijk de sky min of meer the limit.


Misschien bouw ik wel een infrarood sensor bij en als hij dan vind dat ik het warm krijg hij wat water in mn bakkes sproeit  :D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #47 Gepost op: 01 november 2017, 22:38 »
Een P-channel mosfet is in feite een solid-state schakelaar, door een spanningsverschil tussen gate-source kun je een stroom laten lopen door de drain.
Een P-channel mosfet heeft een negatief drempel spanning dus als je dat combineert met een positieve referentie, kun je met een beetje rekenen het voltage bepalen waarop er een stroom gaat lopen. Als ik het goed heb geldt dan referentie - ingaande spanning (degene waarop je wilt schakelen) en als die meer negatief is dan je drempelspanning gaat er stroom lopen. En met die stroom kun je volgens mij gewoon je buzzer aansturen.

Stel je wilt je buzzer laten bleren bij 15 volt op je kabelboom, en je vind een mosfet met een drempel van -2V, dan moet je een referentie hebben van 12V (12-15 = -3 en dat is kleinerder dan -2).

Op plaatje helemaal links je boordspanning en rechts daarvan de referentie. Zou je ook gewoon een batterijtje voor kunnne gebruiken ofniet?  ???

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #48 Gepost op: 01 november 2017, 23:00 »

Dus dan heb je enkel 2 mosfets nodig (onder en bovenspanning schakelen).

Met een batterijtje wil je dan Vref opwekken toch? Met een 9V batterij kom je op 9-15 =-6. Das ook kleiner dan -2.

De stroom die dan gaat loepn is dan toch de actuele boordspanning (boven 15V, in jouw voorbeeld?). Daar schakelt die relais wel op.


Als je de Vref uit je systeem wilt halen dan heb je wel per mosfet een opamp met feedback nodig dan, toch?
« Laatst bewerkt op: 01 november 2017, 23:20 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #49 Gepost op: 01 november 2017, 23:10 »
Ja op deze manier zou hij dan schakelen bij 11V, misschien kun je dmv weerstandjes in serie twee gunstige referentie voltages creeeren?

Of ik zie het wat simpel dat kan ook heel goed.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #50 Gepost op: 01 november 2017, 23:29 »

Maar, als batterijtje leeg is werkt het niet meer toch? Dan beter mschien de Vref uit de boordspanning halen?

De Vref verandert natuurlijk mee als de boordspanning zou stijgen, maar misschien is de boordspanning wel permanent te stabiliseren op bijv. 12V met een weerstand? Of de Vref naar je schakeldingetje stabiliseren?


 ::)
« Laatst bewerkt op: 02 november 2017, 00:08 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #51 Gepost op: 02 november 2017, 05:28 »
Maar, als batterijtje leeg is werkt het niet meer toch?

misschien kun je daar een waarschuwings toeter voor bouwen
Varadero SD02  2004

Offline TransAlpGhost

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #52 Gepost op: 02 november 2017, 09:03 »
met een lm7812 zou je een strakke 12 volt kunnen maken. Weet alleen ff niet wat er dan aan input spanning moet zijn
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #53 Gepost op: 02 november 2017, 11:02 »

Vooropgesteld dat je de juiste waarden spulletjes bij elkaar gezoekt krijgt,

Zoiets misschien..?

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #54 Gepost op: 02 november 2017, 12:11 »
Uiteraard is alles vabaf boordspanning het mooiste, maar ik weet niet of je aan mosfetskunt komen met een hogere drempel dan -2 tot -4 V.

Offline TransAlpGhost

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #55 Gepost op: 02 november 2017, 21:28 »
als je de Vref stabiliseert op 15 volt met een lm7815 heb je iets meer ruimte, met een Vref van 12 gaat de zoemer al af als je continu 100 rijd ofzo(5000rpm +/- 14,5 volt toch

andere optie

een velleman kitje verbouwen ipv een rood ledje een buzzer aan sturen, continu is lage spanning pulserend is te hoge spanning

https://www.velleman.eu/products/view/?id=387476
ik zie alleen niet zo snel wat de drempel waardes zijn

Maar, als batterijtje leeg is werkt het niet meer toch? Dan beter mschien de Vref uit de boordspanning halen?

De Vref verandert natuurlijk mee als de boordspanning zou stijgen, maar misschien is de boordspanning wel permanent te stabiliseren op bijv. 12V met een weerstand? Of de Vref naar je schakeldingetje stabiliseren?


 ::)
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline TransAlpGhost

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #56 Gepost op: 02 november 2017, 21:40 »
of dit

https://quasarelectronics.co.uk/Item/cebek-i-72-voltage-increase-detection-module-9-16vdc

en ze hebben er ook een voor decrease

alleen kopen dat deze elektronika niet te snel stuk gaat als het nodig is  ???
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #57 Gepost op: 03 november 2017, 01:42 »
(..) ik weet niet of je aan mosfets kunt komen met een hogere drempel dan -2 tot -4 V.

Voor zover ik begrijp zijn ze er van -1, -2, -4, -8V etc.


als je de Vref stabiliseert op 15 volt met een lm7815 heb je iets meer ruimte, met een Vref van 12 gaat de zoemer al af als je continu 100 rijd ofzo(5000rpm +/- 14,5 volt toch

Bij mosfets spreek je niet meer van de referentiespanning (ook mijn faut) omdat hij anders werkt. Maar, van mij mag het. Vref is dan de spanning op de gate en die gaan we misschien toch af moeten regelen. Zolang we het zelf nog maar begrijpen  ;D

In een gezond systeem zal je boord (of laad-)spanning maar een paar tienden fluctueren. Bij hoge toerentallen zal hij hem zelfs iets omlaag regelen. In de webapplet van Pimzz, via een P-mosfet met een RDS van -2V gaat een afgeregelde Vref van 12V met een boordspanning van 14,5V prima. Hij schakelt dan tussen 15,3 en 15,4V naar "on".

Maar met een P-mosfet kun je niet de onderspanning monitoren omdat de boordspanning flink hoger is dan de Vref en daarmee sowieso minder dan -2V is. Dat moet volgens mij dan weer met een N-mosfet, maar dat krijg ik niet werkend in de webapplet. Maar daar doe ik iets verkeerd. Ik heb gewoon onvoldoende kennis van electronica  :-X


andere optie

een velleman kitje verbouwen ipv een rood ledje een buzzer aan sturen, continu is lage spanning pulserend is te hoge spanning

https://www.velleman.eu/products/view/?id=387476
ik zie alleen niet zo snel wat de drempel waardes zij

en

of dit

https://quasarelectronics.co.uk/Item/cebek-i-72-voltage-increase-detection-module-9-16vdc

en ze hebben er ook een voor decrease

alleen kopen dat deze elektronika niet te snel stuk gaat als het nodig is  ???

Ja nou sinds vandaag duizelt het me een beetje. Het is een -voor mij- veel te ingewikkeld verhaal. Het principe is vrij simpel, maar er moeten ook wat beveiligingen in om de componenten tegen elkaar te beschermen tegen stukgaan. Zodat het een duurzaam dingetje wordt. Daarnaast kun je hetzelfde doel bereiken via verschillende middelen. Er zijn IC's die precies hetzelfde doen, en zelfs de boven- en onderspanning monitoren via een ingebouwde comparator-window en heen en weer schakelen via een flip-flop (nee echt, een flip-flop, I shit you not  ??? ;D).

Maar al dat lekkers doet zo'n ding niet in zijn eentje, daar zitten dan weer een zooitje andere dingen omheen  :'(


Ik pluis je links na, dank voor het meedenken  :)
« Laatst bewerkt op: 03 november 2017, 01:49 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #58 Gepost op: 10 november 2017, 13:44 »
met een arduino en wat componenten zou je er iets moois van kunnen bouwen... Misschien probeer ik het wel

http://www.robotshop.com/en/phidgets-precision-volt-sensor.html
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #59 Gepost op: 10 november 2017, 20:02 »
Kun je dat een beetje mooi wegwerken denk je? Hoe zou dat gaan met trillingen?