Dit project is springlevend!
Op het moment lijken we in de eindfase te zijn van tackelen van problemen en stroomlijnen van gebruik van dit eerste prototype in praktijk. Het is bepaald geen recht-toe recht-aan avontuur geweest! Ik heb het ding geintegreerd in de kabelboom van mijn AT en deed de testkilometers. Dat leverde op verschillende vlakken onverwachte uitkomsten en/of gebruiksongemakken. Janno en ik bespraken dat per mail. Als het hardware-matige oplossingen betrof, verhielp ik dat, maar de meeste issues werden door Janno softwarematig opgelost. Ik kreeg dan een nieuw script gemaild, waarna ik het uploadde in de verklikker en er weer verder mee reed. Inmiddels zijn we van versie v0.0 op versie v0.5 beland. En het is nog niet gedaan..
Pim is sinds levering van de proto-behuizing niet meer van de partij. Er was wrevel van mijn kant. Zo gaat dat helaas. Die behuizing bleek na een langere rit in de Alpen, in mei, bepaald niet ideaal. Er waren onderweg schroefjes aan de binnenkant losgetrild en die hadden kortsluiting veroorzaakt. Het was niet duidelijk wat nog wel en niet werkte dus ik besloot, met de enige overgebleven pcb (die van Janno), een hele nieuwe verklikker te bouwen om zo vanaf een nieuw ijkpunt verder te kunnen.
Die behuizing bleek een beetje een horror-ding maar -eerlijk is eerlijk- ik kon zelf ook zo snel niks beters produceren, dus ik heb hem zo goed mogelijk aangepast om eerder gebleken problemen voor te blijven. En ik heb hem toen een verfje gegeven, dat had hij inmiddels wel verdiend. Inmiddels heb ik onlangs een tweede, langere Alpenrit gereden met de aangepaste behuizing en de tweede 'Proto I', waarbij hij hitte, kou, regen en dagenlang offroad rammelen probleemloos heeft afgewerkt.
Keer op keer hielp elke nieuwe aanpassing naar een steeds beter, betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker werking. Op dit moment moet ik zelf nog een aanpassing doen, die Janno bedacht, omdat het display soms last heeft van interferentie. Daarnaast ligt er nog een vraag van mij bij Janno om het gebruik zodanig te kunnen stroomlijnen, dat de gebruiker niet eens meer weet dat dat ding aan boord is, totdat er een probleem optreedt!
Als dat opgelost is hebben we, gekeken naar de huidige set-up en keuze van hardware i.c.m. software, een stabiel werkende gizmo die redelijk realistisch en voldoende uitgebreid getest is. De meningen kunnen verdeeld zijn, maar mijn idee in den beginne was al om, dát wat er in de basis is om het betrouwbaar te laten werken, eerst volledig uit te werken. In welke verschillende aantrekkelijke vormen je dat dan later kan gieten, is puur opschmuck. Je hebt niks aan een bluetooth-module die via je je headset moet vertellen dat er iets mis is, als het in de basis al niet stabiel werkt.
Ik denk dat we bijna bij dat moment zijn dat we kunnen vaststellen: de basis -het monitoren van laadspanning en oliedruk- werkt flawless en zonder bijzondere gebruikers aandacht. Het 'hoe gaan we het laatste stukje -definitieve behuizing, gebruikerswensen etc.- vormgeven', is dan het afsluitende traject. En daar zijn ook nog zat keuzes in te maken, dus het is in zijn geheel nog lang niet gedaan.
Mooi project en eersteklas werk Janno, hartstikke bedankt! We zijn zo goed als uit het 'schuurtjeswerk' en kan hij straks het daglicht aanschouwen