Auteur Topic: Overspannings-verklikker?  (gelezen 26250 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Qwerc

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #210 Gepost op: 31 augustus 2018, 23:16 »
Hey Brom.

Ik snap je redenatie wel. Maar eigenlijk is het niet correct.
Een accu heeft gewoon een bepaalde correcte laadspanning. En dit is niet afhankelijk van het type motor en/of aangesloten verbruikers.
Met andere woorden een accu laadt met 13,6 ~ 13,8 Volt. En dus is dat ook het niveau wat je moet meten.
En als dan de spanning hieronder komt, welke oorzaak ook, dan is het alarm correct.

Offline TransAlpGhost

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #211 Gepost op: 31 augustus 2018, 23:50 »
Zou een massa airflow sensor in het filterhuis te bouwen zijn.
Is met wel een partij research die daar bij komt kijken :o

https://m.banggood.com/nl/Air-Flow-Sensor-for-Nissan-Almera-Micra-Primera-99-00-0280218040-p-88761.html?rmmds=search


https://m.banggood.com/nl/CJMCU-280E-BME280-High-Precision-Atmospheric-Pressure-Sensor-For-Arduino-p-1103115.html?rmmds=search

Ik zat (met mijn TA achtergrond) vooral  te denken aan de verschillende plekken waar je de vacuüm voor de benzine kraan zou kunnen aftappen, dat is een m6 gat denk ik.

Andere dwarsstraat is de uitlaat temperatuur. Mogelijk een sensor met een klem er tegen aan monteren. Is weinig invasief
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Qwerc

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #212 Gepost op: 31 augustus 2018, 23:59 »
Hmm
Je zou deze richting in kunnen gaan.
Maar ik weet dat deze sensors, enorm gevoelig zijn.
Uit ervaring met het vliegen met drones, waar deze sensors voor de hoogte bepaling gebruikt worden, weet ik dus dat ze
enorm gevoelig zijn. Als de wind anders staat dan zie je het al.
Met andere woorden je moet enorm veel met de software doen. Tis niet eenvoudig ga ik je zeggen.
Maar het zou kunnen.  8)

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #213 Gepost op: 01 september 2018, 00:41 »

Als het nou alleen voor mijn XRV750 en/of de TA600 zou zijn, dan is de te kiezen richting makkelijker. Dan ga je voor het toerentellersignaal want dat is voor die typen gelijk. Maar, ik zou het gaaf vinden als dat ding op zo'n beetje elke motor vanaf pakweg 1985 past. En dan zoek je die gemene deler zodat integreren zowel aan jou specifieke als ieder ander systeem doorzichtig is en gewoon werkt. En in iedere situatie werkt. De oplossing mag dus niet type-gebonden zijn.


Zou een massa airflow sensor in het filterhuis te bouwen zijn.
Is met wel een partij research die daar bij komt kijken :o

https://m.banggood.com/nl/Air-Flow-Sensor-for-Nissan-Almera-Micra-Primera-99-00-0280218040-p-88761.html?rmmds=search

https://m.banggood.com/nl/CJMCU-280E-BME280-High-Precision-Atmospheric-Pressure-Sensor-For-Arduino-p-1103115.html?rmmds=search

Nou ja, welke toepassing je precies kiest, het meten van een verschil achter het luchtfilter vind ik een reele optie. Wat daar invasief aan is, is dat je minstens een gaatje in het lichtfilterhuis moet boren voor bijv. een output-draadje. Daarnaast moet je rekening houden met bijvoorbeeld gebruik van een meer lucht doorlatend filter als die van K&N. Het moet ook dan werken.


Ik zat (met mijn TA achtergrond) vooral  te denken aan de verschillende plekken waar je de vacuüm voor de benzine kraan zou kunnen aftappen, dat is een m6 gat denk ik.

Maar die invalshoek is dan TA-specifiek. Oke, een Alp700 bijvoorbeeld heeft injectie met een gasklephuis EN externe vacuumslangen. Dan is dat vacuum een wel gemene deler. Maar hoe en met welke materialen je inbreekt op dat vacuum kan verschillen en goeie kans dat dat niet werkt op een CRF1000, of wel, maar met aanpassing. Dan moet je meerdere type-gebonden oplossingen vinden.


Andere dwarsstraat is de uitlaat temperatuur. Mogelijk een sensor met een klem er tegen aan monteren. Is weinig invasief

Ook aan gedacht. Als ze koud zijn werkt het prima, maar ze blijven lang heet nadat de motor uitgezet is. Desondanks kan het contact dan nog wel aan staan. Zelfde geldt voor motorolie temperatuur.


Je zoekt echt een aan-uit signaal wat ook echt gebaseerd is op motor is aan - motor is uit.

Naast een verschil meten achter het luchtfilter, vind ik de trillingssensor iets om naar te kijken, alsmede van buitenaf oppikken van de magneetvelden van het vliegwiel. Het oppikken van bougiekabel is het minst aantrekkelijk vanwege het vuile signaal (rimpels op verschillende frequenties).

Ondanks alle onbekenden blijft het toerentellersignaal voor alle modellen nog steeds een gedachte op de plank.


Hmm
Je zou deze richting in kunnen gaan.

Qwerc, kun je het linkje erbij plakken..?  :)





« Laatst bewerkt op: 01 september 2018, 00:46 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #214 Gepost op: 01 september 2018, 10:53 »
Brom
Ik heb wat meetingen gedaan
Stroomspoel om 1 van gele draden werkt loopt van 0 naar meer 10mv op mijn net dus meer dan 40A
Drukmeting bij stationair meer dan 20pa met gas er op stijgt  naar 700pa.

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #215 Gepost op: 01 september 2018, 10:54 »
Nog een bijlage

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #216 Gepost op: 01 september 2018, 10:55 »
Nog een

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #217 Gepost op: 01 september 2018, 10:55 »
Nog een

Offline Qwerc

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #218 Gepost op: 02 september 2018, 17:38 »

Qwerc, kun je het linkje erbij plakken..?  :)

Sorry, mijn fout.. maar ik begrijp je niet!?  :-[ :-[

Offline Qwerc

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #219 Gepost op: 02 september 2018, 19:48 »
Een betere druksensor lijkt mij deze...
check deze deze link: https://circuits4you.com/2016/05/13/arduino-pressure-measurement/

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #220 Gepost op: 02 september 2018, 20:51 »
Brom
Ik heb wat meetingen gedaan
Stroomspoel om 1 van gele draden werkt loopt van 0 naar meer 10mv op mijn net dus meer dan 40A
Drukmeting bij stationair meer dan 20pa met gas er op stijgt  naar 700pa.

Hoi Pronto, heb je een stroomtang gebruikt voor de meting? En is dit gemeten op een draad tussen dynamo en spanningsregelaar?  Omdat je multimeter op gelijkspanning staat.  Als je met een paar wikkelingen om die draad zou meten is dat namelijk ook een wisselspanning die je moet meten.

Oeps  :o ... laatste foto over het hoofd gezien... je gebruikt een stroomtang

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #221 Gepost op: 02 september 2018, 21:52 »
Ik heb inderdaad een stroommeetspoel om een van de fases van de dynamo gedaan. 40A bij 10mv. Die draad zijn niet erg dik dus het was moeilijk om de tang er door heen te krijgen.
Het mooiste is als je een soort tussenstekker maak waar je meting ingegoten zit en de vervolgens op je adruino aansluit. Als het om enkele stuks gaat wordt het wel een duur grapje.
Overgens de drukmeting heb uitgevoerd aan het slangtje waar je het filterhuis mee aftap bij De SD04/06.
Vraag van mijn zijde preventief vervangen van een SR zou eerder mijn voorkeur hebben als deze dan zo kwetsbaar zijn. Gezien de plaats van de SR op mijn AT denk ik dat het oxideren van stekers de hoofdoorzaak is van het defect raken van de SR. Er zullen hier op het forum ongetwijveld mensen zijn die hier meer van weten dan ik.


Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #222 Gepost op: 02 september 2018, 22:20 »

Qwerc,

Je zou deze richting in kunnen gaan.
Maar ik weet dat deze sensors, enorm gevoelig zijn.
Uit ervaring met het vliegen met drones, waar deze sensors voor de hoogte bepaling gebruikt worden

Nee dan begreep ik je verkeerd. Je bedoelt de type druksensor gebruiken die een drone gebruikt voor hoogtebepaling? (ja)


Pronto,

Drukmeting bij stationair meer dan 20pa met gas er op stijgt  naar 700pa.

Dat is neem ik aan met de atmosferische druk ter referentie? Maar 20 pa is 0,2 mbar toch? Is zo'n klein verschil te meten? Klopt de redenering dat, als de atmosferische druk afneemt op bijv. 4000m, dat verschil het zelfde blijft omdat het slagvolume gelijk blijft? Of wordt dat verschil kleiner evenredig aan de verminderde luchtdruk..?


Janno,

Als je met een paar wikkelingen om die draad zou meten is dat namelijk ook een wisselspanning die je moet meten.

De zo opgewekte AC-spanning kun je toch niet met een multimeter meten..?


Harm

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #223 Gepost op: 02 september 2018, 22:35 »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #224 Gepost op: 02 september 2018, 22:55 »
20Pa is te meten. Ik gebruik zelf 12bits drukopnmers en regelen luchtkleppen op een drukverschil van 1,5Pa.
Hoogte is wel van invloed net zo al kou.
Die AC spanning van je dynamo kun je per fase met t.o.v je frame c.q min pool accu. Je zou dus ook als verklikker een driefase voltmeter kunnen gebruiken. Nadeel je ziet het steeds op en neer gaan net als vroeger de VU meter op een versteker.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #225 Gepost op: 03 september 2018, 00:57 »

Hoogte is wel van invloed net zo al kou.

Dat begrijp ik. Maar, in jouw geval is het slagvolume van jouw motor 1000cc ofwel 1 liter. Dat levert op zeeniveau een drukval op van 20pa (0,2mbar) als gevolg van de weerstand van het luchtfilter. Mijn redenering was: ook al is de druk veranderd onder invloed van temperatuur of hoogte, als ik in die situatie door datzelfde luchtfilter 1 liter onttrek, dan levert dat nog steeds 20pa verschil op..?

Of is dat juist de mindfuck..? De drukval is gerelateerd aan de actuele atmosferische druk.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Qwerc

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #226 Gepost op: 03 september 2018, 15:05 »
Qwerc,

Nee dan begreep ik je verkeerd. Je bedoelt de type druksensor gebruiken die een drone gebruikt voor hoogtebepaling? (ja)



Harm

Een betere druksensor lijkt mij deze...
check deze deze link: https://circuits4you.com/2016/05/13/arduino-pressure-measurement/
Hier staat ook al een stukje Arduino code als voorbeeld.
(reeds eerder aangegeven)

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #227 Gepost op: 03 september 2018, 18:49 »
Qwerc,
Die sensor heeft meetbereil van 0-10000 Pa drukverschil en is veelste groot die is in het onderste bereik niet meer nauwkeurig. Het gaat juiste om het meten bij de laagste druk dus een van 0-2500 zal beter zijn.

Brom
Hoe hoger je komt hoe lager de dichtheid van lucht wordt in dit geval meer luchtverplaatsing over filter dus groter drukverschil. Je zou ook een orfice in je luchtinlaat kunnen zetten waar mee je het drukverschil groter maakt maar bij een motor gaat dat niet werken.
Er is maar 1 mogelijkheid en dat is meten onder verschillende omstandigheden en type motoren.

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #228 Gepost op: 03 september 2018, 19:05 »

Offline Qwerc

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #229 Gepost op: 03 september 2018, 22:24 »
Qwerc,
Die sensor heeft meetbereil van 0-10000 Pa drukverschil en is veelste groot die is in het onderste bereik niet meer nauwkeurig. Het gaat juiste om het meten bij de laagste druk dus een van 0-2500 zal beter zijn.

Brom
Hoe hoger je komt hoe lager de dichtheid van lucht wordt in dit geval meer luchtverplaatsing over filter dus groter drukverschil. Je zou ook een orfice in je luchtinlaat kunnen zetten waar mee je het drukverschil groter maakt maar bij een motor gaat dat niet werken.
Er is maar 1 mogelijkheid en dat is meten onder verschillende omstandigheden en type motoren.

Misschien kan je aangeven waar dat precies staat? Ik zie het niet zo snel.
Ben erg nieuwsgierig. Wat de range van dit ding is maakt mij niet zoveel uit, wat is de gevoeligheid. Wat is de kleinste meting wat die kan waarnemen?
Ik denk dat het als differentiaal meter wel zou moet kunnen.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #230 Gepost op: 04 september 2018, 00:19 »

De discussie over hoe en waarom daargelaten, een drukverschil meten lijkt dus gewoon een reeele optie. Als 1000cc op Pronto zijn AT 20 pa oplevert, dan zal dat onder gelijke omstandigheden voor het kleinere slagvolume van een Alp600, zeg, 10 pa zijn.

Omwille wel van de discussie, in de link van Qwerc hebben ze het, dacht ik, over 2 typen druksensors die ze voor het gemak in één grafiek gepropt hebben. De MPX5010 heeft daarin een range van 0 tot 10 kpa. Verschillende ondersteunende plaatjes staan op die pagina.

Qwerc geeft daarbij aan dat een differentiele meting geschikt kan zijn. Ik zou eerder denken aan wat daar genoemd wordt 'gauge'-meting, waarbij de actuele omgevingsdruk als referentie dient: als de omgevingsdruk (ref) verandert onder invloed van temperatuur of hoogte, werkt die methode daardoor juist compenserend voor de drukval a.g.v. het slagvolume (maar goed, dat is dezelfde sensor, minus 1 slangetje ergens vandaan).

Je moet i.i.g. het juiste type sensor kiezen met de best passende gevoeligheid. En daar moet ook nog een stukje hardware omheen gezet worden om als hapklare brok aan de Arduino aan te bieden.


Voor Janno zijn onderzoek zal ik morgen een draadje om een dynamokabel van mijn AT 750 draaien en de spanning bij stationair meten.

« Laatst bewerkt op: 04 september 2018, 00:45 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #231 Gepost op: 04 september 2018, 06:57 »
...
Voor Janno zijn onderzoek zal ik morgen een draadje om een dynamokabel van mijn AT 750 draaien en de spanning bij stationair meten.
;D

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #232 Gepost op: 04 september 2018, 13:35 »

Nou ja, er komt geen stabiele spanning uit zoals uit je stopcontact thuis.

De dikte van het draadje wat je erom heen wikkelt maakt uit. Dikkere draad levert hogere opbrengst.

Ik 2 dingen geprobeerd (draadje steeds 5x strak naast elkaar omwonden en vastgetaped):

- 1 'draadspoeltje' aan massa
- 2 'draadspoeltjes' onderling

Waarbij opbrengst 1 draadspoel (1 carré),
- 1200 rpm +/- 150 mV AC
- 5000 rpm +/- 180 MV AC

of opbrengst 2 draadspoeltjes onderling ( 1 carré),
- 1200 rpm +/-   90 mV AC
- 5000 rpm +/- 120 mV AC


Harm

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #233 Gepost op: 04 september 2018, 18:28 »
Qwerc,

De span van die sensor is 4,5v waarbij 0,2 v is 0 kpa en 4,7 is 10kpa en hij is liniair. Dus als je 0,02kPa moet meten zit net op 0,09+0,2= 0,29v en dan nog een 5% tolerantie op full scale wordt je meting niet erg betrouwbaar. Je zal iets anders moeten zoeken er zijn genoegd sensoren echter in de lagere drukken zijn ze wel duurder rond de 30 euro.

Offline Qwerc

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #234 Gepost op: 05 september 2018, 11:16 »
Uitgaande dat deze waardes correct zijn. Maar goed eigenlijk is dat minder interessant.
"Brom" wil een soort ja/nee signaal hieruit hebben.
En dit gebruiken/omzetten op zijn meeting aan/uit te zetten. Althans de meldingen. Gaat niet om een exacte meting
En dan, denk ik, maakt het niet zoveel uit.
Beetje onderdruk....dan ga je ervan uit dat de motor loopt, resulteert in het "aan" zetten van de meldingen.
Tja dat moet de software in de Arduino regelen.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #235 Gepost op: 05 september 2018, 18:01 »

Uitgaande dat deze waardes correct zijn. Maar goed eigenlijk is dat minder interessant.
"Brom" wil een soort ja/nee signaal hieruit hebben.
En dit gebruiken/omzetten op zijn meeting aan/uit te zetten. Althans de meldingen. Gaat niet om een exacte meting
En dan, denk ik, maakt het niet zoveel uit.
Beetje onderdruk....dan ga je ervan uit dat de motor loopt, resulteert in het "aan" zetten van de meldingen.
Tja dat moet de software in de Arduino regelen.

Helemaal correct, Qwerc!

Het is verder niet zo belangrijk welk of hoeveel verschil je meet, zolang je met die uitkomst een in alle situaties betrouwbare input kan genereren voor de Arduinoot.




 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Pronto

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #236 Gepost op: 05 september 2018, 22:32 »
Qwerc,

Dat klopt wat je schrijft je heb een indicatie nodig meer niet.
Ik heb hier nog wel een deelbaar stroomspoeltje liggen wat ook 0-5v uitstuurt als je daar mee wilt testen hoor ik het wel en verdwijnt ie in de scrapbak bij de rest van de printen en andere rommel.

Offline cobramarw

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #237 Gepost op: 27 oktober 2018, 23:56 »
Knappe topic !!
Doe verder jongens.
Van de helft van wat er verteld wordt snap ik geen jota, maar de andere helft verteld me zeer interessante dingen. Ik heb ook zo'n voltmetertje op mijn tripmaster staan, maar dit wordt een geheelomvattende warningtool !

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #238 Gepost op: 28 oktober 2018, 11:36 »

Knappe topic !!
Doe verder jongens.
Van de helft van wat er verteld wordt snap ik geen jota, maar de andere helft verteld me zeer interessante dingen. Ik heb ook zo'n voltmetertje op mijn tripmaster staan, maar dit wordt een geheelomvattende warningtool !

Dank je.

Hij doet het ook prima. Zijn inmiddels ruim 10.000km mee gereden in alle mogelijke omstandigheden. Hij zit er bij mij nu ook gewoon permanent op.

Ik wilde er voor het gebruiksgemak eigenlijk nog wat dingen aan stroomlijnen, maar dat ligt nu ook alweer een hele poos stil. Er is ook nog een dingetje met de temperatuursensor, blijkbaar werkt de draad ervan als antenne en veroorzaakt interferentie op het dispay. Isolatie tegen straling hielp niet, maar ik heb daar nog niet àlles aan geprobeerd. Ik heb hem zolang afgekoppeld.

Maar de gizmo, zoals voorgesteld in de opening van het topic bestaat. Hij is zó gemaakt dat hij primair het type alarm doorgeeft via de combinatie van de led's i.c.m. met (in mijn geval) de tuuter. Het display en tempsensor zijn opschmuck, je hebt ze niet nodig. De ingangsstekker biedt ook een geloopte plus en min voor een afzonderlijke voltmeter. Dus in jouw geval hang je de verklikker erbij aan je systeem want de meter heb je zelf al, een ander die dat wenst neemt er een voltmeter naar keuze bij en heeft dan gelijk de voeding daarvoor bij de verklikker.


Maar, ook zonder enige verdere aanpassing of verbetering, is dit ding in feite beschikbaar als mogelijke life-saver!  :)


Harm
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline cobramarw

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #239 Gepost op: 28 oktober 2018, 18:06 »
Vandaag 250 km gereden, met handvatverwarming (want ferm koud) en wat andere rommel die niet zo veel verbruikt, en dan zie je het voltage voor een stoplicht toch naar 10,5 V duikelen.