Als het nou alleen voor mijn XRV750 en/of de TA600 zou zijn, dan is de te kiezen richting makkelijker. Dan ga je voor het toerentellersignaal want dat is voor die typen gelijk. Maar, ik zou het gaaf vinden als dat ding op zo'n beetje elke motor vanaf pakweg 1985 past. En dan zoek je die gemene deler zodat integreren zowel aan jou specifieke als ieder ander systeem doorzichtig is en gewoon werkt. En in iedere situatie werkt. De oplossing mag dus niet type-gebonden zijn.
Zou een massa airflow sensor in het filterhuis te bouwen zijn.
Is met wel een partij research die daar bij komt kijken
https://m.banggood.com/nl/Air-Flow-Sensor-for-Nissan-Almera-Micra-Primera-99-00-0280218040-p-88761.html?rmmds=search
https://m.banggood.com/nl/CJMCU-280E-BME280-High-Precision-Atmospheric-Pressure-Sensor-For-Arduino-p-1103115.html?rmmds=search
Nou ja, welke toepassing je precies kiest, het meten van een verschil achter het luchtfilter vind ik een reele optie. Wat daar invasief aan is, is dat je minstens een gaatje in het lichtfilterhuis moet boren voor bijv. een output-draadje. Daarnaast moet je rekening houden met bijvoorbeeld gebruik van een meer lucht doorlatend filter als die van K&N. Het moet ook dan werken.
Ik zat (met mijn TA achtergrond) vooral te denken aan de verschillende plekken waar je de vacuüm voor de benzine kraan zou kunnen aftappen, dat is een m6 gat denk ik.
Maar die invalshoek is dan TA-specifiek. Oke, een Alp700 bijvoorbeeld heeft injectie met een gasklephuis EN externe vacuumslangen. Dan is dat vacuum een wel gemene deler. Maar hoe en met welke materialen je inbreekt op dat vacuum kan verschillen en goeie kans dat dat niet werkt op een CRF1000, of wel, maar met aanpassing. Dan moet je meerdere type-gebonden oplossingen vinden.
Andere dwarsstraat is de uitlaat temperatuur. Mogelijk een sensor met een klem er tegen aan monteren. Is weinig invasief
Ook aan gedacht. Als ze koud zijn werkt het prima, maar ze blijven lang heet nadat de motor uitgezet is. Desondanks kan het contact dan nog wel aan staan. Zelfde geldt voor motorolie temperatuur.
Je zoekt echt een aan-uit signaal wat ook echt gebaseerd is op motor is aan - motor is uit.
Naast een verschil meten achter het luchtfilter, vind ik de trillingssensor iets om naar te kijken, alsmede van buitenaf oppikken van de magneetvelden van het vliegwiel. Het oppikken van bougiekabel is het minst aantrekkelijk vanwege het vuile signaal (rimpels op verschillende frequenties).
Ondanks alle onbekenden blijft het toerentellersignaal voor alle modellen nog steeds een gedachte op de plank.
Hmm
Je zou deze richting in kunnen gaan.
Qwerc, kun je het linkje erbij plakken..?