Auteur Topic: kleppen stel transalp vraag  (gelezen 2322 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline honda2x

kleppen stel transalp vraag
« Gepost op: 02 november 2017, 14:34 »
kleppen stel transalp vraag

ben bezig met me kleppen stellen na de now van brombeer goed op gesteld en duidelijk en xvrtuur en alle ander zonder die uiteraard af te vallen mijn dank daarvoor daar kwam ik wel uit .

Dus begonnen  had dus de bougies en had ook de deksels verwijdert  dus ruimte zat en  dus aanvangen
na wat geklooi op de merktekens f en  r kon ik geen speling vinden dus daarom te strak constateerde daar begon het dus mee dat ik dus geen speling kon vinden  :o
ook niet op de f tekens heb daarom alles een beetje losser gedraaid .

Heb wat kleppen gesteld maar bleef ruzie houden met de merktekens doordat de bougies eruit zijn
kon je bij het tegen de klok indraaien goed zien dat die tuimelaar als het ware vallen in rustand komen
merkteken opgezocht maar om een lang verhaal korter te maken na wat  het geklooi kwam er niet echt gevoelsmatig dus uit . >:(

Dus dan Even dan terug na de basis gegaan van vroeger kwam ook weer een beetje terug en schroevendraaier in het bougie gat gedaan bdp op gezocht met de voorste cilinder

door te te draaien tegen de klok in kleppen hadden geen speling toen weer doorgedraaid  nu heb ik wel speling denk nu dat ik gek word maar bij het andere bdp voorste cilinder heb ik geen speling op de kleppen

dat en die zitten dus  dicht bij elkaar maar ? vreemd ben wel gevoelmatig klaar en denk dat ik het nou goed heb maar even voordezeker heid .
--------------------------------------------------------------------------------------

Nu komt het dat is dus eigenlijk mijn vraag nu als de voorste cilinder op bdp zet en staat gevoeld met de schroeven draaier dat de schroeven draaier omhoog komt met de zuiger bij het draaien en staat staat de merk teken op de f stand

beteken dan goed ? en heb ik ook nu de goede speling .maar dan staan de uitlaat klep en de inlaat kleppen voorste cilinder beide gelijk in rust stand
en heb ik voor ook de voor beide de goede speling .je zou denken klaar ??


Maar bij autos moet door het draaien eerst voor de in of uitlaat klep doen en dan door draaien voor wederom een de in of uitlaat kleppen
daarom raak ik in de war

dus brand los voor dat ik zooitje dicht bouw en het  toch verkeerd heb gedaan of toch nog moet veranderen

Offline len_tour

Re: kleppen stel transalp vraag
« Reactie #1 Gepost op: 02 november 2017, 15:12 »
De nokkenas doet 1 omwenteling op 2 omwentelingen van de krukas. Dus de ene keer merkteken krukas wel speling, nog een keer rond = geen speling.

Regel een WPH en volg de instructies  ::)
« Laatst bewerkt op: 02 november 2017, 15:14 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Yank

Re: kleppen stel transalp vraag
« Reactie #2 Gepost op: 02 november 2017, 16:25 »
Sorry, maar dit komt niet goed, als je er zo weinig verstand van hebt laat het dan bij een van de clubdealers doen!
Weet niet waar hij woont maar laat iemand hem helpen voordat hij alles kapot draait.
Zou toch zonde zijn.

Offline Waffie

Re: kleppen stel transalp vraag
« Reactie #3 Gepost op: 02 november 2017, 17:47 »
Hallo,

Ik denk dat je een beetje de weg kwijt bent, doordat je gevoel in de steek laat.

als je de speling op het foute moment hebt gewijzigd zul je terug moeten naar de basis
de merk tekens zijn mooi maar probeer de cyclus te begrijpen en kijk wat de kleppen doen als je aan de krukas draait.
dat met de schroevendraaier voelen waar de zuiger de hoogste stand heeft is heel goed.
echter er is maar 1 moment dat zowel de inlaat als de uitlaat kleppen dicht kunnen staan.
De tuimelaars staan dan in het hoogste punt vrij van de lobben op de nokken as.
en dat is in het bovenste dode punt waarop de bougie het mengsel gaat ontsteken.


Inlaat=compressie=ARBEID= uitlaat
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: kleppen stel transalp vraag
« Reactie #4 Gepost op: 02 november 2017, 20:56 »
kleppen stel transalp vraag

ben bezig met me kleppen stellen na de now van brombeer goed op gesteld en duidelijk en xvrtuur en alle ander zonder die uiteraard af te vallen mijn dank daarvoor daar kwam ik wel uit .
Naar welk topic verwijs je, als ik vragen mag? Kunnen we allen even mee terug lezen  wat daar ook alweer staat.

Dus begonnen  had dus de bougies en had ook de deksels verwijdert  dus ruimte zat
Dat is goed

en  dus aanvangen
na wat geklooi op de merktekens f en  r
Let op, er staan ook ontstekings merktekens op het vlieg wiel Voor het BDP voorste cilinder zet je hem op FT (Front-Top) en voor de achterste cilinder RT (Rear Top).

Je werkt maar aan één cilinder tegelijk. Dus als je kleppen stelt aan de voorste, zet je het merkteken op FT en je laat hem daarop staan tot je het werk aan die kleppen helemaal hebt afgerond!

kon ik geen speling vinden dus daarom te strak

Je zoekt niet in de eerste plaats speling. Het is een controlemiddel, maar als klepzittingen bijv. ingeslagen zouden zijn, is het mogelijk dat er geen speling voelbaar is terwijl de cilinder wel in BDP van de arbeidsslag staat.

kon je bij het tegen de klok indraaien goed zien dat die tuimelaar als het ware vallen in rustand komen.
Wat je daar dan precies megemaakt weet ik niet, maar deze observatie is cruciaal voor bepalen van BDP/arbeidsslag.

Wat je doet: draai de krukas tegen de klok in en kijk daarbij naar de kleppen, je ziet ze bewegen. De uitlaatklep zit aan de uitlaatkant, de inlaten aan de carb kant. Je zult zien dat de uitlaatkleppen omlaag gaan (open) en daarna weer omhoog komen (dicht). Als je door draait zie je de inlaatkleppen omlaag gaan (open). Draai nu heel langzaam door tot de inlaatkleppen weer omhoog komen. Kijk nu eerst naar het vliegwiel en draai zeer langzaam door tot je het merkteken ziet en zet hem daarop. Afhankelijk van welke cilinder je gaat doen, kies je natuurlijk FT of RT.

Mocht je er voorbij draaien, draai dan TWEE hele omwentelingen door en probeer opnieuw. Je mag NOOIT de krukas terugdraaien om BDP/arbeid te zoeken.


Dus dan Even dan terug na de basis gegaan van vroeger kwam ook weer een beetje terug en schroevendraaier in het bougie gat gedaan bdp op gezocht met de voorste cilinder
Dit zo dus niet doen met schroevendraaier. Zie hierboven hoe je het BDP van de arbeidsslag opzoekt

--------------------------------------------------------------------------------------

Maar bij autos moet door het draaien eerst voor de in of uitlaat klep doen en dan door draaien voor wederom een de in of uitlaat kleppen
Nee dat is niet zo. Bij een auto motor (die werkt exact gelijk aan jouw motor motor) zoek je ook per cilinder apart het BDP in de arbeidsslag en dan stel je alle kleppen van die cilinder, voordat je verder gaat naar een andere cilinder


Succes! Vraag maar raak  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline honda2x

Re: kleppen stel transalp vraag
« Reactie #5 Gepost op: 02 november 2017, 21:46 »
waffie

de weg ben al jaren kwijt   ;D  komt ook niet meer goed --cyclus te begrijpen gaat komen . van middag kwam mijn schoonvader  langs en samen inderdaad  over Inlaat=compressie=ARBEID= uitlaat  zij hij ook dus ik denk dat ik er uit ben hij zelf moet goed zijn .
---------------------------------------------
len- tours 

ben de fout  ingegaan eehhh  omdat ik bij de merktekens geen speling had op de kleppen kon ik de vrij ruimte op de kleppen niet vinden moest toen echt op de merktekens af gaan .
-----------------------------------------------
yank  ;D

dit komt wel goed als je een 24 klepper de dis riem moet vernieuwen van een auto is de kennis aanwezig maar even niet de   logica of denkwijze  is bij motor is even anders  ;) dan auto maar in vele lijnen het zelfde .
---------------------------------------------------
brombeer  deze

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=11998.msg115991#msg115991

de merktekens zijn F en FT  wat is het verschil .
-------------------------------------------------------
je werkt maar aan één cilinder tegelijk. Dus als je kleppen stelt aan de voorste, zet je het merkteken op FT en je laat hem daarop staan tot je het werk aan die kleppen helemaal hebt afgerond!

dat heb ik ook gedaan .
-----------------------------------------------
je zoekt niet in de eerste plaats speling. Het is een controlemiddel, maar als klepzittingen bijv. ingeslagen zouden zijn, is het mogelijk dat er geen speling voelbaar is terwijl de cilinder wel in BDP van de arbeidsslag staat.

klopt daar kwam ik ook achter daarom op een verkeerde been gezet denk
-----------------------------------------------------------
Wat je doet: draai de krukas tegen de klok in en kijk daarbij naar de kleppen, je ziet ze bewegen. De uitlaatklep zit aan de uitlaatkant, de inlaten aan de carb kant. Je zult zien dat de uitlaatkleppen omlaag gaan (open) en daarna weer omhoog komen (dicht). Als je door draait zie je de inlaatkleppen omlaag gaan (open). Draai nu heel langzaam door tot de inlaatkleppen weer omhoog komen. Kijk nu eerst naar het vliegwiel en draai zeer langzaam door tot je het merkteken ziet en zet hem daarop. Afhankelijk van welke cilinder je gaat doen, kies je natuurlijk FT of RT.

dat zij opa ook eehh schoon vader  :D 
------------------------------------------------------------

Mocht je er voorbij draaien, draai dan TWEE hele omwentelingen door en probeer opnieuw. Je mag NOOIT de krukas terugdraaien om BDP/arbeid te zoeken.

kreeg meteen een klap op mijn achter hoofd  >:D
----------------------------------------------------------------------------
Dit zo dus niet doen met schroevendraaier. Zie hierboven hoe je het BDP van de arbeidsslag opzoekt

sorry meester  :-[ zal het doen
--------------------------------------------------------------------
Nee dat is niet zo. Bij een auto motor (die werkt exact gelijk aan jouw motor motor) zoek je ook per cilinder apart het BDP in de arbeidsslag en dan stel je alle kleppen van die cilinder, voordat je verder gaat naar een andere cilinder

Niet helemaal dan staan ze op een rij  dan draai de krukas poelie totdat de nok van de desbetreffende  nok van de nokken as op het hoogste punt dat zie je  dan dan meten met je voelmaat tussen de nokkas en komstoter als die niet goed is dan met de nokkenas sleutel druk je de komstoter na beneden en vernieuw je de stel plaatjes  op de juist maat .

en je gaat naar Lings en werk het rijtje af  vinkt dat af met een geel vetkrijtje wat je hebt gedaan tegenwoordig niet meer er zijn hydraulic kleppen maar ik begrijp je bedoeling  ;) (  vw t3 td )


je ziet ben niet handig met citeren  :))  dan maar zo  8)







« Laatst bewerkt op: 02 november 2017, 21:54 door honda2x »

Offline honda2x

Re: kleppen stel transalp vraag
« Reactie #6 Gepost op: 02 november 2017, 22:02 »
Maar ik ben er denk uit gezien vanmiddag HEB GEDAAN  en wat jullie nu vertellen  als ik de merkteken aan hou op de Ft  en Fa  en ik heb speling heb .......  op de juiste maat dan moet het dus goed zijn .

Zal morgen nog even voor de zekerheid alles checken   om ...... het onder buik gevoel weg te nemen  mocht nog vragen hebben meld ik me weer  dank allemaal voor het meedenken  morgen foto's

Offline Brombeer

Re: kleppen stel transalp vraag
« Reactie #7 Gepost op: 03 november 2017, 00:58 »

---------------------------------------------------
brombeer  deze

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=11998.msg115991#msg115991

:)  Daar zat ik wel een beetje op de praatstoel ja haha. Ik ben soms een beetje wollig, maar 't komt uit een goed hart  ???



de merktekens zijn F en FT  wat is het verschil .

Waarschijnlijk ten overvloede, BDP betekent Bovenste Dode Punt.

F is het ontstekingsmoment waarop de bougie de vonk geeft. Dit moment is vlak vóór BDP van de arbeidsslag. Het heet "voorontsteking" omdat het heel even duurt voordat het mengsel volledig ontsteekt en zodoende heeft de zuiger de tijd om op het meest gunstige moment (BDP) gebruik maakt van de mengselontbranding.

FT heeft niets met ontsteking te maken, het betekent Front Top, dat de zuiger van de voorste cilinder (Front) boven staat (Top). Op het vliegwiel vind je ook RT, dat betekent dat de achterste zuiger (Rear) boven staat (Top).

Kortom, F is het ontstekingsteken en daar heb jij niks mee te maken. Voorste cilinder kleppen stellen is op FT, achterste cilnder stellen is op RT.



-------------------------------------------------------
je werkt maar aan één cilinder tegelijk. Dus als je kleppen stelt aan de voorste, zet je het merkteken op FT en je laat hem daarop staan tot je het werk aan die kleppen helemaal hebt afgerond!

dat heb ik ook gedaan .
Dat is prima  ;)


-----------------------------------------------
je zoekt niet in de eerste plaats speling. Het is een controlemiddel, maar als klepzittingen bijv. ingeslagen zouden zijn, is het mogelijk dat er geen speling voelbaar is terwijl de cilinder wel in BDP van de arbeidsslag staat.

klopt daar kwam ik ook achter daarom op een verkeerde been gezet denk
Niet erg, soms is het erg verwarrend. Als je het niet zeker weet kun je het beter eerste vragen. Dat ik zelf ook nog altijd en jij gelukkig ook  ;)


-----------------------------------------------------------
Wat je doet: draai de krukas tegen de klok in en kijk daarbij naar de kleppen, je ziet ze bewegen. De uitlaatklep zit aan de uitlaatkant, de inlaten aan de carb kant. Je zult zien dat de uitlaatkleppen omlaag gaan (open) en daarna weer omhoog komen (dicht). Als je door draait zie je de inlaatkleppen omlaag gaan (open). Draai nu heel langzaam door tot de inlaatkleppen weer omhoog komen. Kijk nu eerst naar het vliegwiel en draai zeer langzaam door tot je het merkteken ziet en zet hem daarop. Afhankelijk van welke cilinder je gaat doen, kies je natuurlijk FT of RT.

dat zij opa ook eehh schoon vader  :D 
Biertje voor je schoonvader, ook al is 't soms een opa  ;D
------------------------------------------------------------

Mocht je er voorbij draaien, draai dan TWEE hele omwentelingen door en probeer opnieuw. Je mag NOOIT de krukas terugdraaien om BDP/arbeid te zoeken.

kreeg meteen een klap op mijn achter hoofd  >:D
Nou nee je maakt niks kapot als je verkeerd om draait, maar je kunt een onzuivere meting krijgen.


----------------------------------------------------------------------------
Dit zo dus niet doen met schroevendraaier. Zie hierboven hoe je het BDP van de arbeidsslag opzoekt

sorry meester  :-[ zal het doen
Haha je bent gewaarschuwd  >:D


--------------------------------------------------------------------
Nee dat is niet zo. Bij een auto motor (die werkt exact gelijk aan jouw motor motor) zoek je ook per cilinder apart het BDP in de arbeidsslag en dan stel je alle kleppen van die cilinder, voordat je verder gaat naar een andere cilinder

Niet helemaal dan staan ze op een rij  dan draai de krukas poelie totdat de nok van de desbetreffende  nok van de nokken as op het hoogste punt dat zie je  dan dan meten met je voelmaat tussen de nokkas en komstoter als die niet goed is dan met de nokkenas sleutel druk je de komstoter na beneden en vernieuw je de stel plaatjes  op de juist maat .

en je gaat naar Lings en werk het rijtje af  vinkt dat af met een geel vetkrijtje wat je hebt gedaan tegenwoordig niet meer er zijn hydraulic kleppen maar ik begrijp je bedoeling  ;) (  vw t3 td )
Je zei het inderdaad wel goed inderdaad ik had niet goed gelezen  :-[


je ziet ben niet handig met citeren  :))  dan maar zo  8)
Niet erg, we begrijpen je nog steeds  ;D

Gewoon rustig kijken en werken. Het stellen van de kleppen zelf is op je Alp anders dan met je T3. Die heeft opvulplaatjes en op je Alp moet je ze stellen door de boutjes wat te verdraaien. Dat is makkelijker dan met die vulplaatjes!


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline honda2x

Re: kleppen stel transalp vraag
« Reactie #8 Gepost op: 03 november 2017, 17:21 »
Daar zat ik wel een beetje op de praatstoel ja haha. Ik ben soms een beetje wollig, maar 't komt uit een goed hart

zeker weten bedank daarvoor  ;D ben er blij mee

Nou nee je maakt niks kapot als je verkeerd om draait, maar je kunt een onzuivere meting krijgen.

klopt dat zij opa ook  iets met nokken as  en speling afijn  het zelfde als wat jij zij   :)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu ben eruit heb nog even de bijbel door gelezen wat de meester zegt  ;)  en toch nog even nameten   is goed
alles dicht gebouwd en lopen . de eerst 5 km staan erop geen kleppen om mijn oren  ;D dus goed

ben blij  ga verder in mijn topic     brombeer   bedank  en de rest van de heren natuurlijk  ook de waardering  is ook groot .

wat me sowieso nu  zo al opvalt is  bij het starten en bij het proefrijden zijn de groter klappen die de motor maak is ook feller  loopt ook beter .

Offline Ceetje

Re: kleppen stel transalp vraag
« Reactie #9 Gepost op: 03 november 2017, 20:25 »
Fijn dat het uiteindelijk allemaal goed is gekomen. Maar goed dat er mensen zijn die je willen helpen. Fijn dat dit forum bestaat. Veel rijplezier Honda2maal  :)