waffie
de weg ben al jaren kwijt
komt ook niet meer goed --cyclus te begrijpen gaat komen . van middag kwam mijn schoonvader langs en samen inderdaad over Inlaat=compressie=ARBEID= uitlaat zij hij ook dus ik denk dat ik er uit ben hij zelf moet goed zijn .
---------------------------------------------
len- tours
ben de fout ingegaan eehhh omdat ik bij de merktekens geen speling had op de kleppen kon ik de vrij ruimte op de kleppen niet vinden moest toen echt op de merktekens af gaan .
-----------------------------------------------
yank
dit komt wel goed als je een 24 klepper de dis riem moet vernieuwen van een auto is de kennis aanwezig maar even niet de logica of denkwijze is bij motor is even anders
dan auto maar in vele lijnen het zelfde .
---------------------------------------------------
brombeer deze
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=11998.msg115991#msg115991de merktekens zijn F en FT wat is het verschil .
-------------------------------------------------------
je werkt maar aan één cilinder tegelijk. Dus als je kleppen stelt aan de voorste, zet je het merkteken op FT en je laat hem daarop staan tot je het werk aan die kleppen helemaal hebt afgerond!
dat heb ik ook gedaan .
-----------------------------------------------
je zoekt niet in de eerste plaats speling. Het is een controlemiddel, maar als klepzittingen bijv. ingeslagen zouden zijn, is het mogelijk dat er geen speling voelbaar is terwijl de cilinder wel in BDP van de arbeidsslag staat.
klopt daar kwam ik ook achter daarom op een verkeerde been gezet denk
-----------------------------------------------------------
Wat je doet: draai de krukas tegen de klok in en kijk daarbij naar de kleppen, je ziet ze bewegen. De uitlaatklep zit aan de uitlaatkant, de inlaten aan de carb kant. Je zult zien dat de uitlaatkleppen omlaag gaan (open) en daarna weer omhoog komen (dicht). Als je door draait zie je de inlaatkleppen omlaag gaan (open). Draai nu heel langzaam door tot de inlaatkleppen weer omhoog komen. Kijk nu eerst naar het vliegwiel en draai zeer langzaam door tot je het merkteken ziet en zet hem daarop. Afhankelijk van welke cilinder je gaat doen, kies je natuurlijk FT of RT.
dat zij opa ook eehh schoon vader
------------------------------------------------------------
Mocht je er voorbij draaien, draai dan TWEE hele omwentelingen door en probeer opnieuw. Je mag NOOIT de krukas terugdraaien om BDP/arbeid te zoeken.
kreeg meteen een klap op mijn achter hoofd
----------------------------------------------------------------------------
Dit zo dus niet doen met schroevendraaier. Zie hierboven hoe je het BDP van de arbeidsslag opzoekt
sorry meester
zal het doen
--------------------------------------------------------------------
Nee dat is niet zo. Bij een auto motor (die werkt exact gelijk aan jouw motor motor) zoek je ook per cilinder apart het BDP in de arbeidsslag en dan stel je alle kleppen van die cilinder, voordat je verder gaat naar een andere cilinder
Niet helemaal dan staan ze op een rij dan draai de krukas poelie totdat de nok van de desbetreffende nok van de nokken as op het hoogste punt dat zie je dan dan meten met je voelmaat tussen de nokkas en komstoter als die niet goed is dan met de nokkenas sleutel druk je de komstoter na beneden en vernieuw je de stel plaatjes op de juist maat .
en je gaat naar Lings en werk het rijtje af vinkt dat af met een geel vetkrijtje wat je hebt gedaan tegenwoordig niet meer er zijn hydraulic kleppen maar ik begrijp je bedoeling
( vw t3 td )
je ziet ben niet handig met citeren
dan maar zo