Auteur Topic: Tips tegen Pekel  (gelezen 3098 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Thijsdekker

Tips tegen Pekel
« Gepost op: 05 november 2017, 21:56 »
Beste rijders,

Ik heb voor de zomer mijn eerste motor gekocht en wil in de winter gaan doorrijden.
nu heb ik al verschillende verhalen gehoord over "Pekel" en dat het je fiets behoorlijk aan kan tasten.
Ik heb op internet verschillende verhalen gelezen van mensen die een extra motor erbij kopen voor de winter waarbij het niet heel erg is als die aangetast word alleen heb hier geen geld voor en ga ik op m'n eigen motor door. dus ik vroeg mij af of jullie nog goede tips hebben voor het minimaliseren van de aantasting van Pekel?

Gr Thijs,

Offline V-Twin

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #1 Gepost op: 05 november 2017, 22:15 »
Goed schoonmaken, alu velgen, blok spaken in de ACF spuiten.
Na het rijden de motor zo snel mogelijk afspoelen met KOUD-water om het zout weg te spoelen.
Alle gelakte delen in de was zetten.

Als er eenmaal gestrooit is blijft het zout, ook zonder sneeuw op de wegen, als poeder op de wegen liggen en kruipt het overal tussen dus met royaal koud water afspoelen.

Offline Thijsdekker

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #2 Gepost op: 05 november 2017, 23:30 »
Bedankt voor je reactie

Offline Brombeer

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #3 Gepost op: 05 november 2017, 23:47 »
Ik heb 15 jaar zomer en winter met dezelfde motor gereden.

Ik heb hem 3 keer herbouwd. Werkelijk alles gaat ervan naar de kloten.

Vooral dat pekelstof als de weg opgedroogd is: het zet zich overal op en in af en trekt daarna vocht aan en doet zijn verwoestende werking. Als je motor de hele dag op je werkplek staat geparkeerd vreet de pekel zich een weg over je motor. En de vraag is hoe lang ga je het volhouden als je verkleumt thuiskomt om dan nog eerst je motor af te spoelen. Waarbij je op de meeste afgedekte plekken toch niet bij komt. En als het vriest en hij slaapt buiten, doe je dat afspoelen maar één keer. Want de volgende morgen zit alles vastgevroren.


Daarom, 'de pekelfiets' erbij nemen  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Kreidler

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2017, 07:48 »
Heb zelf goede ervaring met ACF 50. Ook wel andere middelen gebruikt maar had bij acf wel het beste gevoel.
Goed wassen en drogen voordat ze beginnen met strooien.
Dan ruim in de ACF en de winter door minimaal wassen. ACF zijn werk laten doen.
En met lede ogen aanzien dat die fikse opknap beurt er echt een keer aan gaat komen.

Stay safe!

Offline Floris

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #5 Gepost op: 06 november 2017, 08:54 »
Wat mij blijft verbazen is dat motoren zo slecht tegen pekel kunnen en dat auto's er weinig last van lijken te hebben.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Arendsoog

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #6 Gepost op: 06 november 2017, 09:00 »
Naar mijn idee hangt het er ook heel erg vanaf hoe de motor wordt gestald. Ik doe nooit iets aan bescherming maar heb het geluk dat ik mijn beide motoren stal in een garage waar het kurkdroog is en nooit kouder dan 15 graden. Mijn Transalp is inmiddels 20 jaar oud, heeft geen pekelschade maar wordt juist wel als pekelbrik gebruikt. Maar pekel heeft vocht nodig om zijn werk te doen en mijn motoren zijn binnen notime droog zodra ik ze neerzet.

Ik doe niets anders dan in het najaar de motor nog een keertje wassen (gewoon in de wasbox van de Shell). Alle vuil die er daarna opkomt is mooie bescherming naar mijn idee en in het voorjaar, na de vorst was ik ze weer eens een keertje.

Als je motor buiten staat, ook al is het onder een hoes, is het natuurlijk een ander verhaal.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline xrvtuur

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #7 Gepost op: 06 november 2017, 09:44 »
zoek voor een paar honderd een pekelfiets/auto , das de beste bescherming voor je alp.
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #8 Gepost op: 06 november 2017, 09:56 »
Alle vuil die er daarna opkomt is mooie bescherming naar mijn idee en in het voorjaar, na de vorst was ik ze weer eens een keertje.

Als je motor buiten staat, ook al is het onder een hoes, is het natuurlijk een ander verhaal.

Dát. Ik spuit de boel regelmatig royaal in met Yamaha protection spray, een soort vet eigenlijk. Alle meuk die ik daarna verzamel (ik wil ook nog wel eens een niet-geasfalteerd paadje meepakken) plakt er lekker tegen aan en vorm een dikke laag die het meeste water/pekel weghoud. Ik maak sowieso 98% van de tijd alleen maar lange ritten waarbij de boel dus goed warm kan worden.

En zodra ik de motor langer dan een dag wegzet (als in: ik moet de komende dagen niet weg op de motor) gaat de hoes erover.
Transalp XL600V

Offline Sandra

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #9 Gepost op: 06 november 2017, 17:46 »
Voor een paar honderd euro een autootje! Er zijn best minder fraaie auto's die qua model slecht in de markt liggen . Zijn voor weinig te koop en àls het gaat sneeuwen, ijzelen etc. ben je heel wat veiliger onderweg.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Grubeater

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #10 Gepost op: 07 november 2017, 15:11 »
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=F0DpnjvS25E" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=F0DpnjvS25E</a>

Aangezien ik geen geld voor een auto heb is ACF-50 de beste oplossing als ik deze test van de Brit hierboven bekijk.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Brombeer

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #11 Gepost op: 07 november 2017, 17:50 »

Maar staat minstens 80 euro aan spuitbussen..

Tel je daarbij op de schade die je door de jaren heen oploopt vanwege pekelschade. Want die ga je echt oplopen, bescherming erop of niet.


Een 500-euro bakkie verkoop je na 2 jaar nog steeds voor 500 euro (of zoiets). Dus het kost eigenlijk alleen de extra verzekering en w.b. Voor een Clio RN van 18 is dat een lachertje in vergelijking met gedoe rond pekel.





..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Sandra

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #12 Gepost op: 07 november 2017, 20:13 »
Daihatsu sirion.....zit wel een kachel in ;D
[img]http://img684.imageshack.us

Offline xrvtuur

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #13 Gepost op: 07 november 2017, 20:49 »
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1214847066-toyota-starlet-1-3.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=1

zit je in ieder geval de winter met apk droog, starletje is praktisch onverwoestbaar, dus van de zomer even wat onderhoud en winter 2019 kan hij weer.
Varadero SD02  2004

Offline Arno_

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #14 Gepost op: 09 november 2017, 17:30 »
weet wel dat jetcars redelijk berucht is om sjoemelen met apk etc.
zou daar nooit een auto kopen...

Offline zenfox

Re: Tips tegen Pekel
« Reactie #15 Gepost op: 19 november 2017, 20:37 »
Vorig jaar ook de hele winter doorgereden met m'n Alp. Niks aan het handje. Slaapt ook gewoon buiten.
 Ik geloof al die horror verhalen niet zo hoor :P
Paar keer per jaar alles lekker inspuiten met S100 anti roest. Na een goeie pekel rit de motor even met wat water, dmv een plantenspuit, schoonspuiten. En na behandelen met wat Scottoiler fs365 anti-corrosion spray. En dan gewoon lekker nat weg zetten.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2017, 21:48 door zenfox »
Honda Transalp XL600V (PD06) '95