Auteur Topic: Een nieuwe Toeter  (gelezen 1467 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Een nieuwe Toeter
« Gepost op: 10 november 2017, 16:33 »
In het huidige landschap van automobilisten die druk bezig zijn met make-up, eten maar vooral: Smartphones, word het steeds lastiger om door te dringen tot je medeweggebruiker. Ik vond dan ook dat het originele toetertje, 30 jaar terug door Honda ontworpen, niet meer voldeed.

Voor enkele euro's bestelde ik via Ebay een nieuwe set lawaaimakers:

https://www.ebay.com/itm/12V-Car-Motorcycle-Bike-Loud-Snail-Air-Horn-Siren-for-Kawasaki-Suzuki-Yamaha/291600503990?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

en aangezien het vanmiddag koud, maar wel droog was, besloot ik er gelijk maar werk van te maken:

https://youtu.be/jhSbZ8ACNRw

en als dat niet de gewenste resultaten op gaat leveren in dit koude winterseizoen, installeer ik in het voorjaar nog iets zwaarders.

https://www.youtube.com/watch?v=pTRYm_peqGA
Transalp XL600V

Offline Robin66

Re: Een nieuwe Toeter
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2017, 21:03 »
Leuk man! Zit lekker te glunderen bij het filmpje in die tunnel...

Maar ehh ik zie dat het als set verkocht word, heb je dan maar één van die hoorns gemonteerd? Of hoe heb je dat gedaan... ik zie bij ali trouwens dat er van alles word aangeboden voor weinig.... waarom heb je deze gekozen?

Maar plezier! Toeterze!! (Leuk man vroeger een drietonige in de auto van een vriend.. van me.... moest eruit van de politie... nou ja...)

Offline luwe

Re: Een nieuwe Toeter
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2017, 21:54 »
twee extra accu's in de zij koffers  >:D 

Offline Trigger

Re: Een nieuwe Toeter
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2017, 08:46 »
Leuk man! Zit lekker te glunderen bij het filmpje in die tunnel...

Maar ehh ik zie dat het als set verkocht word, heb je dan maar één van die hoorns gemonteerd? Of hoe heb je dat gedaan... ik zie bij ali trouwens dat er van alles word aangeboden voor weinig.... waarom heb je deze gekozen?

Maar plezier! Toeterze!! (Leuk man vroeger een drietonige in de auto van een vriend.. van me.... moest eruit van de politie... nou ja...)

De Ebay toeters van de link komen inderdaad samen in een verpakking, je krijgt er twee dus. Ik heb ze beide gemonteerd. De keuze was puur toevallig, je kon van alles kopen en ik heb gewoon maar wat gekozen.

Eerst heb ik een paar draden gesoldeerd van de ene naar de andere, omdat de Alp natuurlijk maar één draadje voorziet. Ik had die draad ook kunnen splitsen maar dan was het een permanente modificatie aan de motor geweest.

De draden zijn zo gesoldeerd dan bij één van de twee toeters de contacten 'vrij' zijn gebleven, hier heb ik de schuifcontacten van oude toeter gewoon overheen geschoven. Je hebt er een behoorlijk soldeerapparaat voor nodig, want je moet het hele metalen contact verwarmen voor de soldeer wil hechten.

Wat betreft montage: De toeters worden met twee metalen beugeltjes geleverd, eigenlijk gewoon twee metalen plaatjes waar aan elk uiteinde een gat is geboord. Ik heb die plaatjes bijgebogen om de slakkehuizen (want dat zijn het eigenlijk) een plekje te kunnen geven. Er is voldoende ruimte onder de linkerkap, maar je moet de boel even zo bijbuigen dat de kap er terug op kan, zonder dat e.e.a. tegen de radiateur of het motorblok aan drukt. Ik heb de andere uiteindes van de beugeltjes gewoon op het originele bevestigingspunt van de oude toeter geschroefd.

Alles is dus zonder boren of slijpen (or permanente oplossingen) gemonteerd. Je kunt er ook gewoon eentje monteren, maar ze hebben beide een andere frequentie en zijn bedoeld om samen te klinken voor dat karakteristieke geluid. De motor klinkt nu ook gewoon als een auto, en niet meer als een motor of een brommobiel.

Ik zou ook nog wel wat luiders/excentriekers willen monteren maar heb geen zin in gezeur met de mannen in fluor.
Transalp XL600V

Offline The Headless Horseman

Re: Een nieuwe Toeter
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2017, 09:37 »
Mooi knutselwerk  :). Ik vraag me hierbij altijd wel af: hoe váák toeter je nou eigenlijk?  :-\
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline xrvtuur

Re: Een nieuwe Toeter
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2017, 09:50 »
je toetert best wel heel weinig, maar als je dan een keer toetert is het wel handig als ze je ook horen. de toeter van de varadero is zo zacht dat niemand zich er wat van aantrekt. ik heb er nu een stebel op met de compressor en de hoorn gescheiden en nu is het gewoon leuk om te toeteren  ;)
Varadero SD02  2004

Petrus64

  • Gast
Re: Een nieuwe Toeter
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2017, 10:38 »
Ha ja das waar, ik tuuter zo weinig dat de keren dat ik hem nodig had het knopje niet snel genoeg vond :-\  ;D. Meestal is het moment dan ook al weer voorbij...  :o

Offline Brombeer

Re: Een nieuwe Toeter
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2017, 10:44 »

Jaaa dat zielige Honda-tuutertje  :(

Volgens mij is BMW zo'beetje de enige die standaard een fatsoenlijke claxon monteert


Pas op met van die Dukes of Hazzard dingen, die leveren een boete op van meer dan 400 euro  ???
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Een nieuwe Toeter
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2017, 11:08 »
Gebruik gewoon een ordinaire auto toeter als je er eentje op de kop kunt tikken.
Plug and play. Geeft ietsje meer herrie als dat lullige toetertje van een alp
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.