Auteur Topic: Verwijderen achterrem pedaal Transalp 650  (gelezen 983 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline brings

Verwijderen achterrem pedaal Transalp 650
« Gepost op: 13 november 2017, 09:24 »
In de afgelopen tijd merkte ik dat mijn achterrempedaal steeds moeilijker ging lopen.
Ik heb al eerder (voor zover mogelijk) alles schoongemaakt en geolied, dat werkte wel een beetjke maar niet voldoende
Nu de motor even een paar weken heeft stilgestaan merk ik dat hij niet meer vanzelf terug komt en zwaar indrukt.
Ik neem aan dat de bus/lager waarin in rempedaal loopt vuil is of gewoon aangekoekt is.

Als ik kijk lijkt het alsog ik het pedaal aan de achterkant moet loskoppelen van de cilinder.
Dan de zwarte plastic afdek plug moet verwijderen en de daarachter gelegen moer moet losdraaien om de schetsplaat inclusief pedaal te kunnen verwijderen.

Is dit de manier om het pedaal te verwijderen?   
Als ik de grote moer van de schetsplaat los haal waar moet ik dan op letten?
Staat dit onder spanning en/of valt de achterwiel/schokbreker ophanging dan uit elkaar.

Bij voorbaat dank!!!

Hans


Offline Brombeer

Re: Verwijderen achterrem pedaal Transalp 650
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2017, 10:05 »

Nee, het is makkelijker gelukkig.

Aan de andere kant van het rempedaal zit de gietstalen hevel die de pen van de remcilinder bedient. Die hevel zit op de getande as van het rempedaal geklemd, met een bout. Draai die bout eruit, hou de hevel tegen en trek het pedaal eruit. De rest blijft daar gewoon beetje achter hangen.

Markeer vooraf de stand van het pedaal. Maar op zich maakt dat niet zoveel uit, als je een tand te hoog of te laag zit dan merk je dat direkt door de oncomfortabele stand van het pedaal.

Je zult wat smering missen rond de as van het rempedaal, simpel schoonmaken en opnieuw in het vet zetten. Er horen aan weerskanten van de as rubber ringetjes te zitten die het vet binnen houden, verlies ze niet.


Brom.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline brings

Re: Verwijderen achterrem pedaal Transalp 650
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2017, 10:31 »
Dat stelt mij gerust. Net alvast begonnen, nu even schuilen voor een fikse bui.
Ik laat het weten als het gelukt is en als ik problemen heb laat ik dat ook weten  :)

Dank voor de snelle reactie!

Hans

Offline Waffie

Re: Verwijderen achterrem pedaal Transalp 650
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2017, 12:06 »
brombeer vertelt het zo eenvoudig,
echter om bij de bout bij te kunnen zal de schetsplaats iets naar voeren moeten(dus hij moet toch een beetje los om iets naar buiten gebracht te worden.

en om de klem eraf te nemen zul je er met iets aan moeten tikken

bedenk dat voor de juiste positie er merktekens op staan (op het as een center punt en op de klem

overigens zul je merken dat er ook nog een veer van de  schakelaar aan vast zit (remlicht)

je hebt overigens niet veel ruimte om de klem terug erop te krijgen want de uitlaat pot zit eigenlijk inde weg.
al met al ben je toch even iets meer zoet..
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline brings

Re: Verwijderen achterrem pedaal Transalp 650
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2017, 13:42 »
Beiden bedankt.
Het is gelukt.
Moest wel de uitlaat demper eraf halen om de bout geheel te kunnen verwijderen.
Ik verwachte eigenlijk dat de uitlaat klem bouten wel zouden afbreken maar ik kreeg ze met gepiep en wel los.
Zit weer in elkaar, rem voelt goed aan en komt weer terug.
IVM de regen nog geen testritje gemaakt.

Ps. Ik heb niet op de merktekens gelet maar het ziet ernaar uit dat het er weer op zit zoals het er ook af kwam.

Offline Brombeer

Re: Verwijderen achterrem pedaal Transalp 650
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2017, 16:02 »

Sorry brings, van die demper, ik ken de 650 minder goed.

Bij Alp 600 en AT kun je er makkelijker bij, verder zelfde constructie.


Viel mee, hè, verder geen moeilijk klusje. Die merktekens zijn i.d.d. minder belangrijk, bij het insteken kun je tandjes proberen, het pedaal ligt normaal ongeveer gelijk met de voetsteun. Maar zelfs dat is bij te stellen naar eigen voorkeur.


Lekker gewerkt  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin